Otin yhteyttä tk:n aborttia koskien, onniteltiin raskaudesta :(
Tein eilen raskaustestin, menkat myöhässä jo yli viikon ja testi oli positiivinen. Tähän elämäntilanteeseen en voi millään kuvitella lasta, en missään tapauksessa.
Soitin tänään terveyskeskukseen kysyäkseni, että miten tästä nyt lähdetään eteenpäin, että saisin varattua ajan aborttiin. Ensimmäiseksi tietysti sanoin, että tein raskaustestin ja olen raskaana, tähän sitten sanoi puhelimen päässä hoitaja heti että no mutta onneksi olkoon.
Tuntui jotenkin tosi pahalta :( Luulis että ne tajuaisi kuunnella asiani loppuun ja varoa hiukan mitä sanoja käyttää. Tämä ei tosiaan oo mikään helppo ja onnellinen yllätys :(
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:03"]
En usko sanaakaan. Ikinä ei henkilökunta ota tuolla tavalla kantaa onnitellakseen tai murehtiakseen etukäteen positiivista raskaustulosta tai jotakin laboratoriovastausta. sh
[/quote]
No eipä se henkilökuntakaan täydellistä ole. Esimerkiksi minä olen vapaaehtoisesti lapseton ja gynellä on selitetty milloin mitäkin asioista siltä kantilta, että oletettaisiin että haluaisi lapsia joskus. Ei se minua kyllä ole haitannut, mutta sanavalinnat niissäkin ollut sellaisia että oletetaan kun on nuori nainen että lapsia joskus haluaa:) Ja kerrankin odotin vuoroani käytävällä ja hoitaja kulkiessaan ohi pahoitteli kiirettä ja sitten alkoi vieressä istuvalta naiselta tenttaamaan hänen vaivaansa että miksi hän oli siinä odottamassa, kyseli ja kyseli... Yleensähän tuollaiset hoidetaan yksityisesti huoneessa eikä käytävillä. Ja olen kuullut eräältäkin paikkakunnalta miten sieltä on kerrottu potilastietoja eteenpäin. Että ne hoitajat voi myös juoruta toisten sairauksista muille, niin hyvin pitää vaitiolovelvollisuus. Itselläni nyt onneksi on positiivisia kokemuksia niiltä kerroilta kuin olen tk:ssa käynyt, mutta ei ne kaikki lääkärit ja hoitajat nyt aina ihan parhaita ole mitä tulee toisen ihmisen kohtaamiseen:)
Mutta joo käsittääkseni henkilökunnan tulisi suhtautua neutraalisti tuollaisiin asioihin. Ja toki ymmärrän myös miksi moni nainen haluaa abortin. Sitä en niin hyvin ymmärrä että yhdelle naiselle tehdään monta aborttia, tai siis kun kuitenkin Suomessa ollaan jossa ehkäisystä varmasti kaikki kuulleet, niin mielestäni on aika vastuutonta jos samalle ihmiselle käy usein "vahinko". Kyllähän ehkäisy voi joskus pettää, mutta harvemmin se varmaan useamman kerran pettää. Itsekin päätyisin aborttiin jos ehkäisy pettäisi jostain syystä, toivon todella etten sellaiseen tilanteeseen koskaan joutuisi. Kyllä naisella on oikeus kehostaan päättää, pakko ei ole lasta tehdä jos ei halua. Kurjalle tuntuu vain aloittajan puolesta.
Minulla taas on päinvastainen kokemus. Kun tulin raskaaksi ja soitin neuvolaan, tympeä hoitaja vastasi raskausilmoitukseeni "Vai niin. Aiotko sä pitää sen?". Siitä jäi mulle aika karu olo, aivan kuin hoitaja olisi suorastaan ehdottanut aborttia.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:42"]
MIKSI HALUAT ABORTIN ja tappaa lapsesi??? Suomessa on hirveä määrä ihmisiä, jotka ilomielin adoptoisi tulevan lapsesi eli miksi mieluummin murhaisit hänet kuin antaisit hänen elää?? Toivon todella, että vastaat tähän!
