Olen 42 vuotta harjannut hampaani tunnollisesti aina aamupalan jälkeen ja opettanut lapsenikin tähän, tänään hammaslääkäri haukkui sitten maan rakoon
Että pitää PESTÄ ennen aamupalaa. Voi helkkari ja mistähän mie sen olisin voinut tietää? Suututtaa, kun omasta mielestäni olen pojankin hampaista huolehtinut hyvin ja sitten aletaan vit""lla että voi kuulkaa rouva kun ne pitää pestä HETI KUN HERÄÄ.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo suositus ollut voimassa jo ainakin 10 ellei 15 vuotta.
Niin? Aloittaja on nelikymppinen.
No ei ole mitään merkitystä ja miten se näkyy teidän hampaiden kunnossa. Ainut kait jos jotain appelsiinimehua vetää niin puoleen tuntiin ei sais pestä hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Aloittaja on nelikymppinen.
Vai viiskymppinen?
Eikö hampaan pinta ole pehmeä heti herättyä ja sen vuoksi hapokkaat mehut tai kova jynssääminen vahingoittaa hampaita? Eli pitäisi odotella puolesta tunnista tuntiin ja sitten vasta syödä ja pestä hampaita?
No olet vaan yksiselitteisesti toiminut väärin.
Minä pesen vain iltaisin ja silti tiedän, että aamupesu tulee tehdä ennen aamupalaa. Hampaita ei saa koskaan pestä heti ruuan jälkeen, koska hampaiden pinta on heikkona rasituksesta ja harjaaminen vain pahentaa tätä.
Ja minä en taas nähnyt hammasharjaa lapsena lainkaan, koulussa alkoi sitten legot mädäntyä suuhun! Pesullakin käytiin vain kerran viikossa saunapäivänä ja veljeni astmaa hoidettiin ´mustalla kahvilla. 70-luvun lapsia olen.
Joo, ja maistuukin aamupala hyvältä sen jälkeen.
Kyllä mullekin aikoinaan opetettiin koulussa hammashoitajan toimesta, että pesujärjestys on on hampaiden sisäpinnat, ulkopinnat ja purupinnat. Aloitetaan alahampaista.
Ei kuulema ole tämä enää oikein, vaan pitäisikin aloittaakin ulkopinnoista?
Taitaa olla hampaiden pesu vähän niin kuin elvytys. Paineluiden ja puhallusten määrä muuttui melkein joka kerta, kun EA-kurssi piti käydä uusimassa. Nyt tosin viimeiset 2-3 kertaa olleet samat.
Höh, olipas veemäinen hammaslääkäri.
Olen toki kuullut tuosta suosituksesta, mutta en aio muuttaa tapojani. Hampaiden pesun jälkeen kahvi ja aamupala maistuu pahalta, enkä halua odotella sen tunteen ohi menemistä. En myöskään halua lähteä töihin kahvihengitykseltä haisten, hyi. Muut tehköön kuten parhaaksi näkevät. Omat hampaani voivat hyvin.
En usko, että asialla on oikeasti niin suurta merkitystä. Itse harjailen hampaita vähän miten sattuu, ainakin iltaisin yritän muistaa silleen, etten sen jälkeen enää laita suuhuni kuin vettä. Ja aamusin, kun muistan ja jaksan. Yleensä ennen aamupalaa, kun se on mukavampaa niin päin. Aamupalan jälkeen saatan heittää sen purkan suuhun. Hyvin pysyneet hampaat 30 vuotta suussa, hammaslääkärissä käynyt ehkä kerran 5 vuodessa poistamassa jonku viisurin.
N30v
Isäni on eläkkeellä oleva hammaslääkäri ja opetti meidät lapset siihen että hampaat pestään vasta aamupalan ja pukemisen jälkeen koska hampaan pinta on heti herättyä huokoinen ja reikäaltis. En todellakaan osasi heti sängystä rynnätä hammaspesulle kun päässä soi että vahingoitan sillä tavoin hammasta!
Vierailija kirjoitti:
Minä pesen vain iltaisin ja silti tiedän, että aamupesu tulee tehdä ennen aamupalaa. Hampaita ei saa koskaan pestä heti ruuan jälkeen, koska hampaiden pinta on heikkona rasituksesta ja harjaaminen vain pahentaa tätä.
Mistä te vedätte näit. "rasituksesta" hampaan pintaan vaikuta kuin ph vaihtelut.
Oma lapsi sanoi hammaslääkärille, että murot maistuu paskalta hampaanharjauksen jälkeen .D Ei enää sen jälkeen puuttunut siiihen missä järjestyksessä jässikkä pesee hampaansa. Reikiä ei kuitenkaan ole.
Asiaa sivuten onko olemassa mautonta vaahtoamatonta hammastahnaa? Tulee ihan hiton huono olo kaikista fresh minteistä yms. (En syö tahnaa ja huuhdon suun hyvin mutta aina jää semmonen minttunen maku suuhun joka saa voimaan pahoin ja vaahto aiheuttaa aftoja)
Ninnuli75 kirjoitti:
Isäni on eläkkeellä oleva hammaslääkäri ja opetti meidät lapset siihen että hampaat pestään vasta aamupalan ja pukemisen jälkeen koska hampaan pinta on heti herättyä huokoinen ja reikäaltis. En todellakaan osasi heti sängystä rynnätä hammaspesulle kun päässä soi että vahingoitan sillä tavoin hammasta!
Neuvoja joltain sota-ajalta :D
Suositukset muuttuu, raskauspahoinvointiinkaan ei saa enää juoda inkivääriteetä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö hampaan pinta ole pehmeä heti herättyä ja sen vuoksi hapokkaat mehut tai kova jynssääminen vahingoittaa hampaita? Eli pitäisi odotella puolesta tunnista tuntiin ja sitten vasta syödä ja pestä hampaita?
Ei se herääminen tai nukkuminen hampaita pehmennä, hassu ajatus. Syöminen ja juominen aiheuttaa happohyökkäyksen, joka hetkellisesti pehmentää kiillettä, ja silloin ei tulisi harjata hampaita. Oli kyseessä sitten aamupala tai iltapala, sen jälkeen ei heti pidä pestä hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Ninnuli75 kirjoitti:
Neuvoja joltain sota-ajalta :D
Ei nyt ihan :) Isä on syntynyt 62