Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmatka Helsinki-Lahti. Onko mahdoton?

Vierailija
10.09.2020 |

Lahden keskussairaalaan haetaan kiinnostavaan oman alan töihini työntekijää. Paikka kiinnostaisi minua, mutta pitkä työmatka mietityttää. Onko liian raskas ja meneekö kauheasti rahaa? Junalla kulkisin. Juna-asema ei ole edes sairaalan lähellä, joten juna-asemalta pitää vielä matkustaa sairaalaan. Onko muilla kokemuksia?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junat sit kulkee miten kulkee.

Vierailija
22/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheen pitkä matka, aikaa ja rahaa kuluu tajuttomasti. Minkälainen palkka?

Mikset muuta Lahteen? Halpa paikka asua.

En halua muuttaa Lahteen. Kyseessä on vain sijaisuus. Olen juuri ostanut omistusasunnon Helsingistä. Täällä on mieheni ja sosiaalinen elämäni. Palkka ei ole mikään erityisen hyvä. Veikkaan sen olevan n. 3400-3500 e.

Jos kyseessä sijaisuus niin jaksat varmaan kulkea kun tiedät että homma loppuu joskus. Lahdessa on erittäin halpa vuokrataso. Keskussairaalalla oli ainakin ennen työntekijöille asuntoja löhellä mahtavien lenkkipolkujen vieressä. Voisithan  osaksi aikaa vuokrata esim.viikko asunnon Lahdesta olla sielä aina muutaman yön viikossa. 

Itse kävin vuosikausia Lahdesta Helsinkiin töissä ja usein minulla oli viikkoasunto. Tosin aika kalliiksihan se tuli asuminen Hkin päässä.

Tiedän että useat erikoislääkärit kulkevat Hkistä töihin Päksiin. Tosin eivät ehkä joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan ihan unelmapaikka ja edistäisi uraasi, niin voisihan sitä harkita. Hanki joku pieni vuokra-asunto tai kimppakämppä, missä voi majailla silloin tällöin, jos matka alkaa ahdistaa.

Vierailija
24/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään aivan mahdoton, mutta vaatii aikaa. Junia kulkee tieheästi. Lähimmät bussipysäkit löytyvät heti aseman edestä, mutta en ole varma meneekö joku niistä Keskussairaalalle. Torille on lyhyt kävelymatka, josta myös menee busseja. Ainakin ennen viikonloppuisin bussilla pääsi sairaalalle huonosti, joten se kannattaa tarkistaa, jos on silloin töitä.

Vierailija
25/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun iskä kulki 14 vuotta Lahti-Vantaa-väliä töihin ja siihen tottui. Nyt kulkee työmatkaa Sipoo-Kotka-väliä ja on ostanu myös kakkosasunnon Kotkasta itselleen kun sieltä halvalla sai semmosen. Tienaa ihan mukavasti vuodessa ja enemmän kuin suomalainen keskimäärin mutta on samalla ollu myös aika kitupiikki eikä oo meitä lapsia paljolla rahalla lellitellyt piloille.

T: M26

Vierailija
26/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten olet sen junan varassa ja muun joukkoliikenteen. Vähänkään kovempi lumisade (ip-lehtikielellä vuosisadan myräkkä) tai pakkanen niin rupeaa tökkimään liikenne...

Vierailija
27/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, niin. Työmatka maksaisi yhteensä suunnilleen 300 minimissään. Z-juna on kuukaudessa n. 240 eur ja bussin kausilippu on alk. 58 eur.

Vierailija
28/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään aivan mahdoton, mutta vaatii aikaa. Junia kulkee tieheästi. Lähimmät bussipysäkit löytyvät heti aseman edestä, mutta en ole varma meneekö joku niistä Keskussairaalalle. Torille on lyhyt kävelymatka, josta myös menee busseja. Ainakin ennen viikonloppuisin bussilla pääsi sairaalalle huonosti, joten se kannattaa tarkistaa, jos on silloin töitä.

Luulis ainakin menevän aika hyvin sillä on kyseessä on koko Päijät-Hämeen maakunnan keskussairaala.

Vierailija
29/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun iskä kulki siis työmatkat omalla autolla Lahesta Vantaalle ja takasin. Joskus vissiin myös junalla.

T: M26

Vierailija
30/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, niin. Työmatka maksaisi yhteensä suunnilleen 300 minimissään. Z-juna on kuukaudessa n. 240 eur ja bussin kausilippu on alk. 58 eur.

Tuokin huomioon ottaen vuokraisin jonkun pikkukämpän tai huoneen ja kulkisin vaan vaikka kerran-pari kertaa viikossa. Sulla menee niin paljon aikaa työmatkoihin, että et juuri ehtisi löydä kotona kuin nukkumassa kuitenkaan, joten ihan sama jos asuisit viikot työpaikkakunnalla.

