Tiesitkö, että liikennevaloissa tööttääminen on rikos, huolimatta siitä, jumittaako edessäoleva - ja tästä on säädetty laissa rangaistus
"Suomessa on kaksi tilannetta, jolloin auton äänimerkkiä saa laillisesti käyttää: ohituksessa, mutta vain taajaman ulkopuolella valoisaan aikaan sekä silloin, kun äänimerkin käyttö "vaaran välttämiseksi on tarpeen” kuten asia laissa ilmaistaan.
Turhasta tööttäilystä voi periaatteessa rapsahtaa viidenkympin sakko samoin kuin käyttämättä jättämisestä vaaratilanteessa."
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö. Sitä varten se äänimerkki autossa on, että sillä saa varoittaa muuta liikennettä. Jos joku jumittaa vihreissä valoissa, hän aiheuttaa perässään jököttäjille vaaratilanteen. Taaempaa voi tulla joku perään kun luulee jonon liikkuvan.
"Taaempaa voi tulla joku perään kun LUULEE jonon liikkuvan"
Siinähän se vasta kuski!
Periaatteessa tööttämättä jättämisestä ohittaessa voi tulla sakko, mutta näin tapahtuu kovin harvoin.
Naurattaa täällä ajatus mielikuvasta ohitustilanteessa: ajan kaikessa rauhassa autolla nopeusrajoitusten mukaan (of course) ja joku tulee ohi töötti pohjassa koko matkan 😆
Ajaisin ojaan jos joku tööttäis kun ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajaisin ojaan jos joku tööttäis kun ohittaa.
Minkä vuoksi?
MunaVatkain kirjoitti:
Itse ajan torvi pohjassa että muut kuulee MINUN tulevan päin punaisia valoja. Lisäksi asennutin sellaiset kivat siniset vilkkuvat lednauhat ikkunan alalaitaan ja puskuriin niin kyllä tiet ovat auenneet mukavasti aamuruuhkassa :)
ÄIÄ!
47 §
Ääni- ja valomerkki
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen.
Ja tämähän on ollut pitkään voimassa.
Mä ohitan koko ajan, niin saan myös töötätä koko ajan.
On tää palsta sekopäitä täys, voi hyvänen aika.
tieliikennelaki kieltää myös tarpeettoman hidastelun liikenteessä. Pakko se on tätä lakia rikkovat jotenkin saada liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
47 §
Ääni- ja valomerkki
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen.Ja tämähän on ollut pitkään voimassa.
Tää sääntö on varmaan ajalta ennen sotaa eikä poliisit ainakaan taida ihan tosissaan tuota ottaa. Ennemmin varmaan sakottavat tuosta tien tukkeena olemisesta sitä, jolle tööttäillään.
Kummasti pärjää tööttäilemättä, vain idiootit käyttävät varoitusmerkkiä mielenosoituksiin. Se töötti ei ole mikään "nyt vauhtia siellä minulla on kiire" merkki. Jos joku rekka on risteyksessä jumissa tai jonkun auto jumissa, ei se tööttäilemällä takana lähde liikkeelle. Ihmisten kannattais ehkä hommata paremmat hermot ja vähän kärsivällisyyttä, joskus se jumittaja voi olla autokoululainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan lähtisi ohittamaan niin vaarallisessa paikassa että ohitettavaa pitäisi varottaa töötillä? Vähän ylireagointia. Ymmärrän että hälytysajossa soitetaan pilliä ja sitä tööttipilliä päälle mutta en muuten.
Hyvien tapojen mukaista on töötätä aina ohittaessa.
Ja näyttää keskisormea.
Tuo tööttääminen voi olla aika vaarallista. Saattaa saada sekopään peräänsä...
Vierailija kirjoitti:
Tuo tööttääminen voi olla aika vaarallista. Saattaa saada sekopään peräänsä...
Esimerkiksi minut, mä ärsyynnyn tuollaisesta paljon.
Siis mitä, eikö helsinkiläiset tööttää kun ne ohittaa? LOL!
Samat kokemukset ja ajokortti ollut myöskin 30 vuotta.
Mutta kyse oli lainsäädännöstä ja niin vaan tuokin asia autokoulussa silloin läpi käytiin.