Miksi ihmeessä tuntemattomat ihmiset kysyvät "imetätkö"
Olin tänään miehen serkulla juhlimassa synttäreitä 5kk vauva mukana ja yhtäkkiä joku outo nainen kysyy että imetänkö :O Hymyni hyytyi ja vastasin että en. Mitä ihmettä ihmiset oikeen aattelee ku nuin henkilökohtasia asioita kyselee?? Joka helvetin ihminen suvustani ja ne tututkin ovat kysyneet tuota kysymystä.. Mitäs jos minä alkaisin kysymään muiden seksielämästä? Yhtä törkeää mun mielestä, jokasen henkilökohtanen asia.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:27"]
Asiatonta tuntemattoman tuollaista kysyä, mutta saanko udella miksi et imetä?
[/quote]
Vauvan ollessa 3kk alko jo niin tympimään ku mitään ei kerenny tekemään ku koko ajan piti olla imettämässä. Pumppua kokeilin mutta en saanu siihen maitoa tulemaan.
[/quote]
Apua! Oletko tosissasi! Tämän on PAKKO olla provo, ei kukaan voi olla noin itsekäs! Oma hyvinvointi lapsen kustannuksella..
[/quote]
niin voi kamalaa! Äitinä ei saisi ikinä ajatella itseään. Pitäisi ottaa vaan se masennus ja imettää lapsia ainakin 2 vuotiaaksi asti.
Pakko olla provo... Vertaat vauvan imetystä seksielämään? Vertaatko omista syömisistäsikin puhumista seksielämästä puhumiseen?
Vähän ihmetyttää nämä äidit jotka eivät imetä lastaan. Mikä on perustelu sille että jättää lapsen ilman äidinmaitoa? Minulla on vuoden ikäinen lapsi jota imetin (vain) 8 kuukautta. Imetys ei todellakaan ollut aluksi helppoa. Nännit kipeänä ja vereslihalla, imetystä tunnin välein jne. ei ollut helppoa mutta mitä äiti ei tekisi lapsensa eteen.. Säälittää nämä lapset joiden äidit ajattelee aina vain omaa napaa, jos ei voi itsestään antaa edes imetyksen verran niin miten ihmeessä voi kutsua itseään hyväksi äidiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:45"]
Imetys ei todellakaan ole pissa-kakka-seksijuttu. Kyse on vauvan ruuasta. Ruokkiiko äiti lastaan äidinmaidolla vai korvikkeelle. Vähän kuin että syötkö itse terveellisesti vai roskaruokaa. Lapsi ei vain saa päättää itse omasta edustaan, vaan asiasta päättää yleensä äiti, joka voi esim. olla tietämätön, estynyt, itsekäs ja laiska kuten ap.
[/quote]
tiedän että vauvalle parasta olisi se äidinmaito mutta eikö enää lapsen saatuaan saa ajatella itseään? Jos alkaa masentamaan ku ei ehdi tehdä muuta kuin imettää imettää ja imettää. Kylään kun meni niin sai ehkä 5min jutella vieraille mutta sitten olis jo pitäny olla imettämässä taas. Jos pumpulle olisi herunut maitoa niin tottakai olisin antanu omaa maitoa. Niin että hui kamalaa, olisihan mun pitänyt mielummin imettää ja ottaa se masennus niskaan ku mitään ei pystyny tekemään.
Niin vai onko imetys vaan sulle jotenkin pervoa... Huh.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:48"]
Pakko olla provo... Vertaat vauvan imetystä seksielämään? Vertaatko omista syömisistäsikin puhumista seksielämästä puhumiseen?
[/quote]
Ootko nyt ihan tosissasi.. Siis oikeesti sua alkoi masentamaan kun jouduit imettämään etkä saanut tehdä asioita. Ja ikää on minkä verran??? Olisit jättänyt lapset tekemättä kun selkeästi et ole valmis äidiksi. Ihanko alkoi masentamaan, voi luoja tätä nuorisoa..
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:57"]
Niin vai onko imetys vaan sulle jotenkin pervoa... Huh.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:48"]
[/quote]
[/quote]
molemmat luonnollisia asioita ja kaikesta luonnollisesta ei ole syytä keskustella suvun kanssa.
Kannattaako hankkia lapsia, jos masentuu hetkessä niiden hoidosta?
Vaikeaa oli minullakin imettäminen alkuun, mutta palkitsi vaivan. Synnytys oli vaikea, sain kunnon vaurioita, lapsi joutui teholle, olin paljon yksin vauvan kanssa: hoidin pääasiassa yksin. Vauva sai rintaraivareita ja viihtyi rinnalla tuntikausia, pumppaaminen ei onnistunut, olen taipuvainen masennukseen jne.
