Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mammografia: Kysymys yli 50-vuotiaille naisille?

Vierailija
10.09.2020 |

Menisittekö kahden vuoden välein rintojen kuvaukseen, joka on vapaaehtoinen yli viisikymppisille naisille Suomessa, jos olisitte menettäneet jo oman äitinne ja siskonne rintasyövän vuoksi kuvauksista huolimatta. Itse nimittäin löysivät syöpäpattinsa alunperin, eikä missään mammografiassa nähty mitään syövän aihetta aikoinaan, vaikka molemmat ehtivät käydä ennen syöpäkasvaimensa omaa havaitsemistaan mammografiassa, toinen vuosikymmenien ajan monestikin parin vuoden välein. Siskoni kävi jo aiemmin mammografiassa jne. tutkimuksissa ennen rintasyöpädiagnoosiaan reilusti alle viisikymppisenä; ja silloisessa kuvauksessa ei havaittu minkäänlaista kasvainta, vain kalkkisaostumia, jotka ovat vaarattomia, mutta kuitenkin tuon kuvaamisen jälkeen siskoni havaitsi itsetutkinnalla patin toisessa rinnassaan noin 47 vuotiaana, ja sehän olikin sitten mammografikuvauksessa ja ohutneulanäytteen mukaan syöpäkasvain, joka olikin sitten luokituksessaan pahanlaatuinen syöpäkasvain, ja oli ehtinyt levitä jo muutamaan kainalorauhaseen, joten rinta leikattiin kainalorauhasineen pois kokonaan ja hän sai sädehoidot jne. aikoinaan. Siskoni toipui töihinsä takaisin pariksi vuodeksi rintasyöpähoitojen jälkeen, mutta hänellä todettiin sittemin syövän leviäminen muuanne elimistössä, ja puolen vuoden syöpähoidoistaan huolimatta siskoni menehtyi yliopistollisessa sairaalassa noin 50 vuotiaana. Äitini kuoli rintasyöpään puolessa vuodessa hoitoyrityksistä huolimatta, oli erilainen rintasyöpä kuin siskollani, mutta sekin levisi muuanne, ja se oli sitten menoa. Äitini oli iältään huomattavasti vanhempi kuollessaan eli yli 90 vuotias.
Nyt itselläni olisi edessä päin kahden vuoden välein suoritettava vapaaehtoinen mammografia, mutta olen nyt tässä miettinyt, että menisinkö lainkaan röntgensäteiden vuoksi, koska olen menossa tavisröntgenkuvaukseen toisen vaivan takia lähiaikoina.
Mitäpä tekisitte tilanteessani? Tiedostan kylläkin, että olen riskialtis, jos ajattelee siskoni ja äitini kohtaloa rintasyöpää ajatellen, mutta kuitenkin siskollani oli tutkimusten mukaan hormooniperäinen rintasyöpä, eikä geeniperimäinen; äitini rintasyövästä ei ole tietoa, kumman peruista se hänen syöpänsä oli. Erilaisiin syöpätauteihin on menehtynyt montakin sukulaista äitini ja isäni puoleisesta lähisuvusta, joten en tiedä, olen tullut siihen päätökseen syöpäsairauksien suhteen, että kun lääketiede ei ole vielä kyennyt näillä nykykeinoilla kaikkia syöpäkuolemia estämään, niin so what!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on äiti ja ainut siskoni sairastaneet vähän alle kuusikymppisinä rintasyövän ja selvinneet siitä. Peritytyvyyttä ei ole tutkittu.

Sen takia käy seulonnoissa ja välivuosina ultrassa. Käsitutkimuksesta ei ole oikeastaan mitään hyötyä, koska minulla ovat molemmat rinnat tosi kyhmyiset muutenkin, on mastopatiaa runsaasti. 

On ihan selvää, että tutkimukset eivät sulje pois sitä, että niiden välillä saattaa tulla kasvain. Jos ei käy ultrassa välillä, kasvaimelle jää se kaksi vuotta aikaa kasvaa ja levitä - ja se on aggressiivisen kasvaimen kohdalla pitkä aika muhia. 

Mutta parempi tsekata edes kahden vuoden välein kuin harvemmin tai ei ollenkaan. Kysymyksesi on vähän kuin se, mitä moni miettii influenssarokotusten kohdalla: "kannataako ottaa influenssarokotus, kun voi sitä sairastua silti flunssaan" - no DAA toki voi, mutta kun ei sen kuulukaan suojata tavallisilta nuhaflunssaviruksilta! Ei mammografia siis mitään jatkuvaa suojaa anna, se vain tarkistaa SENHETKISEN tilanteen!

Toki jos sinulla ei ole mastopatiaa, sinun kannattaa sen lisäksi MYÖS tutkia itse rintasi kuukausittain, mutta se ei ole mikään varma tutkimus, siksi hyödyntäisin nuo ilmaiset seulonnat ehdottomasti.

Säteilykertymä toki on varteenotettava tekijä, mutta jos sinulla ei siinä röntgentutkimuksessa kuvata juuri rintojen kohdalta, kannattaa ainakin kysyä mammografiasta mielipidettä ennen kuin jätät tutkimuksen väliin. 

Vierailija
22/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 korjaa: sen takia käyN seulonnoissa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni löytyi syövän esiaste seulonnassa. Mitään tuntemuksia ei ollut, saati patteja. Jos tuo esiaste olisi saanut rauhassa edetä esimerkiksi vuodenkin ajan, tilanne olisi ollut hoitojen ja paranemisen suhteen paljon vaikeampi. Voisi olla ollut kuukausistakin kiinni - mistä tuon tietää.

Ensin tehtiin osapoistot, mutta sitten toisesta rinnasta löytyy pidemmälle edenneitä solumuutoksia ja koko rinta poistettiin. Perimän vuoksi suositeltiin toisenkin rinnan poistoa ja tähän ratkaisuun myös päädyin. En kyllä jättäisi väliin yhtään itselle maksutonta mammografiaa. Nytkin käyn, koska syöpöä voi häijyyksissään ilmaantua leikkausarpiinkin.

Vierailija
24/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään siinä, että sä sinne mammografiaan menet, ei lisää sun riskiä sairastua siihen, joten menet. Siitä ei ole haittaa. 

Rinnan altistaminen säteilylle seulonnassa lisää rintasyövän vaaraa hieman; sen arvioidaan aiheuttavan 1–2 rintasyöpäkuolemaa miljoonaa seulottua naista kohden.

Tämä just tukee sitä vaihtoehtoani, etten mene kuvaukseen.  Vapaaehtoistahan se onkin.   Kun kuitenkin ajattelen niin, että äitini sairastui rintasyöpään, vaikka oli synnyttänytkin useamman lapsenkin aikoinaan, ja usein on mainittu, että mukamas useammat synnytykset ja rintaruokkimiset suojaisivat naisia rintasyövältä, mutta nykytutkimusten mukaan sekään ei pidä paikkansa.

Ap. 

P.S. Ja kiitän asiallisista vastauksistanne tähän ketjuun, ja pyydän anteeksi niiltä, jotka eivät ymmärtäneet mitä aloituksellani tarkoitin, sorittelen myöskin pitkiä lauseitani viestissäni. 

Tiedän toki, että itse saan päättää, menenkö vaiko en mammografiaan, mutta kunhan vaan halusin eri näkökantoja kyseiseen toimenpiteeseen, josta on joko hyötyä tai haittaa; niinpä tiedäppä tuota sitten loppupeleissäni??????  Muuten miksi tuota ultralaitteella tutkimusta ei yhteiskunta tarjoa vaihtoehtona mammografialle?

Vierailija
25/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olen jo yli kuusikymppinen, ja olen jo kymmenisen vuoden aikana käynytkin kahden vuoden välein mammografiassa, ja yhden kerran alle viisikymppisenä myöskin.

Mutta juurikin olen ajatellut etenkin äitini kohtaloa ja hänhän ehti aikoinaan käydä vapaaehtoisessa ilmaisessa mammografiassa 50 vuoden iästä lähtien 70 vuotiaaseen saakka, ja sen jälkeen sitten vasta parikymmenen vuoden jälkeen, kun hän itse ensin omatutkinnallaan havaitsi tuon pattinsa, joka sittemin mammografiassa ja ohutneulanäytteellä osoittautuikin tulehdusperäiseksi syöväksi, ja oli jo ehtinyt levitä läheisiin imusolmukkeisiin, muttei muualle elimistöön. 

ap.

Vierailija
26/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän huolesi säteilyaltistuksesta. Otapa selvää, missä voisit magneettikuvauttaa rintasi. Jos olen oikein ymmärtänyt, antaa tarkemman tuloksen kuin mammografia. Vähemmällä säteilyllä. En ole itse käynyt, mutta aion harkita. Minulta on tähän ikään (40) mennessä vain ultrattu rinnat pari kertaa.

Magneettikuvauksessa ei saa yhtään säteilyä.

Vierailija
27/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kaksi viestisi 24 ja 25.

En oikein ymmärrä logiikkasi. Seulontamammografia säästää rintasyöpäkuolemilta, vaikka jokin pieni riski on olemassa säteilyn aiheuttamiin syöpiin. 

"Kun kuitenkin ajattelen niin, että äitini sairastui rintasyöpään, vaikka oli synnyttänytkin useamman lapsenkin aikoinaan, ja usein on mainittu, että mukamas useammat synnytykset ja rintaruokkimiset suojaisivat naisia rintasyövältä, mutta nykytutkimusten mukaan sekään ei pidä paikkansa."

Kyllä synnytysten ja rintaruokinnan katsotaan edelleen olevan tekijöitä, jotka voivat suojata rintasyövältä. Mutta rintasyöpä - eri lajeineen - on monitekijäinen sairaus. Joillakin on kaikki riskitekijät, ja he eivät sairastu. Joillakin taas kaikki suojaaviksi todetut tekijät, ja he sairastuvat. Lopulta kyse on sattumasta - ja naissukupuolesta.

Kirjoitit myös muistaakseni aiemmassa viestissäsi, että lääketiede ei pysty estämään rintasyöpäkuolemia. Rintasyövässä elossaoloprosentti on yli 90 viiden vuoden jälkeen.

Diagnoosi ei useimmiten ole kuolemantuomio. Olen se, jolta seulonnassa löytyi pieni ja helppohoitoinen syöpä kaksi vuotta sitten. Todellakin voin kiittää elämääni ja hyvää terveyttäni seulonnasta, kun syöpään päästiin kiinni, kun se oli vielä pieni ja kesy.

On erittäin epätodennäköistä, että syöpätyyppini uusisi. Jos se uusii, olen kuitenkin saanut vuosia tervettä elämää ennen uusia hoitoja. Ja kuten kirjoitin, pääsin erittäin vähillä hoidoilla. Jos se olisi tunkenut sieltä esiin myöhemmin vaikeahoitoisempana, en olisi päässyt niin helpolla vaan mahdollisesti saanut lopun iän haittoja.

Kannattaa hankkia tietoa esimerkiksi syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolta. Tai Europadonna-sivuilta.

Vierailija
28/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 jatkaa vielä.

Äitisihän eli hyvin pitkän elämän. On todennäköistä, että yhdeksänkymppisellä tulee jo joitain kuolemaksi koituvia sairauksia.

Hänen lukuisat mammografiatutkimuksensa kertoivat tilanteen vain kuvaushetkellä.

Mammografia ei ole mikään rokote, joka estäisi syövän tulon. Idea on saada syöpä ajoissa hoitoon. 

Vierailija
29/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

27/27:lle:  Mikä sua häiritsee mun ajattelussani rintasyöpä seulontaa mammografiisella kuvauksella, joka ei ole säteilemätön keino, ja jonka on todettu aiheuttavan pienelle osalle rintasyöpää säteilyn vuoksi? 

Niin olenpahan vaan miettinyt, että miten paljon äitini kohdalla ne yli viidenkympin iästä kahden vuoden välein kuvaukset seitsemänkymppiseksi saakka röntgensäteineen kaiken kaikkiaan olivat vaikuttamassa äitini sairastumiseen noin 90 vuotiaana rintasyöpäänsä? Etenkin kun ottaa huomioon, että äitiäni kuvattiin muista kohdistaan viimeisinä elinvuosinaan useapaankin kertaan, ja säteitähän tavallisessa kuvauksessa elimistömme saa, sehän on päivän selkeää faktaa.   

Kyllä itsekkin miettisit, menisitkö vaiko et tuohon mammografiakuvaukseen, koska välttämättä ei ko.kuvauksessa edes nähdä syöpäkasvainta sillä hetkellä; ja sitten vaikka jotain poikkeavaa nähtäisiinkin, niin eivät kaikki ole syöpää, vaan rinnoissa voi todellakin olla kalkkisaostumia ja rasvapatteja ties mitä muuta.    Ja ilmeisesti rintasyöpä sitten kehittyy juurikin kuvausten välisellä ajalla ja saatat itse tunnustelemalla löytääkin sen pahkuran, joka sittemin tutkimuksen jälkeen todetaan syöväksi, kuten sisareni kohdalla kävi aikoinaan.  Hänkin selvisi kahdeksi vuodeksi työkuntoiseksi rintasyöpäleikkauksen ja hoitojen jälkeen, mutta sittemin hänen syöpänsä ilmaantui muuanne kehoa, ja se olikin sitten menoa hoidoista huolimatta, kun sattuipa nyt vaan olemaan sellainen jatkosyöpäkohde, josta joko selvitään tai sitten ei, ja siskolleni nyt vaan kävi niin, ettei selvinnyt vaan joutui kuolemaan. 

Siskoni vaan sattumalta sattui kuulumaan siihen 5% joukkoon, jotka eivät selviydy rintasyövästään voittajana viiden vuoden seurannan jälkeen.

Vierailija
30/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monella on löytynyt syöpä mammografiasta huolimatta itse aioin kyllä käydä mieluummin magneettikuvauksissa vaikka omaan piikkii mieluummin kuin noissa huuhaa kuvauksissa.

Vierailija
31/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää loppuelämää teille, jotka olette selviytyneet rintasyövästänne, ja olette säilyneet terveinä.  Onnea teille!

Minä taasen olen nähnyt sivusta seuraten toisenlaisia kohtaloita, ja toivon, ettei yksikään joutuisi samoihin tilanteisiin kuin nämä edesmenehtyneet syöpäsairaat läheiseni. 

Ja minusta minulla on täysi oikeus epäillä mammografiaseulonnan hyötyjä kaiken jälkeen oman itseni kohdalle.

Ap.

Vierailija
32/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin monella on löytynyt syöpä mammografiasta huolimatta itse aioin kyllä käydä mieluummin magneettikuvauksissa vaikka omaan piikkii mieluummin kuin noissa huuhaa kuvauksissa.

Mutta kun se on kallis tapa kuvauttaa rintojaan, ja en usko, että julkisen sairaanhoidon puolella saa edes tsekkaamista varten rintakuvausta magneettikuvantalaitteeseen.

Vierailija
33/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27 jatkaa vielä.

Äitisihän eli hyvin pitkän elämän. On todennäköistä, että yhdeksänkymppisellä tulee jo joitain kuolemaksi koituvia sairauksia.

Hänen lukuisat mammografiatutkimuksensa kertoivat tilanteen vain kuvaushetkellä.

Mammografia ei ole mikään rokote, joka estäisi syövän tulon. Idea on saada syöpä ajoissa hoitoon. 

