Onko joululaatikoiden itse tekeminen sen kaiken vaivan arvoista?
Vai tuleeko kaupan valmiista ihan kohtuullisia jos vähän lisää kermaa+voita ja uuniin?
Kommentit (27)
En ole koskaan tehnyt mitään kermaa ja voita valmislaatikkoon ja uuniin, koska nykyään kun on valmiit soseet, ei itse tekeminen ole juurikaan sen vaikeampi homma, pussista kulhoon sose, ne kermat ja mausteet perään, sekoitus, sössö vuokiin, vähän korppujauhoja ja voinokareita päälle ja uuniin, ei mene montaa minuuttia. Niitä pitää kyllä varmaan paistaa sitten kauemman, mutta sillä aikaa saa tehtyä vaikka joulusiivoja tai muita hommia mitä on siinä joulun alla tehtävää.
Minä en laita porkkanalaatikkoon riisiä, ja mun mielestä on paljon parempaa, en tajua mitä sitä riisiä siihen pitää sotkea. Maksalaatikkoakin teen itse, siihen laitan vähän riisiä, mutta se tulee niin eri makuista kuin kaupan, että ei voi puhua samana päivänäkään.
Perunalaatikko on vähän työläämpää kun pitää tehdä se perunamuusi, mutta siinä tulee samalla tehtyä siksi päiväksi sitten ruuaksi perunamuusi, niin eihän se tavallisesta ruuanlaitosta eroa kuin siinä että pitää kuoria perunoita vähän enemmän. Minä en imellytä perunalaatikkoa, se on mun mielestä sitten pilaantunutta, minä laitan perunamuusin sekaan paljon maitoa, siirappia, ruokalusikallisen vehnäjauhoja, ja suolaa maun mukaan. Ja tulee ihan järjettömän hyvää, vaikka en saa siitä koskaan niin hyvää kun mummavainaa teki.
No mun mielestä kandee kokeilla tehdä itse esim. joku yksi laatikko. Tekeminen on hauskaa, ja sit voi sanoa lapsenlapsille, että kyllä mä tein laatikot itse enkä vaan ostanut jostain teleport-kaupasta. Ei ne sen parempia ole, ainakaan mun mielestä. Paras tulos on, jos saa saman makuista, kun kaupasta ostettu!
Vaiva? Ei paljon helpompia ruokia olekaan, kypsyy itsestään uunissa
Mitä ihmettä, makaronilaatikkoa joulupöydässä? Onko tämä yleistäkin? Meillä se on niin perus arkiruoka, että en kyllä mihinkään juhlapöytään laittaisi tarjolle.
Siitä mitää vaivaa ole. Aikaa vie lähinnä kuoriminen ja pilkkominen. Meillä syödään vain itsetehtyjä joulun laatikkoruokia.
Meillä ei kukaan syostu syömään kaupan valmiita. Niistä ei edes tuunaamalla saa syötäviä. Örks.
Mä olen jo muuten tehnyt laatikot tälle joululle :)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:34"]
No mun mielestä kandee kokeilla tehdä itse esim. joku yksi laatikko. Tekeminen on hauskaa, ja sit voi sanoa lapsenlapsille, että kyllä mä tein laatikot itse enkä vaan ostanut jostain teleport-kaupasta. Ei ne sen parempia ole, ainakaan mun mielestä. Paras tulos on, jos saa saman makuista, kun kaupasta ostettu!
[/quote]Mäkin haluan just sellaista kuin saarioisen lanttuloota. Ja tarvin vaan yhden laatikon, kun niitä ei kukaan muu syö. Kannattaako toi nyt sitten, jos ei sitten edes maistu samalle.
Lihaton makaroonilaatikko kuului mummoni laittamaan joulupöytään ja oli herkkua. Itse en sitä tee koska en saa siitä lähellekään niin maukasta. Lisäksi oli tietty imelletty perunalaatikko, porkkana-ja lanttulaatikko, karjalanpaisti, keitinperunat, riisipiirakat, rosolli+kastike, kaloja jne. Ja jälkkärinä luumukiisseli kermaruusukkein.
Näin Pohjois-Karjalassa.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:38"]
Mitä ihmettä, makaronilaatikkoa joulupöydässä? Onko tämä yleistäkin? Meillä se on niin perus arkiruoka, että en kyllä mihinkään juhlapöytään laittaisi tarjolle.
