Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana, mutta käyttänyt runsaasti alkoholia

Vierailija
11.09.2020 |

Tein tänään testin, joka oli positiivinen. Edellisistä kuukautisista laskien olisin nyt viikoilla 4-5.

Ongelmana on, etten tiennyt olevani raskaana, eikä minun pitänyt tulla raskaaksi, koska ehkäisy on käytössä, joten olen juonut alkoholia ja polttanut tupakkaa. Kuukautisten piti alkaa viime viikolla, mutta niitä ei kuulunut. Muita oireita ei ollut, joten odotin tähän päivään asti, koska joskus kiertoni pitenee ja lyhenee n. vuoden välein.

Olenkin nyt siis viikoilla 1-3 juonut useamman kerran alkoholia ja polttanut tupakkaa. Olen myös käyttänyt Buranaa, joka on muistaakseni myös suhteellisen haitallista raskaana ollessa.

Soitin heti tänään terveyskeskukseen, mutta pääsen vasta ensi viikolla käymään siellä. Mietinkin nyt, että miten paljon olen ehtinyt aiheuttaa vahinkoa? Kyseessähän on vasta alkio, mutta käsittääkseni vahinkoa on jo voinut syntyä keskushermostoon ja saattaa myöhemmin myös tulla elinvaurioita. Luin myös jonkin tutkimuksen/uutisen, että vanha myytti sen osalta, että ennen kuin alkio on kiinnittynyt, alkoholi ym. eivät voi vahingoittaa sitä, on kumottu. Tutkimuksen mukaan koko raskauden ajan hedelmöittymisestä lähtien alkoholi ja muut päihteet voivat vahingoittaa alkiota, se on ihan tuurista kiinni, miten hyvin oma keho sitä alkiota suojaa.

Itselläni mielessä on raskauden keskeytys, vaikka ei kivalta ajatus tunnukaan. Pahemmalta tuntuu vaihtoehto pitää lapsi ja joskus todeta hänellä olevan pahoja vaikeuksia/terveydellisiä ongelmia. En halua miettiä loppuikääni, johtuvatko lapsen ongelmat minusta.

Mitä olette tehneet vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan paljon lohduta mutta sillä lapsella voi olla vaikka mitä ongelmia vaikka et olisi juonut ja polttanut ikinä ja olisi tehty kaikki mahdolliset seulonnat.

Tiedän kyllä, esikoisellani on erinäisiä ongelmia, vaikka en häntä odottaessani juonut tai polttanut. Elin muutenkin oppikirjamaisesti häntä odottaessani ja silti oli jo raskaudessa muutamia ongelmia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän