Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

takaaja-asiaa? kommentteja, tietoa?

Vierailija
28.10.2013 |

ja mielipiteitä? kiitos. Kun lapset ostavat ekan asunnon, pitääkö olla takaaja jos ei ole säästössä se 20% hinnasta? entäs jos on eka asunto? jos on monta lasta, saako olla takaajana monille entäs HALUATKO sitä? tuntuu etten haluaisi semmoiseen ryhtyä vaikka luotan lapsiini, mutta tarkoittaako se että eivät ikinä voi ostaa asuntoa? miten heidän kohdalla joilla ei ole vanhempia esim siinä tapauksessa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
2/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En takaa koskaan mitään kenellekään. En edes lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota oma pankkivelka tolle 20% jos sen haluat lapsellesi taata. Lapsi lyhentää velkaa sitten sulle siitä osasta. Näin et ole vastuussa kuin sen 20% osalta siitä kämpän velasta, jos jotain sattuu.

Vierailija
4/9 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan vielä kerran jos kellään kommentteja? et kai pysty sanomaan EI lapsille tässä asiassa jos ovat kunnollisia nuoria? tai? Onhan varmasti sun vanhemmat tehnyt saman sinulle, ainakin minulle ovat.

Vierailija
5/9 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä siis haluat? Takaat, jos haluat. PISTE.

Kunhan tiedät riskit , luotat ja olet valmis.

Kaveri vasta menetti kotitalonsa... pääsivät vuokralle.

Vierailija
6/9 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kommentteja just kysyn sen takia kun EN TIEDÄ....miten on mennyt ja monelleko saa olla takaaja jne...

Vierailija
7/9 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin juuri ensiasunto, otettiin valtion- ja pankin takaukset. Oli kyllä myös säästöjä. Vanhempia ei edes harkittu takaajiksi vaikka olisivat kelvanneet ja varmaan suostuneetkin.

Vierailija
8/9 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:07"]

ja mielipiteitä? kiitos. Kun lapset ostavat ekan asunnon, pitääkö olla takaaja jos ei ole säästössä se 20% hinnasta?

No usein joo. Lapset oivat ostaamyös valtiontakauksen, jos heidän asuntonsa täyttää - tai siis ei ylitä - sen vaatimuksia ja jos heillä on siihen varaa (se maksaa ja raoitetaan yleensä lisälainalla pankista)

entäs jos on eka asunto?

Varsinkin jos on eka asunto. myöhempien asuntojen kohdallahan niitä säästöjä usein jo onkin sen edellisen asunnon muodossa.

jos on monta lasta, saako olla takaajana monille entäs HALUATKO sitä?

Se, kelpaatko takaajaksi useammalle lapsselle riippuu sinun varallisuudestasi. Js on varaa, voi olla takaajana niin paljon kuin haluaa. Js ei ole maksukykyinen, ei kelpaa takaajaksi yhdellekään. Minä takaisin lapseni alkuun, mutta minä olenkin kasvattanut heidät itse Ja mulla on varaa maksaa se, minkä takaan. Jos sulla on toisin, eikannata saattaa itseään vaikeuksiin.

tuntuu etten haluaisi semmoiseen ryhtyä vaikka luotan lapsiini, mutta tarkoittaako se että eivät ikinä voi ostaa asuntoa? miten heidän kohdalla joilla ei ole vanhempia esim siinä tapauksessa?

ks. Yllä.

Henkilötakauksen voi muuten rajata euromääräiseksi ja määrätä, että se on se ensimmäinen osuus, joka lainasta maksetaan eli vapaudut takauksestasi heti kun lainan ekat 20% on maksettu. Niinpä jonkun ylläkuvaamaa lainakeinottelua ei tarvita - eikä se kannattaisikaan, sillä ap ei saisi omaa lainaansa otettua asuntolainana vaan. Olisi kulutusluotto, jossa on korkeampi korko. 

Vierailija
9/9 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ap voisi ilman veroseuraamusta antaa lapselleen lainana ottamaansa 20% muutenkaan. Tai olis ainakin halpa kämppä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme