Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eivät anna koskaan koiransa tulla tervehtimään toista?

Vierailija
22.10.2013 |

Ymmärrän toki ettei aggressiivinen koira saa tulla haukkumaan toiselle mutta miksi eräät koiranomistajat ovat sitä mieltä ettei koiran tarvi koskaan mennä toisen koiran lähelle vaikka koira olisi ihan ystävällinen ja halukas tervehtimään toista? En tajua...

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:26"]

Koira on laumaeläin, ja ahdistuu vieraan lauman kohtaamisesta, vaikka sinä et sitä näkisikään/osaisi tulkita.

Lisäksi koira ei mitenkään pysty remmissä ollessaan puhumaan koiraa luontevasti, joten väärinymmärrysten riski on suuri.

Näistä syistä omat koirani eivät koskaan tervehdi remmissä muita koiria. Lisäksi tietysti syynä lenkkien sujuvuus: lenkillä lenkkeillään, eikä jäädä tervehtimään.

Suosittelen tutustumaan koirapsykologiaan ja yleisestikin koirien käyttäytymiseen ja tarpeisiin, niin ei tarvitse ihmetellä.

[/quote]

Juuri näin.

Oma koirani sosialisoi toisten koirien kanssa sitten sovituilla leikkitreffeillä jossain ihan muualla. Lenkit ja leikkiminen on asia erikseen. Se ei treffaile vastaantulijoitten vieraita koiria lenkkipolun varrella, koska jos se vastaantuleva luffe käykin näitten väärinymmärrysten takia oman koirani päälle, koirani silmissä minä olen epäonnistunut laumanjohtajana. Pomon tehtävä on suojella perhelaumaa, ja jos koirani päälle hyökätään kun se oli minun suojeluksessani, miksi se luottaisi minuun enää?

Minkä ihmeen takia minun pitäisi luottaa vastaantulijan sanaan, että heidän koiransa on "kiltti"?

Vierailija
42/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:36"]

usein olen miettinyt että eräät kohtelevat koiraansa kuin jotain hallittavaa esinettä. ei anneta tutustua ollenkaan muihin saati edes ulkona haistella tai tehdä mitään koiralle luontaista...siinä vaan kiikutetaan koiraa suoraan eteenpäin kauheeta vaihtia ja koira vielä ihan lyhyessä remmissä sivulla...koiran elämääkö?

[/quote]

Sulla on joku seurakoira, eikö? Katsos kun on koiria, ja sitten on "koiria". Koirat elävät laumanjohtajan alaisuudessa, ja ovat tyytyväisiä asemaansa. Sitten ne toiset.. no jos meidän Fifi tahtoo pysähtyä tähän, niin tokihan koko perhe pysähtyy. Need I say more?

t. 16, palveluskoiraihminen joka ei ap:n mopsia/ chihua/ yms koirana pidäkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten jännä juttu että kun koira on se vastikään kotiin tuotu pentu niin mistään ei puhutakaan kuin siitä miten tärkeää koiralle on saada koirakontakteja jotta sosiaalistuu. Missä vaiheessa ne sosiaaliset kontaktit sitten menettävät merkityksensä kun aikuinen koira ei yhtäkkiä enää tarvitsekaan koirakontakteja tuolla ulkona? Ja on ihan höpön pöpöä väittää että koirapuistoissa se tapahtuu. tiedän että hyvin harva niissä koiransa kanssa käy!

eikö teidän koirilla todella ole koirakavereita, se naapurin koira tai joku muu joka joka ilta osuu samoille huudeille haistelemaan lenkillä? Ainako vaan tiukasti aktse eteenpäin vietynä ohjaatte koiranne ohi? Surullista ja aiheuttaa takuulla paljon käytösongelmia.

Vierailija
44/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme lenkillä treffaile muita koiria. Käymme koirapuistoissakin lähinnä oman lauman kanssa tai tuttujen kanssa. Meidän koirilla on omat koirakaverit (lähinnä agilitysta) ja niitä tapaamme useamman kerran viikossa. Lisäksi omassa laumassa on koirakaveria tarpeeksi. 

Tuntemattomat koirat voivat kantaa tauteja, kuten kennelyskää. Harrastuskoirat ovat rokotettuja ja muutenkin mahdolliset tartuntataudit tiedotetaan niissä piireissä hyvin (mahataudit, kennelyskät, nenäpunkit).

Tästä syystä emme haistele, leiki tai mitään muuta vastaava tuntemattomien vastaantulijoiden kanssa. Sama sääntö on lapsillemmekin eli voidan tervehtiä, mutta emme ala halailla, kaulailla tai painia kaduilla ja teillä.

Vierailija
45/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:44"]

usein olen miettinyt että eräät kohtelevat koiraansa kuin jotain hallittavaa esinettä. ei anneta tutustua ollenkaan muihin saati edes ulkona haistella tai tehdä mitään koiralle luontaista...siinä vaan kiikutetaan koiraa suoraan eteenpäin kauheeta vaihtia ja koira vielä ihan lyhyessä remmissä sivulla...koiran elämääkö?

[/quote]

Sulla on joku seurakoira, eikö? Katsos kun on koiria, ja sitten on "koiria". Koirat elävät laumanjohtajan alaisuudessa, ja ovat tyytyväisiä asemaansa. Sitten ne toiset.. no jos meidän Fifi tahtoo pysähtyä tähän, niin tokihan koko perhe pysähtyy. Need I say more?

[/quote]

Tässä juuri hyvä esimerkki ihmisestä jolle ei koiraa pitäisi antaakaan! Kohtelee koiraa kuin esinettä, hyödykettä. ikävä asenne suoraan sanoen!  joo mullakin on seurakoira ja osaan kohdella sitä koirana, elävänä olentona enkä minään harrastevälineenä!

Vierailija
46/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tiesitkö että on olemassa tiettyjä rotuja, jotka eivät tule toisten koirien kanssa toimeen? Ja tiesitkö, että on myös olemassa yksilöitä, jotka eivät syystä tai toisesta tule toisten koirien kanssa toimeen, esim. jos koiralla on kipuja, voi se silloin olla agressiivinen. Tuollaisia koiria ei vaan voi päästää tervehtimään.

Ja tuo, että jotkut ei anna haistella, vaan paahtavat eteenpäin... Oletko ajatellut, että he voivat olla lenkillä ihan vaan kuntoilumielessä? Minä en anna koiran nuuskia kun ollaan sauvakävelyllä tai juoksulenkillä, koska nuo lenkit on nimenomaan liikuntaa varten. Meillä on nuuskimislenkit erikseen, ja ne nuuskimislenkit kävellään eri teillä kuin kuntoilulenkit, lähempänä kotia. Lisäksi käydään tuttujen koirien kanssa metsälenkeillä vapaana, jossa koirat saavat täysin vapaasti "sosialisoitua".

Pointtini oli, että se minkä näet vilaukselta lenkillä ei kerro totuutta siitä, miten "koiramaista" elämää kukin koira oikeasti elää.

Vierailija
47/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni koira, jota ulkoilutan säännöllisesti, on todella sosiaalinen ja kiltti, eikä se ole ikinä aggressiivinen muita koiria kohtaan. En silti päästä sitä kovin mielelläni haistelemaan muita koiria lenkeillä, sillä sitä varten käymme koirapuistossa. Syyt:

- Tunnin kävelyllä voi tulla kevyesti vastaan parikymmentä koiraa. Jos jokaisen kohdalle jäisi haistelemaan edes minuutiksi, lenkki pitenisi aika paljon.

- Kävelystä tulee ikävän katkonainen. Tykkään käydä koiran kanssa reippailla kävelyillä, joissa syke oikeasti nousee, enkä kestä sellaista laahustelevaa

matelemista. Jotenkin liikkumisesta tulee turhauttavaa, jos pitää pysähtyä jatkuvasti. 

- Vaikka koira on jo 6-vuotias, se alkaa helposti hyppiä, pyöriä ja kieriä, jolloin hihnat menevät solmuun. Siinä sitten pahimmillaan tukitaan koko väylän liikenne, kun koirat telmivät keskellä tietä.

- Sain kerran netin keskustelupalstalla kunnon haukut eräältä koiranomistajalta, kun myönsin joskus harvoin päästäväni koiran haistelemaan muita koiria. Kuulemma kaltaiseni idiootit pilaavat hänen elämänsä.

- Olen kömpelö koira-aiheisessa small talkissa. Suoraan sanottuna minua ei pätkääkään kiinnosta, kuinka vanha toinen koira on, mikä sen nimi on tai mistä leikeistä se tykkää eniten. Toisaalta tuppisuuna seisoskelukin tuntuu kiusalliselta.

En minä nyt suutu tai raivostu, jos joku päästää koiransa haistelemaan kävelyllä, eikä noissa kohtaamistilanteissa ole ikinä tapahtunut mitään ikävää. Silti yritän olla koiran kanssa johdonmukainen. Silloin tosin vähän meinaa jo tulla ikävää sanomista, kun olen selvästi vetänyt koiran hihnan tiukalle ja yritän sanoa sille, että mennään ohi, ja sitten vieras koira tuleekin haistelemaan.

Vierailija
48/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:44"]

[/quote]

[/quote]

Ja tässä on ihminen joka hankkii eläimen vain välineeksi, ei rakkaaksi lemmikiksi. no meitä tosiaan on niin moneen junaan! Toivottavasti sun palveluskoirasi osaava totella ettet tee niistä rukkasia talveksi!

Vierailija
49/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi jäätte ihan jumiin paikallenne, kun vastaan tulee koirakko? Ettekö hallitse koiraanne, sekö määrää koska pysähdytään, ettekö saa sitä liikkeelle? ... repii sen sessensä väkisin ohitse, vaikka sillä on neliraajalukitus päällä...

Ne jumittavat koirat vielä ovat yleensä makuuasennossa, mikä on kyllä sille ohittavalle koiralle todella epäreilu asetelma. Toinen saa rauhassa omia maaperän, vaania lähestyvää koiraa ja "parhaassa" tapauksessa sitten päästetään vielä takakautta haistelemaan! Ei siinä mitään, jos se ohitettava koirakko pysähtyy, koska vasta opettelee rauhallista ohitusta, omistaja ottaa siihen katsekontaktin vähän sivummassa ja me koirinemme ohitamme hiljaa, sehän on mitä parasta harjoitusta. Mutta kun ne yleensä ovat niitä öykkämöykkiä, jotka ensin ottavat tilan haltuun ja sitten alkaa älämölö ja perään hyökkiminen, ja minun koirallani on se paine niskassa huonosti käyttäytyvän koiran takia, ärrrh!

Vierailija
50/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä saa toki tervehtiä muita koiria, etenkin tuttuja. Kaikkia emme ehdi haistella mutta emme hysterisoi mistään taudeista saati siitä että toinen voi purra. emme mene lähelle jos toinen haukkuu tai käyttäytyy uhkaavasti mutta muuten kyllä jos toinenkin omistaja näyttää vihreää valoa.

en näe mitään järkeä koiran täydellisessä eristämisessä.

Vierailija
51/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. lenkit sujuvat paljon rauhallisemmin, kun koira osaa kulkea koko matkan oikealla (eli vasemmalla) puolella minua. Ei tulisi lenkkeilystä mitään, jos aina toisen koiran havaittuaan lyödään jarrut päälle tai rynnätään tien toiselle puolelle rattaiden edestä. Meillä on käytössä 7 metrin fleksi, jossa koira saa jäädä rauhassa nuuskuttelemaan hajuja. Ei aiheudu vaaratilanteita kun ollaan koko ajan reunassa eikä säntäillä sinne tänne. Uskoisin tämän olevan mukavampaa koirallekin, kun ei tarvitse metrin narussa kulkea. Jotta koira osaa näin käyttäytyä, täytyy sille opettaa, että lenkkeillessä ei kiinnitetä huomiota muihin.

2. Koiran ei tarvitse lenkillä moikkailla tuntemattomia. Se pääsee säännöllisesti tapaamaan tuttuja koiria, mikä tuntuu riittävän mainiosti sosiaalisesta kanssakäymisestä. Eikö ole rasittavaa "moikata" hihnassa, kun toinen luulee pääsevänsä leikkimään? Saako koira näistä moikkauksista mitään iloa, kun se on kuitenkin remmissä kytkettynä eikä pääse leikkimään?

3. Suurin osa koiranomistajista inhimillistää koiraansa liikaa, mikä näkyy täälläkin kommenteissa. Koira on eläin, eikä ihminen. Liian moni "ihan kiltti koira" yrittääkin rynnätä kimppuun jos vain kävelläänkin ohi. Siksikään ei moikata, ettei haluta piskejä kiinni omiin nilkkoihin, kun kahden toisiaan tuntemattoman eläimen kohtaamisesta ei voi mennä takuuseen.

Vierailija
52/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien ongelmakäytös lisääntyy hälyttävästi ja minä väitän osalta johtuu juuri siitä ettei osata sosiaalistaa koiraa eikä anneta sen ottaa kontaktia muihin koiriin. Se ei tarkoita sitä että jokainen koira pitäisi lenkillä haistella, kultainen keskitie on hyvä. ai niin eihän palstalla sellaista käsitettä tunneta :)

Ja sinulle joka et pidä seurakoiraa koirana, ÄLÄ OTA ELÄINTÄ LEMMIKIKSI ÄLÄKÄ EDES HYÖDYKKEEKSI. SELVÄSTI ET OLE SOPIVA ELÄIMEN OMISTAJAKSI.

Vierailija
53/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teillä tosiaan ole tuttuja koiria siellä lenkeillä pyörimässä kun koko ajan puhutte vaan vieraista koirista? Outoa!

Me asutaan ison kaupungin taajamassa ja tunnetaan lähes kaikki koirat täältä päin :)

Vierailija
54/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teillä tosiaan ole tuttuja koiria siellä lenkeillä pyörimässä kun koko ajan puhutte vaan vieraista koirista? Outoa!

Me asutaan ison kaupungin taajamassa ja tunnetaan lähes kaikki koirat täältä päin :)

On tuttuja koiria, nekin ohitetaan niin, että me omistajat moikkaamme. Turistaan enemmän sitten siellä koirapuistossa justiin... Mikä tässä nyt on ongelma?

Vierailija
55/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa...joo mun koiralla on paljon kavereita ja usein leikkii läheisessä puistossa niiden kanssa. Myös lenkeillä haistellaan ihan rauhassa ja joo sinulle seurakoirien halveksija vaan tiedoksi että seurakoirahan se täällä ja todella sosiaalinen tapaus kuten kaverinsakin. Kavereina monta ns palveluskoiraakin.  Ehkä sun palveluskoirasi ei sitten niin sosiaalisia olekaan, veikkaisin johtuvan kasvatuksesta!

ap

ap

Vierailija
56/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin on surullista miten juurikin nämä palveluskoirat sun muut kulkevat tiukassa narussa ulkona, eivät saa edes haistella mitään. Varsinaista koiran elämää joo...

Vierailija
57/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas niin risoo nämä jotka antavat koiransa tulla nuuskimaan ja tervehtimään meidän koiraa.

Kyse on kuitenkin 11kk ikäisestä isosta koirasta, jonka koulutus luonnollisesti on edelleen kesken!

Yritä nyt nätisti ohittamista treenailla kun toisten turret hihnapitkällä tulossa tervehtimään!

Meillä vielä ns ongelmakoira tämä pentu. On todella todella keskittymiskyvytön saatuaan itsensä tiettyyn modeen. Hänen on vaikea rauhoittua riehaannuttuaan ja tarvitsee omistajan apua rauhoittuakseen.

Ensin käytän paljon aikaa siihen, että saan koiran rauhoittumaan jotta lenkkeily ja koulutus sujuisi. Seuraavaksi sitten saan kunnolla kontaktin koiraan ja on valmis kuuntelemaan ohjeitani.

Tämähän vesittyy välittömästi kun joku päästää kysymättä koiransa tervehtimään ja taas koira riehaantuu!

Vierailija
58/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän narttu ei osaa hihnassa ollessa tavata muita koiria. Tulee auttamatta rähinää ja koko loppu lenkki menee sitten niin täpinöissä, että itse lenkistä ei tule mitään. Koira on siis muuten kiltti ja irti ollessaan käyttäytyy tosi hyvin, on sosiaalinen ja ei ole koskaan tapellut. Jotenkin se hihna vain ahdistaa niin paljon, että ei kannata edes yrittää.

Kokonaan toinen lukunsa on meidän uros, joka on tosi kiltti ja oikea tossukka, haluaa leikkiä kaikkien kanssa tai vähintäänkin alistuu. Uroksen voisin hyvillä mielin antaa touhuta vaikka jokaisen vastaantulijan kanssa, mutta koira on ilmeisesti habitukseltaan sellainen, että ihmiset kiertävät sen kaukaa. Rotua on joskus käytetty koiratasiteluissa, ja se ilmeisesti yhdistetään siihen, että rotu olisi vieläkin aggressiivinen, joka ei ainakaan oman koirani kohdalla pidä paikkaansa. No, olen kuitenkin todennut, että koirien on paljon helpompi sosialisoida koirapuistossa tai omassa kaverikoira porukassa, kuin lenkillä. 

Vierailija
59/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koirilla ei ole tarvetta joutua pysähtymään jokaisen koirakon kohdalla. Enhän mäkään vaihda kuulumisia jokaisen vastaan tulijan kanssa.

me muodostetaan lauma, jonka johtaja minä olen. 

V*tuttaa vastaan tulijat, jotka väen vängällä päästää räksyttävät piskinsä sinkoilemaan iholle. Ja selittävät Fifille, kuinka tuo ikävä täti ei nyt päästänytkään tervehtimään. Tekis mieli avautua ja kunnolla.

Toinen mikä veetuttaa, on metsikössä irrallaan pidettävät puudelit, jotka ei ole hanskassa... Siellä koitetaan huudella fifiä luokse, mutta kas kun fifillä ei ole mitään kunnioitusta seuraajaansa kohtaan, niin eihän fifi tottele. Sitten huudetaan mulle, että meidän fifi on kyllä ihan kiltti. Mutta mäpäs en päästäkään irti olevaa fifiä mun koirien iholle. Jos ei mun matala murina saa fifiä pysähtymään, niin jalalla saa tehokkaasti pitämään etäisyyttä (ja ei, en tarkoita potkimista).

meillä on omat sosiaaliset piirit, joissa laumat tulee juttuun keskenään, en ole eristänyt koiriani yhteiskunnasta kuitenkaan.

Vierailija
60/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minulla, että koirallani ovat omat kaverinsa. Kun ollaan lenkillä, ei olla sosialisoimassa kenenkän kanssa. Se on minun päiväni tärkein hetki, saan olla hiljaa, saan mennä lujaa, eikä sitä saa häiritä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi