Miksei Ikeassa saa aikuinen ostaa lasten lihapulla-annosta?
Kommentit (38)
Mä olen ostanut, monestikin. Lapsi odottanut pöydässä sillä välin, kun mä olen ostanut hänelle annoksen. Siksi ihmettelenkin tätä kohua.
Ainakin ABC:llä olen ostanut ja se olikin sitten lasten kokoa ja hintansa mukainen. Outoa jos ei saisi ostaa? Siinähän on vähemmän tavaraa kuin aikuisten annoksessa. Ei kaikki jaksa aina syödä aikuisten annosta.
aika jännä ku miettii, et joillekki on voitu tehä mahalaukunohitus leikkaus
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 21:26"]
Ei kai missään muuallakaan myydä ruoka-annoksia lasten listalta aikuisille? Lasten annos = LASTEN annos.
[/quote]
itse asiassa lasten annos = pienempi annos.
Ei missään laki kirjassa lue, että sen pitää olla vain lapsen suuhun
Ehkä asiaa kannattaisi kysyä Ikeasta eikä av-palstalta?
Ei ravintoloissa yleensäkään saa aikuiset tilata lasten annoksia, jos sellaisia erikseen on.
Ikeassa (ja monessa muussa paikassa) hinnoittelu on niin, että kun aikuinen ostaa normihintaisen annoksen, saa lapsi omansa tosi edullisesti, tosi pienellä katteella. Esim. tuo lihapulla-annos (5 lihapullaa, kastike ja muussi/ranskikset) ja jätski jälkkäriksi, maksaa 2,50, Family-kortilla 1,95. Aikuisten 10 lihapullaa maksaa enemmän kuin 2* tuon. Lasten annoksia myydään siksi vain lapsille.
Lapsiko se annoksen käy ostaa sieltä???
mistä se kassaneiti tietää kuka sen annoksen syö?
ei ole koskaan kukaan kysynyt että kuka sen annoksen syö vaikka useesti siellä syödään:)
Mä tilaan aina itselle lasten annoksen, eikä kukaan ole koskaan sanonut ettei sitä vois aikuinen ostaa...
Miksi kyseinen nainen ei voinut tilata sitä pientä aikuisten annosta. JA jättää syömättä ne mitä ei jaksa!? Hyvänen aika mitä Ikean lihapulla annos maksaa 7 euroa? Lasten 3 euroa? Huh huh miten omituisia ihmisiä täällä on. :|
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 21:48"]
Mä tilaan aina itselle lasten annoksen, eikä kukaan ole koskaan sanonut ettei sitä vois aikuinen ostaa...
[/quote]
Samoin oon toiminut. Mulla aina kolme omaa muksuakin mukana ja ostan siitä neljä lasten annosta. Viimeks vaan kysy, onko kaikki alle 12v. Pokalla vastasin, että on. Miksi mun pitäis ottaa isompi annos ja mättää roskiin loput? Joo, roskiin siellä menee paljon, mutta onko mun oltava se, joka tahallaan heittää ruokaa roskiin? En tod. jaksa syödä mitään kymmentä lihapullaa muussilla :O
En usko että on sallittua myydä lasten annoksia vain lapsille! Itse olen monesti ostanut Ikeasta lasten annoksen kun olen vienyt sen pöydässä odottavalle lapselle eikä koskaan kukaan ole kieltäytynyt mulle sitä myymästä...
Jos se aikuisen annos maksaa 5 euroa, niin miksi nyt ei vaan voi maksaa sitä? Ei oo nuo ikean aikuisen annosten hinnat niin päätä huimaavia. Naurettavaa nostaa meteli jostain kahdesta eurosta! Lapsille on lasten annokset. Niissä on pienet katteet. Ois varmaan rouva halunnut jonkun lelunkin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 22:04"]
Miksi kyseinen nainen ei voinut tilata sitä pientä aikuisten annosta. JA jättää syömättä ne mitä ei jaksa!? Hyvänen aika mitä Ikean lihapulla annos maksaa 7 euroa? Lasten 3 euroa? Huh huh miten omituisia ihmisiä täällä on. :|
[/quote]
Kaikki ei ole niin tuhlaavaisia, että tilaisi tarkoituksella liian isoja annoksia ja heittäisi hyvää ruokaa roskiin. Mäkin ostan monissa ravintoloissa lastenannoksen, kun tiedän, etten jaksa syödä aikuisten annosta. Jos aikuisten annosten tilaan, niin sitten yritän ahtaa sen kokonaan naamaan ja olen ähkyssä loppupäivän. Roskiin en tosiaan ihan ekologisistakaan syistä halua ruokaa turhaan heittää.
