Nuvaring ehkäisyrengas, kokemuksia?
Mulla on nyt toinen rengas menossa ja tähän asti en ole ollut kovin tyytyväinen näihin sivuoireisiin: aivan järkyttäviä finnipaiseita, ei koskaan normaalisti mitään tälläistä! Todella sellaisia kipeitä ihonalaisia patteja koko leuka/kaula ja rinta täynnä...ja ikä alkaa kolmosella. Samoin valkovuoto on jossain ihan omassa sfäärissään, tuntuu ettei vuodotonta päivää ole enää ollenkaan vaan koko ajan valuu jotain, jos ei verta niin sitten valkovuotoa. Unohtamatta renkaan parasta ehkäisytehoa, täydellistä haluttomuutta, jonka olen saanut seurakseni. Onko muilla renkaan käyttäjillä vastaavia kokemuksia, voiko olla "alkukankeutta" ja oireet helpottaa? Tekisi mieli jo luovuttaa, mutta kun rengas olisi muuten niin näppärä ja matalahormoonisin vaihtoehto.
Kommentit (38)
En muista, että mulla ois alkuaikana ollut mitään sivuoireita. Olen käyttänyt jo monta vuotta ja ollut tyytyväinen. Ystäväni sen sijaan käytti kuukauden ja sai hillittömiä raivokohtauksia. Lopetti renkaan käytön aika nopeesti.
Mulla ei ollut oireita ollenkaan, päinvastoin! Vaihdoin pillereistä renkaaseen sen pienemmän estrogeenipitoisuuden takia, koska pillereistä rinnat turposivat ja tulivat niin kipeiksi että urheilu kävi tuskalliseksi. Rengas poisti tämän ongelman eikä tuonut tullessaan muitakaan oireita
Käytin nuorempana useamman kuukauden, varmaan vuodenkin. Sivuoireena vaan ailahtelin laidasta laitaan tunnetilojen kanssa, kaikki päätyivät itkuun. Lambimainos, hauskat jutut, ja suuttumus, aina lopuksi lohdutonta itkua. Luulin vain olevani sekoamassa, ennen kuin osasin yhdistää oireet renkaaseen. muita haittavaikutuksia en muista.
Itse käytin 2 rengasta, kolmannen otin kesken pois.
Järkyttävin oire oli mullakin nuo ihonalaiset patit, alkoivat tokan renkaan jälkeen. Normisti naama kunnossa mutta nuvaringistä tuli naama ihan hirveeseen kuntoon. Patit oli isoja, punasia, eli vaikee peittää, kipeitä ja koska niitä ei voinu puristaa niin kestivät kauan.
Toinen oire oli jatkuva itkuisuus. Syytä ei ollut itkeä mutta silti itketti.
Kolmas oire oli paniikkikohtaukset esim kaupan kassalla. Naama punotti, hikoilutti jne.
Kaikki nämä oli ohi (n. 2kk) kun lopetin renkaan käytön.
En kyllä liittyisi minkään ehkäisyrenkaan jäseneksi. Jos yksi jäsen laistaa ehkäisystä, siitä koituu muille ongelmia.
Mä oon käyttäny Nuvaringia pian vuoden, ja yleensä kaks rengasta peräkkäin. Ei mitään sivuoireita alussa, eikä nyt. Verenpaine on korkeahko, en ole varma kumpi vaikuttaa enemmän, perinnöllinen taakka vai rengas. Todennäköisesti perinnöllisyys koska se tuppaa olemaan koholla ilman hormonaalista ehkäisyäkin. Reilun puoli vuotta näitä vielä käytän ja jätän pois, kun saisi vauva tehä tuloaan. Paremmin tää Nuvaring on mulle sopinu kuin pillerit, ne aiheutti monenlaisia sivuoireita joita odottelin nytkin, vaan eipäs ole näkyny :)
Käytin rengasta ehkä vajaa viitisen vuotta ja se oli ihan ok, mitään sivuoireita ei ollut.
Vuoden toimi kuin unelma. Sitten alkoi oireet: kuivuus, limakalvojen arkuus, hiivakierre (kumpi aiheutti kumpaa, kuivuus hiivaa vai toisin päin, en tiedä) ja sitä valkovuotoa... Ehkäisi kyllä todella tehokkaasti kun esti seksin kokonaan... Oli pakko lopettaa renkaan käyttö kun oli alapää niin huonossa kunnossa. Kyllä siihen pari kuukautta ainakin meni, että tilanne palautui ennalleen, hiivatulehdukset sentään loppuivat heti, mutta ihon kanssa oli ongelmia sen pari kuukautta.
