Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä&mies olohuoneeseen, etälapsille oma huone?

Vierailija
22.10.2013 |

Asumme kolmiossa, ja tällä hetkellä kahdesta makkarista toinen on ollut minun ja miehen ja toinen meidän 1v:n. 1v on tähän asti nukkunut meidän kanssa samassa huoneessa, ja kaksi etälasta ovat nukkuneet hänen huoneessaan. Nyt alkaa tulla ajankohtaiseksi 1v:n siirtäminen omaan huoneeseen, ja mietin huoneratkaisuja. Tuo nykyinen lastenhuone on kovin pieni kolmelle lapselle, lapset ovat vähän eri rytmissä ja muutenkin kaikkien nukkuminen samassa huoneessa kuulostaa hankalalta.

Minä ja mies mahduttaisiin varmaan sänkyinemme olohuoneeseen, ja etälapset saisivat oman huoneen. Toisaalta sitten meillä seisoo yksi huone tavallaan tyhjänä, kun siellä nukkuvat lapset vain joka toinen viikonloppu, lomilla enemmän. Tykkään kovasti mun ja miehen makuuhuoneesta, se on ihanan rauhallinen ja siellä on hyvä nukkua. Sinänsä en haluaisi siitä luopua, mutta jotainhan tässä on keksittävä...

Miten teillä muilla on järjestetty etälasten nukkumiset? Jos siis ei ole isoa omakotitaloa, jossa kaikille on automaattisesti oma huone.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 18:01"]

Etälapset nukkuvat olkkarissa teillä ollessaan tai 1 v:n kanssa samassa makkarissa.

Etälapsilla ei tarvitse olla omaa huonetta; eihän kaikilla ydinperheiden lapsillakaan ole omaa huonetta.

[/quote]

mutta olisi epäreilua jos osalla lapsista olisi oma huone, osalla ei.

Kaikille lapsille yhteinen huone ja se kuopus vaikka nukkumaan vanhempien huoneeseen silloin kun isommat sisarukset ovat isällään.

En todellakaan laittaisi isompia lapsia olohuoneeseen vuodesohvalle, sehän on kuin olisi vain kylässä.

Lastenhuoneen pystyy kalustamaan kivasti ja kaikille sopivasti mm. parvisängyllä tai toisella sängyllä, joka toimii normaalisti sitten sohvana/istuinpaikkana

[/quote]

Isällään? Voihan se etävanhempi yhtä hyvin olla äitikin.

[/quote]

no tässä tapauksessa se etävanhempi oli isä.. huoh

Vierailija
22/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simple: 1-v nukkuu omassa huoneessaan normaalisti, teidän kanssa silloin kun etälapset on teillä. Isommat tarvii sitä omaa huonetta, taapero ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 19:22"]

no tässä tapauksessa se etävanhempi oli isä.. huoh

[/quote]

Missä niin sanotaan?

Vierailija
24/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan ette itse muuta olkkariin. Mustakin kerrossänky lastenhuoneeseen on ainakin tässä vaiheessa oiva ratkaisu. Pikkuinen voi nukkua vaikka sängynaluslaatikossa tai patjalla tai teidän huoneessa toistaiseksi, kun etälapset ovat käymässä. 

Vierailija
25/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ne etälapset siis ovat?

Eikö mahdu kerrossänkyä sinne tulevan yks veen huoneeseen, ja siten te voitte olla omassa makkarissa edelleen.

Hieno asia, että pohditaan ehkä ihan oikeasti niiden etälastenkin oloja siellä etävanhemman luona, ettei vaan aina ole tilanahtauden vuoksi jossain lattialla nukkumassa...

Vierailija
26/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Meidän makkariin en halua ketään nukkumaan, mieluummin muutan itse olohuoneeseen. Ennen asuimme pienemmässä asunnossa ja silloin etälapset majoittuivat nimenomaan olkkariin patjoille ja tavarat olivat hyllyssä. Koin sen rasittavaksi, patjarumba kyllästytti ja muutenkin leluja oli hujan hajan. Haluaisin, että koti on ns. valmiina jokaiselle.

Nämä etälapset ovat siis 5v ja 6v. 

