Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhurit, tarvin apuanne!

Vierailija
10.09.2020 |

Meillä on 2-vyöhykkeellä maalaistalo, jossa etupihalla n.4m leveä rinne, pituutta parikymmentä metriä. Maasto hiekkapitoista, täällä on paljon mäntyjä ja talo muutenkin metsän laidassa. Rinne on etelään päin, aurinkoinen paikka, eikä juuri mitään vielä varjostamassa.

Mitä laittaisit rinteeseen? Nyt on tyhjää täynnä. Nurmikkoa en halua, on sen verran jyrkkä eikä tuota voi loiventaa.

Oma ajatus on vuorimännyt, kuorikate ja väliin lamoherukkaa. Miltä se kuulostaa?

Onko muita ehdotuksia? EI angervoja! Niitä on pihassa jo paljon.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös äidinkielenopettajat saavat antaa vinkkejä.

Vierailija
2/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kerran kysyt, en laittaisi mitään tuommoista siihen, vaan hyötykasveja, jotka viihtyvät aurinkoisessa.

Zinc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atsaleaa!

Vierailija
4/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun kerran kysyt, en laittaisi mitään tuommoista siihen, vaan hyötykasveja, jotka viihtyvät aurinkoisessa.

Zinc

Mä voin taas kokemuksesta kertoa, että marjojen poimiminen jyrkässä rinteessä on persiistä. Ei voi poimia istumalla, kun tuolit kaatuu. Ja vaikka seisois, niin kovaa hommaa nilkoille.

Vierailija
5/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Mä voin taas kokemuksesta kertoa, että marjojen poimiminen jyrkässä rinteessä on persiistä. Ei voi poimia istumalla, kun tuolit kaatuu. Ja vaikka seisois, niin kovaa hommaa nilkoille.

Aattelinkin basilikaa ja sen semmoista.

Zinc

Vierailija
6/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan oikea aika muuten jo istuttaa kevääksi monivuotisia? Mihin aikaan syksyllä laitatte ?

Zinc

Mä olen aina mennyt tuurilla ne laivatkin seilaa systeemillä, mutta mikähän olisi oikea aika kevät kasveille?

Vierailija
8/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorenkilvet on nättejä vuorimäntyjen kanssa.

Vierailija
9/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atsalea tai alppiruusu. 

Vierailija
10/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kovin aurinkoisella alueella, niin en kyllä atsaleaa tai alppiruusua istutraisi. Rhodot tarvitsevat myös aika happaman kasvualustan.

Vierailija
11/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorenkilpeä.Kauniit,tummanvihreät kiiltävät lehdet.Menestyy lähes missävain.

Edullinen ja leviää nopeasti.Mainio juuriesim.rinteisiin tai paikkoihin,joista ei haluta ruohoa leikata.

Vierailija
12/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fairyruusua, tuiviota tai lamohietakirsikkaa

Vierailija
13/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunttaa.

Vierailija
14/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurtturuusu olisi teille sopiva

Zinc

Vierailija
15/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulikasveja voi aina laittaa, kun vaan sen verran syvennystä on, että multakerroksen saa.  Ne kukkivat sitten ajallaan ja aikansa, eivätkä ole niin riippuvaisia valosta, vedestä ja juurtumistilasta kuin muut.

16/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan oikea aika muuten jo istuttaa kevääksi monivuotisia? Mihin aikaan syksyllä laitatte ?

Zinc

Mä olen aina mennyt tuurilla ne laivatkin seilaa systeemillä, mutta mikähän olisi oikea aika kevät kasveille?

Nyt on juuri sopiva aika istuttaa kaikkea mahdollista. Vain kevään sipulikukilla ei ole vielä kiirettä.

Vierailija
17/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kapoiselle tekisin pengerryksen jolla nostaisin 1- tai 2 tasoiseksi, täyttäisin mullalla, olisi  sopivasti kasvimaan tai isomman kukkapenkin ala.

Vierailija
18/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunttaa.

Kunttaa meillekin laitettiin.

Kiva napata siitä tuoreet mustikat ja puolukat.

19/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin iso alue, että kannattaa tehdä monilajinen istutus. Onko maalaistalo vanha vai modernin näköinen rakennus? Jos vanha, laittaisin perinnekasveja. Jos moderni, valinnanvaraa on enemmän.

Korostaisiko rakennusta paremmin symmetrinen vai epäsymmetrinen istutus?

Muutama korkeammaksi kasvava tuo rytmiä. Kuivassa ja aurinkoisessa paikassa viihtyvät metsämänty ja muut männyt, pihlaja, riippapihlaja, mustamarjapihlaja, vapaasti kasvava orapihlaja, euroopansorvarinpensas, euroopan- tai siperianhernepensas, villaheisi.

Matalampia väliin: pensashanhikki, puistoruusu, pensassembra, vuorimännyn kääpiömuodot, sinikuusama.

Perennoiksi vähällä hoidolla pärjääviä: vuorenkilpi, kurjenpolvet, päivänkakkara, suikero- ja tarha-alpi, rönsyansikka.

Vierailija
20/24 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötykasveja en tarvi enkä halua, niitä on pihalla muutenkin.

Liian aurinkoinen paikka alppiruusulle.

Kuulostaako tuo mun oma ehdotus miltä? Ja talo on perinteinen, sotien jälkeen rakennettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän