Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitähän liitto sanoisi minun oikeudelleni saada kielilisäkorvausta...

Vierailija
23.10.2013 |

Työskentelin yli 1v ajan työpaikassa jossa päivitätinen pääasiallinen kieleni oli englanti. Työkavereita oli päivästä riippuen 2-3 ja jokaisen kanssa kommunikointikielenä englanti koska eivät osanneet suomea.

Lisäksi osa asiakkaista oli eng kielisiä.

No, turha kai tuota on enää miettiä kun paikka meni konkkaan ja työt loppui, tulipa vain mieleen tuosta uutisesta..

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013102317637797_uu.shtml

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 15 vuotta töissä firmassa, jonka virallinen työkieli oli ja on edelleen englanti.. ei siinä mitään kielilisiä maksettu kenellekkään:) eikä TES tuntenut asiaa ollenkaan, kollegoja oli useampi kymmenen tuhatta ympäri maapallon...

Vierailija
2/5 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies (ulkomaalainen) saa kielilisän, vaikka hän puhuu siis omaa äidinkieltään:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut töissä paikassa, jossa suuri osa asiakkaista tuli Venäjältä, ja täytyy sanoa, että se vieraan kielen puhuminen on aivoille raskaampaa kuin suomen. Jos oli ollut erityisen paljon venäläisiä asiakkaina, niin päivän jälkeen olin fyysisestikin ihan poikki, varsinkin kun olin ainoa työntekijä, jolle nämä asiakkaat ohjattiin. Lisäksi myynti lisääntyi ihan selvästi, kommunikaatio saatiin pelaamaan. Heillä on rahaa ja he tulevat kauppaan sitä käyttääkseen.

Kielilisää en kyllä saanut, mutta ymmärrän sen idean sekä työn kuormittamisessa että työnantajalle tulevan lisätuoton kannalta.

Vierailija
4/5 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielilisäähän ei makseta kaikissa tapauksissa. Esimerkiksi jos pääasiallinen työkieli on englanti, sen käytöstä ei saa mitään lisää.

Vierailija
5/5 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielilisät ovat jäänne ajalta, jolloin kielten osaaminen oli harvinaista ja jolloin haluttiin kannustaa mm. palvelualoilla ja julkisella sektorilla kielten opiskeluun. Nämä pelkän peruskoulun käyneet tai muuten huonosti kouluttautuneet henkilöt, jotka eivät osaa juuri mitään kieliä, ovat ns. suuria ikäluokkia ja siirtymässä pois työelämästä, ja samalla kielilisän maksaminen käy tarpeettomaksi. Nykyisin työiässä olevat alle 50-vuotiaat osaavat lähes järjestään useita kieliä ja useimmat firmatkin toimivat nykyisin englannin kielellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme