Mikä ihmeen harjoitussuppari?
Kommentit (5)
2. Niin, mitään harjoitussuppareita, vaan ihan ne on oikeita, mutta ei vielä varsinaisia synnytyssupistuksia. Omituinen termi.
Ei niitä sanota synnytyssupistuksiksi, koska ne eivät sellaisia ole. Mulla oli toisessa raskaudessa harjoitussupistuksia jo rv 14 alkaen ja niitä tuli ihan jo tavallisessa, rauhallisessa kävelyssäkin. Eipä osanneet lääkäritkään sanoa miksi jo noin aikaisessa vaiheessa, mutta niin se vaan oli. Oli yhtä helvettiä ne loppuviikot, liitoskivut alkoivat myös hyvin aikaisessa vaiheessa toista odotusta. Liitoskivut ja harjoitussupparit yhdessä oli melkoisen mielenkiintoinen yhdistelmä.
Mulle sanottiin, että toisilla vain on supisteluherkempi kohtu, joka saattaa siis supistella päivittäinkin ja vähäisestä rasituksesta jo hyvin alussa raskautta. Esikoista odottaessa mulla supisteli rauhallisessa kävelyssäkin rv 17 alkaen, mutta itse en kyllä ollut huolissani. Synnärillä olivat eri mieltä viikolla 32, sillä kohdunkaula oli tuolloin viikkoihin nähden jo turhan lyhyt, joten siitä seurasi sairausloma. Nuo supparit, mitä oli olleet, ei olleet missään vaiheessa kivuliaista. Nyt odotan tuplia ja supparit alkoivat jo ennen ekaa ultraa :( Itse ajattelen, että tosiaan kroppa käskee lepäillä, jotta maha jaksaisi kanniskella nämä pienet mahdollisimman pitkälle.
Mullakin supisteli liikkuessa jo raskauden puolestavälistä lähtien. Harjoitussupistusten ero synnytyssupistuksiin oli juuri se kipu - vaikka kohtu supistui jopa niin että hengittäminen tuntui hankalalta, ei harkkasuppareissa ollut mitään kipeää. Synnytyssupistukset sitten taas olivat kuin voimakkaita aaltomaisia menkkakipuja.
Kohtu ns harjoittelee supistelua ennen varsinaista synnytystä, mutta en kyllä osaa sanoa miksi, tai onko kyseessä edes oikeasti "harjoitus-supistus" vaiko vaan luultu sellainen. Itse ajattelen että keho viestittää silloin ottamaan rauhallisemmin.