Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 42 vuotta harjannut hampaani tunnollisesti aina aamupalan jälkeen ja opettanut lapsenikin tähän, tänään hammaslääkäri haukkui sitten maan rakoon

Vierailija
11.09.2020 |

Että pitää PESTÄ ennen aamupalaa. Voi helkkari ja mistähän mie sen olisin voinut tietää? Suututtaa, kun omasta mielestäni olen pojankin hampaista huolehtinut hyvin ja sitten aletaan vit""lla että voi kuulkaa rouva kun ne pitää pestä HETI KUN HERÄÄ.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa sivuten onko olemassa mautonta vaahtoamatonta hammastahnaa? Tulee ihan hiton huono olo kaikista fresh minteistä yms. (En syö tahnaa ja huuhdon suun hyvin mutta aina jää semmonen minttunen maku suuhun joka saa voimaan pahoin ja vaahto aiheuttaa aftoja)

Mauttomasta en tiedä, mutta kokeile piparmintun makuista. Muakin ällöttää kaikki mintut ja freshmintut. Piparminttu on oikeasti raikas ja sellainen, että sitä jaksaa joka päivä maistella. Ainakin Oxygenolin (suomalainen) hammastahna on ok makuista.

Vierailija
42/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön jälkeen hampaat ovat alttiimpia hapoille, koska suu on kuivempi ja vähempisylkisempi kuin päivällä. Harjaus tekee hampaiden pinnalle suojaavan kerroksen, jolloin se happohyökkäys ei tule niin pahana aamupalalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositukset muuttuu, raskauspahoinvointiinkaan ei saa enää juoda inkivääriteetä. 

Mutta inkivääriä saa kuitenkin käyttää maustamiseen. Itse inkivääri ei ollut vahingollista, vaan se joku inkivääriaromi/tiiviste. Eli jos haluaa tehdä tuoreesta inkivääristä teetä, niin se on käsittääkseni "sallittua".

Vierailija
44/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo suositus ollut voimassa jo ainakin 10 ellei 15 vuotta. 

Niin? Aloittaja on nelikymppinen.

Niin? Normaali-ihmisen pitäisi käydä hammaslääkärissä noin kahden vuoden välein.

Riippuu täysin hampaiden kunnosta, ruokavaliosta, hoitotottumuksista ja mm. siitä, onko suussa kariesbakteeri vai ei ja muodostuuko paljon hammaskiveä vai ei.

Mulle on suositeltu hammashygienistiä kolmen vuoden välein. Yleensä se hyvin riittääkin.

Vierailija
45/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haukkui maan rakoon" - siellä hieman herkkänahkainen potilas. Mitenkähän se oikeasti sanoi, olisipa kiva tietää. 

Vierailija
46/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Normaali-ihmisen pitäisi käydä hammaslääkärissä noin kahden vuoden välein.

Ohis. Nykyään suomalaiset hammaslääkärit suosittelevat kolmen vuoden välein, jos ei ole ikinä mitään ongelmia hampaissa. Useimmissa länsimaissa käydään hammaslääkärissä ihan vähintään kerran vuodessa.

Vierailija
47/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että asialla on oikeasti niin suurta merkitystä. Itse harjailen hampaita vähän miten sattuu, ainakin iltaisin yritän muistaa silleen, etten sen jälkeen enää laita suuhuni kuin vettä. Ja aamusin, kun muistan ja jaksan. Yleensä ennen aamupalaa, kun se on mukavampaa niin päin. Aamupalan jälkeen saatan heittää sen purkan suuhun. Hyvin pysyneet hampaat 30 vuotta suussa, hammaslääkärissä käynyt ehkä kerran 5 vuodessa poistamassa jonku viisurin.

N30v

Viisurin?

Viisaudenhammas, max. 4 kpl, taimmat poskihampaat, 8. hampaat.

Ahaa. Kaikelle sitä pitääkin keksiä outoja väännöksiä.

