Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40-kymppiset naiset - Gallup pystyyn!

Vierailija
23.10.2013 |

Nyt kuulkaa tarvitaan vertaistukea. 

Täytän vuoden kuluttua neljäkymmentä ja nyt viimeisen vuoden aikana minä ennen täysin terve ja normaali :) nainen olen alkanut kärsimään erinäköisistä vaivoista.

- Kuukautiskierto on muuttunut entisestä 28-30 pv kierrosta 24 päivään.

- Olen huomannut, että ovulaation aikaan pinna on kireällä, elämänhalu hieman kateissa ja ahdistaa lähes kaikki. Siis todella ahdistaa.

- Myös samaisen ovulaation (oletetun? keskellä kiertoa) aikana turpoan vatsastani ja hiukset rasvoittuvat!!! Eivät ole rasvoittuneet edes murrosikäisenä...

- Tunnen itseni ensimäisen kerran vanhaksi ja kalkkikseksi. Tämä ilmenee haluna kuunnella Ylen Puhe-kanavaa :)

- Elämän tarkoitus on toisinaan epäselvää. 

- Omien vanhempien vanheminen pelottaa.

- Innostuksen puute.

- Järjetön kiinnostus toisaalta terveellisiä elämäntapoja kohtaan, joka ilmenee terveellisenä ruokavaliona, joogana ja meditaationa (en olisi uskonut muutama vuosi sitten).

- Kiinnostus puutarhanhoitoon...

Tässä muutama. Sanokaa, että teillä muillakin on samanlaista. Ja ihan oikeasti haluaisin kuulla faktojakin, että mitä naiselle tapahtuu kun 40 vuoden ikä lähestyy. Itsestä tuntuu, että jotenkin hormonit menevät nyt aivan uusilla kierroksilla mm. ovulaation aikana ja mm. ennen kuukautisia. En tunnen olevani enää se sama ihminen. 

t. kriiseilevä puutarhuri :)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai 400-vuotiaat :O

Vierailija
2/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 20:22"]

[/quote]

Totta. Tarkkuuskin on mennyt tässä vanhetessa :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on normaalia. Olet kasvanut vaan aikuiseksi!

Vierailija
4/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 20:22"]

[/quote]

Totta. Tarkkuuskin on mennyt tässä vanhetessa :)

Ap

[/quote]

:D

2

Vierailija
5/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 44v ja ihan samaa. Menkat olleet pari kertaa 23 vrk, mutta siitä on jo aikaa. Normaali 28 vrk melkein vielä kuin kellosta katsoen.

Hiukset ovat jotenkin ohentuneet ja rasvoittuvat myös. Oviksen aikaan turvotusta ja pms-oireet lähes sietämättömiä turvotuksen osalta.

Omien vanhempien vanheheminen ja kuoleman lähestyminen pelottaa myös. Samoin pelottaa kyllä omakin terveys, koska tupakoin:(

Paljon huolia myös teineistä ja taloudesta. Ei ole helppoa.

Vierailija
6/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkö tämän kirjoitin? Ennen oli lievää PMS-vaivaa ja nyt on melkein koko kierto jotakin vaivaa. Mä joudun ovulaation aikaan käyttämään lämmitettyä jyväpussia alavatsalla, kun jostakin kohdunkaulan suunnalta niin tuntuu huonolta ja turpealta. Kierto on aika sama kuin ennenkin. PMS kestää 5 päivää ja olen avioeroa harkitsemassa joka kerta, vaikka mulla on hyvä mies ja hyvä suhde. Hirveitä leukafinnejä.

Mulla ei ole kiinnostusta puutarhanhoitoon eikä oikein mihinkään. Suklaakin maistui ennen paremmalta. Harkitsen kirkasvalolampun hankkimista, vaikka kesällä olin sitä mieltä, että on liian kirkasta. Olen henkisesti jotenkin heikoilla. Toivottavasti mies jaksaa tätä. En sano ääneen kaikkia kiukkujani.

Vierailija
7/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tuttu tunne :)

Kuukautiskierto on kanssa nykyään 24  päivää ja ennen niin niukka vuoto on nykyään mallia teurastus. Pms on sitä luokkaa että voisin tehdä murhia!

Lapset on jo vähän isompia ja se on tosi mukavaa, elämä on vähän helpompaa. Kuitenkin mulla on tietynlainen haikeus ja ristiriitainen luopumisen tuska siitä, että lapsia tuskin enää tulee.

Haaveena mulla on siirtolapuutarhamökki jossa voisin puuhastella mielin määrin.

Että juu, tätä on vissiin keski-ikä. Toisaalta aika mukavaa :)

T. Just nelkyt täyttänyt

Vierailija
8/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä osaa sanoa.

