Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiini ja rauta-arvot

Vierailija
09.09.2020 |

Epäilen sairastavani anemiaa. En ole vielä käynyt lääkärissä mutta oireet ovat vaikeita ja haluaisin kuulla teiltä kokemuksia. Hengästyn ja uuvun helposti, pala kurkussa, nielemisvaikeuksia ja mustelmia. Palelee.
Oletteko mittauttaneet arvot julkisella vai ysityisellä? Mitä hoitoja tehtiin ja miten hoidot tepsivät?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö rautaa? Täällä on paljon keskusteluja aiheesta, googlen kautta pitäisi löytyä.

Vierailija
2/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla syödä rautaa ennen tutkimuksia. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat ajan terveyskeskukseen ja kerrot siellä ongelmasi. Labran kautta sitten lääkäriin. Helppo juttu.

Vierailija
4/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaat ajan terveyskeskukseen ja kerrot siellä ongelmasi. Labran kautta sitten lääkäriin. Helppo juttu.

Yksityiselle pääset jo tänään.

Vierailija
5/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hemoglobiinisi on normaali voi ferritiini silti olla matala, jolloin kyseessä on raudanpuute ilman anemiaa. Suosittelen menemään yksityiselle. Yleisellä ferritiiniä ei hevin suostutaa mittamaan, ja jos suostutaan, väitetaan sen olevan normaali vaikka olisi kuinka matalalla (kokemusta on). Anemiassa myös hemoglobiini on alhainen.

Vierailija
6/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pala kurkussa ja palelu kuulostaa siltä, että myös kilpirauhasarvot kannattaa tarkistaa.

Vierailija
7/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työterveys otti ferritinin ja se oli 13. Normaali kuulema, koska raja on 10 🤔😅

Mitä oon käsittänyt niin tuo 13 on aika matala myös. Mutta ei määrännyt rautalisää eikä mitään , anemiaa ei ole ja se on siinä. Hb mulla yleensä 118-125.

Lääkäri totesi että raja-arvo on raja-arvo joten ei turhaan spekuloida.

Vierailija
8/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna aloittaisin heti raudan syönnin, ja kävisin mittauttamassa arvot jossain yksityisellä, mihin pääsee ilman lähetettä, esim. Synlab. Voit myös yrittää terveyskeskuksen kautta. Huomaa, että rautalääkityksessä tulee pitää 1-2 viikon tauko ennen arvojen mittausta.

Vierailija
9/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työterveys otti ferritinin ja se oli 13. Normaali kuulema, koska raja on 10 🤔😅

Mitä oon käsittänyt niin tuo 13 on aika matala myös. Mutta ei määrännyt rautalisää eikä mitään , anemiaa ei ole ja se on siinä. Hb mulla yleensä 118-125.

Lääkäri joka ei noudata suosituksia. Alle 30 on raudanpuute ilman anemiaa.

Vierailija
10/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lääkäristä, millaista hoitoa saa. Minulla ferritiini oli mitattaessa 6, olin ollut puolikuollut ja lähes kaljuuntunut jo vuosikausia ja syynä raudanpuutteeseen oli TODELLA runsaat kuukautiset. Lääkäri totesi raudanpuutteen mutta hoidoksi ehdotti vain rautatabletteja 100 mg/vrk tai joka toinen päivä. En saanut edes reseptiä rautavalmisteeseen. Koska olin lukenut jo etukäteen aiheesta paljon, päätin kuitenkin syödä päivittäin 200-300 mg ja ottaa samalla c-vitamiinia. Parin kuukauden kuluttua kontrollissa ferritiini oli 36 ja lääkärin mielestä tilanteeni oli ratkennut, olin kunnossa, ei tarvetta lisäraudalle eikä kontrolleja aiheesta. Lääkärin mielestä minun olisi pitänyt suostua ottamaan hormonikierukka, ja kun en sitä halunnut, hän koki että kieltäydyn jatkohoidosta tai seurannasta. Toiselta lääkäriltä sain sitten verenvuotoa vähentävän lääkkeen niihin monsterikuukautisiin. Ei sekään ole pysyvä ratkaisu, mutta kukaan ei halua hoitaa tätä naistenvaivaa tosissaan. Onneksi rautaa saa apteekista ilman reseptiä eli voin itse hoitaa itseäni.

Vierailija
11/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna aloittaisin heti raudan syönnin, ja kävisin mittauttamassa arvot jossain yksityisellä, mihin pääsee ilman lähetettä, esim. Synlab. Voit myös yrittää terveyskeskuksen kautta. Huomaa, että rautalääkityksessä tulee pitää 1-2 viikon tauko ennen arvojen mittausta.

Ensin mittauksiin ja sitten raudansyönti.

Vierailija
12/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hemoglobiinisi on normaali voi ferritiini silti olla matala, jolloin kyseessä on raudanpuute ilman anemiaa. Suosittelen menemään yksityiselle. Yleisellä ferritiiniä ei hevin suostutaa mittamaan, ja jos suostutaan, väitetaan sen olevan normaali vaikka olisi kuinka matalalla (kokemusta on). Anemiassa myös hemoglobiini on alhainen.

Höpsistä. Terveysasemalla minun ferritiini on aina mitattu, yksityisellä taas eivät katsoneet sitä tarpeelliseksi. Ferritiiniarvoni oli silloin 6.

Vierailija
13/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautumisen kannalta sopiva arvo olisi kuulemma 50.

Olin syönyt raudalla höystettyä ramavittia ja arvoni on 30. Lääkäri väittää sen olevan hyvä raskautumisen kannalta.

Vierailija
14/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautaa ei tule syödä tablettina ollenkaan ennemmin, mutta rautaa sisältäviä ruokia voi tietenkin syödä.

Vierailija
15/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Suuri ero tuntuu olevan julkisen ja yksityisen välillä. Kannattanee ottaa yksityisellä suuri verenkuva ja samaan syssyyn ferritiini ja kilppariarvot.Ap

Vierailija
16/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mulle sanoi myös muka asioihin erikoistunut sisätautilääkäri, että 15 on oikein hyvä ferritiini, kun hemoglobiinikin on 145. No, kaikkea ei tarvitse uskoa ja olo koheni kummasti, kun nostin ferritiiniarvot normaalille tasolle ja seuraava lääkärikin sitten oli jopa kiinnostunut seuraamaan arvoja. 

Vierailija
17/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mulle sanoi myös muka asioihin erikoistunut sisätautilääkäri, että 15 on oikein hyvä ferritiini, kun hemoglobiinikin on 145. No, kaikkea ei tarvitse uskoa ja olo koheni kummasti, kun nostin ferritiiniarvot normaalille tasolle ja seuraava lääkärikin sitten oli jopa kiinnostunut seuraamaan arvoja. 

Tässä tapauksessa sisätautilääkäri oli yksityinen ja seuraava lääkäri terveyskeskuksen. 

Vierailija
18/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa sisätautilääkäri oli yksityinen ja seuraava lääkäri terveyskeskuksen. 

Miten hemoglobiini reagoi raudan syöntiin? Itsellä korkea hemoglobiini ja mietin miten varastorautaa saa nostettua ilman että hemoglobiini nousee.

Vierailija
19/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hemoglobiini reagoi raudan syöntiin? Itsellä korkea hemoglobiini ja mietin miten varastorautaa saa nostettua ilman että hemoglobiini nousee.

Rautaa ei saa syödä jos ferriitti ei ole alle 50. Korkea Hb voi johtua esim. tulehduksista. Eli älä syö rautaa ilman oikeita tutkimuksia tai labrakokeita.

Vierailija
20/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautaa ei saa syödä jos ferriitti ei ole alle 50. Korkea Hb voi johtua esim. tulehduksista. Eli älä syö rautaa ilman oikeita tutkimuksia tai labrakokeita.

Ei ole tarkoituskaan syödä ilman tutkimuksia, mutta jos ferritiini on tutkitusti matala ja hemoglobiini korkea (naisella yli 155), niin miten ferritiinin nosto onnistuu ilman että hemoglobiini nousee?