Muutaman kuukauden päästä imetys helpottui. Se vain vaatii työtä. Kahvittelu ja juoruilu ei ole sinä aikana tärkeää! Asia on selvä: jos välittää lapsestaan, jaksaa joustaa muutaman kuukauden tai vuoden.
Masennukseen on muut lääkkeet kuin vauvan hoitamatta jättäminen.
Ensisijaisesti ajatellaan sitä vauvaa, ei itseään!!! Voi kuinka jollain vauvoilla on huonot lähtökohdat elämään... :(
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:59"]
Ootko nyt ihan tosissasi.. Siis oikeesti sua alkoi masentamaan kun jouduit imettämään etkä saanut tehdä asioita. Ja ikää on minkä verran??? Olisit jättänyt lapset tekemättä kun selkeästi et ole valmis äidiksi. Ihanko alkoi masentamaan, voi luoja tätä nuorisoa..
[/quote]
ikää on kyllä 25 mittarissa että en nyt kovin nuori ole. Mutta oon kyllä huomannu tän palstan menon että lapsi aina edelle vaikka mikä olisi vaikka siinä toisessa vaihoehdossa ei olisi mitään pahaa tai lasta vahingoittavaa. Koen kyllä olevani fiksumpi siinä mielessä kun sun kanssa samalla aaltopituudella olevat ihmiset. Tajuan ajatella vähän itseänikin ja näin ollen molemmat voivat hyvin, minä ja lapsi. Korvike ei ole mitään myrkkyä eikä lapsi siitä kärsi.
30, mä niin komppaan sua!!!!!!!!!!
Mua ihmetyttää sellaiset äidit, jotka eivät ymmärrä, ettei kaikilta oikeasti imetys onnistu. Itseltä maitoa olisi tullut, muttei ehkä tarpeeksi kun ei vauvalle kelvannut. Kaikki on yritetty, olen imettänyt makuultaan, istuen, houkutellut ruiskulla, hytkyttänyt samalla kävellen, hörppyyttänyt ja taas aloittanut alusta, mutta milläs pakotat lapsen syömään.
Kyllä tuli huono ja riittämätön olo, kun äidinmaito ei kelpaa. Kun kuulemma kaikille kelpaa ja kaikki pystyy imettämään. Eikä sitä oloa paranna, että kaikki kysyvät, vieläkö imetät. Mielummin imettäisin, kuin pesisin pulloja, ostaisin kallista korviketta ja potisin samalla koko ajan huonoa omatuntoa.
Mikä mörkö se korvike teille oikeen on? imetin kuitenkin 3kk ja on seki jotain. Korvike ei ole vahingoittanut millään tapaa vauvaani vaan kasvaa hyvin eikä ongelmia ole. Teille se nyt on maailman loppu jos ajattelee myös omaa hyvinvointia.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:45"]
Imetys ei todellakaan ole pissa-kakka-seksijuttu. Kyse on vauvan ruuasta. Ruokkiiko äiti lastaan äidinmaidolla vai korvikkeelle. Vähän kuin että syötkö itse terveellisesti vai roskaruokaa. Lapsi ei vain saa päättää itse omasta edustaan, vaan asiasta päättää yleensä äiti, joka voi esim. olla tietämätön, estynyt, itsekäs ja laiska kuten ap.
[/quote]
tiedän että vauvalle parasta olisi se äidinmaito mutta eikö enää lapsen saatuaan saa ajatella itseään? Jos alkaa masentamaan ku ei ehdi tehdä muuta kuin imettää imettää ja imettää. Kylään kun meni niin sai ehkä 5min jutella vieraille mutta sitten olis jo pitäny olla imettämässä taas. Jos pumpulle olisi herunut maitoa niin tottakai olisin antanu omaa maitoa. Niin että hui kamalaa, olisihan mun pitänyt mielummin imettää ja ottaa se masennus niskaan ku mitään ei pystyny tekemään.
[/quote]
Kuinkas nopeasti mahdoit luovuttaa? 5 kk on lyhyt aika. Imettäessä pystyy muuten tekemään monelaista, esim. lepäämään, tutustumaan vauvaansa, katsomaan tv:tä, lukemaan, ajattelemaan, juomaan kahvia, juttelemaan suunnilleen kenen tahansa kanssa. Monet imettävät esim. kastajaisissa kävellessään ja seurustellessaan vieraiden kanssa. (Kastajaisissakin muuten päähenkilö on se vauva, ei vieraat tai kukaan muukaan.)
5 minuuttia päivässäkö se vauvaraukkasi antoi sinulle omaa aikaa?
No: se on jo aika paljon!
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:01"]
Kannattaako hankkia lapsia, jos masentuu hetkessä niiden hoidosta?
Vaikeaa oli minullakin imettäminen alkuun, mutta palkitsi vaivan. Synnytys oli vaikea, sain kunnon vaurioita, lapsi joutui teholle, olin paljon yksin vauvan kanssa: hoidin pääasiassa yksin. Vauva sai rintaraivareita ja viihtyi rinnalla tuntikausia, pumppaaminen ei onnistunut, olen taipuvainen masennukseen jne.
Muutaman kuukauden päästä imetys helpottui. Se vain vaatii työtä. Kahvittelu ja juoruilu ei ole sinä aikana tärkeää! Asia on selvä: jos välittää lapsestaan, jaksaa joustaa muutaman kuukauden tai vuoden.
[/quote]
"hoitamatta jättäminen" mikä? sekö kun lapseni kasvaa hyvin korvikkeellakin? :D jotenki en pysty ottamaan tuota tosissaan. Oikeestaan ketään joka ei voi sen verran ajatella itseään että ei ajaudu mihinkään masennukseen imettämisen takia kun on muitakin ihan yhtä hyviä tapoja ruokkia lapsi.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 01:59"]
[/quote]
ikää on kyllä 25 mittarissa että en nyt kovin nuori ole. Mutta oon kyllä huomannu tän palstan menon että lapsi aina edelle vaikka mikä olisi vaikka siinä toisessa vaihoehdossa ei olisi mitään pahaa tai lasta vahingoittavaa. Koen kyllä olevani fiksumpi siinä mielessä kun sun kanssa samalla aaltopituudella olevat ihmiset. Tajuan ajatella vähän itseänikin ja näin ollen molemmat voivat hyvin, minä ja lapsi. Korvike ei ole mitään myrkkyä eikä lapsi siitä kärsi.
[/quote]
Just, eli lapsi sai lapsen. Ikäsi puolesta voisi luulla kypsempää suhtautumista äidiksi tuloon, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Te molemmat varmasti voitte hyvin, sinä vain vähän paremmin kuin lapsesi, valitettavasti..
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:07"]
Mua ihmetyttää sellaiset äidit, jotka eivät ymmärrä, ettei kaikilta oikeasti imetys onnistu. Itseltä maitoa olisi tullut, muttei ehkä tarpeeksi kun ei vauvalle kelvannut. Kaikki on yritetty, olen imettänyt makuultaan, istuen, houkutellut ruiskulla, hytkyttänyt samalla kävellen, hörppyyttänyt ja taas aloittanut alusta, mutta milläs pakotat lapsen syömään.
Kyllä tuli huono ja riittämätön olo, kun äidinmaito ei kelpaa. Kun kuulemma kaikille kelpaa ja kaikki pystyy imettämään. Eikä sitä oloa paranna, että kaikki kysyvät, vieläkö imetät. Mielummin imettäisin, kuin pesisin pulloja, ostaisin kallista korviketta ja potisin samalla koko ajan huonoa omatuntoa.
[/quote]
Tuo on ymmärrettävää, mutta ei se, että ei vaan viitsi, kyllästyy, ei huvita on tärkeämpää ja monet päättävät jo etukäteen, että eivät imetä. Koska se on outoa, rinnat menee pilalle jne. Näitä on nähty, kovaäänisiä julistajia alalta liian monia.
Se on silkkaa laiskuutta, välinpitämättömyyttä ja tyhmyyttä. Miksi äidiksi pääsee kuka vaan, joka ei tajua mitään lapsensa edusta.
Fakta on kuitenkin, että n. 98 % naisista on fyysisesti kykeneviä ruokkimaan lapsensa. 2 sadasta ei siis ole, mutta kuitenkin vain harvat imettävät lasta riittävästi. Liian monet selittelevät vaikka millä tekosyillä.
Meille muille on selvää, mistä silloin on kyse.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:01"]
[/quote]
Niinpä. Ajatella, nyt joutui vauva oppimaan viidakon lait kun jäi ilman ravintoa kun AP lopetti imettämisen. Ihan itse joutui ruokansa etsimään ja tappamaan. Tai etsimään lehmän/koiran tms ja imemään niiltä. On noi nuoret kamalia.
OOTTEKO TE IHAN TOSISSANNE MAMMAT??? :D
No jo on tyhmä asia loukkaantua.
Se on katos sitä SEURUSTELUA! Hän huomasi, että sinulla on pieni vauva. Joten on luontevaa keskustella jotakin siihen liittyvää.