Lastenhuoneeseen ei mahdu kolmea sänkyä. Katto on vino, joten se rajoittaa paljon. Yksi kerrossänky ehkä mahtuisi, mutta ei siihen enää pinnasänkyä lisäksi. Ja tosiaan en usko, että kaikkien kolmen nukuttaminen samaan huoneeseen onnistuisi kovin kivuttomasti... 

Etälapset olkkariin - periaatteessa ihan hyvä, mutta tosiaan patjarumba on ihan sanonko mistä. Eikä parin vuoden päästä voi oikein jotain 10-vuotiasta majoittaa olkkarin lattialle... 

Täytyypä kysäistä miehen mielipidettä.

Ap

Vierailija
27/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:45"]

Vauva ja etälapset vuoronperään? Muuten nuorin teidän huoneessa yötä. Leikkimään varmaan sopivat samaan mh tai olohuoneeseen kaikki lapset.

[/quote]

Haluan nimenomaan 1v:n vähitellen pois meidän huoneesta, koska herään jokaiseen äännähdykseen ja univelka sen kuin kertyy.

Vierailija
28/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti sentään. 1v. ei tarvitse omaa huonetta. Vasta kouluiässä annatte sen huoneen hänelle. 1v. paikka on vanhempien vieressä. Aina ja kaikkialla.

Vierailija
29/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti sentään. 1v. ei tarvitse omaa huonetta. Vasta kouluiässä annatte sen huoneen hänelle. 1v. paikka on vanhempien vieressä. Aina ja kaikkialla.

Vierailija
30/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:35"]

[/quote]

Kai tämä oli vitsi?

Vierailija
31/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, mä en ole lapsena edes tajunnut loukkaantua kun mulla ei isän luona ollut omaa huonetta eikä tilaa omille tavaroille, vaan nukuin työhuoneessa!

Vierailija
32/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ap oikein ymmärrä, mikä siinä patjarumbassa niin kamalaa on? Siis sillä tavallahan usein nukutaan mummolassakin. Itse asiassa lapsipuoleni, nuori omillaan asuva aikuinen, nukkuu meillä käydessään patjalla lattialla, eikä ole kovin traumatisoitunut. En oikein tiedä noista vierassänkysysteemeistä, kuuluvat jotkut olevan ihan käteviä, ehkä voisit niitä tutkailla? Parastahan tietysti olisi, jos jokaisella olisi oma huone, mutta kaikkea ei kai voi yleensä saada. En tiedä millainen nukkuja teidän pienin on, mutta monesti tuon ikäisillä vekslaaminen nukkumapaikasta toiseen vain hankaloittaa sen oppimista, miten yöllä nukutaan kunnolla. Ja jos antaisitte lastenhuoneen nyt lapsipuolille ja koulun alkaessa pienimmälle (kuten joku ehdotti), niin enpä tiedä olisivatko esimurkkuikäiset lapsipuolet syvästi riemuissaan juuri siinä iässä.

Vierailija
33/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän makuuhuoneeseen pieni sänky, jossa pikkuisin lapsi voi nukkua niinä öinä, kun etälapset ovat käymässä. Toiseen makuuhuoneeseen kaksi sänkyä (esim. parvi), joista toisessa pikkuisin nukkuu silloin, kun etälapset eivät ole käymässä. Etälapsille huoneeseen oma lipasto yms.

Vierailija
34/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no 1v.n nukkumapaikkaa en ala vaihdella. On aika levoton nukkuja ja kaikki muutokset on takapakkia. Omissa huoneissa olisi sekin puoli, että isommat saisivat levitellä pikkutavaroita rauhassa eikä 1v olisi nitä syömässä... jaa-a. Ap

Vierailija
35/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 11 oli paras ehdotus nukkumis/huonejärjestelyjen suhteen!

Vierailija
36/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:53"]

Oho, mä en ole lapsena edes tajunnut loukkaantua kun mulla ei isän luona ollut omaa huonetta eikä tilaa omille tavaroille, vaan nukuin työhuoneessa!

[/quote]

En mäkään ole tajunnut! Minne voi reklamoida tälleen jälkikäteen?