Rengas ollut mulla 10 kk, käytän pari rengasta peräkkäin. Kahdet ensimmäiset menkat olivat niin kauheat, että harkitsin renkaasta luopumista. Pari viime kertaa olleet helpompia, toivottavasti pysyykin samalla tasolla.
Mä vaihdoin pillereistä renkaaseen, kun rupesi maksa-arvot nousemaan pillereiden kanssa. Tulin raskaaksi toisen renkaan käytön aikana... Muita "sivuoireita" en huomannut.
Mulla alko tulemaan valkovuotoa hirveä määrä ja se muuttui kirkkaaksi nesteeksi. Käytin noin puoli vuotta. Lopetuksesta n viisi vuotta, mutta vuoto ei koskaan palautunut normaaliksi. Nyt se on runsaampaa ja haisee. Meni siis pillu pilalle :(
mulla oli alussa hiivaa, pahaa oloa, haluttomuutta, kuivuutta, palelua, mielialanvaihteluja mutta parin ekan kuukauden jälkeen ne katosi. Nykyään tulee aina 1 tollanen paisefinni edellisellä viikolla ennen vaihtoa. Oon kyllä tykännyt.
15 lisää: ja rupesin pesemään maitohappopesunesteellä alapäätä hiivojen jälkeen ja siinä samalla katosi myös runsas, kokkareinen valkovuotokin.
Olen käyttänyt vuodesta 2004 ollen kahteen otteeseen noin puoli vuotta ilman välillä. Vaihdoin pillereistä pois kuivuuden ja mielialavaihteluiden takia. Itselläni sivuoireet ovat olleet maltilliset, satunnaisia iho-oireita isojen leukaan kaulaan tulevien hormonifinnejen muodossa on ollut parina viime vuonna.
Miulla on toiminut kohta vuoden verran hyvin. Pillerit ei toiminu ollenkaan, rengas taas loistava. Yksilökohtaistahan se ehkäisyn sopivuus on.
Ei mitään oireita, mieliala pysynyt normaalina, vuoto normaali, ei mitään tulehduksia ym. Ja tykkään siitä kun ei tartte muistaa joka pvä, vaan kerran kuussa vaan.
- silmien, limakalvojen kuivuminen
- ahdistus, masennus, levottumuus, seksihalut nollassa
- päänsärky, raajojen puutuminen, jalkojen heikotus, tunne että ne lähtee alta, käsien pistely, jäykät sormet
- väsymys, yleinen haluttomuus, palelu, kaikki tuntuu tylsältä
- runsaat, kipeät menkat
- valkovuoto, kutina, hiiva
- hengenahdistus, verenpaineen nousu lääkityksestä huolimatta, rytmihäiriöt
5 rengasta ehdin käyttää, tänään otin kuudennen pois vain viikon päästä sen laitosta. Ei kiitos minulle enää. Toivon että ainakin osa oireista helpottaa, nää kaikki luettelemani ovat siis alkaneet renkaan laiton jälkeen.
Olen käyttänyt nuvaa vuoden ja olen nyt päättänyt lopettaa käytön.miinukset: Iho oireilee aina juuri ennen renkaan vaihtoa/ (menkkoja).
Isoja syviä finnejä ilmestyy yleensä 1-2 poskeen :(
Muuten iho hyvässä kunnossa sen 3viikkoa.
valkovuoto todella runsasta heti muutama päivä uuden renkaan laiton jälkeen. Vuoto myös haisee pahalle.Seksiin oli otettava mukaan liukuvoide sillä limakalvot olivat kuivat.Migreenikohtausten lisääntyminen ja pahentuminen
plussat: Mielialavaihteluita ei ollenkaan eikä haluttomuutta (päin vastoin!)ei myöskään turvotusta Ja on todella helppokäyttöinen.Lähinnä juuri tuon migreenin takia lopetan käytön :(
Mulla on rengas ja olen tyytyväinen. Ainoa miinuspuoli että on vähän kallis mutta muuta en keksi. Riippuu toki ihmisestäkin jollekkin sopii ja jollekkin ei.
Oli. Iho voi huonosti, valkovuodosta tuli runsasta ja välillä, kun renkaan otti ulos, rengas oli aivan kökkäreinen. Lääkärin mielestä tulehdusta ei ollut.
Lisäksi rengas painoi jonnekin niin, että mulla oli koko ajan oksettava olo. Sama juttu on joskus tamponien kanssa kun ne on jotenkin väärin paikoillaan. Vaihdoin renkaan asentoa, mutta se ei vaan tuntunut hyvälle.
up