Enhän mä miksikään estoksi olekkaan rintasyövän syntymiseksi epäillytkään mammografiakuvausta, vaan juurikin sen aiheuttaman sädeannoksen kahden vuoden välein epäilen olevan epäterveellistä.

Vierailija
34/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin myös rintojen magneettikuvauksessa joka 2. vuosi ja pyytäisin myös geenitestin, koska mitä ilmeisimmin suvussanne on perinnöllinen alttius syöpään. Läheskään kaikki syövät eivät näy mammografiassa eli siihen ei kannata luottaa.

Vierailija
35/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti menisin. Säteilyaltistuksen takia en ainakaan jättäisi väliin, sillä se on nykyaikaisissa röntgentutkimuksissa niin pieni. Erityisesti sinun taistallasi ja geeniperimälläsi menisin.

Rintasyöpiä on monenlaisia ja osa kehittyy aggressiivisesti, jopa kahden mammografiakäynnin välissä. Kertoisin perinnöllisestä riskistä seulontamammografiaa tekevälle röntgenhoitajalle, joka liittää tiedon radiologille kuviesi mukana.

T. Röntgenhoitaja, 50+

Vierailija
36/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

27 jatkaa vielä.

Enhän mä miksikään estoksi olekkaan rintasyövän syntymiseksi epäillytkään mammografiakuvausta, vaan juurikin sen aiheuttaman sädeannoksen kahden vuoden välein epäilen olevan epäterveellistä.

Se säteilyannos on todella pieni, sitä on turha pelätä. Rintasyöpää sairastava saa muissa tutkimuksissa hurjan paljon isommat säreilyannokset, ja niidenkin hyöty on suurempi kuin haitat.

Vierailija
37/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Suomessa ilmainen mammografia 50+ naisille. Minkä ihmeen takia joku jättäisi sen käyttämättä?? Itse käytän, ja papakokeessa käyn myös.

Vierailija
38/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene omakustanteisesti ultraan parin vuoden välein tai useammin. Se on erittäin hyvä tapa tutkia rinnat.

Vierailija
39/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi alkukesästä mammografiaseulonnassa syöpä. Tai ultralla ja paksuneulanäytteellä se sitten varmistettiin.  Itse en edes sen jälkeen tuntenut mitään, kun tiesin missä kohdassa se on, ja radiologikin sanoi, että et varmaan ole tätä itse tuntenut. Pienenä löytyi, mutta oli levinnyt yhteen imusolmukkeeseen, joten sytostaatit on nyt menossa, sen jälkeen sädehoidot. 

Vierailija
40/52 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 vastaa:

Seulontamammografian idea on löytää syövät varhaisvaiheessa, jolloin päästään huomattavasti vähemmillä hoidoilla. Seulonnalla vältettyjen kuolemien määrä on huomattavasti suurempi kuin säteilystä aiheutuvien kuolemien määrä.

6 000:ta seulontaan kutsuttua kohti estetään 50 rintasyöpäkuolemaa vuodessa. Miljoonaa seulottua naista kohti mammografian säteilyn arvellaan aiheuttavan 1-2 rintasyöpäkuolemaa.  Ero on huikea seulonnan hyväksi. Riskejä on elämä täynnä, ja tuo on erittäin pieni riski.

Olen pahoillani sisaresi ja äitisi kohtalosta. Minäkin toivon, että mahdollisimman harvat kokisivat tuon ja siksi suosittelen seulontamammografiaa, vaikka se ei tietenkään tuo sataprosenttisesti turvaa. Seulonnan hyödyt väestötasolla ovat kuitenkin suuremmat kuin haitat.

Valitettavasti jos syöpä on pahanlaatuinen ja levinnyt, kuolemanriski on suurempi. Samoin inflammatorinen rintasyöpä on aggressiivista tyyppiä - ja vaikeahoitoinen. Yhtä syytä millekään rintasyövälle ei löydy.

Jokainen ajattelee tietenkin asian omalla kohdallaan - mielellään faktoihin perustuen.