[/quote]
Samaa mieltä. Mikä oikeus sulla on päättää toisen elämä lopullisesti?
Ja vielä oman lapsen...
[/quote]
Oletan että olet nainen, ihmettelen miksi täällä niin moni nainen on tuomitsemassa toisia naisia? Ellette ole tietoisia, Suomessa abortti on laillista ja naisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Teillä ei ole oikeutta tuomita ketään. Ehkäisy voi myös pettää, mikä velvollisuus olisi naisella pitää lapsi jota ei halua? Tai synnyttää lapsi jota ei halua? Ei mikään. Lopettakaa tuollainen toisten ihmisten syyllistäminen, vai haluaisitteko samaa kohtelua itsellenne kun teette jotain mitä toiset eivät katso hyvällä?
Ajatelkaa vähän mitä kirjoitatte toiselle ihmiselle netissä, nautitteko te siitä että voitte yrittää saada jollekin pahan mielen, mahdollisesti vieläpä surullisesta ratkaisusta?
Itselleni kävi kerran niin, että kondomi hajosi. Se olikin ainoa kerta, mutta niin vain kävi. Piti hakea jälkiehkäisypilleri. Varmaan minäkin sitten olen murhaaja kun estin raskauden alkamisen, itsehän en lapsia halua lainkaan. Enpä kyllä kadu ja jos joutuisi niinkin ikävään tilanteeseen että pillerit pettäisivät, tekisin abortin. Koska minulla on oikeus päättää, haluanko lapsen vai en ja minä en niitä halua, sekä olen vieläpä vastuullisesti käyttänyt ehkäisyä. Ihmettelen miksi kukaan tuomitsisi sellaisen perusteella toisen? Että tapahtuu jotain mitä ei ole halunnut ja toimii omaksi parhaakseen, kun se vieläpä on hyväksyttyä eikä loukkaa ketään?
Kenenkään oikeuksia kun ei abortti loukkaa, sillä se jo olemassa oleva ihminen ja hänen oikeutensa ovat tärkeämmät, kuin ihmisen alun joka ei ole kehittynyt ja jota ei vielä ole. Jos naisilta kiellettäisiin abortti (kuten joissain kehitysmaissa) niin se olisi suurempi ihmisoikeusrikkomus naisia kohtaan, vieden heiltä itsemääräämisoikeuden kehostaan. Ei ole järkeä pilata yhden jo olemassa olevan ihmisen elämää, vain koska halutaan kunnioittaa sellaisen oikeuksia jota ei vielä oikeasti ole olemassa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:42"]
MIKSI HALUAT ABORTIN ja tappaa lapsesi??? Suomessa on hirveä määrä ihmisiä, jotka ilomielin adoptoisi tulevan lapsesi eli miksi mieluummin murhaisit hänet kuin antaisit hänen elää?? Toivon todella, että vastaat tähän!
[/quote]
MIKSI peukutatte alaspäin vai onko teidän kaikkien mielestä parempi murhata lapsi kuin antaa lapsen elää??? Oletteko te ihan "pimeitä"?
[/quote]
pidä nyt saatanan lehmä se turpa kiinni kun abortti ei ole tässä maassa murha!!!
[/quote]
OK! NYT mä alan ymmärtää millaiset ihmiset niitä abortteja näköjään tekee, eli sun laiset jotka osaa vain haukkua toisia saatanan lehmiksi! Eipä ole ihme, että et antaisi omalle lapselle oikeutta elää. Mikä Jumala sä olet kun kuvittelet, että SULLA on oikeus päättää toisen elämästä???????
[/quote]
Mutta sullako on kuitenkin oikeus päättää ap:n elämästä? :) Ei yhtään kaksinaismoralistista juu..
Ei ku palataan kaikki me naiset aikaan jolloin ei ollut mitään ehkäisyä tms. Ja triplataan maapallon jo nyt ylikansoittunut ihmismäärä. Silloin kenellekään meistä ei riitä vettä, ruokaa, suojaa ja happea. Ei anneta kenellekään vapautta valita kuinka elämä eletään, eletään elämäämme vain lisääntymisen vuoksi. Huhheijaa..hyvä tulee!
Minkä takia noilla abortinvastustajilla on niin huono ymmärrys erilaisia ihmisiä ja elämäntilanteita kohtaan? Eikö ihmisellä, joka on itse vanhempi tai sellaiseksi haluaa, nimenomaan pitäisi olla sitä ymmärrystä ja empatiaa? Vai onko niiden lapset sitten kaikesta äiskän kanssa samaa mieltä ja muutenkin täydellisiä vielä aikuisiksi kasvettuaankin...?
Millä tavoin se on itsekästä jos tekee abortin, ketä kohtaan? Viittaan kommenttiin nro 43. Ei kellään ole velvollisuutta synnyttää lasta toisille. Jos toiset haluavat lapsen ja toinen ei, ei se toisten menetys ole millään tavoin sen vika joka ei lasta halua synnyttää. Maailmassa riittää kyllä adoptoitavia lapsia muutenkin ja aina ei elämässä saa sitä mitä haluaa, se olisi hyvä monen tiedostaa.
Itse olen läpikäynyt kaksi aborttia - erityisissä olosuhteissa - alaikäisenä - ja vastustan aborttia.
En ihmettele nykyihmisen "mieltymystä" asiaan - kun millekään muullekaan ei enää mitään arvoa anneta - miten syntymättömälle ihmiselämälle sitten, mut sinulle - ja jokaiselle aborttia harkitsevalle, suosittelen kuitenkin pohtimana myös sen mahdollisuuden, jos jonakin päivän sallit kovapintaisen sydämesi sulaa... Oli tilanne millainen hyvänsä tässä hetkessä sitten - peruste abortille hyvä tai huono - se ei poista sitä tosiasiaa, et elävä tunteva ihminen - voi vuosienkin jälkeen, tuntea vielä järjettömän syvää, koko sisikuntaa riistävää kipua - kun vihdoin, mahdollisesti traumansa sallii nousta pintaan.
Abortti on AINA Traumaattinen kokemus, koki sen murhana tai ei (=nykyään koen sen niin - hyvästä tai huonosta syystä tehty - murha se on Sittenkin...)
Kuitenkin - tuollaiset traumat, kun niitä tulee - ja ne tarttis käsitellä, ja - kun niitä käsittelee - sanoisin et, aika paljon onnellisempaa olis, jos ei olis ikinä aborttia tehnyt - toisaalta, KAIKKEIN Kipeintä - nytkin kun katson omaa elämääni, tai toisten, olisi ajatus, et jos abortin aiheuttama kipu/syyllisyys lukittaisi sydämeni niin, etten IKINÄ Enää uskaltaisi kipuani/suruani tuntea.
Onneksi uskalsin.
Helvettiä se oli (=Trauma läpikäydä)
Mut nyt saan olla vapaa.
...
Ettekö te tosiaan tajua? Eivät kaikki tee aborttia ITSENSÄ takia, vaan juurikin sen SYNTYMÄTTÖMÄN SIKIÖN takia. Miettikää tilanne jossa isästä ei tietoakaan, vaikka aina olisi käyttänyt kondomia. Tyttö on 17 eikä minkäänlaisia tuloja. SOSSUN JA VALTION elätettäväksikö se lapsi pitäisi synnyttää, ihan vaan sen takia ettei nyt vaan ajatella sitä itseä ensin. Onko se sitten lapselle hyvä kun se ei saa edes sitä kaikkea mitä tarvitsee?
Menkää itseenne ihmiset ja kasvakaa nykymaailmaan, kaikki eivät halua hankalaa elämää itselleen ja säälivät tulevaa lastaan sen verran etteivät synnytä koska eivät voi tarjota tälle kaikkea.
Entäs sitten kun synnytetään se lapsi, ei tehdä aborttia niinkuin te kukkahattutädit täällä jauhatte. Lasta pompotellaan (oletettavasti) isovanhempien luo ja takaisin oman äitinsä luo, hyvässä lykyssä vielä otetaan huostaan, jos 17-vuotias tytteli ei ole henkisesti vielä niin kehittynyt että voisi ottaa toisen hengestä vastuun kontolleen. Onko se sitten lapselle hyvä, elinympäristö vaihtuu viikoittain eikä ole vakituista kotia ja sen tuomaa turvaa?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 00:46"]
En ihmettele nykyihmisen "mieltymystä" asiaan - kun millekään muullekaan ei enää mitään arvoa anneta - miten syntymättömälle ihmiselämälle sitten, mut sinulle - ja jokaiselle aborttia harkitsevalle, suosittelen kuitenkin pohtimana myös sen mahdollisuuden, jos jonakin päivän sallit kovapintaisen sydämesi sulaa... Oli tilanne millainen hyvänsä tässä hetkessä sitten - peruste abortille hyvä tai huono - se ei poista sitä tosiasiaa, et elävä tunteva ihminen - voi vuosienkin jälkeen, tuntea vielä järjettömän syvää, koko sisikuntaa riistävää kipua - kun vihdoin, mahdollisesti traumansa sallii nousta pintaan.
[/quote]
Ja mitähän traumoja siitä voisi tulla jos synnyttää lapsen vasten tahtoaan? Onneksi kenenkään ei ole pakko vaan kaikki saavat päättää itse, ihminen varmasti kykenee päättämään myös sen ettei halua lasta, kun niin moni pystyy päättämään että lapsen haluaakin. Ei kaikki ajattele asiaa noin eikä traumatisoidu mitenkään, meillä naisilla on oikeus päättää onneksi Suomessa kehostamme.
Ei liity asiaan, mutta mun mielestä on uskomatonta että naisia syyllistetään aborteista (jos vaikka ehkäisy pettää) mutta sterilisaatiota ei saa esimerkiksi alle 30-vuotiaana. Naisella ei siis ole oikeutta saada toimenpidettä joka estää raskaaksi tulemisen varmuudella, naisella joka ei lapsia koskaan halua ja on valmis sen päätöksen tekemään. Silti naisilla on oikeus tehdä lapsia, montakin eikä sitäkään kukaan estä tai niitä päätöksiä kyseenalaista. Jos on kykenevä päättämään haluavansa lapsen, pitäisi luottaa siihen että on kykenevä päättämään myös ettei halua lasta. Joskus toimenpiteen korjauskin voi onnistua ja onhan se adoptiokin keksitty. Vähän epäreilua että pitää käyttää hormonaalista tai muuta ehkäisyä ja sitten jos se pettääkin, ollaan syyllistämässä kun joutuu tekemään abortin.
Turhaan naisia syyllistätte, voisitte pitää naisten puolta päättää omasta kehostaan vähän enemmän ettekä hyökätä toisia vastaan. Ei kukaan varmaan naureskellen ja iloiten sellaiseen toimenpiteeseen mene, joten voisi lakata syyllistämästä ihmisiä jotka eivät tee mitään väärää missään suhteessa.
Elämä sisältää riskejä...
Seitsemäntoistavuotiaasta vois tulla parempi äiti lapselleen kuin keskiluokkaisesta kotirouvasta konsanaan - on niitäkin nähty.
Kunhan jokainen on valmis kantamaan seuraukset OMISTA Valinnoistaan, eikä esim. Päädy tekemään aborttia siksi, koska yhteiskunta / ihmiset ympärillä sitä odottavat. Joskus elämä (=vaikka uusi yllättänkin perheeseen syntyvä elämä) voikin yllättää kaaoksen myös POSITIIVISESTI - sitä ei voi koskaan tietää, jos ei jää ottamaan selvää...
Itse rohkaisen ensisijaisesti, et kukin tekis ITSE Oman päätöksen, niin pohtien, ja perustellen, et jaksaa päätöksensä kanssa myös elää...
Omasta kokemuksesta tiedän, ettei se välttämättä Helppoa ole, vaikka muutama ensimmäinen vuosi suht "tunteet jäissä" menisikin......
Sehän tässä on ongelma, kun teille vauhkoojille ei kelpaa kuin yhdenlaiset päätökset. Vaikka kuinka tekisi parhaan valinnan oman elämänsä ja tilanteensa mukaan, hakataan murhaajan leimaa otsaan ja itketään, että miksi ette uskalla tehdä omia valintoja. OMA valinta on sellainen, joka ei automaattisesti ole SINUN ap:n puolesta valitsema. Nyt vähän empatiaa kehiin.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 01:14"]
Elämä sisältää riskejä...
Seitsemäntoistavuotiaasta vois tulla parempi äiti lapselleen kuin keskiluokkaisesta kotirouvasta konsanaan - on niitäkin nähty.
Kunhan jokainen on valmis kantamaan seuraukset OMISTA Valinnoistaan, eikä esim. Päädy tekemään aborttia siksi, koska yhteiskunta / ihmiset ympärillä sitä odottavat. Joskus elämä (=vaikka uusi yllättänkin perheeseen syntyvä elämä) voikin yllättää kaaoksen myös POSITIIVISESTI - sitä ei voi koskaan tietää, jos ei jää ottamaan selvää...
Itse rohkaisen ensisijaisesti, et kukin tekis ITSE Oman päätöksen, niin pohtien, ja perustellen, et jaksaa päätöksensä kanssa myös elää...
Omasta kokemuksesta tiedän, ettei se välttämättä Helppoa ole, vaikka muutama ensimmäinen vuosi suht "tunteet jäissä" menisikin......
[/quote]
Okei, jäädään vaan kaikki ottamaan selvää miten se tuleva lapsi meidän arkea ja elämää oikein muuttaa, vaikka ei siihen olisikaan valmiuksia millään saralla. Jälleen, "muuttaa OMAA elämää", entäs sen lapsen elämä sitten?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 01:14"]
[/quote]
Tottakai voisi, mutta silloin se 17-vuotias joka pystyy huolehtimaan pitäisi sen lapsen ja huolehtisi, toisin kuin se 17-vuotias jolla ei ole lapselle antaa mitään joka tekee abortin. Eikö se ole vain järkevää, että ne synnyttävät ketkä pystyvät pitämään huolta ja ne eivät, ketkä eivät pysty pitämään huolta? Simple as that.
Mitenköhän tervettä lie lapsen kehitykselle, että "mennään muutama ensimmäinen vuosi tunteet jäissä"? Eikö lapsi tarvitse turvallisen kiintymyssuhteen vanhempaansa etenkin ensimmäisten elinvuosien ajan? Sinusta siitä ei ole haittaa lapselle, jos vanhempi ei pysty olemaan rakastava vanhempi lapselle, jota ei halunnut? Kunhan väkisin synnytetään tähän maailmaan niin avot. Ihan sama sen jälkeen, vaikka lapselle ei kehittyisi tervettä itsetuntoa ja vuorovaikutustaitoja, tai vaikka masentuisi jo ala-asteella ja tappaisi itsensä yläkoulussa. Mutta hyvä että sai kuitenkin elää hei!
Murha ei lakkaa olemasta murha - vaan siks et me on tehty se / oltu osallisia siihen. Se sitten mitä siitä murhasta ajattelee - on ihan toinen asia. Mut - täytyykö jonkun asian nimi muuttaa, vaan siks, et se aiheuttaa syyllisyyttä? Ehkä, mut itse mieluummin KOHTAAN Oman syyllisyyteni, ja opettelen ELÄMÄÄN Sen kanssa, kuin että muuttaisin koko elämänkatsomukseni sen mukaan, että murha on oikein, vain siksi, että mä olen TEHNYT Sellaisen / Ollut Osallisena siihen - vähän kuin vankilatuomion saanut nimittäis tekonsa uudella nimellä, ja siten lakkais olemasta syyllinen?? Ei elämä vaan mee niin... Mieluummin mää istun "kakkuni" kahdesta murhasta, ja olen muilta osin omassa tunnossani vapaa - kuin annan koko sydämeni turtua, ja lakata tuntemasta - ja on sitäkin kyllä koettu. Ei ollut kivaa...
Mitä tulee tuohon synnyttämiseen taas... Miksi sinulla oli oikeus syntyä? Lupasitko äidillesi olla helppo?? Lähetettiinkö sinun edelläsi äidillesi valtava shekki ja lupaus maailmanrauhasta? En usko...
Maailma on kamala ja vaikea, mut ei se poista sitä - et täällä ilojakin on. Mut se vaan poistaa sen, et niillä abortoiduilla lapsillamme ei ole niitä iloja EIKÄ Suruja - jos sit joltain surultaankin tosiaan kuitenkin säästyy, kun syntymättä jää... :'(:'(:'(
Tällainen hieman - tarkoituksella - provosoiva kysymys:
Jos Suomen laki sallisi lapsen "abortoinnin" missä iässä tahansa (noin: teoreettisesti), sanotaan nyt vaikka 18v asti - uskaltaisitko SITTEN Antaa lapsesi syntyä? Kun "takaportti" olisi olemassa??
Tällainen "provo"soiva - pohdinta - mieleeni vaan nousi, kun noita vastauksia luin...
Mutta - tällaista...
täytyneepä kai nukkuakin välillä :-):-):-)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 01:53"]
Mitä tulee tuohon synnyttämiseen taas... Miksi sinulla oli oikeus syntyä? Lupasitko äidillesi olla helppo?? Lähetettiinkö sinun edelläsi äidillesi valtava shekki ja lupaus maailmanrauhasta? En usko...
[/quote]
Kuka on puhunut lapsen helppoudesta yhtään mitään? Tietääkseni tässä on nyt käsitelty elämisen helppoutta, tai lähinnä sen vaikeutta jos on 17-vuotias tuloton, kouluttamaton bilehirmu. Ei se elämästä yhtään sen helpompaa (rahallisesti tms.) tee jos lapsi ei itke koskaan ja on "helppo" hoidettava.
Ja anteeksi heikko ilmaisuni, se "muutama vuosi tunteet jäissä" ja "kokemuksesta tiedän ettei myöskään ole helppoa", viittasivat siis kokemiini abortteihin, ja omaan kokemukseeni, että muutama vuosi vois mennä suht kevyen "välinpitämättömyyden" vallitessa, mutta... Kun toisenlainen hetki elämässä tuli, ja tilaa omille tunteille, niin...
Melkoinen morkkis siitä kyllä tuli.
Pahoittelen.
Niiden puolesta, jotka eivät sitä vielä ole ehtineet kokea...
Elävien lasten synnyttämisestä ei vielä omakohtaisesti ole sen enempää kokemusta, siksi en siihen ota vielä sen enempää kantaa, kuin näin "päätöksenteon kannalta" vain...
Mut tosiaan - unimaailma kutsuu.
Hyvää Yötä.
Sellanen provosoiva kysymys sulle, että miksi et uskaltanut vastata kysymykseeni :---) Ja toinen vielä: eikö se sitten mielestäsi ole "MURHA", että väkisin synnytetyn lapsen kasvatat häntä rakastamatta sen verran henkisesti hajalle, että hän päästää itse itsensä päiviltä enempiä kärsimästä. Mutta hienosti saat kyllä käännettyä oman syyllisyydentuntosi murhaksi ja oikeutettua sillä muiden leimaamisen ja syyttelyn. Luulisi että aikuisella ihmisellä olisi vähän kehittävämpääkin tekemistä.
Sellanen provosoiva ehdotus, että jospa luet muutaman opuksen kasvatustieteistä, psykologiasta ja sosiaalityöstä ja palaat sitten asiaan :-------) Kauniita unia sinullekin! Toivottavasti näet samoja painajaisia kuin oman kokemuksesi perusteella kiusaamasi OMAAN valintaansa päätyneet henkilöt.
Huh, mikä hihhuli. Todellakin lähtisi loinen poistoon heti kuin mahdollista, ja saoisin varmasti takaisin noin epäpätevälle hoitsulle.