Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eivät anna koskaan koiransa tulla tervehtimään toista?

Vierailija
22.10.2013 |

Ymmärrän toki ettei aggressiivinen koira saa tulla haukkumaan toiselle mutta miksi eräät koiranomistajat ovat sitä mieltä ettei koiran tarvi koskaan mennä toisen koiran lähelle vaikka koira olisi ihan ystävällinen ja halukas tervehtimään toista? En tajua...

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira saa tavata koirakavereita koirapuistossa, ei lenkeillä. Tämä on ollut helpointa opettaa heti pennusta asti - hihnassa ei moikata. Se ei edes yritä, vaan ohittaa nätisti, jolloin lenkki etenee kivasti. Hajuja saa tietysti haistella pitkin matkaa, mutta varsinkin kun koiria on toisinaan enemmän kuin yksi, niin on helpointa opettaa tämä logiikka heti pennusta. Joskus olen tehnyt sen virheen, tai koiran/koirien hoitaja, että ohjeista huolimatta on päästänyt nuuskuttelemaan, ja hihnalenkit on taas yhtä tuskaa, ennen kuin se oppi muistuu mieleen, että hihnassa ei sosialisoidakaan! Ei pahalla siis, lähinnä omaa mukavuudenhalua ainakin omalla kohdallani... :)

Vierailija
22/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori en minäkään tajua. Mulla on sen verran luottoa koiraani että tiedän sen osaavan käyttäytyä toisten koirien kanssa ja tiedän että se kaipaa myös lajitoverin seuraa. Käydään usein koirapuistoissakin joten miksi pelkäisin sitä mitä se remmin päässä tekisi toiselle koiralle? Innoissaan se menee nuuskuttamaan ja totta kai aina kysytään ensin että saako tulla...jos haluaisin eristää koirani muista tekisin vain hallaa sille ja sen käytökselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihnassa tervehtiminen on koiralle tukala tilanne. Jos ap:n koira onkin halukas tervehtimään toisia, niin ne toiset (saati niitten omistajat) eivät välttämättä ole. Hihnassa oleva koira ei pysty elehtimään vapaasti, jolloin herkästi tulee murinoita ja jopa tappeluyrityksiä.

Jos haluat koirallesi kavereita, mene koirapuistoon, missä koirat saavat juosta irrallaan. Älä valittele kävelyteillä ihmisille, jotka eivät halua sinun luffeasi omansa iholle, vaan mennä ohi ja jatkaa sitä lenkkiään.

Vierailija
24/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai mun koirani saa lenkeillä tervehtiä muita koiria jos näyttää siltä että se käy toisellekin osapuolelle. miksi ihmeessä eristäisin koirani muista?

Vierailija
25/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu, joka on todella paljon koirien kanssa ja tietää niistä tosi paljon, sanoo ettei missään nimessä lenkillä pysähdytä haistelemaan tuntemattomia koiria. Ihan sen takia, ettei se vieras koira käy päälle. Mulla on iso koira muutaman kerran olen pysähtynyt, kun toinen koiranomistaja on alkanut puhua. Kaksi kertaa niistä kerroista koirani päälle on hyökätty. Olivat vielä jotain pikkukoiria, mutta kyllä pisti vihaksi, kun omistaja alottaa keskustelun ja kertoo koiransa olevan ystävällinen ja sitten hyökkääkin kimppuun. Enää en pysähtele ja jos pysähdyn, niin koira on mun vierellä.

Vierailija
26/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on laumaeläin, ja ahdistuu vieraan lauman kohtaamisesta, vaikka sinä et sitä näkisikään/osaisi tulkita.

Lisäksi koira ei mitenkään pysty remmissä ollessaan puhumaan koiraa luontevasti, joten väärinymmärrysten riski on suuri.

Näistä syistä omat koirani eivät koskaan tervehdi remmissä muita koiria. Lisäksi tietysti syynä lenkkien sujuvuus: lenkillä lenkkeillään, eikä jäädä tervehtimään.

Suosittelen tutustumaan koirapsykologiaan ja yleisestikin koirien käyttäytymiseen ja tarpeisiin, niin ei tarvitse ihmetellä.

Vierailija
27/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:24"]

Hihnassa tervehtiminen on koiralle tukala tilanne. Jos ap:n koira onkin halukas tervehtimään toisia, niin ne toiset (saati niitten omistajat) eivät välttämättä ole. Hihnassa oleva koira ei pysty elehtimään vapaasti, jolloin herkästi tulee murinoita ja jopa tappeluyrityksiä.

Jos haluat koirallesi kavereita, mene koirapuistoon, missä koirat saavat juosta irrallaan. Älä valittele kävelyteillä ihmisille, jotka eivät halua sinun luffeasi omansa iholle, vaan mennä ohi ja jatkaa sitä lenkkiään.

