Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkit pinoon: Miten pysyt pirteänä syksyn pimetessä?

Vierailija
28.10.2013 |

Nyt kaivataan hyviä vinkkejä siihen, että pysyisi energisenä eikä vaan nuokkuisi tuonne jouluun asti kahvin voimalla.

Kaikki ideat jakoon, kiitos!!!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin auttoi tämä normaaliaikaan siirtyminen.

Vitamiinilisää purkista, kasviksia-hedelmiä-marjoja se puoli kiloa päivässä, muita hiilihydraatteja niukasti. Raitista ilmaa. Kirkasvalolamppukin voi joitain auttaa.

Vierailija
2/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön D-vitamiinia. Huolehdin, että ravinto on terveellistä ja monipuolista, riittävästi kasviksia, riittävästi unta ja ulkoilua. Ja sallin itselleni joskus sunnuntain, jolloin vain luen kirjaa tai katson tv:tä ja makaan sohvalla koko päivän.

Ei roskaruokia tai rasvaisia juttuja, joista tulee heti plösähtänyt olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliaikaan siirtyminen auttoi minuakin.

Kotiin ostan keltaisia ja oransseja tekstiilejä ja lisään valoja ja yritän syödä enemmän kasviksia ja lihaa.

Vierailija
4/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka, joulun odottaminen ja siihen liittyvät tekemiset.

Vierailija
5/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa, ulkoilmaa, tulista ruokaa, kasviksia ja hedelmiä... Illalla lasi punaviiniä ja aamulla kirkasvalo-herätyskello.

Vierailija
6/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiineja minäkin otan samalla kun lapset ottaa omansa. Mies ei niitä syö. :)

Sitten liikuntaa, päivittäin jotain! Koitan olla mahdollisimman vähän koneella. Itsekin kuulun siihen porukkaan joka tekee miellyttäviä asioita: suljen joskus puhelimen ja olen kotona neulomassa.

Kynttilöitä (tai muuten nätit lamput päälle), saunaa ja hyvää musiikkia. Alkoa ei liikaa..

Piristävää on päästä lapsien harrastuksien mukana uusiin kaupunkeihin. Jos ei ole lapsia niin varmaan joskus kannattaa tehdä joku kiva päivämatka johonkin kaupunkiin ja illaksi kotiin jos ei yöksi jää mutta pienikin muutos on mukavaa. Kannattaa kokeilla. Jos ei uskalla vaan mennä suoriltaan niin voi vaikka netistä etsiä/kysellä Vauva-lehden sivulta minne vaikka esim. Raahessa kannattaa mennä syömään? :)

Uusi harrastuskin voi olla mukava? Tai käydä katsomassa teatteri-näytös?

Minusta täytyisi miettiä itselle sopiva määrä tekemistä: työssä käyvä ei tarvitse niinkään liikuntaa jos sitä saa työssä jo paljon eikä joka päivä tarvitse sirkusiloja? Jos tässä kuussa käy jossain uudessa kaupungissa viettämässä aikaa niin sen fiiliksellä pärjää pitkälle ja ennen joulua voisi käydä nauttimassa teatteria?

Ei jatkuva kiiruhtaminenkaan ole tarkoitus, jonkunlainen tasapaino olisi hyvä löytää. ;)

Vierailija
7/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuin edellisillä eli vitamiineja, hyvää ja ravitsevaa ruokaa, kotona rentoilua ja ulos aina sään salliessa. Mielentila on pitkälti myös asennekysymys: jos näkee syksyn pimeydessä mahdollisuuksia eikä vain uhkia, elämä on helpompaa ja mukavampaa. 

Vierailija
8/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ruoka, riittävä liikunta, ja ehkä tärkeimpänä oikea asenne. Ettei mene siihen ip-lehtien halpaan, että on se niin hirveen kauheen kamalaa kun on marraskuu. Valot on keksitty, samoin kirkasvalot. Jos julkkis tilittää olevansa ihan maassa pimeän syksyn takia, älä vaivu sinne maahan hänen seurakseen.

Vierailija
9/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalanmaksaöljy.

10/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

itse olen vuosien varrella kallistunut sille suunnalle, että kysyn, tarvitseeko ihmisen aina ollakaan samanlainen? Jospa vuodenaikoihin nojaaminen on jotain, mitä ihminen myös tarvitsee. Voisiko syksy ollakin tervetullut hidastamisen, levon ja väsymisen aika kesän 'bailujen' jälkeen? Voisiko ollakin niin, että ihminen tarvitsee pimeää, märkää ja himmenneitä värejä? Jospa vain antaisit itsesi olla sellainen kuin olet, ilman pirteyspäämäärää?

Vierailija
11/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämppään paljon luonnollisen kaltaista valoa. Suomalaiset kodit ovat surkean hämyisiä. Tehokkaat päivänvalolamput kaikkiin valaisimiin ja vaikka kirkasvalovalaisin seinäplafondiksi lisävaloa antamaan.

D-vitamiinia ja rasvahappoja purkista. Lisäravinteista näillä on todennäköisesti paras panos-tuottosuhde. C-vitamiinit kannattaa ottaa suoraan hedelmistä. Sitrukset ovat talvella sesongissa.

Päivittäistä liikuntaa. Mieleisestä liikunnasta ei kannata laistaa talvellakaan. Liikunnan välittömiä hyötyjä tarvitaan erityisesti kylmän ja pimeän aikaan.

Hyvä unihygienia. Hyödynnä hämärää nukahtamiseen. Nuku pimeässä ja tarpeeksi viileässä. Jos olet viluinen, osta kuumavesipullo sen sijaan että vääntäisit pattereita isommalle.

Tapaa ahkerasti ystäviä. Älä laiminlyö sosiaalisia suhteita siksi, että ulkona sataa. Menkää yhdessä museoon tai taidenäyttelyyn, kahville, kylpylään, ravintolaan syömään. Lähde kodin ulkopuolelle ja ammenna voimaa elämäsi tärkeistä ihmisistä.

Vierailija
12/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon seksiä! se piristää ja tuo hyvää oloa!

Vierailija
13/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuhannesti kaikille vastanneille! Hyviä vinkkejä. Kokeilen kaikkia.

Kyse ei omalla kohdallani ole ainakaan asenteesta. Huomaan mielialan ja virkeystason eron heti, kun sattuu aurinkoinen päivä (seuraava varmaan tulossa helmikuussa...).

Repäisin av-aloitukseni jälkeen itseni tänään heti aamusta jumppaan. On energisempi olo, kun yleensä tähän aikaan (töihin iltavuoroon lähdössä).

Lisää vinkkejä pinoon vaan!

ap

Vierailija
14/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="KirkkoSisko" time="28.10.2013 klo 11:08"]

Hei.

itse olen vuosien varrella kallistunut sille suunnalle, että kysyn, tarvitseeko ihmisen aina ollakaan samanlainen? Jospa vuodenaikoihin nojaaminen on jotain, mitä ihminen myös tarvitsee. Voisiko syksy ollakin tervetullut hidastamisen, levon ja väsymisen aika kesän 'bailujen' jälkeen? Voisiko ollakin niin, että ihminen tarvitsee pimeää, märkää ja himmenneitä värejä? Jospa vain antaisit itsesi olla sellainen kuin olet, ilman pirteyspäämäärää?

[/quote]

Tällaista minäkin mietin. Itselleni se ainakin sopii: ei aina tarvitse olla reipas ja innokas ja aikaansaava. Syksyllä on ihan luonnollista ottaa vähän iisimmin, olla kotona illalla ja nauttia myös rauhasta ja hämärästä.

Masennus ja täysi toimettomuus on toki asia erikseen. 

Vierailija
15/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsymykseen auttaa kun dumppaa sokerin ja kahvin, jos noita käyttää. Ne kun aiheuttaa pirteys/väsymys-kierteen. Lopettamalla noitten syönnin, niin parin päivän päästä olotila on paljon tasasempi. Ton päälle on hyvä ottaa d-vitamiinia. Meidän pimeydessä tuota tarttee. Itselle parheiten tuon lähteeksi toimii kalanmaksaöljy. Se menee suolakurkkujen kanssa alas ilman mitään vaikeuksia.

Vierailija
16/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nautin syksystä ja pimeys on ihanaa, ei sitä tarvitse mitenkään torjua tai erityisesti pysyä pirteänä.

Enempi ahdistaa keväällä kun kaikki yliprtsakkana hehkuttaa valoa ja lämpöä... yök. Muuttakaa päiväntasajalle?

Vierailija
17/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

valohoito on ainakin minulle ehdottoman tärkeää. kirkasvalolamppu on toki kiva, mutta ulkoilu päivän kirkkaimpana hetkenä ajaa saman asian. jopa pilvisenä päivänä valoa on enemmän kuin kirkasvalolampusta saa.

Vierailija
18/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 18 kiittelee sekä aloituksesta että vastauksista. itse olen huomannut iltaisin hautautuvani sohvalle, vaikka päivällä ulkoilemassa käynkin. olo on huomattavasti nuutuneempi kuin niinä syksyinä, jolloin olen harrastanut aktiivisemmin liikuntaa. uusi työ vain on jotenkin toiminut loistavana tekosyynä olla tekemättä mitään "kun vähän stressaa ja jännittää ja väsyttää tämä uuden opettelu."

tänään käväisen kyllä sauvakävelemässä, juoksemaan en uskalla ihan heti, kun edellisestä kerrasta on pari kuukautta.

Vierailija
19/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin juonti minimiin ja nukkumaan illalla kun väsyttää luomuna.

Ja seksiä ei kannata pistää puoleksi vuodeksi jäihin vaan päinvastoin lisätä tahtia. Pimeä vuodenaika kannattaa käyttää hyväksi. Jos et itse piristy, niin ainakin keskivertomies piristyy ja vireä puoliso auttaa jaksamaan.

Vierailija
20/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:36"]

Kahvin juonti minimiin ja nukkumaan illalla kun väsyttää luomuna.

Ja seksiä ei kannata pistää puoleksi vuodeksi jäihin vaan päinvastoin lisätä tahtia. Pimeä vuodenaika kannattaa käyttää hyväksi. Jos et itse piristy, niin ainakin keskivertomies piristyy ja vireä puoliso auttaa jaksamaan.

[/quote]

kyllä sitä nainenkin piristyy yhtälailla. seksi antaa voimaa arkeen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä