Kasvisruokakokit, auttakaa minua!
Haluaisin lisätä kasvisruokarepertuaariamme. Syömme viikossa kolmena päivänä kasvusruokaa, kahtena päivänä kalaa ja kahtena lihaa. Kasvisruoat pyörivät kehää (sosekeitot, kasvispihvit, pestopasta jne..), enkä enää keksi uusia, koko perheelle maittavia, ruokia.
Tuntuu, että useihin kasvisruokiin tulee hirveästi juustoa, mikä tekee niistä raskaita. Pastareseptejäkin löytyy useita, mutta vatsani ei kesä pastaa montaa kertaa viikossa.
Mikä on sinun paras kasvisruokareseptisi? Olen avoin, mutta pavut kuuluvat inhokkeihini.
Kommentit (26)
Hei, itse syön kasvis-kalapainotteisesti ja tykkään kokata kasvisruokia nimenomaan niiden vaihtelevuuden takia.
Jos koetan miettiä vähäkermaisia vaihtoehtoja, niin esim. punajuurikeitto on halpa, terveellinen ja epäonnistumaton ruoka, tosin itse tarjolle laitan smetanaa. Tuorehernesosekeitto pakasteherneistä voidaan valmistaa esim, tilkkaseen valkoviiniä, itse laitan siihen tarjolle vain oliiviöljykiehkuran päälle. Purjorisotto tai -ohratto ei vaadi kermaa.
Erilaiset juures/kasvispihvit ovat myös vähärasvaisia, tosin laitan tilkkasen kermaa/creme fraichea taikinaan.
Nämä eivät ole kirkon virallisia suosituksia vaan ihan omasta keittiöstäni :D
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:16"]
Sanoit, ettet välitä pavuista. Oletko kokeillut vihreitä papuja? Kun niitä ostaa tuoreena ja valmistaa ne niin, ettei niistä tule lötköjä, ne on tosi hyviä. Maistuvat hernemäisiltä, ei ole sellaista jauhomaista suutuntumaa kuin vaikka kidneypavuissa, vaan enemmän parsafiilis.
Risotoista saa helposti kasvisversioita, vaikkakaan ei ole mitään jokapäiväistä terveysruokaa. Tähän aikaan kannattaa käyttää sieniä, niistä saa muhennoksia, keittoja ja kastikkeita. Täytetyt paprikat ja tomaatit on kanssa kivaa vaihtelua, käytän yleensä ohraa ja jotain juustonjämiä täytteessä. Aika harvakseltaan kyllä tulee tehtyä. Osan pastasta voi korvata kesäkurpitsa- ja porkkanasuikaleilla. Kuorimaveitsellä tai juustohöylällä saa vedettyä hyviä soiroja siihen tarkoitukseen. Parhaat suolaiset piirakatkin on usein ainakin kasvisvoittoisia, jos ei ihan täysin kasvisversioita. Sellaiseen saa upotettua kaikenlaisia jämiä kaapista. Teen salaatin ja jonkin suolaisen jämäpiirakan aina silloin, kun en jaksa käydä kaupassa ja vaikuttaa siltä, ettei jääkaapista löydy mitään. Piirakkaan toki käytän munamaitoa, eli jos ihan vegaanista haluat, niin silloin tästä ideasta ei ole hyötyä.
[/quote]
oonhan mä noita vihreitä papuja tehnyt, en vaan tajunnut. Ne on kyllä hyviä!
sienirisotto on koko perheemme herkkua, mut aika tuhtia kamaa!
Hei tosi hyvä idea tuo osan pastan korvaaminen. Mä kokeilen heti huomenna!
kiitos kaikille. Nyt ma alan kirjoittaa ostoslistaa.
Risotot on hyviä ja niihin voi laittaa vaikka mitä. Esim. pinaattia ja parmesania. Tai sieniä.
Koska punaisia linssejä löytyy kaapista valmiiksi, tässä resepti niille:
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 11:34"]
Tässä parhaillaan nautin raastekeittoa.
Punajuurta ja porkkanaa karkeana raasteena, kukkakaalia pienenä silppuna, purjoa renkaina, punaisia linssejä. Vettä ja kasvisliemijauhetta, timjamia, mustapippuria. Päälle sitä mistä tykkää, esim aurajuustoa, raejuustoa, smetanaa tai vaikka ranskankermaa. Mulla on nyt auraa.
[/quote]
Kiitti vinkistä, mulla meni tän päivän ruokasuunnitelmat just uusiksi!
[/quote]
Tästähän tuli ihan hyvää, vaikka jossain vaiheessa vähän epäilyttikin. Laitoin sipulia, porkkanaa, perunaa, kaalia ja ranskankermaa. Mausteina mustapippuri, oregano ja citrus-mausteseos.
Sanoit, ettet välitä pavuista. Oletko kokeillut vihreitä papuja? Kun niitä ostaa tuoreena ja valmistaa ne niin, ettei niistä tule lötköjä, ne on tosi hyviä. Maistuvat hernemäisiltä, ei ole sellaista jauhomaista suutuntumaa kuin vaikka kidneypavuissa, vaan enemmän parsafiilis.
Risotoista saa helposti kasvisversioita, vaikkakaan ei ole mitään jokapäiväistä terveysruokaa. Tähän aikaan kannattaa käyttää sieniä, niistä saa muhennoksia, keittoja ja kastikkeita. Täytetyt paprikat ja tomaatit on kanssa kivaa vaihtelua, käytän yleensä ohraa ja jotain juustonjämiä täytteessä. Aika harvakseltaan kyllä tulee tehtyä. Osan pastasta voi korvata kesäkurpitsa- ja porkkanasuikaleilla. Kuorimaveitsellä tai juustohöylällä saa vedettyä hyviä soiroja siihen tarkoitukseen. Parhaat suolaiset piirakatkin on usein ainakin kasvisvoittoisia, jos ei ihan täysin kasvisversioita. Sellaiseen saa upotettua kaikenlaisia jämiä kaapista. Teen salaatin ja jonkin suolaisen jämäpiirakan aina silloin, kun en jaksa käydä kaupassa ja vaikuttaa siltä, ettei jääkaapista löydy mitään. Piirakkaan toki käytän munamaitoa, eli jos ihan vegaanista haluat, niin silloin tästä ideasta ei ole hyötyä.