Bloggaajien " yhteistyökuviot"
Mitä mieltä olette yhteistyöstä blogeissa? Itselläni pisti silmään, että ps i love fashion esitteli vastikään henry lloydin yhteistyön. Siis mainostamisen. Nyt Kalastajan vaimo esitteli saman merkin ja oli valinnut tai saanut juuri saman takin ja pipon. Tuo takki muuten maksaa yli 500e. Milloin verottaja kiinnostuu näistä lahjoista?
Kommentit (122)
En muista, mainittiinko tämä linkki tässä vai toisessa ketjussa:
http://www.markusossi.fi/10-kysymysta-ja-vastausta-muotibloggareilta/
Mutta siellä mainittiin yksi toinenkin juttu, mikä näistä keskusteluista unohtuu usein: eli mainostilan myynti tekee bloggaajasta myös arvonlisäverovelvollisen, kun raja ylittyy.
Ylläolevasta linkistä kopsattua:
"Missä vaiheessa pitää maksaa veroja?
Kaikista tuloista pitää maksaa aina veroa. Oman blogin tulot voi ilmoittaa veroilmoituksen kohdassa ”Muut ansiotulot”. Verotoimistosta saa apua mainostulojen ilmoittamiseen. Myös saadut lahjakortit ja tuotenäytteet pitää ilmoittaa verotuksessa tuloina. Kyllä, tiedän. Ei näin juuri kukaan oikeasti tee.
Mainostulot ovat myös myyntiä. Myynnistä pitää maksaa arvonlisävero silloin kun sen suuruus ylittää 8500 euroa kalenterivuonna. Suuremmat bloggarit ovat perustaneet yleensä toiminimen tai joskus myös osakeyhtiön tätä varten."
Veropetos on muuten sellainen asia josta mätkähtää kovat sakot ja jopa härskeimmässä tapauksessa vankeutta. tiedoksi bloggareille.
Älkää ruotiko meidän bloggaajien yhteistöitä. Valikoimme kaiken tarkkaan ja kunnioituksella. Verottajalle en ilmoita, koska en pysty maksamaan veroja äitiysloman palkastani. Jos saisin rahaa, kaikki olisi toisin. Ja tietysti teitä kiinnostaa kaiki tuoteteet ja kilpailut joita teitä varten aina yritämme järjestää? Win win tilanne kaikille?
On siinäkin. Bloginpitäjät tekevät kaikkensa. Etsivät hyvät tuotteet lukijoille ja kauniit merkit ja niska limassa postataan. Mitä siitä saa? Valitusta! Laittakaa oma blogi pystyyn ja katsokaa alkaako tavaraa kolahtelemaan luukusta päivittäin tai viikoittain.
Useamman vuoden bloggaajien minäkin ennen kuin alkoi tulla satasen arvoisia yhteisöitä. Ei se niin helppoa ole. Koska olen elämäni laittanut julkiseksi, otan häpeilemättä kaiken vastaan.
Kyllä nuo lahjaksi saadut tuotteet ilmoitetaan vaikka olisi kuinka äitiyslomalla
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:34"]
On siinäkin. Bloginpitäjät tekevät kaikkensa. Etsivät hyvät tuotteet lukijoille ja kauniit merkit ja niska limassa postataan. Mitä siitä saa? Valitusta! Laittakaa oma blogi pystyyn ja katsokaa alkaako tavaraa kolahtelemaan luukusta päivittäin tai viikoittain.
[/quote]
Pakko sanoa, että harva "ammattikunta" on niin marttyyrihenkistä kuin bloggaajat. Ollaan niin suurta yrittäjää ja journalismin ammattilaista että, mutta annas olla kun lukijat antavat mitä tahansa palautetta sisällöstä, niin voi nyyhkis kun kehtaavatkin arvostella bloggaajan pyyteetöntä raatamista. Ja auta armias jos pitäisi vielä jotain "ammattilaisten" pelisääntöjä noudattaa!! Sehän olisi ihan kohtuutonta ja epäreilua, kun minä bloggaajana olen tällainen pikku puuhastelija-tyttönen vain, jolle tarttuu kaupasta mukaan kaikkea kivaa ja ihan sattumalta kivoja juttuja kolahtelee postiluukusta kuin itsestään, hih hih.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:36"]
Useamman vuoden bloggaajien minäkin ennen kuin alkoi tulla satasen arvoisia yhteisöitä. Ei se niin helppoa ole. Koska olen elämäni laittanut julkiseksi, otan häpeilemättä kaiken vastaan.
[/quote]
Uteliaisuudesta kysyn: onko se sen arvoista?
Mä ihmettelen tätä kamalaa katkeruutta bloggaajia kohtaan. Kyllähän nyt jokainen tajuaa kaiken maailman Nelly-kollaasien olevan mainosta, mutta mitä sitten? Ei niitä linkkejä ole pakko linkkailla. Itse joskus klikkailen lempibloggaajieni linkkejä tai hyödynnän heidän alekoodejaan, jos bloggaaja jonkun provision tilaukseni arvosta saa, se on mulle ihan ok. Ennen ostin naistenlehtiä, nykyään luen blogeja ilmaiseksi.
Miksi te ette valita esimerkiksi televisio-ohjelmista? Monissa ohjelmissa lukee hyvin pienellä vasemmassa ylänurkassa "sisältää tuotesijoittelua" ohjelman alkaessa. Ei sitä välttämättä huomaa. Sitten luullaan, että se salkkareiden seppo ihan oikeasti tykkää saarioisten äidin valmislasagnesta?
Samalla logiikalla lopetetaan kaikki maksut mihin vain, ettei kukaan vahingossakaan saa ostettua merkkilaukkua! Muistakaa myös ettette tankkaa autojanne enää, rahat päätyvät vain ökyrikkaiden johtajien taskuihin, ties mitä etelänmatkoja ja laukkuja niilläkin rahoilla ostetaan!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:45"]
Mä ihmettelen tätä kamalaa katkeruutta bloggaajia kohtaan. Kyllähän nyt jokainen tajuaa kaiken maailman Nelly-kollaasien olevan mainosta, mutta mitä sitten? Ei niitä linkkejä ole pakko linkkailla. Itse joskus klikkailen lempibloggaajieni linkkejä tai hyödynnän heidän alekoodejaan, jos bloggaaja jonkun provision tilaukseni arvosta saa, se on mulle ihan ok. Ennen ostin naistenlehtiä, nykyään luen blogeja ilmaiseksi.
Miksi te ette valita esimerkiksi televisio-ohjelmista? Monissa ohjelmissa lukee hyvin pienellä vasemmassa ylänurkassa "sisältää tuotesijoittelua" ohjelman alkaessa. Ei sitä välttämättä huomaa. Sitten luullaan, että se salkkareiden seppo ihan oikeasti tykkää saarioisten äidin valmislasagnesta?
Samalla logiikalla lopetetaan kaikki maksut mihin vain, ettei kukaan vahingossakaan saa ostettua merkkilaukkua! Muistakaa myös ettette tankkaa autojanne enää, rahat päätyvät vain ökyrikkaiden johtajien taskuihin, ties mitä etelänmatkoja ja laukkuja niilläkin rahoilla ostetaan!
[/quote]
Sinulta on tainnut mennä koko keskustelun pointti täysin ohi. Nelly-kollaasit ja alekoodit eivät ole keskustelun kohteena olevaa piilomainontaa (tosin tuotekollaaseissakin on ne affiliate-linkit usein aika ovelasti piilossa).
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että hyvät bloggaajat tienaavat työllään, ja totta kai "hyvä" on suhteellinen käsite. Yhden hyvä on toisen... noh, jätetään sanomatta. Mutta sääntöjä ja lakeja on noudatettava silti. Bisnestä saa tehdä - hyvä jos tekevätkin, yrittäjähenki rules - mutta jos bloggaajat haluavat tehdä bisnestä, heidän täytyy noudattaa esim. mainonnan pelisääntöjä ja maksettava tuloistaan reilusti veroja.
Sinulla on myös jotenkin virheellinen käsitys, että jos kommentoi tätä asiaa, ei voi olla samalla vieläkin enemmän tuohtunut maailman isommista epäkohdista. Tuohtumus ei ole mikään rajallinen resurssi. Bloggaajien veronmaksu on pikku juttu, mutta saa pikku juttujakin pohdiskella. Sitä paitsi yleisellä tasolla ne eivät enää ihan niin pikkuruisia pikku juttuja olekaan. Yksilöinä minulle on ihan yksi ja sama jonkun Xenian tai Malenamin piilomainonnat ja verot, koska heidän blogejaan en edes lue.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:45"]
[/quote]
Sinulta on tainnut mennä koko keskustelun pointti täysin ohi. Nelly-kollaasit ja alekoodit eivät ole keskustelun kohteena olevaa piilomainontaa (tosin tuotekollaaseissakin on ne affiliate-linkit usein aika ovelasti piilossa).
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että hyvät bloggaajat tienaavat työllään, ja totta kai "hyvä" on suhteellinen käsite. Yhden hyvä on toisen... noh, jätetään sanomatta. Mutta sääntöjä ja lakeja on noudatettava silti. Bisnestä saa tehdä - hyvä jos tekevätkin, yrittäjähenki rules - mutta jos bloggaajat haluavat tehdä bisnestä, heidän täytyy noudattaa esim. mainonnan pelisääntöjä ja maksettava tuloistaan reilusti veroja.