[/quote]

eipä ole koskaan vielä tullut vastaan toista koiraa joka ei olisi ollut yhtä innokas...tai itse asiassa on ollut pari kertaa mutta tällöin olen huomannut kyllä ihan selvästi toisesta omistajasta etteivät toivo kontaktia. Kai mä sit osaan lukea ihmisiäkin keskivertoa paremmin?

no mun koirani on oppinut tällä tavalla todella sosiaaliseksi, ei ikinä hauku muille ja kavereita riittää :)

ap

Vierailija
28/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän koira ole sillä tavalla aggressiivinen, että purisi, mutta se alkaa räyhätä toisille koirille, kun pääsee lähietäisyydelle, ja mä taas en tietää, miten mulle tuntematon koira reagoi oman koirani räyhäämiseen. Varmaan se näyttää siltä, että ihan hyvällä mielellä on pyrkimässä toisen koiran luo, mutta oikeasti koirani on tosi arka ja pelkää muita koiria, joten estän kaikki tutustumisyritykset.

Vierailija
29/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuukohan meilläkin päin sitten tavallista rohkeampia ja sosiaalisempia koiria kun eivät koskaan tunnu ahdistuvan, lähes aina saa mennä moikkaamaan ja oikein toivovat sitä. Viime aikoina on vähän vältelty kun on liikkeellä kennelyskää mutta muuten kyllä tervehditään melkein aina ja toiset myös...ei ole tähän päivään mennessä kukaan vielä ahdistunut :D

Maiju

Vierailija
30/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokysymys koiranomistajille! Jos näette, että vastaantuleva koirakko EI ole päästämässä haistelemaan koiranne kanssa, niin miksi päästätte sen silti ohituksen jälkeen toisen perään? Se vasta ärsyttävää on, koira ohittaa mallikkaasti ja sitten takaapäin syöksytään koirani äässiin kiinni.

Tai, miksi jäätte ihan jumiin paikallenne, kun vastaan tulee koirakko? Ettekö hallitse koiraanne, sekö määrää koska pysähdytään, ettekö saa sitä liikkeelle? Miten tilanne etenisi, jos mekin vain jähmettyisimme paikalleen? No, joskus ärsyynnyksissäni teen tätä, oma koirani on hallinnassa ja jos oikein ottaa päähän tuo vastaan tulevan koirakon jumittaminen, niin saatan pysähtyä, käskeä koirani istumaan ja siinä me istumme tiiviissä katsekontaktissa tasan niin kauan, kunnes se pysähtynyt pari tajuaa, että emme todellakaan ole liikkumassa mihinkään, ja repii sen sessensä väkisin ohitse, vaikka sillä on neliraajalukitus päällä... =p Eikö ole ärsyttävää? =)

Vierailija
31/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmankos koirien käytösongelmat lisääntyvät vaan kun tarkoituksella pyritään eristämään muista...

Vierailija
32/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, omistajan halusta tässä on kyse eikä koiran halusta. Olen johtaja, ja päätän ketä moikataan.

Koirallani on koirakontakteja, mutta jokainen vastaantuleva koira ei sellainen ole. En päästä lastanikaan leikkimään jokaiseen vastaantulevaan leikkipuistoon, vaikka hän niin haluaisi. Työtä se vaati, mutta nyt 1-vuotiaana koirani ei piittaa ohikulkevista koirista, vaan voimme ohittaa ne ilman showta. Vaikka ap ja koiransa jäävätkin murjottamaan ja kirjoittelemaan meistä nettipalstoille ;)

Vierailija
33/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:30"]Jatkokysymys koiranomistajille! Jos näette, että vastaantuleva koirakko EI ole päästämässä haistelemaan koiranne kanssa, niin miksi päästätte sen silti ohituksen jälkeen toisen perään? Se vasta ärsyttävää on, koira ohittaa mallikkaasti ja sitten takaapäin syöksytään koirani äässiin kiinni.

Tai, miksi jäätte ihan jumiin paikallenne, kun vastaan tulee koirakko? Ettekö hallitse koiraanne, sekö määrää koska pysähdytään, ettekö saa sitä liikkeelle? Miten tilanne etenisi, jos mekin vain jähmettyisimme paikalleen? No, joskus ärsyynnyksissäni teen tätä, oma koirani on hallinnassa ja jos oikein ottaa päähän tuo vastaan tulevan koirakon jumittaminen, niin saatan pysähtyä, käskeä koirani istumaan ja siinä me istumme tiiviissä katsekontaktissa tasan niin kauan, kunnes se pysähtynyt pari tajuaa, että emme todellakaan ole liikkumassa mihinkään, ja repii sen sessensä väkisin ohitse, vaikka sillä on neliraajalukitus päällä... =p Eikö ole ärsyttävää? =)[/quote]

Mulla ei ole tapana ollut koskaan päästää koiraani toisen luo jos ne haluaa ohittaa :) ei myöskään jäädä jumittamaan mihinkään mutta onneksi kuitenkin lähes kaikki ovat tuttuja keskenään (asutaan ison kaupungin taajamassa )ja voidaan tervehtiä ja he meitä myös...