Sinänsä mielenkiintoista, että Mäkkärissä on eri periaate - kuka tahansa voi ostaa pienikatteisen Happy Meal -aterian ja vielä lelunkin mukaan. Mutta se on niiden strategia se.
Muistan, kun käytiin pienenä 70-80-luvuilla syömässä ravintolassa, niin joka ruokalistassa luki, että lastenannokset on tarkoitettu vain alle 12-vuotiaille lapsille tms. Joskus oikein isiltä kysyin, kun se ihmetytti, mutta asia selitettiin eikä ole sen koomin ole ollut tarvetta yrittää tingata.
Mutta kyllähän näitä riittää: onhan moni myös sitä mieltä, että buffetista voi latoa evääksi ruokaa niin paljon kuin katsoo tarvitsevansa.
Jotenkin toivoisi, että lasten ruoka ajattelu poistuisi ja ravintoloista voisi tilata myös 3/4 1/2 ja 1/4 osa annoksia tarpeen mukaan. tietenkin kohtuuden rajoissa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 22:04"]
[/quote]
Kaikki ei ole niin tuhlaavaisia, että tilaisi tarkoituksella liian isoja annoksia ja heittäisi hyvää ruokaa roskiin. Mäkin ostan monissa ravintoloissa lastenannoksen, kun tiedän, etten jaksa syödä aikuisten annosta. Jos aikuisten annosten tilaan, niin sitten yritän ahtaa sen kokonaan naamaan ja olen ähkyssä loppupäivän. Roskiin en tosiaan ihan ekologisistakaan syistä halua ruokaa turhaan heittää.
[/quote]
Niinpä ja minäkin kyllä pystyn syömään aikuisten annoksen, mutta ottaa aivoon tällainen, että samaan aikaan ollaan huolestuneita "muka" maailman tilasta ja että kuinka ruokaa heitetään roskikseen! Syyllistetään ihan tavallisia ihmisiä siitäkin, jos aamupuuron jämiä ei osata hyödyntää ja joka helvetin ruokakikkare pitäisi joko syödä tai ainakin kompostoida.
Kysyisin vaan, niinkö muutkin tekevät? Yrittäjät ja varsinkin, ruokateollisuus?
Sama juttu kuin siinäkin että yksittäisiä ihmisiä yritetään syyllistää energiankulutuksestaan. Hyi kun olet huono, kun pidät asuntosi lämmön yli 19 asteessa, lamputkin pitää sammutella ja niinpä edelleenkin..
Sitten taas on tällaisia Talvivaaroja joihin kukaan ei puutu, jumalauta.
Eipä tietenkään kun Suomessa toimii niin hyvin hyväveliverkosto. Naurettavaa, että Suomi muka asettui kansainvälisessä tutkimuksessa "vähiten korruptoituneeksi" maaksi. No joo, korruptio on täällä hyvinkin kehittynyttä, mutta ne jutut osataan täällä kätkeä.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 21:26"]
Ei kai missään muuallakaan myydä ruoka-annoksia lasten listalta aikuisille? Lasten annos = LASTEN annos.
[/quote]
itse asiassa lasten annos = pienempi annos.
Ei missään laki kirjassa lue, että sen pitää olla vain lapsen suuhun
[/quote]Hinnoittelua ei määritellä muutenkaan missään laissa. Usein lastenannos on hinnoiteltu niin että se ajatellaan myytävän aikuisten annoksen kylkiäisenä, siksi se voidaan myydä halvemmalla.
Otan aina Mäkissä itselleni HappyMeal-aterian, vaikka olisin yksin syömässä. Siinä on just sopivan verran kaikkea eikä tule liian ähky. Pyydän sen vaan ilman lelua. Mielestäni on todella hyvä, että sen tilaamiseen ei ole mitään ikärajaa.
Olisi jäänyt aika monta Mäkki-kertaa kokonaan väliin, jos ei olisi mahdollista aikuisen tilata pikkuateriaa eli juuri sen verran kuin haluaa syödäkin.