Olen 42 vuotta harjannut hampaani tunnollisesti aina aamupalan jälkeen ja opettanut lapsenikin tähän, tänään hammaslääkäri haukkui sitten maan rakoon
Että pitää PESTÄ ennen aamupalaa. Voi helkkari ja mistähän mie sen olisin voinut tietää? Suututtaa, kun omasta mielestäni olen pojankin hampaista huolehtinut hyvin ja sitten aletaan vit""lla että voi kuulkaa rouva kun ne pitää pestä HETI KUN HERÄÄ.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Höh, olipas veemäinen hammaslääkäri.
Olen toki kuullut tuosta suosituksesta, mutta en aio muuttaa tapojani. Hampaiden pesun jälkeen kahvi ja aamupala maistuu pahalta, enkä halua odotella sen tunteen ohi menemistä. En myöskään halua lähteä töihin kahvihengitykseltä haisten, hyi. Muut tehköön kuten parhaaksi näkevät. Omat hampaani voivat hyvin.
Hampaat likaantuvat aamupalan syönnistäkin. Pesen jatkossakin vasta sen jälkeen. Ei reikiä tai muita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
"Haukkui maan rakoon" - siellä hieman herkkänahkainen potilas. Mitenkähän se oikeasti sanoi, olisipa kiva tietää.
Teini-ikäisen reaktio ohjeisiin... mitä sä rageet 😂
Yhden erittäin epäkohteliaan ja rumasti saarnaavan nuoren hammashoitajan olen tavannut Espoossa, tapaamani hammaslääkärit ovat olleet yleensä ystävällisiä. Asiakaspalvelun ja hyvän käytöksen pitäisi olla itsestään selvyys näissä asioissa. Asiat voi esittää niin monella tavalla, kyseinen hammashoitaja ei hoida minun hampaitani enää.
Moni tuntuu pesevän väärin. Onhan se ihan loogista että peset heti kun heräät, lähtee se paskan maku ja/tai kuivuneen suun lemu pois ja pesu suojaa hampaita kun alat syömään.
Tuollaisten hammaslääkäreiden takia ihmiset välttelevät lääkärikäyntejä, koska ihan sama miten tekee niin aina on valittamista. Eikö ole tärkeintä, että edes parhaansa tekee niin pysyy legot suussa.
Mulle ruvettiin teini-iässä valittamaan, että jos en lankaa säännöllisesti menetän hampaat keski-iässä väärän bakteerikannan takia. Nyt lähellä keski-ikää ei yhtään ole vielä lähtenyt. Yksi on kyllä juurihoidettu ja hieman epäkelpo hammas jonka pysymisestä ei ole takeita, mutta silloin tällöin lankaaminen on pitänyt vielä hampaat suussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ratkaissut asian niin, että pesen vasta viimeisenä hampaat, ennen kuin lähden ulos. Herätessä mulla on yleensä huono olo. En pysyisi tolpillani lavuaarin luona kolmea minuuttia. Ensin vessaan, sitten kahvi, aamupala, kissojen tarpeet, suihku, pukeutuminen ja hampaat. Siinä vaiheessa on jo kulunut yli puoli tuntia aamupalasta hampaiden harjaamiseen. Pääsee lähtemään ulos raikkaalla suulla eikä tarvitse maistella hammastahnaa aamupalaksi.
Onhan hampaiden pesussa muitakin suosituksia, joita harva noudattaa. Harjauksen jälkeen ei saisi huuhdella suuta vedellä, vaan hammastahna pitäisi jättää suuhun. Eihän kukaan siisti ihminen oikeasti mene ihmisten ilmoille suu sinivalkoisena ja hammastahnalta haisevana.
Ei sitä tarvitse jättää suuhun, vaan sylkäistä pois ja jättää huuhtelematta. Silleen sitä jää vähän hampaiden pintoihin vaikuttamaan.
Mä tiedän kyllä tuon mutta pesen silti aamupalan jälkeen. Ruoka maistuu kamalalle hammastahnan jälkeen ja haluan nauttia aamupalastani. Otan ruuan jälkeen purkan suuhun ja teen muita aamutoimia ja pesen hampaat sitten viimeiseksi noin puolen tunnin kuluttua.
Pääasia, että edes pesee hampaat ja kunhan ei pese puoleen tuntiin happamien jälkeen. Itse purskuttelen vedellä suun herättyäni samalla kun laittelen kahvia. Hampaat pesen puolen tunnin/tunnin kuluttua just ennen kun olen lähdössä ovesta ulos. Hampaat saavat sen jälkeen olla yleensä ilman happohyökkäystä muutaman tunnin, kun en yleensä syö heti jotain. En aio muuttaa tapojani, vaikka hammaslääkäri sanoisi mitä.
Olen 45 vuotta ja aikoinaan ala-asteella hammashoitaja opetti, että hampaiden harjausta tulisi välttää 30 min ruokailun jälkeen.