[/quote]
Kannattaa korvata riisi kotimaisella ohralla.
[/quote]
On muuten hiukksen eroa arjen laatikossa. Joulun makaroonilaatikossa ei ole jauhelihaa.
t. tiedän tästä asiasta
Ei niistä pahemmin vaivaa ole, osta lanttu ja porkkana valmiina soseena kaupasta, sitten vain mausteet+kerma ja porkkanaan tietty riisin keitto.
Teen itse kaikki laatikot:(peruna-,maksa-, porkkana- ja lanttulaatikot, alusta asti itse, ja nautin siitä rauhassa tekemisestä. Nyt olen iloinen siitä, että teini-ikäinen tyttäreni on ilmoittanut haluavansa osallistua jouluruokien valmistukseen, joten perinne siirtyy hänellekin, vaikka ei laatikoista edes pidä. Mielestäni jokainen tehköön miten parhaaksi näkee ja hyvältä tuntuu. Ihan sama, kunhan itse on tyytyväinen, niin silloin on hyvä. Ei saa ottaa stressiä, eikä saada alemmuuskompleksejä tms. sillä ei ole yhtä "oikeata" tapaa valmistella joulua.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:41"]
[/quote]
On muuten hiukksen eroa arjen laatikossa. Joulun makaroonilaatikossa ei ole jauhelihaa.
t. tiedän tästä asiasta
[/quote]
reps, makaronilaatikossa ei ole koskaan jauhelihaa. Se on lihamakaronilaatikko. Meillä oli kotona pelkkää makaronilaatikkoa usein juhlissa.
Mun mielestä perunalaatikko on selkeästi parempaa, kun itse tekee. Muuten (tietynmerkkiset, mauissa on eroja ) eineslaatikot, porkkana- ja lanttulaatikko ovat ihan yhtä hyviä, ellei parempia.
[/quote]
Paha sanoa onko yleistä vai ei, meidän joulupöytään makaronilaatikko on kuulunut niin kauan kuin muistan. Itse en saa siitä yhtä hyvää kuin mummo, mutta äidin kanssa ollaan aika tasaisia. :)
Ja tosiaan, kyse ei ole mistään liha-makaronilaatikosta, se tosiaan on arkista. Joululaatikossa on vain makaronia ja munamaitoa. Oikeasti pitäisi kai käyttää sellaista pitkää putkimakaronia, mutta tavallisesta tulee ihan yhtä hyvää. Munamaitoon mielellään punaista maitoa ja tietysti vähän sokeria.
2
Mä mitään kermoja lisäile. Enkä todellakaan tee itse. Turhaa ajanhukkaa.
Eilen katselin kaupassa ohimennen, kun oli noita vakuumissa olevia soseita.
Lanttusose oli järkytävän väristä. Tuli mieleen jäätynyt kusi.
Kaikista paras mielestäni tulee, kun ajoissa valmistaa itse. Kuorii ja lohkoo ja keittää.
Aikaisin tehty on se etu., että lanttu ei ole vfielä kuiva ja puiseva. Ajoissa tehden saa kaikki parhaimmat maut ja värit lantusta. Sama pätee hyvin pitkälle porkkanaan ja porkkanalaatikkoon. Olen itse tehnyt jouluiset laatikkoruoat noin 25v ajan.
[/quote]
Karjalassa juhlaruoka, tarjotaan perinteisesti muissakin juhlissa, kuten hautajaisissa ja häissä. Meillä ollut aina joulupöydässä.
En jaksa mitään lootia värkkäillä kun kaupan on ihan ok ja ne voi tosiaan tuunata oman maun mukaan vielä paremmaksi.
Minä olen ainut joka meillä syö lanttulaatikkoa ja perunalootaa taas syö kaikki joten sitä menee aika paljon.
Varmaan tuo makaronilaatikko on alueellinen perinne, siinä missä sekin, onko karjalanpaistia tai poroa tarjolla. Meillä pohjoisessa ei makaroniruuat kuulu perinteiseen jouluun. Juureslaatikot kuuluvat, etenkin imelletty peruna ja lanttu.
Ehdottomasti on. Eikä niissä nyt oikeastaan paljon vaivaa ole. Aikaa tietysti menee, mutta aktiivista työaikaa per laatikko ei paljonkaan, vaan enemmänkin se on odottelua. Meillä tosin ei tehdä kuin porkkana-, lanttu- ja makaronilaatikot.