Pelottaa uusi aktiivimalli
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo jos olet niin sairas, että et kykene töihin niin työmarkkinatuki ei kuulu sinulle. Työmarkkinatuki on korvaus aktiivisesta työnhausta, ei siis mikään perustulo. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Se että kun ei eläkkeellekään pääse, niin mitä pitäisi tehdä?
Sit pitää hakeutua kuntouttavaan työtoimintaan, kuntoutukseen tai hankkia riittävän monet erikoislääkärin todistukset ja hakea työkyvyttömyyseläkettä. Oma arvio työkyvyttömyydestä ei riitä. Pitää tosiaan olla takana pitkä s-loma, kuntoutusta ja useamman erikoislääkärin B-lausunto.
Saa nähdä miten mun muutamalle tutulle terveelle ja työkykyiselle nuorelle miehelle käy, kun ovat jo vuosikaudet eläneet Kelan/sossun piikkiin. Yksikin lojunut kämpässä jo kohta 15 v tt-tuella, asumistuella ja mitä niitä kaikkia tukia onkaan. Mitään ei maksa itse ja säästöilillä rahat vain kasvavat korkoa. Ei ole koskaan töitä hakenutkaan ja varmaan oikein pelkää, että joku tarjoaisi töitä. Tosin en usko että noin pitkän lusmuilujakson jälkeen kukaan mitään tarjookaan. Tyypillä on vaan tosiaan säästössä rahaa pimeellä tilillä, mutta kaikki mahd. tuet nostaa. Sitä mä en tajua miten sitä tt-tukea voi saada noin pitkän aikaa? Eikö se ole tarkoitettu viimeiseksi avuksi hädässä ja vain väliaikaiseksi tueksi? Miksi sitä tyyppiä ei laiteta tekeen jotain rahojen vastineeksi? "Ennenvanhaan" oli niitä 6 kk:n pakollisia työjaksoja ja sen jälkeen taas saattoi saada työttömyysavustusta. Miksi tota jätkää ei pakoteta tekeen jotain?
Olipa taas turha viesti. Ihmettelen näitä palstalaisia, jotka "tietävät" kaikenlaista tutuistaan. Todellisuudessa on kyse sinun omista uskomuksistasi ja luuloistasi. Et tiedä mitään tuttavasi työnhausta tai terveydentilasta. Et myöskään selkeästikään ymmärrä, miten järjestelmä toimii; tuttavallasi ei ole mitään "salaista" tiliä, jos hän saa toimeentulotukea. Toimeentulotuki on alun perin tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi, mutta tuohon aikaan sellaista käsitettä kuin pitkäaikaistyöttömyys ei ollut (ja ei, se ei johtunut pienistä tuista tai ihmisten ahkeruudesta, vaan työmarkkinoista ja siitä, että töitä yksinkertaisesti oli kaikille halukkaille). Sekoitat myös viestissäsi toimeentulotuen työttömyysturvaan. Haluaisin tietää, millä ihmisen sinun mielestäsi ihmisen pitäisi elää, jos toimeentulotukikin pitäisi ottaa pois? Sanoit itsekin, ettei tuttavasi todennäköisesti pääsisi mihinkään töihin. Kuvitteletko, että yhteiskunnalle olisi halvempaa, jos tuttavasi joutuisi kadulle ilman rahaa?
Ei jestas näitä vastauksia taas.. Itselle kävi niin että kela yhtäkkiä päätti että olenkin täysin työkykyunen ja katkaisi sairauspäivärahani.
Oli pakko hakea tttukea ja siitäkin leikattiin 40% pois eikä sillä rahalla todellakaan pärjännyt. Kaverit ja sukulaiset auttoivat kotiaskareissa yms kun itse en kyennyt välillä edes kävelemään vessaan.
Valitusrumbasta eikä lääkärintodistuksista ollut mitään hyötyä.
Stressin vuoksi sairastuin lisää.
Pääsin onneksi lopulta kuntoutukseen, jossa menee vähintään vuosi ja pelkästään tuo kuntoutus maksaa vuodessa yli miljoona euroa.
Monet ovat minun ja apn kanssa samassa tilanteessa eli meidät katsotaan terveiksi viimeistään kelassa, vaikka olisimme vuodepotilaina.
Vierailija kirjoitti:
Haloo jos olet niin sairas, että et kykene töihin niin työmarkkinatuki ei kuulu sinulle. Työmarkkinatuki on korvaus aktiivisesta työnhausta, ei siis mikään perustulo. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Itseasiassa olet väärässä. Jos sinulla on sairauksia ja olet työtön niin olet työtön työnhakija tietyin estein ja se voi tarkoittaa jopa sitä ettei sinulle voida sairauden vuoksi tarjota työtä.
Jokaisella kansalaisella on oltava perustulo eli kukaan ei lain mukaan saa olla tuloton.
On paljon henkilöitä keille ei myönnetä eläkettä, miksi sairasloma vaihtuu tietyn ajan kuluessa (tarkemmin kuntoutustueksi). Silloin vasta aletaan tutkia ihmisen työkykyä. Siihen saakka täytät kiltisti töntön-lipukkeen ja nostat työmarkkinatukea. Niin se vaan menee, että nyt kannattaisi olla itse perillä ennen kuin huutelee muille omia, vääriä käsityksiään totuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa olet väärässä. Jos sinulla on sairauksia ja olet työtön niin olet työtön työnhakija tietyin estein ja se voi tarkoittaa jopa sitä ettei sinulle voida sairauden vuoksi tarjota työtä.
Jokaisella kansalaisella on oltava perustulo eli kukaan ei lain mukaan saa olla tuloton.
On paljon henkilöitä keille ei myönnetä eläkettä, miksi sairasloma vaihtuu tietyn ajan kuluessa (tarkemmin kuntoutustueksi). Silloin vasta aletaan tutkia ihmisen työkykyä. Siihen saakka täytät kiltisti töntön-lipukkeen ja nostat työmarkkinatukea. Niin se vaan menee, että nyt kannattaisi olla itse perillä ennen kuin huutelee muille omia, vääriä käsityksiään totuutena.
Niin ja tosiaan lääkäreiden mukaan voit olla työkyvytön, mutta et kelan mukaan. Silloinkin ollaan työttömänä työnhakijana ja työkkärin on otettava sinne toimitetut lääkärinlausunnon huomioon. Näin voi mennä useita vuosia kunnes keulakin alkaa ymmärtää ettei ihminen palaudu enään työkuntoon ja myöntää saikin/kuntoutustuen/pysyvän sairaseläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaa omaan napaan tuijottaminen ja ajatella talouden hyvinvointia. Suomi ei nouse tästä kuopasta ikinä, jos rahaa jaetaan sinne ja tänne yksilöille, jotka eivät tuota mitään.
Eli jokaisen työttömän ja sairaan pitäisi tajuta lopettaa itsensä koska eivät tuota mitään? Oletpa hieno ihmisyksilö.
Tämä yksilökeskeisyys on nimenomaan ongelma. Ei sillä ole mitään merkitystä, olenko minä hieno yksilö vai en.
Suomi on niin pieni maa, että meillä ei ole varaa jatkaa tätä "hyvinvointivaltion" harhaa lainarahalla. Talous on tärkeämpää kuin yksilö. Rahaa ei voi jakaa milloin kenellekin, vaan se pitää ansaita työllä. Yksilössä on järkeä vain kuluttajana, muuten oikea kohde rahalle on liiketoiminta ja sen kehittäminen, ei työkyvyttömien hedonismin ylläpitäminen.
Tämä voi kuulostaa kylmältä, mutta niin se vain on. Tietysti voi laittaa sormet korviin ja toivoa maailmanrauhaa, mutta sitä ei ole eikä tule.
Millä työllä, Suomessa on 400+ tuhatta työtöntä ja muutama 20-30 tuhatta avointa työpaikkaa. Jos kerran rahaa ei saisi enää muuten kuin työllä niin mites nämä vajaat 400 tuhatta sitten kun ei ole töitä eikä saa tukea, pitääkö sitten vai mennä metsään asumaan ja ruokansa hankkimaan kun asunto menee alta ja kauppaan ei pääse? Tietysti sinä ja muut hengenheimolaisesi varmasti toivotte että voisitte kaasuttaa ylimääräiset ihmiset pois ihannevaltiotanne pilaamasta jos laki sallisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaa omaan napaan tuijottaminen ja ajatella talouden hyvinvointia. Suomi ei nouse tästä kuopasta ikinä, jos rahaa jaetaan sinne ja tänne yksilöille, jotka eivät tuota mitään.
Eli jokaisen työttömän ja sairaan pitäisi tajuta lopettaa itsensä koska eivät tuota mitään? Oletpa hieno ihmisyksilö.
Tämä yksilökeskeisyys on nimenomaan ongelma. Ei sillä ole mitään merkitystä, olenko minä hieno yksilö vai en.
Suomi on niin pieni maa, että meillä ei ole varaa jatkaa tätä "hyvinvointivaltion" harhaa lainarahalla. Talous on tärkeämpää kuin yksilö. Rahaa ei voi jakaa milloin kenellekin, vaan se pitää ansaita työllä. Yksilössä on järkeä vain kuluttajana, muuten oikea kohde rahalle on liiketoiminta ja sen kehittäminen, ei työkyvyttömien hedonismin ylläpitäminen.
Tämä voi kuulostaa kylmältä, mutta niin se vain on. Tietysti voi laittaa sormet korviin ja toivoa maailmanrauhaa, mutta sitä ei ole eikä tule.
Ei ole kyse työttömien hedonismista vaan henkiinjäämisestä. Töitä kun ei vain kaikille ole
Minä olen masentunut ja käyn terapiassa, jotten menetä työkykyäni. Työhön kykenen mielestäni osa-aikaisesti, mutta virallisesti pitää hakea kokoaikatyötä. Hölmöä minusta, koska jo terapian vuoksi en voisi ottaa vastaan kokopäivätyötä. Vai mikä työnantaja sallii lähteä kesken päivän terapiaan?
Sairas en muutoin ole, joten sairaslomaa en saa. Aktiivimalleja en pelkää. Oma mielenterveys on etusijalla ja pilipalitoimet on jotain atomipölyä.
Onhan tää toki vähän ongelmallinen, kun mun alan töitä ei ole koskaan julkisessa haussa. Kaikki duunini olen saanut vain lähestymällä yritysten toimitusjohtajia ja tarjoamalla työpanostani. Mitenköhän aikovat asiankohdallani ratkaista? Laittaa hakemaan kompetenssini ulkopuolelta (sekä hyvässä ja pahassa) eri alan hommia? Ei siinä. Mä nykyselläänkin laitan noin 30 tiedustelua per kuukausi menemään joten tuskinpa muutama pakkotyöhakemuksen lähettäminen elämääni muuttaa. 👻
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kokoomus ei hanki töitä Suomeen? Niillähän piti olla hyvät kontaktit ulkomaisiin yrityksiin. Kohta suurin osa meistä on työttöminä eikä työpaikkoja ole.
Hölmö, miksi Kokoomus oppositiosta alkaisi hallitusta auttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Ylimielisyys ja töykeys ei ole sivistystä.Opettele käyttäytyyn!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kuulostaa lähinnä typerältä. Kohta 500 000 työtöntä ja koko maassa 30 000 julkisesti avoinna paikkaa. Eli kuutio palikka pitäisi survoa ympyrä reiästä sisään ja sitten sinä Einstein siellä soitat turpaasi, että yksilön vika. Olet umpisokea ja tulpat korvissa.
Olen tuo ylempi äärikokoomuslaista näytellyt postaaja. Lähti mopo käsistä, tajusin vasta nyt kuinka ilkeältä tuo kuulostaa.
Anteeksi.