Minä ja sisko nukuttiin isän luona kulmasohvalla ja öisin jalat osuivat toisen jalkoihin. Hitsi kun en ole ymmärtänyt traumatisoitua siitä. Olisi isän pitänyt uuden naisensa kanssa vuokrata yhtä huonetta isompi asunto ihan vain sitä varten, että me kävimme siellä NELJÄN yön ajan kuukaudessa eli joka toinen viikonloppu.

Kun vanhempamme erosivat nukuimme isäni ensimmäisessä vuokrakämpässä varmaankin lattialla patjoilla ja olimme juuri jotain 6v. ja 5v. Muistan, että se oli itseasiassa jännittävää, kun sai nukkua jossain muualla kuin omassa sängyssä.

Ei minulla ollut ikinä sellaista tunnetta, että olisin mennyt isän luokse "kotiin" vaan olin isän luona kylässä ja tapaamassa isää. Minun kotini oli äidin luona, jossa minulla oli oma huone. Eri asia, jos olisin ollut esim. viikko vuoroin vanhemmillani, jolloin oma huone olisi tarpeellinen. Kävin yökylässä melkein kuukausittain isovanhemmillanikin. Sinne olisi varmaan myös pitänyt vaatio huone omaan käyttöön, jossa olisin saanut olla yksin omassa rauhassa koko vierailun ajan.

Jos meillä olisi tuollainen tilanne, etälapset nukkuisivat patjoilla ja ne nostettaisiin päivän ajaksi sivuun. Sitten ne pitäisi vierailun päätteeksi rullata ja viedä säilöön. Toki se 1-vuotias voisi myös olla vanhempien huoneessa vierailun ajan ja patjat pitää hänen huoneessaan, mutta jossain vaiheessa hänellä tulee olemaan ihan oma huone, joten miksei totuttaa etälapsia jo nyt siihen. Ei se ole eriarvoistamista, jos käynnit ovat pari viikonloppua kuukaudessa. Varmaan joku ehdottaa, että niille kahdelle etälapselle pitäisi olla omat huoneet eli siitä vaan neljän makuuhuoneen asuntoa etsimään ettei kenellekään tule paha mieli.

Jos ne etälapset saavat rakkautta ja huomiota ja heistä välitetään niin ei ne oikeasti mene siitä pilalle, jos heillä ei ole omaa huonetta parin yön ajan. On kyllä sellaista curling-touhua, jos aletaan tällaisessa tilanteessa antamaan lapsien käyttöön aikuisien makuuhuone.

Vierailija
37/52 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan IKINÄ muuttaisi olohuoneeseen nukkumaan. Kyllä nyt hyvänen aika aikuisilla ihmisillä pitää olla oma makuuhuoneensa!

Vierailija
38/52 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvanut ydinperheessä, tosin samassa taloudessa asuivat myös mummu ja ukki. Minulla oli oma sänky 0-6-vuotiaana ja 15-20-vuotiaana. 6-13-vuotiaana nukuin äidin ja isän sängyssä ja 13-15-vuotiaana patjalla lattialla. Patja & vuodevaatteet vietiin päiväksi vintille ja sieltä hain ne illalla. Oli minulla 11-vuotiaasta lähtien koulupöytä ja pienenä eteisessä puulaatikosta tehty hylly. Siinä oli omat tilani.

Ja nyt pitää olla etälapsilla oma huone. Kyllä ne tarvitsee molemmat oman huoneen, joten ehdotan, että muutatte sekä itse, että se 1v olkkariin ja annatte molemmat makkarit etälapsille. Ja lukitsette ne huoneet siksi ajaksi kun lapset eivät ole teillä.

Vierailija
39/52 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä kysäistä miehen mielipidettä.

Ap

No joo, se voi olla ihan järkevä vaihtoehto, hänelläkin saattaa olla mielipiteensä, jos hänen lapsistaan on kysymys. "Eiku mää päätin jo AV-mammojen kaa"...

Vierailija
40/52 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rakennettiin väliseinät pariin huoneeseen, niin etälapset saivat omat huoneensa, jotka olivat kyllä hyvin pienet, mutta omat kuitenkin.