Vierailija
48/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen vain viikonloppuisin niin hampaisen pinnan kuormitus pienenee oleellisesti. Eikä ole yhtään reikää.

Vierailija
49/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pesen vasta aamiaisen jälkeen koska kahvi ei maistu hammastahnan jälkeen. Odotan tosin noin tunnin siinä välissä. Enkä huuhtele kovin tarkkaan tahnaa pois, jää freesi maku suuhun ja fluori saa vaikuttaa.

Silti joskus tulee joku reikä. :(

Vierailija
50/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pesen vain iltaisin ja silti tiedän, että aamupesu tulee tehdä ennen aamupalaa. Hampaita ei saa koskaan pestä heti ruuan jälkeen, koska hampaiden pinta on heikkona rasituksesta ja harjaaminen vain pahentaa tätä.

Mistä te vedätte näit. "rasituksesta" hampaan pintaan vaikuta kuin ph vaihtelut.

Niin, ja syöminen just aiheuttaa pH:n muutoksen suussa. Se on se, mitä kutsutaan "happohyökkäykseksi". Siksi hampaita ei pitäisi harjata heti syömisen jälkeen, ihan sama onko kyseessä aamupala, iltapala tai joku siltä väliltä. "Rasitus" on outo sanavalinta, mutta idea on ihan oikein.

-Eri

Vierailija
51/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että asialla on oikeasti niin suurta merkitystä. Itse harjailen hampaita vähän miten sattuu, ainakin iltaisin yritän muistaa silleen, etten sen jälkeen enää laita suuhuni kuin vettä. Ja aamusin, kun muistan ja jaksan. Yleensä ennen aamupalaa, kun se on mukavampaa niin päin. Aamupalan jälkeen saatan heittää sen purkan suuhun. Hyvin pysyneet hampaat 30 vuotta suussa, hammaslääkärissä käynyt ehkä kerran 5 vuodessa poistamassa jonku viisurin.

N30v

Viisurin?

Viisaudenhammas, max. 4 kpl, taimmat poskihampaat, 8. hampaat.

Ahaa. Kaikelle sitä pitääkin keksiä outoja väännöksiä.

Ihmeellistä, ettet ole ennen kuullut viisureista. Ei ole mikään uusi sanalyhennös.

Vierailija
52/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä purskuttelen vettä suussa aamupalan jälkeen ja otan xylitol-pastillin. Siitä noin vartin päästä pesen hampaat.

Mulla nousee yön aikana paljon happoa suuhun eikä tunnu siltä, että olisi hampaille hyväksi harjata ne heti herättyäni.

Vierailija
53/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina harjannut hampaat aamupalan jälkeen, mutta pitänyt vähintään puolen tunnin tauon syömisestä harjaamiseen. Joskus olen tällaisen ohjeistuksen saanut, eikä tähän ikään mennessä mulla ole ollut ainuttakaan reikää hampaissa.

Vierailija
54/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ratkaissut asian niin, että pesen vasta viimeisenä hampaat, ennen kuin lähden ulos. Herätessä mulla on yleensä huono olo. En pysyisi tolpillani lavuaarin luona kolmea minuuttia. Ensin vessaan, sitten kahvi, aamupala, kissojen tarpeet, suihku, pukeutuminen ja hampaat. Siinä vaiheessa on jo kulunut yli puoli tuntia aamupalasta hampaiden harjaamiseen. Pääsee lähtemään ulos raikkaalla suulla eikä tarvitse maistella hammastahnaa aamupalaksi.

Onhan hampaiden pesussa muitakin suosituksia, joita harva noudattaa. Harjauksen jälkeen ei saisi huuhdella suuta vedellä, vaan hammastahna pitäisi jättää suuhun. Eihän kukaan siisti ihminen oikeasti mene ihmisten ilmoille suu sinivalkoisena ja hammastahnalta haisevana.

Vierailija
55/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin hampaiden kunnosta, ruokavaliosta, hoitotottumuksista ja mm. siitä, onko suussa kariesbakteeri vai ei ja muodostuuko paljon hammaskiveä vai ei.

Mulle on suositeltu hammashygienistiä kolmen vuoden välein. Yleensä se hyvin riittääkin.

No joo, varmasti on vaikka millaisia uniikkeja suosituksia, mutta edelleen veikkaisin, että useimmille suositellaan 1-3 vuoden välein, eli noin kahden vuoden välein.

Oleellinen pointti nyt kuitenkin oli, että yleensä suositeltu väli ei ole 10-15 v.

Vierailija
56/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärit itsekin ovat erimielisiä tästä järjestyksestä. Puolet sanoo ennen ja puolet jälkeen.

Toisaalta harjaaminen heti syömisen jälkeen voi kuluttaa kiillettä, mutta toisaalta jos aamiaisen syö harjaamisen jälkeen niin suuhun jää useaksi tunniksi ravintoa kariesta ja tulehduksia aiheuttaville bakteereille.

Itse pesen aamiaisen jälkeen koska nuo bakteerit ja lisäksi haluan lähteä puhtaalla suulla ja hampailla liikkeelle. Varmaan kiva kaivella niitä aamiaisen jämiä hampaiden välistä pitkin aamupäivää...

Vierailija
57/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kukaan ei tiedä, miten kauan tuo suositus on voimassa, sillä näitä suosituksua tulee ja menee. Ja ehkä tällekin suositukselle 10v nauretaan.

Ja mitä tulee hammaslääkäreihin, lienee ainut ammattiryhmä, joka uskoo valistuksen menevän parhaiten perille syyllistämällä ja haukkumalla potilasta. Ja lopputuloksena moni pelkää hammaslääkäriä ja hoitoon hakeudutaan vasta kun on pakko. Ja tämä hammaslääkärin pelkääminen ja kauhun lietsiminen aloitetaan jo lapselle.

Jos noin toimisi terv.kesk.lääkäri esim. liikuntasuosituksissa, lääkäri varmasti saisi varoituksen tai jos opettaja opettaisi koulussa oppilaita pelon ja kauhun ilmapiirissä.

Vierailija
58/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen aikuinen ihminen ottaa ohjeet vi^ttuiluna?

Vierailija
59/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti ap:n sukupolvella oli lapsina  hyvät hampaat, oli säännölliset tarkastukset ja fluoritabletit.  Nykyään lapset juovat energiajuomia ja käyvät hammastarkastuksissa tyyliin vitosluokalla ja kasiluokalla.  Jo teineillä on reikiä, hampaita poistetaan ja henki haisee.

Olen suunnilleen saman ikäinen (44) ja kyllä mun lapsuudessa oli jo ala-asteella hampaissa paljon reikiä. Kun vanhemmat oli vielä sitä sukupolvea, että tekareita rippilahjaksi pidettiiin normaalina asiana, niin eihän he osanneet opettaa hoitamaan lapsiaan hampaita oikein, kun se ei itseltäkään sujunut. Niiitä hammastarkastuksia joka vuosi tosiaan tarvittiin, koska yleenäs paikattavaakin löytyi joka vuosi. 

Vierailija
60/69 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa sivuten onko olemassa mautonta vaahtoamatonta hammastahnaa? Tulee ihan hiton huono olo kaikista fresh minteistä yms. (En syö tahnaa ja huuhdon suun hyvin mutta aina jää semmonen minttunen maku suuhun joka saa voimaan pahoin ja vaahto aiheuttaa aftoja)

Paras hammastahna jonka tiedän on apteekista saatava biotene. Maksaa noin kympin, mutta on aivan eri tasoa kuin kaupan tahnat. Se ei vaahtoa eli sopii herkälle ja kuivalle suulle. Maku miellyttävän mieto.