Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eivät anna koskaan koiransa tulla tervehtimään toista?

Vierailija
22.10.2013 |

Ymmärrän toki ettei aggressiivinen koira saa tulla haukkumaan toiselle mutta miksi eräät koiranomistajat ovat sitä mieltä ettei koiran tarvi koskaan mennä toisen koiran lähelle vaikka koira olisi ihan ystävällinen ja halukas tervehtimään toista? En tajua...

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä koiraansa sosiaalistuttavat koiranomistajat ovat juuri niitä, jotka päästää koiran hyppimään lapsienkin päälle ja nuolemaan, kun "ei se fifi ole vihainen"

No joo, mutta lapsi on allerginen koirille. Toiseksi itse inhoan hurttia, jotka tulee kuolaamaan vaatteille ja nuuskimaan jalkoväliä, vaikka olisikin kuinka kiltti

Vierailija
82/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin että minä en halua "moikata" ketään lenkillä ja mieheni taas haluaa. Mieheni jäkättää aina, kun en päästä koiraamme kenenkään luo. Itseäni vituttaa tyypit, jotka tulevat väkisin "moikkaamaan" hurttansa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te enemmistö ketjuun vastanneista sitä koiraa muka tarvitsette? Tarpokaa yksin mykkänä hiki päässä lenkkinne. Inhottavaa koiran rääkkäämistä. Koira sentään on hieno Luojan luoma laumaolento, joka elää pääosin hajujen maailmassa. Kokeilkaapa yhtenä päivänä elämässänne elää liina silmillä - onko kivaa?

Vierailija
84/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:17"]

Ymmärrän toki ettei aggressiivinen koira saa tulla haukkumaan toiselle mutta miksi eräät koiranomistajat ovat sitä mieltä ettei koiran tarvi koskaan mennä toisen koiran lähelle vaikka koira olisi ihan ystävällinen ja halukas tervehtimään toista? En tajua...

[/quote]

Kun olen koiran kanssa lenkillä, olemme lenkillä, emmekä etsimässä uusia tuttavuuksia. Ärsyttää suunnattomasti ne lenkkittäjät, jotka antavat koiriensa haahuilla ja huutelevat että "tää on ihan kiltti". SO? Ei kiinnosta. Yleensä nuo haahuilevien koirien lenkittäjät pitävät koiraan vielä fleksissä, eivätkä saa sitä koiraansa vierelle kun vastapuoli ei halua jäädä "tutustumaan".

Kun haluan koiralleni seuraa, menen koirapuistoon tai sovin treffit kavereiden kanssa. Silloin koirani ei ole hihnassa ja näin ollen koko aikaa käskyn alla. Toisin kuin lenkillä.

Et kai sinä anna lapsiesikaan haahuilla ympäriinsä ja "tutustua" kaikkiin ihmisiin jotka vain sattuvat tulemaan vastaan?

Vierailija
85/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia "moikkaajia" on ne, joiden dogi lyö maahan pitkäksi (ja kas, tuijottavat herkeämättä mun koiria, pää alhaalla. koiran signaaleissa tuo tarkoittaa yy kaa koo -  anna palaa)  ja joko ei ihminen tee elettäkään saadakseen koiransa liikkeelle tai pahimmissa tapauksissa remmi on löysällä ja just kun oot ohi menossa, niin tää koira lataa täysillä päälle. Ainahan ne ei hyökkää aggressiivisina vaan voit olla ihan innostustakin. Tosin ohi menevien koirien mielestä joku tulee iholle. Ja sehän laukaisee puolustusreaktion. Useimmissa. Koirien elekieli kun on niin helposti luettavaa, jos ihmiseltä löytyy lukutaitoa. Ja väittäisin, ettei useimmilta löydy.

Mua ihmetyttää kovasti, miksi useimmat pikkukoirat (yleistäen kaikki alle 8kg) saavat olla ilman rajoja. Täällä päin lähes tulkoon kaikki pikkukoirat on ihan käytöstavattomia. Eikö pikkukoiraa tarvii kouluttaa siinä missä isojakin? 

Ja ennen kuin täällä lauotaan totuuksia koiran kouluttamisesta/sosiaalistamisesta/käyttö tarkoituksesta kannattaa varmaan miettiä, mihin tarkoitukseen kukin rotu on kehittynyt ajan saatossa. jokainen koira on yksilö, se mikä sopii sun fifille ei välttämättä sovi mun murrelle. 

Ja ps. Mun koirat on sosiaalisia vaikka ei tervehditä jokaista vastaan tulijaa. 

Vierailija
86/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahden suurehkon nuoren koiran kanssa ei myöskään moikkailla. Oon työni tehnyt siinä, että molemmat nätisti ohittaa muut koirat ja lenkki sujuu. Kerrankin kun nartulla oli ekat juoksut eikä tiedetty kuinka meidän uros reagoi muihin, päästi joku koiransa tulemaan äkisti luokse ja siitähän riemu syntyi.. En myöskään ymmärrä "se kuuluu koiran elämään, on luonnollista yms", enemmän luontaista on koirien juosta vapaana ja valita itse leikkikaverinsa. Ei ihmiset, koirat, kissat tule kaikkien kanssa toimeen. 

Kun haluaa koiraansa sosialistaa, on puistot ja kaverit ihan mahti juttu! Mielestäni on inhottavaa sanoa tunteettomaksi jos yritän tehdä niin koirani kuin omankin elämän mielekkääksi muilla keinoilla kuin remmissä moikaten. Meillä vaan on muut tavat aktivoida koiraa.

Vierailija
87/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän riemu lykkäisi jos joku sokea ostaisi opaskoiran, jota ei olisi koulutettu sivuuttamaan toiset koirat...

Palveluskoirat tekevät työtä, niiden koulutus kestää kauan ja tärkeää on niiden keskittyminen avustamiseen. Ei sellaisia koiria voi päästää missä tahansa nuuskuttamaan.

Vierailija
88/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempien koiraa (siis silloin jo otettu kun asuin heillä) päästän muiden PIENIEN koirien lähelle. Lisäksi jos tunnen, ja koira tuntee isomman koiran voin päästää. Vanhempieni koira ei räksytä pienille, oman kokoisilleen koirille mutta jostain syystä uhoaa isommille. En tiedä mistä tämä johtuu, voisiko olla siksi kun kadun päästä on pari kertaa karannut meidän ollessa lenkillä sellanen lehmän kokonen koira tielle, jahtaamaan mun pikku puudelia. Siinä se on sitten juossut henkensä edestä lyhyessä hihnassa minua ympäri kunnes ison koiran omistaja on tullut paikalle. Muitakin huonoja kokemuksia on isoista koirista. Ihan jo siksi en laske kaikkien koirien läähelle. Pikku koiratkin jos jo kauempaa räksyttää ja murisee niin kierrän kaukaa. 

Vierailija
89/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa hyvät ihmiset huomioon että koirat ovat erilaisia. Se että teidän fifi on niin hyvin pentuna sosiaalistunut, ettei kenellekään ikinä hauku ei tarkoita sitä etteikö sitä naapurin louskuttavaa pystykorvaa olisi sosiaalistettu. Tai sitä isoa palveluskoiraa. Onko joku teistä nähnyt joskus ison palveluskoiran jota ei ole sosiaalistettu lainkaan (muualla kuin iltapäivälehtien otsikoissa)? Seurakoiriksi jalostetut koirat ovat yleensä hyvin erilaisia kuin esimerkiksi käyttökoirat (metsästys, palveluskoirat). Minkäköhän takia poliisi käyttää sakemanneja ja maleja, miksi metsästäjät norjanharmaata? Sakemanni ei toimi hirvimetsässä, mutta se ei epäile poliisikoirakäytössä purra. Norjanharmaa todennäköisesti ei pure ketään käskystä, mutta haukkuu kyllä hirvet metsään. Minkä takia sitten sinun nurkassasi nukkuu pienoinen fifikoira, jonka ainut ja aivan yhtä arvokas tehtävä on olla seurakoira? 

