Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini ja rauta-arvot

Vierailija
09.09.2020 |

Epäilen sairastavani anemiaa. En ole vielä käynyt lääkärissä mutta oireet ovat vaikeita ja haluaisin kuulla teiltä kokemuksia. Hengästyn ja uuvun helposti, pala kurkussa, nielemisvaikeuksia ja mustelmia. Palelee.
Oletteko mittauttaneet arvot julkisella vai ysityisellä? Mitä hoitoja tehtiin ja miten hoidot tepsivät?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla työterveys otti ferritinin ja se oli 13. Normaali kuulema, koska raja on 10 🤔😅

Mitä oon käsittänyt niin tuo 13 on aika matala myös. Mutta ei määrännyt rautalisää eikä mitään , anemiaa ei ole ja se on siinä. Hb mulla yleensä 118-125.

Lääkäri totesi että raja-arvo on raja-arvo joten ei turhaan spekuloida.

No, mulle sanoi myös muka asioihin erikoistunut sisätautilääkäri, että 15 on oikein hyvä ferritiini, kun hemoglobiinikin on 145. No, kaikkea ei tarvitse uskoa ja olo koheni kummasti, kun nostin ferritiiniarvot normaalille tasolle ja seuraava lääkärikin sitten oli jopa kiinnostunut seuraamaan arvoja. 

Tässä tapauksessa sisätautilääkäri oli yksityinen ja seuraava lääkäri terveyskeskuksen. 

Miten hemoglobiini reagoi raudan syöntiin? Itsellä korkea hemoglobiini ja mietin miten varastorautaa saa nostettua ilman että hemoglobiini nousee.

Saattaa jopa laskea sitä kun rauta menee varastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi