Miten saa kissan ottamaan lääkkeen?
Ongelma on siinä, että kissa on kranttu, eikä juuri syö märkäruokaa, vain kuivia raksuja. Ja kissa on otettu aikuisena löytöeläinkodista, ja ruokalutapoja on titetty muuttaa. Lääke ( antibiootti) ei kuulemma maistu hyvältä (eläinlääkärin mukaan), mutta en voinut uskoa tän olevan mahdotonta. Olen yrittänyt murskata ja lisätä ruokaan ( ja pidin kissaa puoli päivää nälässä, ei raksuja), haisteli vaan. Kissa tykkää lihatikuista ( näistä kissojen herkuista), joten piilotin tabletin puolikkaan sisään ja kissa söi sen, mutta oksensi kahden minuutin päästä ulos. Suuhun ei saa tungeuttua mitään, oksentaa pois. Onko hyviä vinkkejä? Kissan pitää lääke saada, on tulehdus virtsarakossa. Onko ainoa keino viedä kissa joka päivä pistettäväksi lääkärille?
Kommentit (31)
Kiva kuulla, että löytyi ratkaisu ja kissa voi paremmin! Kiitos että päivitit meille mammoille vähän tilannetta. :)
Mä vaan puhuttelisin kissaa, että sun nyt paree ottaa tää lääke, jotta paranet. Kyllä kissa ymmärtää. :)
Easypill -niminen (kissan mielestä) hyvältä haiseva massa, johon pyöräytät pillerin sisälle. Sitä saa ainakin joiltain hyvin varustelluilta eläinlääkäriasemilta, ehkä apteekistakin? Menee ainakin meillä täydestä kuin väärä raha, mutta estääkö sitten sekään tuota lääkkeen oksentamista, sitä en tiedä.
Saisko sitä lääkettä nestemäisenä? Sitten ruiskulla suuhun vaan. Näin meillä toimittiin. (Kissa tosin käärittiin ensin pyyhkeeseen kun vastusteli toimenpidettä niin paljon)
En ymmärrä koko keskustelua. Minun kissani syö 3 lääkettä päivässä ja kerran annan astmapiippua. Lääkkeitä on syöty 10 vuotta ja en ole koskaan miettinyt miten sen annan. Avaan kissan suun laittamalla sormen etuhampaiden väliin ja pudotan lääkkeet kurkkuun. Mitään ongelmaa ei ole koskaan ollut. Olen luullut näitä "kissalle pilleri" -juttuja vitsiksi.
Kissa pyyhkeeseen ja tiukasti kainaloon, kallista päätä ja heitä lääke takanieluun.
Syökö kissa mitään muuta kuin raksuja? Meillä piilotettiin lääke maksamakkaraan, ja meni.
Jos ei väkisin ota, eikä suosiolla, niin sitten tuo eläinlääkäri...
Kissan bakteeri (ottettu useita viljelyjä ja testattu antibiootin teho) on kuulemma sellainen, ettei reagoi useimpiin antibiootteihin. Eli valinnanvara lääkkeissä on vähissä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:05"]
Olen luullut näitä "kissalle pilleri" -juttuja vitsiksi.
[/quote]No niinpä, eivätkö mammat osaa kissojen kieltä? Härre!
Tuon Easypillin kanssa ei tarvitse kääriä otusta yhtään mihinkään, eikä väistellä neulahanskoja terveytensä uhalla. Jopa ovelampikin lääkettä välttelevä ja lääkkeen pois sylkevä kissa oppii suorastaan juosten tulemaan ottamaan herkkupalansa, eli lääkkeen. 2
Meillä koira ottaa epilepsialääkkeensä aamulla ja illalla kun se on pehmeän juuston sisällä.
Menisikö maksamakkaran, maksapasteijan, tonnikalapasteijan, mätitahnan tai aladoobin kanssa?
Meillä tabletti murskataan ja sekoitetaan pieneen määrään piimää. Ruiskulla sitten suoraan suuhun. Tykkää vettäkin pienenä vesiliruna juoda hanasta suoraan , kupista ei kelpaa.
Meillä kissa antibioottikuurilla ja pilleri murskataan, annetaan liota veteen ja ruutalla suuhun.
Meillä napataan kissan niskasta kiinni tiukasti ja nostetaan kissa ilmaan. Tällöin kissa aukaisee automaattisesti suunsa. Näyttää ehkä hieman hurjalta, mutta ei se kissaa satu ja niinhän ne emotkin riepottavat poikasiaan. Joka tapauksessa tällä keinolla on saatu kissat nielemään joka kerta lääkkeensä ilman ongelmia. Ollaan käytetty temppua myös tuttujen kissoihin ja tepsii. Hankala homma tosiaan tuo oksennusjuttu. En tiedä mikä auttais siihen, ettei myöhemmin oksentele lääkettä pois.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:05"]
En ymmärrä koko keskustelua. Minun kissani syö 3 lääkettä päivässä ja kerran annan astmapiippua. Lääkkeitä on syöty 10 vuotta ja en ole koskaan miettinyt miten sen annan. Avaan kissan suun laittamalla sormen etuhampaiden väliin ja pudotan lääkkeet kurkkuun. Mitään ongelmaa ei ole koskaan ollut. Olen luullut näitä "kissalle pilleri" -juttuja vitsiksi.
[/quote]
Niinpä. Se on joka kerta kummallista kun toisten elämä ei olekaan samanlaista kuin oma. Kissat ei ole samanlaisia kuin oma, ihmiset ei ole samanlaisia kuin itse on... Kummallista.
Kuten 9 ehdotti, murskaa nyt ainakin se tabletti, esim. kahden teelusikan välissä se on helppoa. Yksi vaihtoehto on sekoittaa lääkejauhe sitten esim. vedellä jatkettuun maksatahnaan tai muuhun, ja laittaa pieninä määrinä kissan turkille, esim. käpälälle, josta kissa sen toivon mukaan puhdistaa parempiin suihin. Tämän mulle joskus eräs ell neuvoi, mutta en sitten tiedä, kuinka tehokkaasti lääkettä tuossa kissan elimistöön saakka päätyy.
Kiitoksia neuvoista. Mietin tuota turkkiin sivelemistä, mutta sitten meidän toinen kissa pitää erottaa kaverista, ja sitten molemmat kissat ahdistuu erosta, he kun ovat toisestansa parhaat kaverit ja aina yhdessä. Nytkin lääkkeen annon aikana erottaminen on ahdistanut kissoja, naukuvat ja pyrkivät toistensa luo.
No, sain nyt järjestettyä niin että pieneläinhoitaja tulee katsomaan kissaa kotiin, ja kysyy ensin lääkäriltä ohjeita. Olemme valmiit viemään kissan myös lääkäriin, mut tää asema ei ole sunnuntaina auki. Mutta eiköhän se järjesty.
Kiitos edellisetä:-)). Päädyimme pistoksia ja suma opetettiin antamaan pistos. Ihan hyvin meni eka, 6 jäljellä. Yllättävän yksinkertaista oikeastaan, kun saa ohjausta kädestäoitäen ja valmiit ruiskut. Kiitoksia kaikille hienoista ehdotuksista. Kissa jahtaa leluhiirtä ja näyttää reippaalla :-).