Nukun joka toisen yön huonosti - auttakaa mua fiksaamaan nukkumisongelmat
Mikä mulla on kun nukun about joka toisen yön huonosti? Esim huonona yönä nukun viitisen tuntia ja olen ihan kuollut seuraavan päivän - sitten nukun aika hyvin 7-8 tuntia seuraavana yönä, mutta tämä aiheuttaa minulla ylipirteyden ja en saa tällaisen "pirteän" päivän iltana taas unta. Rytmi on pienten lasten takia melko säännöllinen melkeinpä vuoden joka ikinen päivä, siis heräämisen suhteen. Juon varmaan vähän liikaa kahvia ja katson liikaa ruutuja illalla, mutta viime aikoina ei ole esimerkiksi auttanut jos luen kirjaa aika pitkään ennen nukkumaanmenoa. Olen aina ollut vähän huono nukkuja, nyt korona-aikana unet ovat huonontuneet kai stressin ja vähäisen liikunnan takia, mutta en pysty nyt järjestelemään elämää niin että pääsisin paljon urheilemaan (ja joka toisena päivänä en jaksaisikaan kun olen niin kuollut). Hjälp! Antakaa vinkkejä millä tallaisesta omituisesta kuviosta pääsisi eroon.
Kommentit (19)
Jos sä nukut liikaa noina öinä kun nukut hyvin? Sitten unta ei enää riitä seuraavaksi yöksi. Kaikki ei tarvitse tuota 7-8 tuntia yöunta.
Kahvi pois ja ruutu kiinni illalla..
Rupea juomaan teetä.. liika kahvi ei oo hyväksi, se häiritsee nukahtamista.
Vierailija kirjoitti:
Kummasta päästä yösi on huonoina öinä lyhyt, vai kummastakin päästä? Vai heräätkö välillä yöllä joksikin aikaa?
Alkupäästä, ei oikein nukuta lähtökohtaisestikaan 23 aikaan, sitten alan vielä stressata nukahtamisesta vaikka olen muka "kokenut" uneton ja tiedän mitä pitäisi tehdä, ja kyllä aika usein nousenkin lukemaan kirjaa, mutta jostain viime aikoina tämä ei ole oikein auttanut.
ap
Lue kirjaa ja kuuntele rauhallista musiikkia illalla. Älä katso ruutuja illalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä nukut liikaa noina öinä kun nukut hyvin? Sitten unta ei enää riitä seuraavaksi yöksi. Kaikki ei tarvitse tuota 7-8 tuntia yöunta.
Voi olla mutta koen että 6 tuntia on kuitenkin liian vähän, silloin on sellainen kummallinen olo, mitä 7 tunnin unilla ei ole. Ehkä 8 on mulle liikaa. Mutta olisi ihanaa olla välillä sillä tavalla MAANISEN pirteä ja aikaansaapa!
ap
Vierailija kirjoitti:
En juo kahvia n 15 jälkeen, nyt koronaikana ehkä vähän riistäytynyt kahvinjuonti kun on niin vähän iloja elämässä :/ Ehkä pitäisi jonkin verran vähentää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juo kahvia n 15 jälkeen, nyt koronaikana ehkä vähän riistäytynyt kahvinjuonti kun on niin vähän iloja elämässä :/ Ehkä pitäisi jonkin verran vähentää.
ap
Oletko kokeillut juoda tuota caffeinitonta kahvia? Mitenkäs alkoholi, colalimsat tai energiajuomat? Juotko liikaa niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko kokeillut juoda tuota caffeinitonta kahvia? Mitenkäs alkoholi, colalimsat tai energiajuomat? Juotko liikaa niitä?
Olen kokeillut, täytynee palata siihen. Noita muita ei kulu juurikaan, alkoholia pari lasia viiniä viikossa. Teetä juon pari kuppia päivässä, noiden kahvien päälle.
ap
Onko mitattu ferritiini arvoja? Voi olla myös merkki raudanpuutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitattu ferritiini arvoja? Voi olla myös merkki raudanpuutteesta.
Juu rautakuurilla olen! En osaa sanoa onko vielä noussut (nouseeko mulla ylipäätään lisäraudalla).
ap
Sain oman unirytmini kuntoon niin, että otan illalla hieman ennen kymmentä melatoniinia, menen kymmeneltä sänkyyn, luen kirjaa n. puoli tuntia, ja sitten käyn nukkumaan. Tämä onnistuu vain, jos joka ilta on sama rutiini. Jos menen esim. vasta klo 23.00 petiin lukemaan, hommasta ei tule mitään, ja nukkuminen on huonoa. Olen sellainen sängyssä pyöriskelijä, eli unen saaminen on vaikeaa. Eli avainsana on säännöllinen rytmi!
Aikansa tuon rytmin omaksuminen otti, mutta nyt nukun hyvin! Pyrin myös käymään lenkillä säännöllisesti, koska se parantaa yöuntani. Itselläkin etätyö on aiheuttanut liikunnan puutetta, ja sen paikkaamiseksi on tehtävä todella töitä.
Vierailija kirjoitti:
Sain oman unirytmini kuntoon niin, että otan illalla hieman ennen kymmentä melatoniinia, menen kymmeneltä sänkyyn, luen kirjaa n. puoli tuntia, ja sitten käyn nukkumaan. Tämä onnistuu vain, jos joka ilta on sama rutiini. Jos menen esim. vasta klo 23.00 petiin lukemaan, hommasta ei tule mitään, ja nukkuminen on huonoa. Olen sellainen sängyssä pyöriskelijä, eli unen saaminen on vaikeaa. Eli avainsana on säännöllinen rytmi!
Aikansa tuon rytmin omaksuminen otti, mutta nyt nukun hyvin! Pyrin myös käymään lenkillä säännöllisesti, koska se parantaa yöuntani. Itselläkin etätyö on aiheuttanut liikunnan puutetta, ja sen paikkaamiseksi on tehtävä todella töitä.
Täytyy varmaan palata melatoniinin käyttöön. Jotenkin vierastan sitä mutta en tätäkään jaksa...
ap
Kokeile säännöllistä rytmiä, jos onnistuu lapsista riippumatta. Siis heräät ja menet nukkumaan aina samaan aikaan. Olit nukkunut hyvin tai huonosti, aina herätys ja ylös samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kofeiinilla on tosi pitkä poistumisaika, 10 jopa 20 tuntia ihmisestä ja aineenvaihdunnasta riippuen.
Mä itse en voi juoda enää puolenpäivän jälkeen, mulla ainakin vaikuttaa selvästi kellon ympäri, jopa ylikin. Yleensä juon aamukahvin ja ehkä vielä kymmeneltä, niin pääsee uneen puoliltaöin. Myös määrä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile säännöllistä rytmiä, jos onnistuu lapsista riippumatta. Siis heräät ja menet nukkumaan aina samaan aikaan. Olit nukkunut hyvin tai huonosti, aina herätys ja ylös samaan aikaan.
No sitä juuri tarkoitinkin että herään AINA samaan aikaan, seitsemältä. Joskus harvoin on tilaisuus nukkua pidempään. Silti näitä uniongelmia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vain rooibos ja muut yrttihaudukkeet ovat turvallisia. Paketti pitää lukea tarkkaan jos markettiteetä ostaa. Jotkut yrttiteeltä ensisilmäyksellä näyttävät ovat oikeasti maustettua mustaa tai vihreää teetä.
Kummasta päästä yösi on huonoina öinä lyhyt, vai kummastakin päästä? Vai heräätkö välillä yöllä joksikin aikaa?