Maksetaanko äidinmaidosta jonka viet omalle lapselle sairaalaan?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:29"]
Miksi toisia pitäisi auttaa pyyteettä?
[/quote]
Kokeile joskus, siitä voi tulla hyvä mieli itsellekin. :)
Olet ollut onnekas tähän asti, mutta joskus voi tulla tilanne, jolloin sinä tai lapsesi tarvitsisi vaikka verta. Toivottavasti niin ei käy, mutta silloin ehkä ymmärtäisit, miten tärkeää on, että ihmiset tekevät asioita sydämestään, eivät vain velvollisuudentunnosta tai koska on pakko.
Luovutetusta maksetaan, omalle vauvalle annetusta ei. Mutta jos vauva joutuu teholle/lastenosastolle ja imetät, niin saa ilmaisen ruuan (ainakin taysissa)
Paitsi itsellä oli kaksoset ja maitoa ei tullut niin paljoa, että molemmat olisivat saaneet pelkkää omaa maitoa -> ei ilmaista ruokaa. :(
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:42"]
Mult tuli ihan kauheesti maitoo, yli oman tai siis oman vauvan tarpeen ja oisin mielelläni luovuttanu ja pumpannu mut toi säälittävä 20egee litrasta ois vähennetty tt-tuesta joten ei maksanu vaivaa. Mieluummin lypsin viemäriin ylimääräset ku näin vaivan siihen luovuttamiseen. Näin käyny joka ikinen kerta ku oon muksui saanu, joit ny jo 4. Syyttäkää yhteiskuntaa. Mä oisin ollu niin loistava lypsylehmä et aika monta kuivan mamman kersaa ois ruokinnu mun maidoilla. Enkä juo, tupakoi, ole sairas, käytä lääkkeitä jne joten maito ois ollu ensiluokkaista. Too bad.
[/quote]
Heh heh, ajatteles, jotkut luovuttaa jopa verta ihan ilmaiseksi. Vaikka harvalla verta itsellä on ylenmäärin viemäriin kaadettavaksi ja vaikka ne verituotteet on ihan ehdottomia sairaaloissa kaiken ikäisille -> verenluovutuksesta voisi haluta vaikka kuinka suuria summia, kun taas vauvat nyt pysyy hengissä ilmankin luovutettua äidinmaitoa... Toivottavasti oli hyvä mieli, kun sait ihan itse käyttää maitosi miten tykkäät, eikä tarvinnut ilmaiseksi antaa kenenkään toisen mukuloille.
[/quote]
No, se on ihan heidän (luovuttajien) valinta. Mut turha tulla vinkumaan, et mikään, niin veren- kuin maidonkaan luovutus ois kenenkään velvollisuus millään tapaa. Sen sijaan tt-tuki ja muut yhteiskunnan tuet on meidän kaikkien oikeus.
[/quote]
No sitähän minä juuri sanoinkin sinulle, että toivottavasti tuli hyvä mieli valinnastasi. Ei missään tapauksessa ole kenenkään velvollisuus luovuttaa maitoa yhtään kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:48"]
Mult tuli ihan kauheesti maitoo, yli oman tai siis oman vauvan tarpeen ja oisin mielelläni luovuttanu ja pumpannu mut toi säälittävä 20egee litrasta ois vähennetty tt-tuesta joten ei maksanu vaivaa. Mieluummin lypsin viemäriin ylimääräset ku näin vaivan siihen luovuttamiseen. Näin käyny joka ikinen kerta ku oon muksui saanu, joit ny jo 4. Syyttäkää yhteiskuntaa. Mä oisin ollu niin loistava lypsylehmä et aika monta kuivan mamman kersaa ois ruokinnu mun maidoilla. Enkä juo, tupakoi, ole sairas, käytä lääkkeitä jne joten maito ois ollu ensiluokkaista. Too bad.
[/quote]
niin, mitä sitä itse maksamaan olemistaan ihan itse tienatuilla rahoilla, kun voi olla täysipainoisesti muiden siivellä. Taidanpa istahtaa perseelleni, lopettaa verojen maksun ja ryhtyä nettomaksajasta saamapuolelle.
[/quote]
Ole hyvä vaan Suosittelen. Elellään hyvinkin leveästi, minä, mies ja 4 lasta, ja ikaa jää kaikkeen muuhun mieluisempaan kuin töissä raatamiseen.
