Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En löydä sopivaa villatakkineulemallia.

Vierailija
28.10.2013 |

Siis kuinka vaikeaa voi olla. Haluaisin neuloa itselleni luonnolllisesta värjäämättömästä suomenlampaan villalangasta itselleni villatakin. Koska langat ovat harvinaista herkkua, olen pitkään mutta turhaan metsästänyt täydellistä mallia.

Takin pitäisi olla reilusti pitkä, siis kokonaan pepun yli. TAkki voisi olla vyötäröltä' istuvampi ja/tai muuten vähän A-mallinen. Ei raglanhihoja. Kaula-aukkona v-aukon muotoinen alua, kun takki on kiinni. Ei poikittain tai aina-oikein -neuleella neulottua kaulus/etureunaa, vaan jonkinlaista vähän paksunnettua parenttityyyppistä neulosta, joka neulotaan samaan kerrokseen kuin itse etukappaleet.

Ongelmani on se, että vaikka tiedä melko hyvin mitä haluan, en ole niin taitava puikonheiluttaja, että osaisin suunnitella mallin itse.

Jos joku kuistelee nänheensä edes jotain tämäntyyppistä jossain lehdessä tai nettisivuilla, olisitko niin kiltti ja kertoisit siitä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

......................

Vierailija
2/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko selannut Ravelryn tarjonnan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan lyönyt googleen hakusanan neuletakki, mutta jos et ole, niin tee se. Siellä on paljonkin malleja ja ohjeita. Ei silti, olen itsekin hakenut aika pitkään hyvää mallia, mutta vähän paksummalle langalle. Jotain olen löytänyt, mutta se "ainut ja oikea" puuttuu vielä. Onnea etsintään!

Vierailija
4/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dropsin Garnstudion sivuilla on aika palhjon malleja, käy katsomassa sieltä. Kirjoita googleen garnstudio, niin löydät sivut.

Mulla on samantapainen ongelma. Teen yleensä niin, että otan mallia jostain pitämästäni villatakista ja määrittelen mitat sen mukaan. Mutta aina se on vähän yllätys, millainen lopputulos on.

Vierailija
5/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

napeilla kiinni vaikko vyöllä?

Vierailija
6/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napeilla

Vierailija
7/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko yrittää piirtää paperille 1:1 mallin, esimerkiksi jostain lempitakista tai -jakusta? Neulot sitten koetilkun, ja sen pohjalta teet ihan oman mallin. Vertaa neuletta aina kaavaan ja tee tarvittavat levennykset/kavennukset. Neulo etukappaleet yhtäaikaa, niin tulevat samanlaisiksi (hihat samoin). Kauluksen voit neuloa erillisenä, istuu usein paremmin kuin yhtäaikaisesti neulottu kaulus. Rohkeesti vaan yrittämään, saat takuulla uniikin takin!

Vierailija
8/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on tehtävä, kun ei mieleistä mallia tunnu mitenkään löytyvän. Täytyy vaan katsoa kivat palmikkokuviot ja röpelöpintamallit jostain ja alkaa tehdä.

Kertoisitko lisää irtokauluksesta. Kiinnitetäänkö se takkiin neuloen vai ompelemalla/virkkaamalla.

ap

Vierailija
9/9 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:18"]

Noinhan se on tehtävä, kun ei mieleistä mallia tunnu mitenkään löytyvän. Täytyy vaan katsoa kivat palmikkokuviot ja röpelöpintamallit jostain ja alkaa tehdä.

Kertoisitko lisää irtokauluksesta. Kiinnitetäänkö se takkiin neuloen vai ompelemalla/virkkaamalla.

ap

[/quote]

Ihan ompelemalla, vuoropistoin silmukoimalla. Ohjeita löytyy kyllä, kun googlaat. Ja kirjastosta löytyy hyviä neulekirjoja myös. Kun teet palmikkoa, niin muista sitten, että se vie enemmän silmukoita kuin sileä neule -- tämän varmaan jo tiesitkin jos olet neulonut paljon. Helmineule ja muhkea palmikko on kaunis yhdistelmä neulepinnassa. 

Itse teen aina mieluummin ihan sopivan kokoisen/sentin-pari pienemmän neuleen, koska ne tuppaa aina venymään käytössä. Liian iso neule ei ole mielestäni nätin näköinen.