Sinulla on myös jotenkin virheellinen käsitys, että jos kommentoi tätä asiaa, ei voi olla samalla vieläkin enemmän tuohtunut maailman isommista epäkohdista. Tuohtumus ei ole mikään rajallinen resurssi. Bloggaajien veronmaksu on pikku juttu, mutta saa pikku juttujakin pohdiskella. Sitä paitsi yleisellä tasolla ne eivät enää ihan niin pikkuruisia pikku juttuja olekaan. Yksilöinä minulle on ihan yksi ja sama jonkun Xenian tai Malenamin piilomainonnat ja verot, koska heidän blogejaan en edes lue.
[/quote]
Miksi näissä ketjuissa sitten aina todetaan, että "minähän en klikkaile että jää laukut ja etelänmatkat saamatta" ;)
kyllä bloggaaja saa ottaa yhdeltä firmalta aina3999e saakka tavaraa. Ei näitä tarvitse kertoa lukijoille ja verottajalle. Bloggaajaa saa myös myydä huutiksessa tai kirppiksellä tuotteet. Näin indiedaysissä jotkut tekee. Pakkohan tavarasta on päästä eroon ja näillä rahoilla voi ostaa merkkilaukkuja? Tässä ammatissa on pakko olla muotitietoinen ja statussymboleja.
Minä maksan veron blogin yhteistyökuvioista, koska kirpparilla maksan viikkovuokran ja toisaalta myös huutiksessa tehomyyjänä menee 5%tuotto sivustolle. Olen kauan sitten jättänyt uudet hankintani esittelemättä, esimerkiksi uusimman Miu Miun laukkuni, koska heti tulisi huutelua blogiini ja kyselyjä, mistä varaa. totta kai käytän laukkua, mutta en kuvaa sitä blogiini.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:04"]
kyllä bloggaaja saa ottaa yhdeltä firmalta aina3999e saakka tavaraa. Ei näitä tarvitse kertoa lukijoille ja verottajalle. Bloggaajaa saa myös myydä huutiksessa tai kirppiksellä tuotteet. [/quote]
Jos ilmaiseksi saadun tuotteen myy kirpputorilla, niin siitä syntyy myyntivoittoa, josta pitää maksaa verot. Jos myy käyttämättömiä tuotteita, niin verot on maksettava kaikesta myynnistä. Jos tavarat ovat olleet omassa käytössä, niin tuotto on verotonta 5000 euroon asti.
"Kun yhteisarvo on kolmelta vuodelta 4 000 euroa tai yli samalta antajalta, saajan pitää tehdä lahjaveroilmoitus."
Tuossa on kuitenkin aika pitkä aika, kolme vuotta
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:04"]
kyllä bloggaaja saa ottaa yhdeltä firmalta aina3999e saakka tavaraa. Ei näitä tarvitse kertoa lukijoille ja verottajalle. Bloggaajaa saa myös myydä huutiksessa tai kirppiksellä tuotteet. Näin indiedaysissä jotkut tekee. Pakkohan tavarasta on päästä eroon ja näillä rahoilla voi ostaa merkkilaukkuja? Tässä ammatissa on pakko olla muotitietoinen ja statussymboleja.
[/quote]
Kysykääpäs huviksenne ihan verottajalta, onko oikeasti näin. Siis ihan tottako joku kuvitteellinen bloggaaja (ammatiltaan yrittäjä/media-alan vaikuttaja/indie-kustantaja/freelance-journalisti) saa myydä mainostilaa vaikkapa 20 eri mainostajalle 3999 euron edestä ja ottaa palkkiot vastaan "verottomana" lahjatavarana? Tuloja kertyy siis melkein 80 000 euron arvosta, mutta ei tarvitse maksaa veroa, kun se ei tule suoraan rahana tilille.
Vautsivau. Täytyykin tästä lähtien ehdottaa asiakkaille, että maksakaa mieluummin vaikka lahjakortteina ja käyttötavaroina, kun se on verotonta. Miettikää kuinka paljon tulen yrittäjänä säästämään veroissa!
Kuka nyt tuollaisen ilmoituksen tekisi? Sinäkö? Vaikea on arvoida tuotteiden yhteisarvoa, niin minun kuin verottajan. Verottajalla on muutakin tekemistä kuin miettiä bloggaajien shampoo- ja vaatenäytteiden arvoa. Minusta yrityksen kuuluisi laskea tuotteiden arvo, nehän jää lähetyslistalle ja sitten voin bloggaajana miettiä, laitanko verotukseen.
Ei mainostilasta noin paljon makseta. Sitä paitsi yksi mainos jää alle 3999e, joten ei tarvitse ilmoittaa.
vaatteet ja muu krääsä on bloggaajien työvälineitä, eli ne pitäisi pikimminkin voida vähentää verotuksessa kuin maksaa veroa. Itse vähensin järjestelmäkameran ja luultavasti meni läpi.
Kohta tulee verotiedot. Tämä ketju vinkiksi iltapäivälehdelle ja Seiska-lehdelle ja vaikka jollekin tv-ohjelmalle, niin kuulumisten bloggaajien verotiedot syyniin!