Olen 41. Ei mulla ole tuollaisia oireita. Vanhemmat sairastui jo 10 vuotta sitten ja oppivat sitten elämäänkin sairauksiensa kanssa. Äidilläni on tosin nivelrikko, joka ennen pitkää invalidisoi hänet, mutta koska sekin iski jo hänen ollessaan alle 50, olemme kaikki, minä mukaan luettuna ehtineet miettimään, miten sen kanssa selvitään. Lapset on teinejä, löytämässä paikkansa maailmasta ja vähitellen lähtemässä pesästä, ei heistä ole läheskään sitä huolta enää, mitä peruskoululaisina. Mun elämä on tavallaan helpompaa kuin pitkiin aikoihin aikaisemmin, mutta sattumalta oon myös aika "dynaamisessa" vaiheessa töissä eli siellä sattuu ja tapahtuu ja se vaatii aika tehokkaasti aikaa ja voimia.

ehkä mä oon sielultani vanha. Mulla oli se puutarhavaihekin kaksi -kolmikymppisenä. Nykyään haaveilen kerrostalokaksiosta, joka on helppo siivota, ja mökistä, jossa metsäfunkkis ylläpitää itse itseään erikseen kauheasti hoitamatta.

Vierailija
9/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on tullut seksinhimo ja juoksen baareissa. olen myös pettänyt miestäni, 

jostakin oman viehätysvoiman testaamisesta on selvästi kyse, keski-iän kriisistä. olen rupsahtanut aika nopeasti paljon: alkaa olla bulldogin leukaperät, nasolabiaalirypyt ja silmäpussit.

hiusten ohenemiseen on onneksi auttanut priorin, sitä kannattaa kokeilla.

musta on myös tullut kyyninen, en oikein usko enää mihinkään enkä odota elämältä mitään positiivisia yllätyksiä. vanhempien tilanne ja terveys huolettavat ja oman elämän nopea kuluminen ohi huolettaa.

Vierailija
10/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin muutama vko sitten 38v Ja en ymmärrä sitä, mielestäni olen edelleen 25v...tai edes 30v..

Kuukautiskiertoni heitellyt tänävuonna joitakin kertoja, lyhimmillään ollut 24vrk, yleensä 26vrk, tosin toissakerralla oli sen 28vrk. En syö hormoneja.

Ovulaation aikaan en huomaa ahdistusta, sen sijaan voisin pari vkoa kuukaudesta panna ja olla pantavana 24/7;)

Sen sijaan noin vkoa ennen kuukautisia alkaa minun piinani, ja lähellä olevien, olen suht pinkeä ja depressiivinen silloin, ne muutamat päivät..

Ulkonäkö, nojaaa, hiukset aiheuttaa paiseita, tarttis tehdä jotain koska en jaksaisi tätä lasinliukasta roikkuvaa kuontaloa enää:/ käyn kyllä kampaajalla säännölisesti, otan värin, leikataan/vuollaan yms mutta se ei tunnu enää riittävän, haluaisin kuohkeutta!

Vanhempia minun ei tarvitse miettiä, äitini sairastui 42v iässä ja kuoli 47v ikäisenä, siitä jo pian 8v. Isästäni en perusta.

Toki miehen iäkäs äiti ja "kakkosäiti" eli tätinsä ovat olemassa, toiv vielä pitkään niinkin hyvävointisina kuin nyt ovat, ikää kuitenkin anopilla 80v ja tädilläkin 75v.

Lapset hyvässä vaiheessa, yläaste koittamassa ja toinenkin jo 4-luokalla, murrosiät toki mietityttää ja sitä onkin jo tuolla vanhemmalla vahvastikin päällä.

Mutta hurja ajatus, että ei mene montaa vuotta kun lapset ns aikuisia eli täysi-ikäisiä, jestas sentään, haikeatakin kyllä!

Tällaista.

Vierailija
11/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 11 lisää ulkonäköasioihin sen, että rypyiltä olen toistaiseksi säästynyt, otsaan tulee 1 ryppy kun kohotan kulmiani mutta muuten ei mitään, ei edes niitä silmänkulmien harakanvarpaita.

-11-

Vierailija
12/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa vaan, että äitini kuoli, kun olin 36 ja isäni, kun olin 43. Mutta mulla onkin nämä asiat jo  mietittynä eikä kuolema kammota. Onneksi on sisaruksia. Kun vanhemmat ovat kuolleet, sisarusten merkitys nousee tai sitten on kiva kun on vielä anoppia ja appia olemassa. Joo, kyllä pinna on kireä ennen kuukautisia. Ikänäkö tullut eli ei rilleillä näe  lähelle, vaikka nyt hankin moniteholinssit eli ihan turhaan kalliit rillit. Näinhän se on, että 40 lähellä alkaa terveys asiat kiinnostaa ja hyvä niin, ehkä jotain voi tehdäkin terveytensä eteen.

Vierailija
13/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa...

Vaikka hymiöitä viljelinkin, niin ihan oikeasti tuntuu jotenkin tyhjältä, erilaiselta. Enkä siis ole koskaan aiemmin kriiseillyt. Olen olettanut, että en ole sitä tyyppiä ja mitä vielä. Oikea kriisipesäke nykyään. Ja tämä ovulaation aikainen ahdistus on kyllä kummallista, kun en ole ennen kokenut mitään kummallista kiertojen aikana. Ja täälläkin kuukautiset muistuttavat teurastusta, kuten joku aiemmin hienosti asian ilmaisi :)

Lapsista nuorin on vielä neljävuotias ja kaksi vanhinta ala-asteella, joten arkikin on näin työssäkäyvänä kiireistä tai siis suoraan sanottuna hullunmyllyä.

Mies on edelleen ok, mutta toisinaan huomaan kyllä ajattelevani, että olisiko itsellä enää mitään markkina-arvoa. On meillä kyllä ihan oikeasti hyvä suhde, vaikka yhteistä, kahdenkeskistä aikaa on vähän. 

Tympii vaan kun tuntuu, että joku on lopullisesti muuttunut ja miksi en osaa enää olla tyytyväinen ja levollinen. Tiedättekö tunteen, kun tuntuu, että värit elämästä ovat vähän haalistuneet?

Vierailija
14/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia pikkukremppoja taisi olla, kun neljäkymppiä tuli täyteen. Minulla oli kuitenkin siinä vaiheessa kauan toivottu ja odotettu toinen lapsi syntynyt, joten en kauheasti ehtinyt miettiä omaa napaani. Vaikea sanoa, mikä oli raskauden aiheuttamaa ja mikä ikääntymistä. Tunsin itseni kuitenkin täydessä vedossa olevaksi ja nuorekkaaksi. Nyt ikää on lähemmäs viisikymppiä ja sanoisin, että vasta neljävitosen jälkeen tuntui erilaiselta, ekat silmälasit jne.

Vierailija
15/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 v. eikä mikään noista vaivoista ole vielä osunut kohdalle. Enkä edes tykkää puutarhanhoidosta.

Ikä näkyy oikeastaan vain jonkinlaisen ihon löystymisenä esim. alleissa sekä silmä- ja kaularyppyinä. Noistakaan mikään muu ei haittaa kun ne kaularypyt, joita inhoan yli kaiken.

Muuten olen mielestäni elämäni vedossa ja esim. seksi on nyt parempaa kuin koskaan.

Vierailija
16/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kuuukautiskierto on lyhentynyt ja muuttunut epäsäännöllisemmäksi. Rupsahtaminen on alkanut pelottaa, enkä pienen lihomisen myötä niin hehkeä olekaan kuin vielä joku vuosi sitten. Tämä kuntoilusta huolimatta.

Vierailija
17/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38-vuotias ja jouduin hankkimaan pitkän tauon jälkeen e-pillerit, kun en kestänyt sitä ovulaation ja pms-vaiheen vatsa ja selkäkipua, huonoa oloa ja ahdistuneisuutta. Se oli ihan hirveää, olin tavallinen itseni noin viikon kuukaudessa. 

Noin muuten tämä ikävaihe on tuonut mukanaan tietynlaisen kuntoiluinnostuksen, halun saada itsensä taas parempaan kuntoon. En silti koe olevani missään kriisissä :)

Vierailija
18/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jonkinlainen kriisi tuossa 42-44 ikävuoden paikkeilla, mutta siitä eteenpäin elämä on tuntunut paremmalta kuin koskaan. Tuon kriisin aikana piti miettiä elämänarvot uusiksi ja oikeastaan ensimmäistä kertaa tutustuin kunnolla itseeni.

Vierailija
19/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kuukautiskierto lyhentynyt, saan kauheita ahdistuskohtauksia jo viikkoa ennen menkkojen alkua.

Hiukset ohentuneet otsanrajasta. Posket roikkuvat (vaikka olen laiha), kulmakarvojen väliin on tullut syvä ryppy. Seksihimot ovat sitä luokkaa, että makaan joskus koko yön valveilla pelkästä himosta...Haluaisin panna jopa homoa työkaveriani.

Vierailija
20/30 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju. Terkuin, 41 v äiti, joka nauttii työelämästä, lapsistaan jotka lentelevät yksi kerrallaan pesästä pois ja matkustelee lämpimään pari kertaa vuodessa.., no jaa otin avioeron, ikänäkö vaivaa, selkä kramppaa ja elämäni ensimmäiset vti:kin on koettu vuoden aikana kolmesti. Mutta nyt naatitaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan