Miten herkuttelette TERVEELLISESTI?
Itse tykkään syödä (suolattomia) pähkinöitä, hedelmälohkoja, välillä kuivattuja hedelmiä...Hapankorput ovat myös suurta herkkua.
Toivon saavani vastauksistanne lisääkin vinkkejä. :)
Kommentit (48)
Terveellinen herkkuni on hedelmäsalaatti.
Smoothieilla. Esim. pakastettua banaania, mustikoita, mansikoita ja maustamatonta & makeuttamatonta rasvatonta jogurttia tai rahkaa. Jos rahka jää hampaisiin kiinni niin makeutan vaniljasokerilla tai valmiina myytävillä marjakeitoilla (sokeriton karviais-boysenmarja).
Porkkana- ja kurkkutikkuja dipin kanssa. Erilaiset kaalit ja paprika sopivat myös. Jos istuu iltaa kavereiden kanssa, ei voi kuitenkaan pitää sormiaan irti tarjottavista. nuo kasvikset ovat ihan yhtä hyviä (maku) tarjottavia kuin vaikka sipsit, vain paljon terveellisempiä. Ja popcornit, itsetehdyt, on oikeesti lähes sitä superfoodia.
Se ällö olo tulee kun syö liikaa. Pieni määrä vaikka mitä herkkua ei tee ällöä oloa, usein vaan tulee syötyä helposti liikaa.
Mun viimeaikojen herkkuja:
- omena kaurapaistos ja vaniljakastiketta
- juustonpala leivän päälle (siis jotain kunnon hyvää juustoa, ei mitään edamia) ja lasi viiniä
- hedelmiä ja vaniljakastiketta
- kreikkalaista jugurttia ja marjoja/hilloa
- pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä
- teetä ja muffinsi
Ei nää nyt ihan kaikki järjettömän kevyitä ole, mutta jos tekee mieli jotain tosi hyvää, niin ei siinä porkkana auta. Ja kun syö kohtuudella ja ei herkuttele joka päivä, voi syödä mitä vaan.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 08:08"]
Ei kai nuo Skyrit ole kovin terveellisiä? Hirveästi sokeria. Samaa epäilen Lidlin rahkasta, vaikkei tuote olekaan tuttu.
[/quote]
No siis Lidlin rahkat on sokerisia, tuo tuote, jota tarkoitin, on rahkavaahto, jonka pohjalla on hilloa (esim. vadelma). Siinä on n. 120-130 kaloria, ei kuitenkaan kohtuuttomasti herkuksi.
Enkä ajattele, että proteiinipatukka on superterveellinen mutta on se terveellisempi kuin syödä pari suklaapatukkaa ja jäätelötuutti, jos tekee makeaa mieli.
Listaltani unohtui rasvattomat rahkat, esim. Rainbow ja Pirkka.
6
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 23:11"]
Jäisiä kirsikoita. Nam.
[/quote]
Jäisiä vadelmia.
Kreikkalaista jogurttia, mustikkaa ja banaania sauvasekoittimella tasaiseksi.
porkkanaa ja kukkakaalia sekä joku dippi :) Myös noi hapankorput on ihania. Mun suurin herkku on kuitenkii leipäjuusto! Hetkeks mikroon niin että vähän pehmenee ja ripaus kanelia ja sokeria päälle :P Ei se nyt super terveellistä ole mut parempi kun berliininmunkit ;)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 23:09"]
Ihan millä haluan, mutta hyvin pienillä määrillä.
[/quote]
Samoin! Meillä syödään kaikkea hyvää - suolaista ja makeaa mutta pieniä annoksia. Rakastan smoothieita (rasvattomaan piimään tai rahkaan), pähkinöitä, murupaistoksia ja marja/hedelmärahkoja, kakkuja , piiraita, salmiakkia, hummusta, turkkilaisia kasvisruokia yms yms. Menisi ikä ja terveys jos kaiken luettelisi:D
Ette harrasta perinteisiä herkkuja?
Kuten hyvin tehty marjapuuro voittaa mennen tullen
äklöt herkut ja on samalla ateria.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 08:14"]
skyrissä on makeutusainetta ei sokeria.
rasvatonta rahkajogurttia johon luomumysliä, kanelua ja banaani siivuina. Saatan lisätä myös vähän hunajaa, vaniljan makuista proteiinijauhetta, maca-jauhetta ja kaakao nibsejä.
[/quote]
Tarkennus: osassa skyrejä on makeutusainetta, osassa sokeria. Mulle ei kumpikaan ole hyvä: maha ei kestä makeutusainetta, mutta sokeriakaan ei ole kauhean hyvä syödä. Ennemmin valitsen sen sokerin sitten kuitenkin, sen lisäksi ettei maha kestä makeutusaineita en kyllä muutenkaan ole vakuuttunut makeutusaineiden terveellisyydestä.
Maca-jauheesta ja herkuttelusta ei kyllä voi puhua samana päivänäkään :D En ole syönyt mitään kamalamman makuista.
Jos oikein haluan herkutella, niin epäterveellisen puolelle se kyllä menee. En vaan saa samoja kiksejä jostain porkkanatikuista, vaikka miten yrittäisin psyykata. Ehkä siksikin, että syön porkkanaa päivittäin muutenkin.
Mutta, jos nyt mietin terveellisiä herkkuja niin ainakin granaattiomena on sellainen. Niin mehukasta, makeaa ja raikasta että menee melkein karkista. Tumma suklaa pienissä määrin on hyvää, mutta yleensä ongelma on se, että kun mä herkuttelen niin mä haluaisin, että naposteltavaa olisi pidemmäksi aikaa. Yksi suupala ei oikein riitä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 08:18"]
Vaniljarahka ja pakastemustikat. Nam!
[/quote]
Oi, tätä yhdistelmää tuli syötyä tosi usein kun esikoinen oli vauva. On kyllä hyvää ja kestää tavallisen maustamattoman rahkan lisäämisen ilman, että menee liian terveellisen makuiseksi :)
Menemällä irtokarkkikauppaan ja ostamalla yhden jokaista lempikarkkiani. Se määrä (50g) ei päivän terveellistä ruokavaliota kaada!
Ja" terveelliseksi" herkuksi voisin sanoa myös itse tehtyjä popcorneja.
Minä ja lapset herkutellaan välillä ei terveellisillä, mutta usein myös kohtuu terveellisillä vaihtoehdoilla kuten;
- vihanneksia ja kermaviilidippiä
- hedelmäsalaattia
- raejuustoa, jotain hedelmää tuoreena, jotain kuivattuna, siemeniä ja maustamatonta jugurttia
- tummaa suklaata
Paahdetuilla kikherneillä! Kikherneitä (itse käytän valmiiksi liotettuja) kulhoon, sekaan mausteita ja ihan pieni tilkka oliiviöljyä, ja uuniin ~30min.
Hyviä ja terveellisiä! Niistä tulee semmoisia rapeita naposteltavia.
Itsetehty hummus ja vihannestikkuja, itseleivottua maalaisleipaa. Itsetehtya oliivileipaa, leikkeleita ei tarvitse. Kaurapuuroa ja paalle sokeritonta omenasosetta ja kanelia, se laitetaan mikroon ja kuumennetaan niin etta omenasose lampenee ja syodaan sitten maidon kanssa.
Rasvatonta jugurttia ja kauramysliä, sekä jäisiä marjoja tai banaania.
Tai sitten banaanilettuja.
Osalla vastaajista on aika erikoinen käsitys siitä, mikä on terveellistä :O
Itse en herkuttele terveellisesti mutta pyrin enimmäkseen syömään terveellisesti tai ainakin monipuolisesti.
Vaniljarahka ja pakastemustikat. Nam!