10-v lapsi vinkuu kännykkää...
Vanhemmille lapsille on ostettu kännykkä vasta yläasteelle mentäessä, mutta nuorin ei tunnu tätä nyt tajuavan. Vanhemmat lapset (nyt 18 & 20-v.) sanoivat, että en varmana osta yhdelle aikaisemmin, kun heilläkään ei ollut. Olen tästä samaa mieltä, en voi alkaa yhtä suosimaan. Miten tuon valituksen saisi loppumaan..?
Kommentit (22)
No niin meidänkin tyttö sanoi, ettei tiedä koko koulusta ketään jolla ei olisi kännykkää. Mutta meidän perheen säännöt on säännöt enkä voi alkaa yhtä suosimaan. Muutkin lapset yritti kyllä ruinata kännykkää aikasemmin, mutta eipä ostettu. Nykyään ovat liikunnallisia ja fiksuja nuoria.
Mun mielestä tuon ikäiselle kännykkä olis kyllä oikeasti hyvä ja tarpeellinen hankinta. Sen avulla saa sitten lapseen helposti yhteyden jos on ulkona/kavereillaan jne.
Pakko olla provo. Kymmenen vuotta sitten olisi ehkä mennyt läpi.
no vähän eri juttu siihen aikaan kun sun vanhemmat muksut aloittivat yläasteen.
Kännykät eivät siihen aikaan olleet niin yleisiä kuin nyt. Aika kateellisilta vaikuttavat vanhemmat sisarukset kun nostavat metelin siitä jos pikkusisarus saisi puhelimen nuorempana kuin he, halvimmat puhelimet taitaa saada 20 eurolla.
Ap, kymmenen vuotta sitten oli kaikki aika toisin kännykkämarkkinoilla. Jos sun kymmenvuotias on liikunnallinen ja kulkee harrastuksissa omin päin, hän hyötyy paljon kännykästä. Voi ilmoittaa liikkeistään, tarkistaa vaikkapa harrastusasioita, ilmoittaa ongelmatilanteista ja viipymisistä...
Nykyään tuon ikäiset käyttävät lisäksi kännykkäänsä pelaamiseen, sosiaaliseen kanssakäymiseen ja musiikin kuunteluun aivan toisella tavalla kuin vielä muutama vuosikin sitten.
Vanhemmat lapsesi ovat kateellisia ja vähän outoja, jos alkavat inttää tuollaisesta.
Jos tuota logiikkaa alkaa tiukasti noudattaa, et olisi saanut vanhemmille lapsillesikaan antaa kännykkää kuin vasta silloin, kun ITSE aikoinaan hommasit oman kännykän, todennäköisesti omilla rahoillasi.
Ajat muuttuvat.
Ehkä Porvoossa kaikilla 10-vuotiailla ei vielä ole kännykkää - muualla kyllä.
En minäkään saanut kännykkää vasta kuin melkein 30 vuotiaana, olen tosi kade nykylapsille, joilla sellainen on... Maailma muuttuu, Eskoseni.
Ajat on ihan erilaiset nyt kun silloin kun vanhimmat lapsesi olivat yläasteella. Kyllä 10 vuotiaalle voi jo jonkun halvan perus kännykän ostaa. Vanhemmat lapsesi taitavat olla vielä todella lapsellisia ja kateellisia. Älä anna niiden määräillä teidän perheen elämää. Se että ostaa kännykän, ei tarkoita että lapsi muuttuu joksikin sohvaperunaksi. Itsekkin sain kännykän vasta yläasteella, mutta ymmärrän että nyt ajat ovat toiset.
No huh huh. Mun 26-vuotias sai kännykän 10-vuotiaana, samaan aikaan kuin minä ostin omani. 21v ja 19v saivat puhelimensa vuonna 2002. Nuorimmat saivat sen ekalla luokalla. Kaikki ovat ihan fiksuja ja taiteellisia nuoria.
Mun 18 ja 20v. lapset ostais sen kännykän pikkusisarukselleenjos mä en ostais.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:28"]
No niin meidänkin tyttö sanoi, ettei tiedä koko koulusta ketään jolla ei olisi kännykkää. Mutta meidän perheen säännöt on säännöt enkä voi alkaa yhtä suosimaan. Muutkin lapset yritti kyllä ruinata kännykkää aikasemmin, mutta eipä ostettu. Nykyään ovat liikunnallisia ja fiksuja nuoria.
[/quote]
No olipa hyvä, ettet ostanut. Muuten ne olisi nyt täysiä deekuja, jotka hengaisi assalla. Sitä se kännykkä olisi aiheuttanut! En tiedä yhtään urheilullista nuorta, jolla olisi kännykkä.
Hommaat sen kännyn lapsellesi jos varasi sallivat. Vanhemmille sisaruksille asia ei kuulu millään tavalla. Meillä oli pojalla känny kun meni ekalle (10v sitten!)
minusta nyt on ihan eri tilanne, kun 8 tai 10 vuotta sitten
Jos tää ois totta, niin mä miettisin että mitä on mennyt vanhempien lasten kasvatuksessa päin persettä ;D
Täh? Häh? Todellako? Ootko ap tosissas?
Mä tulisin hulluksi, jos mun alakoululaisilla ei olisi kännykkää. On ollu ekaluokasta asti. On tullut haavaa ja pitänyt päästä verta valuna lääkäriin ja soitettu äiti/isi hätiin. Paniikissa ne ei tajua hätänumeroa, ekana on mielessä äiti tai isä. . On itketty, kun kaveri kiusaa. On kadonneet avaimet-> äiti soittaa huoltomiehen avaamaan. On ollut kuumetta ja kesken päivän kotona ->äiti tulee kotiin. On katkennut hammas ->äiti soittaa heti päivystykseen ym. ym.
Vain Hulda-Turhan-Huoleton voi pitää lapsensa ilman kännykkää.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:14"]
Vanhemmille lapsille on ostettu kännykkä vasta yläasteelle mentäessä, mutta nuorin ei tunnu tätä nyt tajuavan. Vanhemmat lapset (nyt 18 & 20-v.) sanoivat, että en varmana osta yhdelle aikaisemmin, kun heilläkään ei ollut. Olen tästä samaa mieltä, en voi alkaa yhtä suosimaan. Miten tuon valituksen saisi loppumaan..?
[/quote]
18 & 20 -vuotiaasi edustavat kaikkea sitä huonoa asenteeltaan mikä saa minut välillä syvästi inhoamaan tätä maata.
18- ja 20-vuotiaasi eivät kyllä kuulosta kovin fiksuilta, jos ovat noin kateellisia alakouluikäiselle. suosittelen sitä kännykän ostamista, josko vaikka edes tästä nuorimmaisestasi tulisi toisenlainen.
Mahtaa 10-vuotiaalla olla ankea ja surullinen olo, kun kaikilla kavereilla ja muilla on omat kännykät, joilla kuunnella musiikkia ja pelata pikkupelejä, mutta hänellä ei. :(
Ap. nyt varmaan on provo, mutta todella on edelleen sellaisia vanhempia, jotka viimeiseen asti pitkittää sen puhelimen ostoa lapselle. Meidän ekaluokkalaisen luokalla on kaksi sellaista, joilla ei ole omaa puhelinta ja monet kerrat olen ihmetellyt, että miks sitä puhelinta ei voi hankkia. Sitten ne vanhemmat etsii pitkin kyliä niitä lapsiaan, kun ei ole mihin soittaa. Ja usein lasten kyläilyt menee mönkään, kun ei ole puhelinta, että se kaveri voisi soittaa äidilleen ja kysyä jne.
Tahallaan tehdään elämästä vaikeaa vaikka siitä saisi helpompaa yhdellä pienellä hankinnalla.
AP, HUHUU!!!!!!!!!!!!! Nyt voit kertoo että tää olikin provo!
niin vinkuu mun kohta 7v täyttävä ekaluokkalainenkin ja synttärilahjaksi tulee sellaisen saamaan, kaikilla muillakin luokkakavereillaan kuulemma on.
Aika outoa, että 10vuotiaalla ei vielä ole omaa puhelinta............