Vierailija
34/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:31"]

ilmankos koirien käytösongelmat lisääntyvät vaan kun tarkoituksella pyritään eristämään muista...

[/quote]

Mielestäni tappeluun usuttaminen ei sekään ole oikein fiksua. Mä asun haja-asutusalueella, ei täällä ole koirapuistoa tai vastaavia paikkoja, joissa koirat voisi toisiinsa totutella, joten tietenkään koirani ei ole tottunut pennusta muihin koiriin. ja kun koiraa ei ole sosiaalistettu, on ehkä vähän liian toivorikasta uskoa, että se satunnaisilla koirakontakteilla oppisi tulemaan lajitoveriensa kanssa toimeen, varsinkin kun kyseessä on muutenkin arahko koira.

Täällä kotikulmilla ei muita koiria tule vastaan kuin pari kertaa vuodessa, mutta kun menen vaikkapa vanhempieni luo, jotka asuvat taajamassa, onkin meno ihan eri.

Vierailija
35/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein olen miettinyt että eräät kohtelevat koiraansa kuin jotain hallittavaa esinettä. ei anneta tutustua ollenkaan muihin saati edes ulkona haistella tai tehdä mitään koiralle luontaista...siinä vaan kiikutetaan koiraa suoraan eteenpäin kauheeta vaihtia ja koira vielä ihan lyhyessä remmissä sivulla...koiran elämääkö?

Vierailija
36/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua aiheuttaa koiralleni ylimääräistä stressiä. Jatkuva vieraiden koirien tapaaminen ei ole luontaista koiraeläimille. Eikä se todellakaan tarkoita sitä, kun koira tarvitsee kavereita, että kaikkia vastaantulijoita pitäisi tervehtiä.

Luulisi nyt tämän verran koiraihmisten tietävän, mikä on luontaista ja mikä ei. Koirankavereita on sellaiset joita tavataan säännöllisesti. Silloin, kun leikitään niin leikitään ja kun lenkkeillään niin silloin lenkkeillään ei seurustella. Rutiinit ne pitää koirillakin olla.

Vierailija
37/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päästän koirani vain tuttujen koirien luo, sellaisten joiden tiedän osaavan käyttäytyä. Vieraista mennään ohi käskyllä "ohi vaan", käskyn ollessa suunnattu lähinnä vinkiksi vastaantulijalle. Varsinkin pienet koirat kierretään kaukaa, koska ne eivät osaa tervehtiä rauhallisesti, vaan alkavat hyppiä isoa koiraani vasten.

Eli jos joku ei anna koiransa tervehtiä sinun koiraasi, ei se tarkoita sitä, etteikö koira saisi tarvehtiä muita koiria.

Vierailija
38/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös aina antanut koirani tutustua toisiin koiriin jos meille osoitetaan että se käy ja onneksi on käynyt sillä mun koirani ei koskaan hauku eikä rähjää muille koirille...kiitos kunnollisen sosiaalistamisen. Näin mä väitän!

Vierailija
39/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tervehditään kyllä aina kaikki tutut koirat eikä meillä päin muita olekaan :) kiva kun koirat osaavat olla keskenään kunnolla ja rähjäämättä kiitos hyvän sosiaalistamisen. Eipä ole koira stressaantunut päin vastoin, oikein puhkuu intoa kun saa kunnolla tervehtiä toisia. Kukin tavallaan toki ei mua kaivele jos joku haluaa mennä koiransa kanssa tiukasti eteenpäin ja putkikatseella, menkööt!

Vierailija
40/93 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:30"]Jatkokysymys koiranomistajille! Jos näette, että vastaantuleva koirakko EI ole päästämässä haistelemaan koiranne kanssa, niin miksi päästätte sen silti ohituksen jälkeen toisen perään? Se vasta ärsyttävää on, koira ohittaa mallikkaasti ja sitten takaapäin syöksytään koirani äässiin kiinni. [/quote]

Juurikin tämä.

Miksi, oi miksi, annetaan koiran syöksyä sen ohikävelleen persauksiin kiinni? Yksi puraisi omaa pikkuterrieriäni tällä tavalla takalistoon, minkä seurauksena terrieristä tuli tosi epäluuloinen ohittaja. Otinkin tavakseni astua ohitustilanteessa koirani taakse ja pari kertaa taisi jäädä peräänsingahtajalta vingahduksesta päätellen etutassu kengän alle... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi