Ulkokissasta sisäkissaksi.
Hei!
Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet "koulimaan" vapaasti ulkoilevasta kissasta kissa, joka ulkoilee enää vain tarhassa (tai valjaissa). Kuinka sujui, onnistuiko, eikö onnistunut, mihin sitten päädyitte?
Minulla siis tilanne, missä olen lupautunut ottamaan vanhempieni kaksi kissaa luokseni asumaan heidän muuttuneen elämäntilanteensa vuoksi (muutto maalta kaupunkiin kerrostaloon).
Kissat ovat 2- ja 5-vuotiaat, jotka ovat tähän mennessä ulkoilleet vapaasti.
Itse en kuitenkaan halua riskeerata kissojen henkeä, en edes asu maalla vaikkakaan en kaupungissakaan enkä tiheästi asutulla ok-talo alueella, mutta pihamme vierestä menee vilkas autotie. Aijon rakentaa kissoille ulkotarhan, jonne pääsevät suoraan ikkunasta kulkemaan.
Olen kissoille tuttu henkilö, sillä käyn vanhemmillani lähes päivittäin ja olen useamman kerran viikossa ollut "talonvahtina" heillä heidän ollessaan reissussa tai mökillä.
Luonani kissat eivät kuitenkaan ole koskaan käyneet.
Molemmat kissat ovat sellaisia, että kesällä viihtyvät ulkona enemmän, mutta muina vuodenaikoina ovat ulkona käyneet vain sen verran, että tarpeensa saavat tehtyä. Osaavat kuitenkin käyttää myös hiekkalaatikkoa sisällä.
Olen lähes varma, että nämä kissat tulevat sopeutumaan myös sisällä asumiseen, mutta haluaisin silti kuulla erilaisia kokemuksia.
Virikkeitä tulee olemaan nyt sisällä enemmän tietysti. Olen jo kiipeilypuun hankkinut, laservalon ja muita leluja. Ikkunoiden luona on "kyttäystasoja". Mitä kaikkea suosittelisit hankkimaan lisäksi?
Kommentit (34)
Hyvin ainakin oma sopeutui. Kissa eli 9 vuotta vapaasti ulkoilevana ja nyt on 5 vuotta ollut pelkästään sisäkissana. Auttoi varmasti meillä asiaa kun reviiri ja "palvelija" muuttuivat täysin, niin ei ymmärtänyt että uudessa kodissakin voisi edes pyytääkään ulos
Me ollaan syystä tai toisesta pidetty kissoja välillä sisäkissoina vaikka yleensä saavatkin täällä maalla ulkoilla vapaasti. Aina se on onnistunut ihan hyvin. Viimeksi kun oltiin putkiremontin takia evakossa pienessä mökissä niin silloin oli haastavaa koska kissat tappeli usein keskenään yöllä, ja jokaisesta pissa hädästä ja nälästä ilmoittivat meille naukumalla. Kotona niillä on oma yöhuone jossa nukkuvat kaikessa sovussa.
Niin mieti jos itse olisit saanut elämässäsi ulkoilla vapaasti ja sitten se loppuu. Niimpä niin. Mutta onhan meillä tiikereitäkin eläintarhoissa.
Naapurin kissa söi lintupoikueen emot.
Sinne ne poikaset kuoli pönttöön. Yrittivät yhä enemmän kurkotella ulos. Emoja ei van tullut.
hyvin se menee! varmaan pari kuukautta maukumista ja yleistä sekoilua mut kyllä ne sitten tottuu, varsinkin koska sä olet tuttu ihminen. mun kissat oli ekat 4 vuotta ulkokissoja ja sit muutin kaupunkiin ja niistä tuli sisäkissoja, hyvin on menny. ja jos it oot rauhallinen niin kissat aistii sen eikä stressaa niin paljoa. pidät ne aktiivisina, leikit paljon ja youtube on täynnä lintu ja oravavideoita jotka on hyvä laittaa päälle niin ne voi sit kyttäillä niitä. ihanaa että pidät niin hyvää huolta sun vanhempien kissoista, oot selkeästi hyvä tyyppi. <3
Laita paljon virikkeitä esim hyppy ja kiipeilypaikkoja sinne tarhaan. Palkitse valjaissa olosta ja vie alussa lyhyille kävelyille.
Lapsuudenkotiin tuli muutaman vuoden ikäinen kissa, joka oli kasvanut maalla vapaana. Ei sopeutunut sisäkissaksi, möllötti vain silmät päässä seisoen, kun ei päässyt ulos. Ei auttanut tarha, ja valjaista veti hirveät kilarit. Lopulta sanoi eläinlääkärikin, että älkää väkisin pitäkö sisällä, stressaa muuten itselleen jatkuvasti virtsatietulehduksia ym. vaivoja. Eli sitten vapaasti ulkoillen 20-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onnea ja menestystä, helppoa ei tule olemaan. Tuskin edes onnistuu.
HAH! itselläni on kokemusta rescue-kissoista jotka siis on kadulta tai jostain luonnosta pelastettu turvaan.
Oma kissani on sellainen. Ja koska rescuekissaa ei saa päästää ulos, se viettää kissanpäivä sisällä. Tosin en muutenkaan sitä yksin ulos päästäisi.
Hänen ikäänsähän ei kukaan tiedä, mutta kymmenen tienoilla veikkasi eläinkääkäri. Koska rescue-kissoja ei saa päästää ulos se on ollut täysin sisäkissa. Ilman hankaluuksia.
Se on ollut minulla nyt reilut 4 vuotta ja sopeutunut täysin elämään sisällä. Tiedän monen monia kissoja jotka ovat saaneet kodin pitkienkin aikojen ulkonaelämisen jälkeen, ja oppineet sisäelämän täysin. Olen toiminut kissakodin vapaaehtoisena muutamia vuosia joten olen tavannut monta onnellista kissaa jotka ovat saaneet loppuelämän kodin sisäkissoina.
Tosi hienoa ap. jos voit hommata sellaisen ulkotarhan, kissat tykkää varmasti! .)
On kyllä haasteellista. Kissa ei ole niin fiksu että sitä olisi helppo kouluttaa, raapii oven ja karmin rikki ja mouruaa kaiken päivää, yötä kunnes masentuu sisäkissaksi. Toisaalta millekään elukalle ei ole luontevaa olla kaiken aikaa sisällä ja toisaalta kissat eivät missään nimessä luontoon kuulu, ainakaan vapaana. Suosittelen lääkkeeeksi runsasta ulkoilua kissa/lintuturvallisuus huomioiden flexin ja valjaiden kanssa. Myös kissan voi väsyttää lenkkeilemällä niinkuin koiran tai ihmisenkin.
Ottakaa tapeteiksi seinä maisemia, voi kissa olla hiukan ihmeissää xD
Jessus kirjoitti:
Meillä on kans anopin noin 3v ulkokissa nyt koulittavana sisäkissaksi. Tapahtui niin, että luultiin kissan olevan paksuna ja ajateltiin ottaa se meille että saa tehdä pennut sisällä, olis ulkona kuollut kylmään. Kissa olikin vain matoinen ja turvonnut ja toistaiseksi pysynyt meillä. Osaa käyttää laatikkoa eikä kaipaile ulos, mutta raapii kaikki huonekalut pilalle ja suunnilleen paskoo allensa raapimapuun lähettyville joutumisesta. En tiedä yhtään miten saisin sen opetettua käyttämään raapimapuuta eikä kallista sohvaa ja leikkimään leluilla eikä roskilla lattialla.
Mitä jos kaadat sen puun ensin vaakatasoon, niin voi alkaa kiinnostaa. Älä tyrkytä, sitten kissa yhdistää puun sinun kummalliseen käytökseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Kokeile. Saattaahan se onnistuakin. Lähtökohtaisesti ulkokissoja ei kyllä lasevalot ja raapimispuut kiinnosta. Ne on tottuneet vaanimaan hiiriä, eivät juoksemasemaan valopisteen perässä.
Itse jouduin pitämään olosuhteiden pakosta 2 vapaasti ulkoilemaan tottunutta kissaan sisällä joitakin kuukausia. Tuloksena oli kaksi rantapalloksi lihonnutta jatkuvasti tylsistyneenä nukkuvaa kissaan ja muutamasta seinästä revityt tapetit. Tyo muutamaan kertaan tapahtunut kynsien teroittaminen taisikin olla suurin piirtein ainoa aktiviteetti mihin kissat vaivautuivat sinä aikana.
Kun alkoivat pääsemään taas ulos, muuttuivat nopeasti takaisin jänteviksi ja aktiivisiksi tapauksiksi joita alkoi taas ihmisen seurakin kiinnostamaan.
Kissa oppii sisälle ja valjaisiin, jos se ei muusta tiedä. Jos se on päässyt toteuttamasn luontaisia viettejään, on niitä enää hankala saada sammumaan ja kovata muulla.
Kyllä nämä kissat leikkivät laservaloilla, pompuloilla, palloilla yms vaikka ulkona ovatkin vapaasti olleet. Kiipeilevät myös sisällä mihin vain pääsevät.
Kissasta saa laiskan siinä missä koirastakin jos niin haluaa, sitä mieltä minä olen. Vai kuinka selität sen, ettei kaikki sisäkissat ole ylipainoisia ja masentuneita?
Tottakai vapaasti ulkoilu on mistä tahansa eläimestä kivempaa, mutta valitettavasti maailma ei ole niille turvallinen paikka. Ei varsinkaan alueet, joilla asuu paljon ihmisiä (paljon autoja mm).
Asun kuitenkin ok-talossa ja tarha tulossa pihaan, mikä on mielestäni parempi vaihtoehto kyseisille kissoille, kun toinen vaihtoehto on kerrostalo.
Ap
Ei se maailma ole kenellekään turvallinen paikka. Joskus on syytä miettiä, mikä on liioittelua ja mikä riittävän turvallista. Myös kissan suhteen. Ihminen haluaa tehdä kissasta palvonnan kohteen tai lelun, unohtuu silloin mitä kissa haluaisi itse. Veikkaan että se ulkoilisi mieluummin kuin eläisi 25-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä haasteellista. Kissa ei ole niin fiksu että sitä olisi helppo kouluttaa, raapii oven ja karmin rikki ja mouruaa kaiken päivää, yötä kunnes masentuu sisäkissaksi. Toisaalta millekään elukalle ei ole luontevaa olla kaiken aikaa sisällä ja toisaalta kissat eivät missään nimessä luontoon kuulu, ainakaan vapaana. Suosittelen lääkkeeeksi runsasta ulkoilua kissa/lintuturvallisuus huomioiden flexin ja valjaiden kanssa. Myös kissan voi väsyttää lenkkeilemällä niinkuin koiran tai ihmisenkin.
En tiennyt mitenpäin peukuttaisin kun perusväite oli niin outo. Kissan kouluttamisen vaikeus ei johdu fiksuuden vaan motivaation puutteesta. Kissat ymmärtävät ihmeen hyvin mitä niiltä haluan, en ihan tarkkaan tiedä miksi. Ehkä siksi, että olen kasvanut kissojen kanssa vauvasta asti ja ilmeisesti vastaan niiden viesteihin riittävän tarkkaan. Vähän kun kissan katsoessa kysyvästi kehuu miten hieno ja pollea oikein oletkaan, niin motivaatio nousee hurjasti.
Kaikki kissani ovat olleet löytökissoja. Nykyinen kaveri tuli minulle noin kaksi vuotiaana. Oli ilmeisesti ollut edellisen kesän kesäkissa ja aina ulkona. Pelkäsi ihmistä, kaikkia mahdollisia kodin ääniä. Ihan joka ikinen ennusti ettei säikystä kissasta tule sisäkissa, eihän se ollut edes sisäsiisti. Oikein onnellinen sisällä viihtyvä kaupunkikissa tyypistä kuitenkin parissa vuodessa tuli. Ei halua käydä parveketta kauempana, sai ilmeisesti ankeista luonnonoloista ressu pienenä tarpeeksi. En voisi kuvitella ihanampaa ystävää kuin tämä ”ei tule sopeutumaan sisäkissaksi” arvioitu tapaus. Kun kissan on hyvä olla, viihtyy se missä vain.