Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen, ettei yliopisto-opiskelu tehnyt musta yhtään viisaampaa

Vierailija
09.09.2020 |

Ihan turhaa kamaa se opetus siellä pääasiassa oli, josta ei ole mitään hyötyä normaalissa ympäröivän maailman havainnoimisessa. Suurin osa siellä saadusta suhteellisesta tiedosta sitäpaitsi tippuu useimmilta mielestä kuin vesi hanhen selästä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulutuksen tarkoitus olekaan tehdä ihmisestä viisasta. 

Vierailija
2/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se tehnyt musta myöskään sivistyneempää eikä muutenkaan asioista paremmin perilläolevaa. Olen oppinut kaiken oleellisen muualla kuin koulun penkillä tai luentosalissa.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se tehnyt musta myöskään sivistyneempää eikä muutenkaan asioista paremmin perilläolevaa. Olen oppinut kaiken oleellisen muualla kuin koulun penkillä tai luentosalissa.

AP

Onko sinulla kumminkin tutkinto, jonka avulla olet saanut työpaikan, joka vastaa opintojasi? 

Vierailija
4/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Onko sinulla kumminkin tutkinto, jonka avulla olet saanut työpaikan, joka vastaa opintojasi? 

Tutkinto on, ei työpaikkaa.

AP

Vierailija
5/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein nuorena historian maisterin tutkinnon ja koen saaneeni siitä aivan erinomaisen yleissivistyksen. Toisen tutkinnon tein yhteiskuntatieteistä ja senkin koin erittäin maailmankuvaa avartavana. Lisäksi sillä pääsi töihin. 

Vierailija
6/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuiko tämä yliopistosta vai opiskelijasta?

Vierailija
7/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tutkinto on, ei työpaikkaa.

AP

En nyt ihan ymmärrä tämän avauksen pointtia. Onko tarkoituksesi dissata yliopisto-opintoja? 

Vierailija
8/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa olet ap niin tyhmä, ettet käsittänyt mitään siitä, mitä opetetaan.

Et osaa suhteuttaa sitä mihinkään.

Jo tuo ettei sinulla ole työpaikkaa osoittaa että jotain on pahasti pielessä.

Vierailija
9/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on valitettavan tutkintouskovainen maa. Se näkyy siten että kaiken maailman käsienheiluttajamaistereille kyllä löytyy aina joku suojatyöpaikka, vaikka kyvyt eivät ehkä kuitenkaan sitä puoltaisi. Itseoppineisuus on paras oppineisuus. Ei tietenkään sulje yliopisto-opintoja pois laskuista.

Vierailija
10/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on valitettavan tutkintouskovainen maa. Se näkyy siten että kaiken maailman käsienheiluttajamaistereille kyllä löytyy aina joku suojatyöpaikka, vaikka kyvyt eivät ehkä kuitenkaan sitä puoltaisi. Itseoppineisuus on paras oppineisuus. Ei tietenkään sulje yliopisto-opintoja pois laskuista.

Eihän ap:llekään ole löytynyt.

Vierailija
11/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään tutkinto ei takaa pässille työpaikkaa. Vastaavasti minkään tutkinnon puute ei estä työn tekemistä. Lisäksi, useimmat oppilaitokset parantavat mahdollisuuksiasi havainnoida valitun opintosuunnan aihealueita ympäröivässä yhteiskunnassa, ei koko yhteiskunnan kaikkia alueita.

Vierailija
12/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain maisteriopinnot valmiiksi keväällä ja rehellisesti olen sitä mieltä, että valtaosa opinnoista oli täyttä huuhaata, joka ei oikeasti valmista yhtikäs mihinkään. Jatkoin opintoja eri painotuksella.

Yliopisto lähinnä osoittaa pitkäjänteisyyttä ja kykyä hoitaa aloittamansa asiat loppuun, muuten aika huttua.

Vierailija
13/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sitten keksiä joku toinen, sinulle sopiva tapa. 

Vierailija
14/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain maisteriopinnot valmiiksi keväällä ja rehellisesti olen sitä mieltä, että valtaosa opinnoista oli täyttä huuhaata, joka ei oikeasti valmista yhtikäs mihinkään. Jatkoin opintoja eri painotuksella.

Yliopisto lähinnä osoittaa pitkäjänteisyyttä ja kykyä hoitaa aloittamansa asiat loppuun, muuten aika huttua.

Minkä alan tutkinto?

Vierailija
15/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää että itsekin olen erittäin pettynyt kauppakorkeaan.

Vierailija
16/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla, mistä pää- ja laajoista sivuaineista täällä puhutaan.

Vierailija
17/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos opiskelee filosofiaa kuten itse tein?

Vierailija
18/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas tunnen että olen oppinut paljonkin. Ehkä eniten sellaista kriittistä ajattelua ja tiedonhakutaidot on myös parantuneet paljon. Ymmärrän paremmin kuinka yhteiskunta rakentuu ja miten siihen voisi vaikuttaa. Tein tutkinnosta noin puolet oikeus/hallintotieteitä ja puolet kauppatieteitä. Syventävät professorin vetämät metodologia-teoreettiset opinnot ja gradusemmat oli parhaita vaikka keskustelu oli niissä välillä niin lennokasta, että joskus meinasi pudota kelkasta. :D

Vierailija
19/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, mistä pää- ja laajoista sivuaineista täällä puhutaan.

AMK:ssa (elektroniikka) opin ainoastaan käyttämään kalliita ammattilaismittalaitteita sujuvasti. Muuten osasinkin ne asiat mitä siellä opetettiin.

Teknillisessä korkeakoulussa (sähkövoimatekniikka, sivuaineena 20 ov tietotekniikka) hyödyntämään kalliita simulaatio/laskentasoftia syvällisemmin. Mutta enpä muuten mitään hyödyllistä/mieltä avartavaa.

Katson että 90% osaamiseni perustasta on tullut ihan muualta kuin virallisten tutkinto-opiskeluiden myötä. Eli harrastuneisuus ja työelämä näyttelee aivan liian isoa osaa todellisen kompetenssin saavuttamiseen ja kouluja käyty muodollisuuden/uskottavuuden vuoksi.

Ja kun perusluonne on kyynisen epäileväinen/kyseenalaistaja, en oikein ymmärrä mitä lisäarvoa yliopiston "opettaa ajattelemaan ja kyseenalaistamaan monipuolisesti"-mantrasta on ollut minulle.

Mihin tällä asenteella on päässyt? No tienaan paremmin kuin 97% palkansaajista, käynyt 55 maassa ja saan aika pitkälle päättää työtehtävistäni, vaikkan olenkin käytännössä rivi-insinööri. Vielä en pysty päättämään teenkö töitä yhtään vai en mutta voisin siirtyä 1.5 työpäivän viikkoon.

Vierailija
20/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, etten ole ainoa, jota tutkintouskovaisuus ketuttaa. Samat tunnot yhteiskuntatieteellisestä. Täyttä huttua ja humpuukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme