Nuvaring ehkäisyrengas, kokemuksia?
Mulla on nyt toinen rengas menossa ja tähän asti en ole ollut kovin tyytyväinen näihin sivuoireisiin: aivan järkyttäviä finnipaiseita, ei koskaan normaalisti mitään tälläistä! Todella sellaisia kipeitä ihonalaisia patteja koko leuka/kaula ja rinta täynnä...ja ikä alkaa kolmosella. Samoin valkovuoto on jossain ihan omassa sfäärissään, tuntuu ettei vuodotonta päivää ole enää ollenkaan vaan koko ajan valuu jotain, jos ei verta niin sitten valkovuotoa. Unohtamatta renkaan parasta ehkäisytehoa, täydellistä haluttomuutta, jonka olen saanut seurakseni. Onko muilla renkaan käyttäjillä vastaavia kokemuksia, voiko olla "alkukankeutta" ja oireet helpottaa? Tekisi mieli jo luovuttaa, mutta kun rengas olisi muuten niin näppärä ja matalahormoonisin vaihtoehto.
Kommentit (38)
No sinuna en jatkaisi tuon käyttöä jos on tuollaiset sivuvaikutukset. Mulla ei ollu sivuvaikutuksia, tykkäsin kovasti Nuvaringistä :)
Minä käytin n.5v. Lopetin, kun perheenlisäys oli tervetullut. Nyt, kun lapset on tehty niin aloitin taas uudelleen puoli vuotta sitten. Tyytyväinen olen ollut. Ainoat "sivuvaiktukset" on menkkojen niukentuminen (siis minulle hyvä juttu) ja lievä limakalvojen kuivuminen (lähinnä silmien kuivuminen harmittaa, kun joutuu käytämään kostutustippoja piilolasien kanssa).
Mulle on sopinut hyvin, kolmas vuosi renkaan kanssa menossa. Valkovuotoa on enemmän ja kuukautiset on niukemmat. Välillä on ruskeaa vuotoa etenkin jos pidän kauemmin kun sen 3vkoa. Aluksi oli paljon päänsärkyjä ja vieläkin yleensä sinä päivänä kun laitan uuden renkaan. Tykkään kun ei tarvii muistaa joka päivä.
Käytin Nuvaringia pari vuotta. Sain riesakseni ensimmäistä kertaa elämässäni hiivatulehduksen, joita olikin toistuvasti. Myös mielialanvaihtelut olivat ikäviä. Sain järkyttäviä raivareita ja olin itkuinen. Vaihdoin hormonikierukkaan ja olen ollut tyytyväinen.
Mulla oli samat oireet kuin pillereidenkin kanssa eli hulluus ;) Vaikutus mielialaan oli siis suuri, vaikka hormonimäärän piti olla alhaisempi. Tämän takia en uskalla enää koskaan ottaa mitään hormoniehkäisyä, varsinkaan kapselia tai kierukkaa.
Täydellinen haluttomuus ja itkuisuus. Ehkäisee tosi tehokkaasti.
Kokeilin nuvaringiä kuukauden ja menkat jatkui koko kuukauden ! EN SUOSITTELE ! Vaikea saada paikalleen (en saanut kun kerran "oikeaan paikkaan" eikä pysynyt siellä mitenkään vaan lähti kokoajan valumaan.
Käytin Nuvaringiä reilu parivuotta. Aluksi oli fiiliksissä..kätevää. Toimi hyvin, ei mitään oireita..tai en tunnistanut enkä osannut nimittää. Helppo käyttää ja menkka kivut hävis, ei haitannut seksiä ym.
MUTTA noin 1 ja puolen vuoden jälkeen aloin huomata oireita ja pikkuhiljaa tajusin yhdistää niitä renkaaseen. Eli siis, ensin tuli yhdyntäkivut, varsinkin menkkojen aikaa. Sattu siis jonnekkin sisälle niinku ois puukolla isketty. Ja lisäksi kuivuutta...sitä on ollut aina, mutta nyt oikeastaan aina tuntu kuin hyvältä tahansa. Liukkarista on siis tullut vakituinen seksikaveri.
Sen jälkeen huomasin että vuosi vuodelta haluni olivat vähentyneet. Olen vakituisessa suhteessa, mutta jotenkin tuntui että haluni väheneminen ei johtunut pitkästä parisuhteesta. Ja silloin kun halusin (todella harvoin) seksi oli mahtavaa. Tein kaikkeni että haluaisin lisää, poikaystävänikin vuoksi. Ja ennenkaikkea itseni, olen nuori ja tiedän että seksistä ihmiset nauttii ja paljon ja niin haluan itsekkin todellakin nauttia ja paljon. Sitten huomasin kummallisen jutun, menkkojen aikaan halusin yleensä seksiä ja paljon ja usein.. Se on outoa koska normaalistihhan silloin ei pitäs niinkään haluttaa vaan ovulaation aikaan. Mutta juuri menkkojen aikaa ei rengasta pidetä...niin mietiskelin että silloin lisä hormoonia on vähiten kropassani että johtuskohan siitä..
Jonkin aikaan mietiskelin ja päädyin jättämään pois renkaan. En ottanut mitään hormooni ehkäisyä tilalle. Ja olen ikionnellinen että lopetin renkaan käytön. Olen kuin eri ihminen. Olo on elämäniloinen, olen paljon pirteämpi. Mieleni on tasaisempi. Rakastan elämää, kroppaani ja seksiä, en muista milloin olen tuntenut näin. Nyt jälkeen päin tajuan kuin pahaa hormoonit tekivät kropalleni, en tajunnut kuin paljon ne ovat vaikuttaneet mieleenikin. Tietenkin kevät ja aurinko ym vaikuttaa nyt mieleen positiivisesti, mutta en usko että sillä on näin suuri vaikutus. Ja halut ovat palanneet, todellakin! Nyt voi poikaystäväni olla tyytyväinen ja ennenkaikkea itse. Oikeesti se on ihanaa ja sillä on SUURI merkitys!
Hormoonittomia ehkäisyjä ei ole paljon. Mutta ajattelin kokeilla kuparirengasta. Ne kuulemma laittaa sen myös nuorelle joka ei oo synnyttäny, toisin kuin monessa paikassa lukee. Tietenki voi olla että se ei sovi, mut aion kokeilla.
Mulla ollut käytössä 1,5 vuotta ja tähän asti olen ollut tyytyväinen. Menkat tulee silloin kun pitääkin, tosin yhtä runsaina kuin ilman hormonaalista ehkäisyä.
Mutta nyt musta alkaa tuntuu siltä, että tää täytyy lopettaa tai vaihtaa johonkin muuhun.. mieliala vaihtelee ihan älyttömästi, en oo aikasemmin aatellu et johtuis renkaasta mut nyt oon alkanu pistämää sen piikkiin. Tuntuu et oon kokoajan kamalan äreä, pienikin asia jos ei suju ni oon ihan raivon partaalla. Ja välil pillitän millon mistäki. Kaikki kärsii mun äreisyydestä joten parempi varmaan lopettaa :D
Käytin puoli vuotta, eikä enää ikinä. Lopetin siinä vaiheessa kun menin joka ilta itkien nukkumaan, paheni vain koko ajan! Enkä ole ainut joka valittaa itkuisuutta. Mutta kuten täällä sanottu, äärettömän hyvä ehkäisykeino kun ei haluta yhtään, itkettää vaan!
Olen käyttänyt Nuvaringiä pari vuotta. Sitä ennen käytin pillereitä, ja söin 2-3 liuskaa putkeen mutta ongelmana oli kiusallinen tiputtelu. (Endometrioosin takia, gynekologin suosituksesta, käytän nyt 3 rengasta peräkkäin, ei tiputtelua!)
Plussia ja miinuksia:
+Ei tarvitse muistaa joka päivä, mielestäni helppo käyttää
+Ei tiputtelua
+Pienempi hormonimäärä kuin e-pillereissä
+Paikallisesti käytettävä hormoni tuntuu järkevämmältä kuin suun kautta otettava (kyllä sitä hormonia verenkiertoon pääsee joo, mutta vähemmän kuin suun kautta otettaessa)
-Aluksi minulle tuli muutama hiivainfektio
-Valkovuoto (tai oikeastaan sellainen kirkas vuoto) on runsaampaa kuin ennen
-Limakalvot kuivat, seksi ei onnistu ilman liukuvoidetta (tämä vaiva liittyi kyllä ihan e-pillereihinkin) ja rengas on aiheuttanut miehelle oireita alapäähän, joten rengas pitää muistaa ottaa pois ennen seksiä
Ei ihan ongelmaton, mutta sopii minulle paremmin kuin e-pillerit.
Kuparikierukka on ainoa missä ei ole hormoonia.
Käytin rengasta vain muutaman päivän , sillä paikat olivat tosi kuivat ja tuntui siltä, niinkuin pimppi olisi ollut haavaumia täynnä. Seksi ei kiinnostanut ja ei oikein mikään muukaan. Iso finni kin tuli häpyhuulille, vaikka näin ei ole ennen koskaan käynyt.. Soitin ehkäisyneuvontaan ja täti siellä sano, että näin käy joskus ja lopeta renkaan käyttö heti. Nyt mietin, että kauankohan tämä kuivuus vaivaa lopetuksen jälkeen, kun ennen rengasta kostuin erittäin herkästi ja seksi maistui.
Osta Nuvaring - https://onlinecheappills.com/nuvaringfi.html pari vuotta käyttänyt ja tyytyväinen olen ollut. kuukautisvuoto on niukentunut ja ennen tosi pahat kivut lähes kadonneet. eikä tarvitse muistaa kuin kahdesti kuussa, pilsu piti muistaa joka päivä.
Olen käyttänyt nyt kaksi viikkoa, ja ensimmäisen viikon jälkeen tulivat sivuoireet. Aluksi järkyttävä hiivatulehdus, vuotoa tuli paljon, alushousujen lisäksi kaikki shortsitkin menivät pesuun.. vuoto haisi hyvin pahalle ja oli kokkareista, helpotti hiivalääkkeillä sekä kefexin kuurilla, kun lääkäri epäili jotain renkaasta aiheutunutta tulehdusta tai jopa allergiaa renkaalle. Sitten tulivatkin nätisti perässä mielialanvaihtelut, raivoaminen aivan mitättömistä asioista ja nyt lopuksi haluttomuus, emättimen alueen arkuus ja limakalvojen kuivuminen. Seksin aikana myös syvät työnnöt sattuvat, sekä sen jälkeen paikat arat, mikä ei normaalia itselleni, gyne tarkastuksessakin kävin, ja kaikki pitäisi olla ok. Pistäisin siis renkaan piikkiin nämäkin oireet.. Itse en suosittele ja odottelenkin tässä taukoviikkoon, jonka jälkeen lähtee kokeiluun laastarit, kun eivät pilleritkään sopineet. Tosin rengas olisi kyllä muuten erittäin toimiva, jos ei mitään näitä ivuoireita olisi.. jospa ne häviäisivät jonkin ajan päästä?