Tutustukaa eri rotujen historiaan. On hyvin paljon rotuja, jotka todennäköisesti eivät tule aikuisena toimeen vieraiden koirien kanssa. Syyt löytyvät jalostuksesta, vieteistä. 

Koiran ei tarvitse nuuskutella toisten koirien peppuja lenkillä, ihmiset tarvitsevat sitä paljon enemmän kuin mitkään koirat. Toisilla tämä ei ole ongelma, tämän vuoksi meillä on mm. koirapuistot. 

Täytyy vielä sanoa tähän loppuun, että kylläpä tuli minun koiralleni paha mieli kun kaikki te haistelunkannatajat halusitte tutustuttaa omat koiranne minun koiraani. Kunnes se kasvoi aikuiseksi. Nyt te vaihdatte toiselle puolelle tietä. 

Vierailija
90/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä sellaisia koiria, jotka tarvitsevat runsaasti tehokasta liikuntaa voidakseen hyvin. Joku kolmen tunnin maleksien suoritettu nuuskuttelulenkki ei vaan vastaa tähän tarpeeseen. Siksi pitää painaa se teholenkki ihan ilman moikkailuja ja moikkailut on sitten erikseen.

Vierailija
91/93 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin kun asutaan alueella missä on paljon koira niin kannatta antaa pentukoiralle mahdollisuus tutustua alueen muihin koiriin. Toki vain luvan kanssa ettei vain tule vaarallisia tilanteita. Sillä kun koirat on saanut kohdata alueen muita koiria niin ne opitaan tuntemaan niin sitten aikuisena ei niille tarvitse haukkua kun ei niin pelota. Vihaisia koiria ei missään nimessä kannata tervehtiä eikä koiriin jotka ei ole saanut tutustua toisiin koiriin eivät meinaan osaa välttämättä käyttäytyä kun on se sosiaalinen toiminta jäänyt vähemmälle. Moni vannoo sen asian puolesta että vain koirapuistossa tavataan mutta aika pieni osa koiranomistajista käy koirapuistossa lisäksi koirapuistoon tuodaan koiria jotka ei osaa käyttäytyä ja ovat arvaamattomia niin eihän sinne kannata viedä pentua saa ikuisen trauman.

Vierailija
92/93 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koira, jota monet jo rodun perusteella luulevat kaikkien kaveriksi ja jokaisele ystävälliseksi. Joo, elämänsä ekat 8 vuotta se olikin, vaan kun vapaana juokseva iso paimenkoira kavi takaapäin kinni ja repi koiran niin hajalle, että toipuminen vaati kolme leikkausta ja reilun vuoden aikaa, ei tämä "pikkufifi" enää hyväksy kuin ennestään tutut koirat. Muille rähistään ja haukutaan. Koirankouluttajan kanssa tehdään hommia, että lenkkeily rupeaisi sujumaan edes vähän hiljaisemmin, mutta jotkut haluaisivat sitkeästi päästää oman koiransa luo, kun "tää on niin kiltti, ei tuo haukku haittaa tätä".  Mepä mennään ohi, koska en oikeasti halua aiheuttaa koiralle enää lisää traumoja...

Vierailija
93/93 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä.Monet koiranomistajat ovat haukkuneet minua että mikä vika minulla on kun otan välimatkaa enkä tule tervehtimään heidän koiraansa.Minun koira ei pidä kaikista koirista eikä tarvi.Se on minun koira ja minä laumanjohtajana päätän mistä kävellään.Olen huomannut että näin lenkit menevät paljon paremmin ja ilman hampaiden kiristyksiä.😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi