Vertavuotavan nenän ongelmat
Meillä kolmevuotiaalla vuotaa paljon nenä ajoittain verta, yöllä, automatkoilla jne. Tosi hankala ja kiusallinen vaiva. Sotkua tulee ja verta tulee todella syöksymällä hetken. En ole oikein pystynyt selvittämään mikä sen aiheuttaa? Olen puhunut neuvolassa ja yksityisellä lääkärillä (lapsen astmaattisia oireita hoidettaessa) ongelmastamme, muttei ketään ole kommentoinut mitään. Ilmeisesti vuotavaa nenää ei enää nykyään hoideta polttamalla/jäädyttämällä? Voisiko joku kotikonsti auttaa, jos vaikka johtuu limakalvojen ohenemisesta tai kuivuudesta?
Auttakaa te joilla samoja kokemuksia ja vaivoja ollut = )
Kommentit (6)
juuri nenän kuivuuden takia. Lapsena poltettiin joku suoni nenästä ja se auttoi kyllä pitkäksi ( vuosiksi) aikaa. Ihan vaan siis laitettiin kuuma metallinen tikku nenään tiettyyn kohtaan puuduksen ( olikohan vaan 70-luvulla...?) jälkeen
Tämä ei estä nenän vuotoa, mutta tyrehdyttää vuodon nopeasti. Hiero sitruunaa otsaan heti nenävarren yläpuolelle.
Minulla tämä auttoi ollessani pikku tyttö. Ei siitä ainekaan ole haittaa, jos ei sitten teillä autakaan.
Itsellä nenänvuoto loppui iän myötä ja nykyisin vuotaa vain, jos olen esim. sairaana.
verta tuli kuusi kertaa ihan yllättäen. Meidän poika on 4,5 vuotias ja meillä syynä on allergiat (siitepöly ja eläimet) eli nenän limakalvot ovat koko ajan ärtyneet. Meillä on käytössä nozoil nenäsuihke kostuttamaan limakalvoja. nyt syynä verenvuotoon oli se, että kokeiltiin taas kanamunaa huonolla menestyksellä ja nenä kutisi koko ajan. Ja pika hieroi sitä koko ajan. eli ei sovi vieläkään kanamuna. Toinen syy oli myös pieni kuume, joka myös aiheuttaa samaa. Olen keskustellut tästä koskiklinikan allegiayksikössä, jossa käydään tietysti väh. 2 kertaa vuodessa. Meillä ei kai voi asialle mitään, ja onneksi vaiva on lähinnä keväällä ja kesällä. Itselläni oli sama pienenä, ja siitä jäi kauhea kammo. Nyt täytyy itse olla aina rauhallinen ja painaa nenän yläosasta vaan kevyesti tarpeeksi kauan. Mulla vaan jää aina kauhee pelko että se alkaa yöllä ja esim viime yön tuijotin tasasin välein poikani nenää ettei vaan tule verta. Itselläni se loppui kuitenkin kouluikään mennessä, eli elän toivossa. Koita jaksaa.
auttaa nopeasti tuo kylmä ja sormessa on jotain vyöhykepisteitä jotka tyrehdyttää. meidän 6v pojalla aikaajoin kans tuo riesa. varsinkin siitepölyaikana. nozoil myös käytössä.
Meillä myös esikoisella vuotaa herkästi verta nenästä. Hänellä sitä ilmenee lähinnä talvisin ja silloin kun on nuhaa. Meille korvalääkäri antoi ohjeeksi laittaa Bepanthen voidetta sieraimiin ehkäisemään limakalvojen kuivumista. Tästä on ollut ainakin ennaltaehkäisevästi apua.
usein nenäverenvuotoja, ja kostutustuotteet auttoivat ainakin vähän. Pari vuotta vuotoja kesti ja sitten ne loppuivat ihan yhtä yllättäin kuin olivat alkaneetkin. Minulta poltettiin suonia useaan otteesen, mutta silti vaiva aina palasi.