Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkokissasta sisäkissaksi.

Vierailija
10.09.2020 |

Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet "koulimaan" vapaasti ulkoilevasta kissasta kissa, joka ulkoilee enää vain tarhassa (tai valjaissa). Kuinka sujui, onnistuiko, eikö onnistunut, mihin sitten päädyitte?

Minulla siis tilanne, missä olen lupautunut ottamaan vanhempieni kaksi kissaa luokseni asumaan heidän muuttuneen elämäntilanteensa vuoksi (muutto maalta kaupunkiin kerrostaloon).
Kissat ovat 2- ja 5-vuotiaat, jotka ovat tähän mennessä ulkoilleet vapaasti.
Itse en kuitenkaan halua riskeerata kissojen henkeä, en edes asu maalla vaikkakaan en kaupungissakaan enkä tiheästi asutulla ok-talo alueella, mutta pihamme vierestä menee vilkas autotie. Aijon rakentaa kissoille ulkotarhan, jonne pääsevät suoraan ikkunasta kulkemaan.

Olen kissoille tuttu henkilö, sillä käyn vanhemmillani lähes päivittäin ja olen useamman kerran viikossa ollut "talonvahtina" heillä heidän ollessaan reissussa tai mökillä.
Luonani kissat eivät kuitenkaan ole koskaan käyneet.

Molemmat kissat ovat sellaisia, että kesällä viihtyvät ulkona enemmän, mutta muina vuodenaikoina ovat ulkona käyneet vain sen verran, että tarpeensa saavat tehtyä. Osaavat kuitenkin käyttää myös hiekkalaatikkoa sisällä.
Olen lähes varma, että nämä kissat tulevat sopeutumaan myös sisällä asumiseen, mutta haluaisin silti kuulla erilaisia kokemuksia.

Virikkeitä tulee olemaan nyt sisällä enemmän tietysti. Olen jo kiipeilypuun hankkinut, laservalon ja muita leluja. Ikkunoiden luona on "kyttäystasoja". Mitä kaikkea suosittelisit hankkimaan lisäksi?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ja menestystä, helppoa ei tule olemaan. Tuskin edes onnistuu.

Vierailija
2/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea ja menestystä, helppoa ei tule olemaan. Tuskin edes onnistuu.

Tälläkin palstalla huudetaan yhtenään, että ottakaa ne kissat sisälle sieltä oman onnensa nojasta, ja nyt kun joku täällä kertoo toimivansa juuri noin, niin eiköhän eka kommentoija tule tuollaista sanomaan 😂

En ap valitettavasti omaa kokemusta aiheesta, mutta hienoa että aijot antaa kissojen ulkoilla vain valvotusti jatkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla, mutta siskoni muutti erotessaan kaupunkiin, ja otti kissansa mukaan. Kissa oli muistaakseni joku 8-vuotias ja ulkoillut aijemmin aina vapaasti. Pari ekaa viikkoa kissa maukui ulko-ovella usein, mutta sitten alkoi parveke kelpaamaan. Tuosta nyt viitisen vuotta aikaa, tyytyväinen sisäkissa on.

Vierailija
4/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kissani kävi 4 ensimmäistä vuotta vapaasti ulkona joka yö kulkien keittiössä olevan pikkuikkunan kautta. Se pääsi keittiön ikkunan ulkopuolella olevalle ikkunanlaudalle lyhyen poikkipuun avulla ja työnsi sitten raolla olevan ikkunan auki päällä. Noilla yöllisillä reissuilla se kantoi usein monenlaista saalista kotiin isännälleen esiteltäväksi mm. päästäisiä ja pikkulintuja. Päiväsaikaan pidin sen sisätiloissa ja leikkautin tuon isokokoisen oranssin kollikissan noin 1 vuoden ikäisen, jotta se ehti kehittyä normaalisti mm. kollinposkien osalta,

Kun muutin toiseen asuntoon, niin ulkoilutin sitä valjaissa tai pidin sitä oman asuntoni etupihalla pitkässä remmissä valjaiden ollessa sen muun kehon ympärillä. Kun se oli tuossa remmissä, niin pidin siis samalla parvekkeen oven auki maan tasalla olevassa asunnossani. Joskus teimme sen kanssa pidempiäkin lenkkejä lähiympåristöön kuten lähellä olevaan metsään. Kissan ulkoiluttaminen onnistui sitäkin kautta että ensiksi kantoi sen mahdollisimman kauas asunnosta ja antoi sen kulkea valjoissa takaisin kohtia kotia.

Se eli hyvin terveenä yli 13-vuotiaaksi eikä sairastellut sen kummin ennen kuin pari kuukautta aivan lopussa. Minulla on edelleen kissani tuhkauurna tallessa kirjahyllyni ylimmällä tasolla.

Vierailija
5/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Kokeile. Saattaahan se onnistuakin. Lähtökohtaisesti ulkokissoja ei kyllä lasevalot ja raapimispuut kiinnosta. Ne on tottuneet vaanimaan hiiriä, eivät juoksemasemaan valopisteen perässä.

Itse jouduin pitämään olosuhteiden pakosta 2 vapaasti ulkoilemaan tottunutta kissaan sisällä joitakin kuukausia. Tuloksena oli kaksi rantapalloksi lihonnutta jatkuvasti tylsistyneenä nukkuvaa kissaan ja muutamasta seinästä revityt tapetit. Tyo muutamaan kertaan tapahtunut kynsien teroittaminen taisikin olla suurin piirtein ainoa aktiviteetti mihin kissat vaivautuivat sinä aikana.

Kun alkoivat pääsemään taas ulos, muuttuivat nopeasti takaisin jänteviksi ja aktiivisiksi tapauksiksi joita alkoi taas ihmisen seurakin kiinnostamaan.

Kissa oppii sisälle ja valjaisiin, jos se ei muusta tiedä. Jos se on päässyt toteuttamasn luontaisia viettejään, on niitä enää hankala saada sammumaan ja kovata muulla.

Vierailija
6/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Kokeile. Saattaahan se onnistuakin. Lähtökohtaisesti ulkokissoja ei kyllä lasevalot ja raapimispuut kiinnosta. Ne on tottuneet vaanimaan hiiriä, eivät juoksemasemaan valopisteen perässä.

Itse jouduin pitämään olosuhteiden pakosta 2 vapaasti ulkoilemaan tottunutta kissaan sisällä joitakin kuukausia. Tuloksena oli kaksi rantapalloksi lihonnutta jatkuvasti tylsistyneenä nukkuvaa kissaan ja muutamasta seinästä revityt tapetit. Tyo muutamaan kertaan tapahtunut kynsien teroittaminen taisikin olla suurin piirtein ainoa aktiviteetti mihin kissat vaivautuivat sinä aikana.

Kun alkoivat pääsemään taas ulos, muuttuivat nopeasti takaisin jänteviksi ja aktiivisiksi tapauksiksi joita alkoi taas ihmisen seurakin kiinnostamaan.

Kissa oppii sisälle ja valjaisiin, jos se ei muusta tiedä. Jos se on päässyt toteuttamasn luontaisia viettejään, on niitä enää hankala saada sammumaan ja kovata muulla.

Kyllä nämä kissat leikkivät laservaloilla, pompuloilla, palloilla yms vaikka ulkona ovatkin vapaasti olleet. Kiipeilevät myös sisällä mihin vain pääsevät.

Kissasta saa laiskan siinä missä koirastakin jos niin haluaa, sitä mieltä minä olen. Vai kuinka selität sen, ettei kaikki sisäkissat ole ylipainoisia ja masentuneita?

Tottakai vapaasti ulkoilu on mistä tahansa eläimestä kivempaa, mutta valitettavasti maailma ei ole niille turvallinen paikka. Ei varsinkaan alueet, joilla asuu paljon ihmisiä (paljon autoja mm).

Asun kuitenkin ok-talossa ja tarha tulossa pihaan, mikä on mielestäni parempi vaihtoehto kyseisille kissoille, kun toinen vaihtoehto on kerrostalo.

Ap

Vierailija
7/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni muutti muutama vuosi sitten maalta kaupunkiin ja kaksi aikuista kissaa tietenkin myös. Muutos oli ollut kissoille ihmeen helppo ja parin viikon ihmettelyn jälkeen kissat olivat olleet uudessa asunnossa sisäkissoina kuin olisivat aina olleet siellä. Ystävä asensi parvekkeelle verkon ja kissoille sinne parvekkeelle kiipeilypuun, pari tasoa ja laittanut toisen hiekkiksen ja se oli kelvannut kissoille mainiosti.

Sisälle kannattaa keksiä erilaisia aktiviteetteja ja esimerkiksi herkkunappuloita voi jemmata eri paikkoihin ja muuta mukavaa.

Vierailija
8/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan n.5 v kissa muutti vanhemmilta mulle kerrostaloon.Oli tottunut maalla kulkemaan ulkona.Parveke verkotettiin ja nautti siellä olosta ja rusakoitten kyttäämisestä.Oppi myös tunnistamaan miehen auton äänen ja juoksi ovelle vastaan 😍 mutta...sitten oli se ikävämpi puoli kun ei päässyt ulos saalistamaan.Se hyökki yöllä jalkoihin kiinni kun kävi vessassa.Ja siis ihan kaikilla neljällä koivella kiinni jalkaan ja sit puri.Oli aika kiva lähteä yöllä vessaan ku ei tienny mistä se hyökkää kiinni...

Onneks muutettiin itse myös maalle aika pian ja kissa pääs taas ulos vapaasti.Loppui kinttuihin hyökkiminen.

Vierailija
9/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitasta pitää kissaa neljän seinän sisällä. Totaalivapautta en hyväksy, koska on caaroja ulkona. Vähintään ulos rakennettu häkki ja lisäksi valjasulkoilut. Ei eläimen paikka ole sisällä.

Vierailija
10/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopeutuu kyllä, tuo aidattu piha on erittäin hyvä ja sinne saisi olla jatkuvasti mahdollista kulkea, kannattaa patjat ja sohvat suojata kosteussuojalla, merkkaaminen kun kissoilla on tapana silloin kun he stressaavat. Ikkunoihin sellainen verkko mistä kissa ei pääse karkuun ja ovea avatessa pitää muistaa varoa ettei kissa livahda.

Vierailija
11/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonompi kokemus. Kissa stressipissaili, muuttu aggressiiviseksi jne. Oli jo lopetusuhan alla kunnes pääsi onneksi takaisin maalle.

Ehkä teillä onnistuu jos se ulkoilutila on tarpeeksi iso, korkeutta etenkin pitää olla.

Vierailija
12/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitasta pitää kissaa neljän seinän sisällä. Totaalivapautta en hyväksy, koska on caaroja ulkona. Vähintään ulos rakennettu häkki ja lisäksi valjasulkoilut. Ei eläimen paikka ole sisällä.

Niin, aloituksessa kerroinkin, että tarha tulossa, minne pääsevät ikkunasta suoraan kulkemaan.

Ap

Vierailija
13/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonompi kokemus. Kissa stressipissaili, muuttu aggressiiviseksi jne. Oli jo lopetusuhan alla kunnes pääsi onneksi takaisin maalle.

Ehkä teillä onnistuu jos se ulkoilutila on tarpeeksi iso, korkeutta etenkin pitää olla.

Tämäkin näkökulma on tervetullutta! Olen toki varautunut myös siihen, että kissat tai toinen niistä ei sopeudukkaan. Siinä tapauksessa yritän etsiä kodin maalta sille. Tämä kuitenkaan ei olisi ihanne tilanne. Lopettaa en kyllä aijo tervettä kissaa vain siksi, että me ihmiset aiheutimme sille stressin.

Ap

Vierailija
14/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että aiot olla vastuullinen kissanomistaja ja et aio sitä päästää ulos vapaasti. Kissa ei nimittäin kuulu Suomen luontoon, tappaa esim. lintuja ja linnut suurelta osin rauhoitettuja ja rauhoittamatkin pesimäaikaan. Ja tietysti kissalle itselleenkin voi sattua jotain.

Vierailija
15/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään kanihäkin kokoista vaan oikeasti iso.

Esim.

https://protectapet.com/cat-enclosures/

Vierailija
16/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että aiot olla vastuullinen kissanomistaja ja et aio sitä päästää ulos vapaasti. Kissa ei nimittäin kuulu Suomen luontoon, tappaa esim. lintuja ja linnut suurelta osin rauhoitettuja ja rauhoittamatkin pesimäaikaan. Ja tietysti kissalle itselleenkin voi sattua jotain.

Kotikissat tappaa lähinnä jyrsijöitä. Lintu on paljon harvinaisempi saalistuskohde. Maatiloilla kissa on hyötyeläin.

Vierailija
17/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikissat tappaa lähinnä jyrsijöitä. Lintu on paljon harvinaisempi saalistuskohde. Maatiloilla kissa on hyötyeläin.

Juu no, ei ainakaan meillä päin tapa vain hiiriä, piti talviruokinta lopettaa kun jonkun katti kävi tässä lintuja saalistamassa. 4 kertaa tappoi viime talvena niin, että nähtiin. En tiedä onko sitten ollut muitakin kertoja, että ei ole huomattu.

Vierailija
18/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee mitään kanihäkin kokoista vaan oikeasti iso.

Esim.

https://protectapet.com/cat-enclosures/

Juu ei, kyllä tarkoitus tehdä iso ja korkea tarha!

Ap

Vierailija
19/34 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kans anopin noin 3v ulkokissa nyt koulittavana sisäkissaksi. Tapahtui niin, että luultiin kissan olevan paksuna ja ajateltiin ottaa se meille että saa tehdä pennut sisällä, olis ulkona kuollut kylmään. Kissa olikin vain matoinen ja turvonnut ja toistaiseksi pysynyt meillä. Osaa käyttää laatikkoa eikä kaipaile ulos, mutta raapii kaikki huonekalut pilalle ja suunnilleen paskoo allensa raapimapuun lähettyville joutumisesta. En tiedä yhtään miten saisin sen opetettua käyttämään raapimapuuta eikä kallista sohvaa ja leikkimään leluilla eikä roskilla lattialla.

Vierailija
20/34 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti sopeutuvat jos saavat tilavan ulkoaitauksen, kissa on pitkäikäinen ja he ovat vielä nuoria yksilöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi