En jaksa enää nöyristellä kun asiakkaat ei maksa laskujaan
Kyse on siis yrityksistä ja niille kirjoitetuista laskuista. Ärsyttää se, että jotkut eivät voi maksaa laskujaan ajoissa ja tämä toistuu aina uudelleen. Kun lähettelen muistutukisa sähköpostilla, 'ystävällisin terveisin', ym. liirumlaarumia, eivät vaivaudu edes vastaamaan. Muutaman muistutuksen jälkeen kirjoitan muistutuslaskun, jossa on korko, ei mitään vaikutusta. Siitäkin muistutan ja lopulta ilmoitan, että siirrän perintätoimistolle. Siinä kohtaa joku jo maksaa, sen alkuperäisen summan, ilman mitään korkoja tai muistutusmaksua. Joskus siirrän perintään ja se herättää asiakkaan maksamaan - meille. Ja meille jää perintäfirman kulut, koska asiakkaat pitää pitää hyvällä mielellä.
Tällaisia yrityksiä on tässä maassa tosi paljon, hyvin monella alalla. En tiedä, onko ne sitten menestyviä, kun on pokkaa maksaa mitä huvittaa, milloin huvittaa. Itse on tuollaiseen pysty, nössö kai sitten olen. Mutta ärsyttää tuollaiset enkä jaksa enää niitä nuoleskeluviestejä lähettää. Hyvä asiakas, voisitteko ystävällisesti mitenkään kuvitella maksavanne jo kuukausi sitten erääntynyttä laskuanne, jossa laskutetaan niitä tavarita, jotka olette saaneet aikaa sitten ja myyneetkin jo. Pahoittelen muistuttelua, ihan vain jos teille sopii niin maksatteko.
Menee ihan turhaan aikaa tuollaisten päivystämiseen. Niin ja on niitä muissakin maissa, ei ole vain suomalainen piirre.
Anteeksi avautuminen.
Kommentit (35)
1) tarkista luottotiedot ennen kauppaa
2) myy luotolla vain a luokan luottoluokituksella
3) jos joku ei maksa käytä perintäyhtiöyä
Jotkut on sillä linjalla että se joka pyytää saa rahat
Isot puljut ilmoittaa että ne maksaa 60 vrk maksuajoilla. Piste.
Oletko merkinnyt laskuun yhteyshenkilön? Yritykset eivät noin vain maksa laskuja kun ne tulee postissa, vaan ne tarkistutetaan ja hyväksytetään eri ihmisillä. Mitä isompi yritys, sen tarkemmin laskulla oltava tilaajan/ostajan tiedot ja sen tarkempaa sen maksunkin kanssa on.
Ilmoita, että jatkossa laskut siirretään heti perintätoimistolle.
Edellisessä työpaikassa myytiin laskut suoraan perintäyhtiölle, niitä oli Suomessa parikin jotka tarjoavat ko. palvelua. Eli yritys sai rahat samana päivänä kun lasku kirjoitettiin ja perintäyhtiö veti prosentin tai kaksi välistä. Ja karhuaminen jäi niiden huoleksi.
Meillä on asiakkaana suuri yritys. Niille täytyy milloin mistäkin syystä siirtää eräpäiviä, laskutusajat muutenkin paljon keskivertoa pidempiä. Mutta kun tuovat niin paljon rahaa niin ei siitä uskalleta valittaakaan.
Mutta meidän johto toki muistaa kiukutella tästä työntekijöilleen.
Vierailija kirjoitti:
Isot puljut ilmoittaa että ne maksaa 60 vrk maksuajoilla. Piste.
Tähän voi vastata, että toimitus 60 päivän sisällä maksun suorituksesta. Että voivat odotella sitten 120 päivää jos vetkuttelevat.
Vierailija kirjoitti:
Oletko merkinnyt laskuun yhteyshenkilön? Yritykset eivät noin vain maksa laskuja kun ne tulee postissa, vaan ne tarkistutetaan ja hyväksytetään eri ihmisillä. Mitä isompi yritys, sen tarkemmin laskulla oltava tilaajan/ostajan tiedot ja sen tarkempaa sen maksunkin kanssa on.
Tää on muuten hyvä pointti mutta kai nyt asiasta voisi huomauttaa tai vastata viestiin..
Tämä on ihan yleistä maailmallakin, isot firmat pahimpia. Maksavat kuin jaksavat, jos silloinkaan.
Monet yritykset ovat jo vuosia perineet pelkästään viivästysmaksujakin perintätoimiston tms kautta, eli eivät ole antaneet armoa myöhässä maksaneille.
Suosittelen olemaan vähemmän armollinen.
Isot yritykset ei ole ongelma. Niiden kanssa on usein sovittu niiden vaatimusten mukainen pitkä maksuaika, mutta sitten ne maksaa.
Ongelmia on pienehköjen yritysten kanssa. Joillain voi olla jotain kassaongelmaa tietysti, mutta olen päätellyt, että suurin ongelma on ne tyypit, jotka haluaa osoittaa olevansa tärkeitä ja haluavat että niiltä anellaan.
Ulkomailta periminen on hankalampaa ja pääosin myydäänkin ennakkolaskulla eli rahat ensin ja tilaus lähtee sitten. Ärsyttää että pitää tietty saada tavaraa myydyksi ja siksi pitää ottaa paskaa niskaan. Osa asiakkaista on sellaisia jälleenmyyjiä, että loppuasiakkaat osaavat kysellä meidän tuotteita niistä.
Ota selvää laskutuksesta tarkasti kun myyt
Monet vaatii sähköistä laskua. Osaatko tehdä sellaisen? Esim. Valtio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot puljut ilmoittaa että ne maksaa 60 vrk maksuajoilla. Piste.
Tähän voi vastata, että toimitus 60 päivän sisällä maksun suorituksesta. Että voivat odotella sitten 120 päivää jos vetkuttelevat.
Kuulostaa ihan kivalta, mutta ei isojen talojen kanssa voi noin toimia. Ne ei sitten osta. Isoilla taloilla on yleensä kankeat systeemit, mutta niiden kanssa ei usein ongelmia ole.
Tietysti laskuissa on oltava oikeat laskutustiedot ja ne pitää lähettää oikeaan paikkaan.
Totta, olen ollut liian kiltti. Pitäisi ruveta kovemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää laskutuksesta tarkasti kun myyt
Monet vaatii sähköistä laskua. Osaatko tehdä sellaisen? Esim. Valtio
Laskutustiedot ja -ohjeet selvitetään tietysti. Verkkolaskutus on ollut käytössä jo pitkään ja huhtikuun alusta tuli laki, jonka mukaan verkkolasku on toimitettava sellaista haluavalle.
Vaikka laskun lähettää verkkolaskuna, sekään ei takaa, että se menee automaattisesti maksuun. Jossain kohtaa on ihminen, joka klikkaa sen maksuun tai ei.
On täysin epäeettistä poiketa laskussa mainitusta eräpäivästä (huonoon suuntaan). Palvelu tai tuote kelpaa, mutta pitävät varmaan tarkoituksella niin pitkiä maksuaikoja, että eivät tarvitse omaa käyttöpääomaa, vaan maksavat vasta kun heidän asiakkaansa on maksanut. Pelisäännöt pitäisi vain ilmoittaa ennen kauppaa, joten kukaan ei ylläty.
Toinen keino, jolla pieniä yrittäjiä poljetaan, on kuulemma se, että iso yritys ei ota edes myyntiriskiä mm. maataloustuotteissa/puutarhatuotteissa tms, vaan tuottajalle maksetaan vain ne, jotka saadaan myydyksi.
Yritysten yhteiskuntavastuuta hehkutetaan, mutta todellisuudessa se on vain kaunis sana. Pitäisiköhän tähänkin saada uusia lakeja voimaan, vaikka tuskin se niiden puutteesta on kiinni.
Toisaalta, on myös yrityksiä, joiden lasku tulee pari päivää ennen eräpäivää (posti). Se on ihan ok, mutta ensimmäinen muistutus on jo uhkaus perintäfirmalta. Tarkoitan tilanteita, kun on vaikka 2 viikkoa pois kotoa/töistä.
Joo. Huonekalutkin maksetaan 2 kk ennen toimitusta (just tänään tilasin yhden huonekalun). Käyttöpääoman tarve vähenee, kun asiakas toimii prosessin rahoittajana. Autoissa varmaan sama asia.
Aloittajan ongelmaan on jo olemassa erittäin helppo ratkaisu. Myydään saatavat suoraan jollekin perintään erikoistuneelle yritykselle. Se maksaa laskut samantien ja hoitaa sen jälkeen vaadittavat toimenpiteet jotta he saavat rahansa takaisin.
No mitäs jos ignooraat asiakkaan maksun ja annat perintätoimiston jatkaa perimistään?