Täyttykö puhelinmyyjän höpistä firman kirjoittamat litaniat joka asiakkaalle?
... vai saako itse päättää, miten tuotetta myy?
Olen ollut kohta puoli vuotta työttömänä, ja mikä tahansa duuni alkaa vaikuttaa houkuttelevalta. Puhelinmyyjän paikkoja on jatkuvasti tarjolla, joten olen niitäkin miettinyt. Mutta en todellakaan ala "myymään" tuotetta asiakkaille sillä samalla ylipirteällä puheripulilla kuin minulle yritetään aina myydä, vaan haluaisin tehdä työtä omalla tavallani, asiakasta kunnioittaen. Onnistuuko se, vai saneleeko firma, mitä pitää sanoa?
Kommentit (6)
Meidän ainakin piti puhua se litania, ja se oli kyllä huijausta...
Huvittavaa miten puhelinmyyjien äänensävystä toisinaan kuulee miten lukevat suoraan paperista. Tiedä sitten onko teksti ise vai firman tuottama.
Olen seurannut puhelinmyyntiä aika paljon (suunnilleen samojen seinien sisällä töissä). Jos esimiehellä on hiukankin järkeä niin totta kai saat tehdä kauppaa sillä tavalla millä sitä parhaiten tulee. Mutta sitä pitää myös tulla. Ja usko pois, se ei toimi tehokkaasti niin että vaihtelet tekstiä jokaisen vastaajan kanssa tai soitat kokonaan ilman valmista tekstiä. Oma liturgia voi olla parempi kuin annettu, mutta et voi hinkata sitä joka puhelun välissä. Älytöntä jaksamista se homma vaatii, sopivan luonteen lisäksi. Hauskaa tuskin tuolla alalla töissä on kellään, edes niillä jotka pärjää hyvin.
Mun puhelinmyyjän ura jäi parin tunnin mittaiseksi (lähdin itse veke), mutta ainakaan siinä firmassa meille ei annettu mitään litaniaa paperilla. Ehdotuksia kouluttaja kyllä kertoi, mutta muuten ihan vapaasti sai puhua.
olisin mieluummin työtön kuin puhelinmyyjä. mieti vielä ap.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:15"]
... vai saako itse päättää, miten tuotetta myy?
Olen ollut kohta puoli vuotta työttömänä, ja mikä tahansa duuni alkaa vaikuttaa houkuttelevalta. Puhelinmyyjän paikkoja on jatkuvasti tarjolla, joten olen niitäkin miettinyt. Mutta en todellakaan ala "myymään" tuotetta asiakkaille sillä samalla ylipirteällä puheripulilla kuin minulle yritetään aina myydä, vaan haluaisin tehdä työtä omalla tavallani, asiakasta kunnioittaen. Onnistuuko se, vai saneleeko firma, mitä pitää sanoa?
[/quote]
Saathan sä sanoa mitä tahansa, kun vaan tulosta tulee. Mutta se ei juurikaan kannata koittaa itse kehitellä sitä höpötystä, koska sulla ei kuitenkaan ole mitään osaamista asiassa. Ja jos olisi, niin se tulisi olemaan suht samanlainen kuin sulle annettukin teksti. En kuitenkaan suosittele kenellekään tuota alaa vaikka olisit kuinka tylsistynyt. Sä vaan myyt mummoille paskaa, jota ne ei tartte etkä saa edes järin hääppöstä korvausta tuosta. 1000e/kk tulee olemaan paljon tiukemmassa kuin uskotkaan.