Ellei sulla sitten oo niin hirvee kiire todistaa että oot PAREMPI IHMINEN :D Silti nautin suunnattomasti ajatuksesta, että mun sossupummin(IIK!!!) maito ois ollu niin kallisarvoista teidän kuivien kermaperseiden lapsille jotka ette ite kykene ees lapsianne imettää, mut mäpä en luovuttanu. En, vaikka neuvolasta kuinka suositeltiin, jopa maaniteltiin :D Vähän ois enempi kannattanu tarjota kuin vaan lämmintä kättä ja hyvä mieli, ni jo oisin monta pentua ruokkinu.
Kiusa se on pienikin kiusa.
[/quote]
Niin, siis tässä tapauksessahan kiusasit käytännössä eniten niitä vauvoja. Et niiden äitejä tai sossun tätejä, jotka olisivat vähentäneet itse lypsylehmänä ansaitsemasi rahat toimeentulotuestasi.
[/quote]
niin, mitä sitä itse maksamaan olemistaan ihan itse tienatuilla rahoilla, kun voi olla täysipainoisesti muiden siivellä. Taidanpa istahtaa perseelleni, lopettaa verojen maksun ja ryhtyä nettomaksajasta saamapuolelle.
[/quote]
Ole hyvä vaan Suosittelen. Elellään hyvinkin leveästi, minä, mies ja 4 lasta, ja ikaa jää kaikkeen muuhun mieluisempaan kuin töissä raatamiseen.
Ellei sulla sitten oo niin hirvee kiire todistaa että oot PAREMPI IHMINEN :D Silti nautin suunnattomasti ajatuksesta, että mun sossupummin(IIK!!!) maito ois ollu niin kallisarvoista teidän kuivien kermaperseiden lapsille jotka ette ite kykene ees lapsianne imettää, mut mäpä en luovuttanu. En, vaikka neuvolasta kuinka suositeltiin, jopa maaniteltiin :D Vähän ois enempi kannattanu tarjota kuin vaan lämmintä kättä ja hyvä mieli, ni jo oisin monta pentua ruokkinu.
[/quote]
Sinä olet juuri sellainen kuvottavan asenteen omaava, joita en pysty mitenkään ymmärtämään. Ikinä. Sinusta oikein huokuu paha. Mutta ei se mitään, kyllä tuolla asenteella saat varmasti takaisin itsekkin jossain vaiheessa.
Huih onneksi minulla ei ole tuollaista äitiä kuin tuo toimeentuloäiti. Ja se sossun asiakkuus ei nyt liity tähän mielipiteeseeni, vaan se kauhea ilkeys joka noista kirjoituksista huokuu. Hyi.
Miksi toisia pitäisi auttaa pyyteettä? Olen onnellinen, samoin mieheni ja lapseni. Silti en hyvää hyvyyttäni ruoki toisten kakaroita. Eikä mun todellakaan tarvitse antaa mitään "korvausta" vieraille siitä että asumme hyvinvointivaltiossa ja saadaan täällä tukia, se kun on meidän oikeus. En koe olevani katkera, en tiedä mistä olisin. Aika helpolla ollaan saatu todella tyydyttävä ja hyvä elämä. Lapsiani en tosiaankaan opeta myöskään miksikään uhrautuja-marttyyreiksi. Niin paljon helpommallakin pääsee :D
Ja ap:n kysymykseen muuten.. On niin harvinaisen typerä, että nauroin ääneen. Onko tämä ihan aikuisten oikeesti aikuisen ihmisen vakavasti esittämä kysymys? :DD Hyvä vaan, etten luovuttanutkaan maitoa tollasten imbesillien aikaansaannoksille XD
[/quote]
Et koe olevasi katkera. Kuitenkin tuon läpisairas katkeruus ja saituus paistaa tänne asti. On ilmeisesti niin pysyvä osa sinua itseäsi, ettet edes huomaa sitä.
Kerrot, että olettte miehesi kanssa saaneet helpolla hyvän elämän, eli ilmeisti joku on teitäkin auttanut tällä elämäntaipaleella eteenpäin. Oli se sitten iso perintö, ilmainen koulutus jne. mutta jostain olet sinäkin apua saanut. Anteeksi, mutta mieleltäsi olet kyllä pahasti sairas.
Ehkä se on hyvä, etteivät kaikki luovuta äidinmaitoa. Karmeelta tuntuisi, jos oma vauva saisi jonkun ikävän, ilkeän ihmisen maitoa. Kiitos niile, jotka luovuttavat. En usko, että kukaan tekee sitä pelkästään rahasta.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
no olisit kyllä voinut ajatella, että se äidinmaidon vastike on korvaus siitä, että saatte asua hyvinvointivaltiossa, jossa saatta tukia ja pystytte kuitenkin elättämään lapsenne, vaikka tällä hetkellä ei omat tulot elämiseen riitäkään, vaan saatte toimeentulotukea. Ehkä olisit sitten voinut tuntea olevasi tärkeä, osa tätä yhteiskuntaa, jossa välillä annetaan ja välillä saadaan, eikä sinun tarvitsisi olla noin katkera.
Ihan oikeasti, jos et ajattelisi tyyliin "pitäkää tunkkinne", niin voisit olla onnellisempi ihminen, ja olisit parempi esimerkki lapsillesikin. Et kai tahdo, että heistäkin kasvaa katkeria ihmisiä, jotka mielummin tekevät edes "pientä kiusaa" muilla kuin saisivat iloa siitä, että pystyvät auttamaan toisia ihmisiä ja ihan pyytettä?
[/quote]
Miksi toisia pitäisi auttaa pyyteettä? Olen onnellinen, samoin mieheni ja lapseni. Silti en hyvää hyvyyttäni ruoki toisten kakaroita. Eikä mun todellakaan tarvitse antaa mitään "korvausta" vieraille siitä että asumme hyvinvointivaltiossa ja saadaan täällä tukia, se kun on meidän oikeus. En koe olevani katkera, en tiedä mistä olisin. Aika helpolla ollaan saatu todella tyydyttävä ja hyvä elämä. Lapsiani en tosiaankaan opeta myöskään miksikään uhrautuja-marttyyreiksi. Niin paljon helpommallakin pääsee :D
Ja ap:n kysymykseen muuten.. On niin harvinaisen typerä, että nauroin ääneen. Onko tämä ihan aikuisten oikeesti aikuisen ihmisen vakavasti esittämä kysymys? :DD Hyvä vaan, etten luovuttanutkaan maitoa tollasten imbesillien aikaansaannoksille XD
[/quote]
Miksi sua sit pitäs auttaa pyyteettä tai sun lapsia? Sähän oot vaan tuottanut tänne yhteiskuntaan lisää loisia, koska ne oppivat sun elämäntyylin ja arvomaailman. Sun lapsilta kaikki tuet ja edut pois kerta sä et osallistu tän yhteiskunnan pyörittämiseen millään tavalla. Eiks sit ois reilua? XD Jätepuristimeen joutaisit :DD
Itseasiassa aika helpottavaa ettei tuollainen ihmissaasta ole luovuttanut maitoa. Miettikää sen ällöttäviä ja hikisiä toimeentulotuki-tissijä. Niistä sen oksettava työtön ja hidasälyinen mies imee iltasin, kun yrittää siittää lisää jälkeläisiä. Hyi!
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:59"]
Itseasiassa aika helpottavaa ettei tuollainen ihmissaasta ole luovuttanut maitoa. Miettikää sen ällöttäviä ja hikisiä toimeentulotuki-tissijä. Niistä sen oksettava työtön ja hidasälyinen mies imee iltasin, kun yrittää siittää lisää jälkeläisiä. Hyi!
[/quote]
Ja tällaisen kirjoittajako sitten kuvittelee itse olevansa jotenkin parempi, kuin tuo lainaamansa hlö? Puistattavaa tekstiä.
Tuskinpa maksetaan, olis se vähän hassua jos maksettais. Itse olin sairaalassa 2kk muksun kanssa ja sain sairaalaruoan sillä perusteella, että täysimetin. Jos lapsi olis ollut korvikkeella niin mun olis pitänyt hommata omat eväät / käydä välillä syömässä. Sen korvikkeen olis saanu sitten sairaalasta.
Tuskinpa muuten kukaan maitoa luovuttaa sen rahan takia. Ei se niin iso tienisti ole kumminkaan ja vaatii käsittääkseni aika paljon säätöä. Ilman korvausta harva ehkä jaksaisi nähdä kuitenkaan vaivaa.
Totta että maidonluovutus vaatii jonkin verran vaivannäköä, ja onnistuu parhaiten varmasti jos asuu kävelymatkan päässä sairaalasta.
Sitten taas tämä TT-tukiasia, niin eikö kaikki työ edellytä jonkin verran vaivannäköä, ja eikö TT-tuki ole viimesijainen tuki. Jos pystyy tienaamaan jotain, niin se mahdollisuus pitäisi käyttää ensin. Tietenkään kukaan ei edellytä esim. sitä maidon luovuttamista, koska sen mahdollisuus ylipäätään on niin harvinainen tilanne, eikä maidon luovutus ole tosiaan mitään täyspäiväistä työtä. Ikävää, että käytännössä se TT-tuella jo olevan yksilön kannalta usein näyttäytyy menetyksenä, jos joutuu tekemään jotain ilman että siitä tekemisestä hyötyy itse ylimääräisenä rahana. Ehkä kuitenkin vika on järjestelmässä eikä yksittäisen ihmisen laiskuudessa ja ahneudessa.
Ei hitto, anteeksi nyt vaan, mutta taas kerran meni vähän usko teihin mammakultiin = päivittäisiin keskuttelukumppaneihini, auts ... Siis tosissaan joku kysyy saako siitä rahaa, että vie omalle vauvalleen maitoa sairaalaan? Toinen ilmoittaa, ettei vaivaudu luovuttamaan maitoa, koska se menis toimeentulotuesta. Kolmas (ja neljäs ja ties kuin mones) sitten julistaa, että hyvä kun tuollainen PAHA ihminen ei luovuta, ihan kuin se kuvittelemanne "pahuus" siirtyisi jotenkin sen maidon mukana?..?
Ei hitto. Tän ketjun luettuani mä lupaan olla ainakin kuukauden täältä veke, oon tainnut niin... integroitua väärään viiteryhmään niin sanotusti (Suomeksi: ootteko te oikeesti IHAN vajakkeja!??)
Omalle vauvalle viedystä maidosta saa syödä ilmaisen lounaan sairaalassa ainakin Kättärillä ja Lastenklinikalla. Luovutetusta maidosta maksetaan korvausta HUS:n alueella olisiko ollut n.17e/litra verottomana, mutta sähköpumpusta joutuu maksamaan vuokraa.
Vuonna 1991, kun 3 kuukauden ikäinen vauvani joutui rs-viruksen vuoksi osastolle, niin mulle hyvitettiin luovutusmaidon hinta täysimetyksestä.
Oi niitä aikoja....
Mäkin olen ollut tt- asiakas vähän aikaa miehen väliaikaisen työttömyyden vuoksi ja silti luovutin, vaikka se silloin tuesta vähennettiinkin. Ihan sama. Saman verran rahaa silti sain ja tunsin tekeväni jotakin todella tärkeää. Tämä kannatti, koska karma antoi takaisin: seuraava lapseni joutuikin teholle synnyttyään aikaisilla viikoilla ja sai silloin luovutettua äidinmaitoa. Silloin tunsin valtavaa onnea siitä, että olin ikäänkuin itse maksanut jo kultaakin kalliimmasta maidosta. Tekisin saman uudelleenkin, vaikka se VÄHENTÄISI rahamäärää. Nyt odotan kolmatta ja vakaa aikomukseni on luovuttaa.
Niin että tt-äiti: se sama kohtalo voi olla sinullakin. Mitä ajattelet, jos vastasyntynyt vauvasi joutuisi teholle? Ajattelisitko edelleen samoin?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 18:36"]
Mäkin olen ollut tt- asiakas vähän aikaa miehen väliaikaisen työttömyyden vuoksi ja silti luovutin, vaikka se silloin tuesta vähennettiinkin. Ihan sama. Saman verran rahaa silti sain ja tunsin tekeväni jotakin todella tärkeää. Tämä kannatti, koska karma antoi takaisin: seuraava lapseni joutuikin teholle synnyttyään aikaisilla viikoilla ja sai silloin luovutettua äidinmaitoa. Silloin tunsin valtavaa onnea siitä, että olin ikäänkuin itse maksanut jo kultaakin kalliimmasta maidosta. Tekisin saman uudelleenkin, vaikka se VÄHENTÄISI rahamäärää. Nyt odotan kolmatta ja vakaa aikomukseni on luovuttaa.
Niin että tt-äiti: se sama kohtalo voi olla sinullakin. Mitä ajattelet, jos vastasyntynyt vauvasi joutuisi teholle? Ajattelisitko edelleen samoin?
[/quote]
Ei se osaa.
Rahallista korvausta ei makseta. Useimmissa sairaaloissa saa lounaslipun (sairaalan henkilöstöravintolaan) tai ilmaisen lounaan osastolle (eli samaa ruokaa kuin potilaat syö), jos lapsi on täysimetyksellä (eli saa kaiken ravinnon äidinmaidosta).