Vierailija
31/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö tuota työtä tekemään edes osaksi etänä?

Itse ehkä miettisin auton hankkkimista ja kulkemista sillä. Hki-Lahti juna on nopea ja ihan ok, mutta sitten se siirtyminen Keskusairaalalle.

Yksi vaihtoehto olisi muutaman yön viettäminen Lahdessa viikossa. Airbnb on usein tosi edullinen.

Vierailija
32/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdessa saa vuokrayksiön 350 eurolla, osan kimppakämpästä tietenkin paljon vielä edullisemmin. Mieti, kannattaako pistää tuota rahaa ja aikaa matkoihin.

Vierailija
33/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kulkenut Helsingistä Lahteen töihin ja silloin kyllä nopeimmat meni n. 50 minuutissa. Miten pitkä matka asemalta sairaalaan? Ota pyörä mukaan?

Vierailija
34/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän pitkä työmatka, en kyllä lähtisi.Eihän tuossa ole päivässä muuta elämää kuin työ.

Vierailija
35/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauempana käy töissä, niin muistaakseni kämpästä vieraalla paikkakunnalla saa ihan hyvän verohelpotuksen.

Vierailija
36/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laskenut mitä junaliput maksavat kuussa/vuodessa? Kannattaa suhteuttaa kustannukset palkkaan, työmatkoihin kuluvaan aikaan ja siihen, miten hyvän lisän saisit CV:hen tuosta sijaisuudesta. Itse en lähtisi tuohon kuin vain siinä tapauksessa että työpaikka olisi jollain tapaa todella ainutlaatuinen (anteeksi, mutta tulla palkalla ja työpaikalla (sairaala) ei vaikuta siltä) ja/tai palkka huomattavasti nykyistä palkkaa parempi ja kesto määräaikainen. Toisaalta, ainahan voi hakea ja jos onnistuu pääsemään haastatteluun, niin kysyä siinä mahdolliset työsuhdeliput/-asunnot ja etätyömahdollisuudet selviksi.

Vierailija
37/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin joku noista paikallisbusseista menee matkakeskuksesta keskussairaalaan, mutta kannattaa tosi tarkkaan katsella että osuuko ne omiin aikatauluihin. Muuten siitä on sitten käveltävä torille.

Voi tulla tosi pitkiä päiviä, jos ja kun julkisten aikataulut pettää, ja odottelua. Onko siinä hommassa miten tarkka työaika, siitähän riippuu paljon.

Itse en lähtisi tuohon, liikaa matkaa ainakin Lahden päässä... Menisi toki muutaman kuukauden, mutta en taitaisi pidempään jaksaa.

Vierailija
38/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdesta kulkee paljon porukkaa töissä Hgissä. Junalla päivittäin. Itse kuljin 12 vuotta. Olihan se välillä raskasta ja junat ei aina kulje minuutilleen aikataulussaan. Mutta mieluinen työ Helsingissä oli sen arvoinen. Junamatkat otin ns. ”omana aikana”, autolla en olisi jaksanut ko väliä kulkea mutta junassa voi esim katsella TV sarjoja,nukkua,lukea. Kannattaa tarkistaa vielä työvuorojen mukaan kokonaismatka-aika (natsaako juna- ja bussivuorot). Et kertonut missäpäin Helsinkiä asut. Vuosi on lyhyt aika kulkea jos työpaikka kiinnostaa.

Vierailija
39/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja maksaisi matkat tai matkakulut saisi euromääräisesti kompensoitua uuden työpaikan palkalla, niin sitten voisin harkita. Muuten en. Käytännössä palkasta voi suoraan vähentää nuo junalippuihin menevät aika messevät matkakulut. Ja muista nyt laskea jonkinlainen hinta myös omalle ajallesi.

Vierailija
40/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Lahdessa, ja kämppä kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta. Yksiö alueella Metsäkangas, Pirttiharju, Kärpänen, onnistunee 350 alkaen.

Jos ehdottomasti haluat junalla kulkea, matka vie sen tunnin lähijunalla z. Pendolinolla tästä saisi nipistettyä 10 minuuttia, mutta kaukoliikenteen kk lippu reilusti z junaa kalliimpi, eli tuskin kannattaa.

Juna-asemalta, eli "matkakeskuksesta" pääsee suoraan bussilla keskussairaalalle.Linjoilla 4 ja 8.Matka-aika 20-30 minuuttia. Ei pyörää asemalle, Lahti on pyörä varkaiden mekka, ja matka sairaalaan n. 6km, sisältäen erittäin suuren mäen.

Rahallisesti ei ehkä kannattavaa, mutta jos sijaisuus avaa tulevaisuudessa uusia ovia pääkaupunkiseudulla, niin siten voi kannattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme