Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilinumeron lähettäminen sähköpostilla?

Vierailija
21.10.2013 |

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta onko oman tilinumeronsa lähettäminen sähköpostilla vaarallista? Eräs tuotteeni ostettiin huutonetissä, ja tämä on ensimmäinen kerta, kun lähetän ostajalle viestiä. Ostajan pitäisi siis saada maksettua tuote tililleni.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se huutaja muutenkaan sun tilille voi maksaa?

Vierailija
2/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, pakko sinun on se antaa jos haluat saada maksun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan anna tilimeroasi : D

Vierailija
4/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

okei, kiitos :-D taisi olla vähän tyhmä kysymys, mutta olen kuullut, kuinka tilinumeroa ei saa lähettää. olettepa te järkeviä, kiitos avusta <3

Vierailija
5/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama tili, noihin huuto.net-kauppoihin ilmoitan ostajille aina käyttötilin numeron jossa en pidä kuin käyttörahaa (max 100 euroa). Jos joku sattuu keksimään miten tuota tilinumeroa voi väärinkäyttää, niin eipä siitä kovin paljoa iloa ole kun ei tilillä ole kovin paljoa rahaakaan.

Vierailija
6/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis voisithan sä lähettää sen tilinumeron vaikka tekdtarina,  mikä ainakin toistaiseksi on vielä vaikeampi hakkeroida kuin sähköposti.

Vierailija
7/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä vaikka sähkölaskuasi.... miten saat rahat pois Fortumin tililtä kun tiedät tilinumeron?

Vierailija
8/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilinumerolla ei todellakaan voi tehdä yhtikäs mitään haittaa. Ainoa, mitä sillä saa selville on pankin, jossa kyseinen tili on. Kaikki muu informaation on henkilöllisyysvarmenteiden takana.

Vierailija
9/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, se on kyllä esim. pankkikortin numero + päiväykset, mitä EI lähetellä. Tai pankkitunnukset ja salasanat.

Vierailija
10/24 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli kiinnostavaa vääntöä yhdellä ulkomaisella foorumilla. Kaveriporukka oli käynyt elokuvissa niin, että yksi henkilö oli ostanut kaikkien liput. Suurin osa maksoi hänelle käteisellä, mutta osa olisi halunnut maksaa tilisiirtona. Kuorossa sitten kauhisteltiin, miten riskialtista tilinumeron antaminen on, kuka hyvänsähän voi sitten tyhjentää tilin. No, muiden maiden pankkien käytännöistä en uskalla mennä sanomaan mitään varmaa, mutta Suomessa sellaista ei pitäisi pystyä tapahtumaan.

Vierailija
11/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli juuri pankista tietoa ettei sähköpostitse kannata lähettää omaa tilinumeroa!Viesti saapui pankkini kautta!

Vierailija
12/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimatsu kirjoitti:

Minulle tuli juuri pankista tietoa ettei sähköpostitse kannata lähettää omaa tilinumeroa!Viesti saapui pankkini kautta!

Mitäs pankki kertoi selitykseksi? Pyysikö sinua samalla kirjautumaan käyttäjätunnuksellasi johonkin epämääräiseen linkkiin ja oliko viesti kirjoitettu huonolla suomella?

Vierailija
13/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain just verottajan tilinumeron, kun oli kiinteistövero unohtunut maksaa. Enhän mä mitään veroa nyt maksa vaan tyhjennän verokarhun tilin. Seuraavaksi sitten puhelinoperaattorin tili tyhjäks kun niidenkin tilinumero mulla on.

Vierailija
14/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli kiinnostavaa vääntöä yhdellä ulkomaisella foorumilla. Kaveriporukka oli käynyt elokuvissa niin, että yksi henkilö oli ostanut kaikkien liput. Suurin osa maksoi hänelle käteisellä, mutta osa olisi halunnut maksaa tilisiirtona. Kuorossa sitten kauhisteltiin, miten riskialtista tilinumeron antaminen on, kuka hyvänsähän voi sitten tyhjentää tilin. No, muiden maiden pankkien käytännöistä en uskalla mennä sanomaan mitään varmaa, mutta Suomessa sellaista ei pitäisi pystyä tapahtumaan.

Aika typeriä ihmisiä. Monilla yrityksellä on tilinumero ihan verkkosivuilla.

Vierailija
15/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan lähetä tilinumeroani sähköpostilla, tekstarina mieluummin.

Vierailija
16/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen urheiluseuran/yhdistyksen sivuilta löytyy tilinumero. Siitä vaan tyhjentämään niitä tilejä, helppoa kuin heinänteko....

Vierailija
17/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni on ihminen, joka ei anna tilinumeroa sähköpostilla. Ystäväni sattuu toimimaan eräässä yhdistyksessä rahastonhoitajana.

On suhteellisen rasittavaa koettaa saada ystävältäni tuon yhdistyksen tilinumeroa. Eräänkin kerran piti sopia hänen kanssaan tapaaminen kasvotusten, jotta hän voi ojentaa tilinumeron paperilapulla.

Ystäväni on siinä mielessä loistava rahastonhoitaja, että tilit varmasti täsmäävät. On niin tarkka luonteeltaan. Ja muutenkin ihan mukava ihminen.

Tarkkuutensa menee kuitenkin yli joissakin asioissa. En minäkään ole tyhjentänyt niiden satojen yhdistysten ja yritysten tilejä, joiden tilinumero on vapaasti saatavilla netissä.

Vierailija
18/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

> En minäkään ole tyhjentänyt niiden satojen yhdistysten ja yritysten tilejä,

> joiden tilinumero on vapaasti saatavilla netissä.

En edes kiusallani. Eli niin, että tekisin yhdistyksen tilille monia kymmenen sentin tilisiirtoja (panoja).

Yksityiselle ihmiselle tilisiirrot (panot) ovat ilmaisia. Yritys/yhdistys voi joutua maksamaan jokaisesta vastaanotetusta summasta euron. Sillä tavalla tilin voisi tyhjentää, mutta rahat saisi pankki.

Vierailija
19/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö, että joku laittaa sulle sinne rahaa?

Vierailija
20/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Saksassa vaihto-oppilaana, eli asuin sen muutaman kuukauden ja ehdin hankkia paikallisen pankkitilin. Siellä systeemi tosiaan toimi juuri niin päin, että tilinumeron perusteella tilin voi tyhjentää! Esimerkiksi osallistuin yhdelle maksulliselle kurssille, ja maksu hoidettiin niin, että ilmoitin tilinumeroni ja koulu sitten veloitti maksun sieltä. Ja missään vaiheessa pankki ei kysynyt minulta, että saako rahan ottaa tililtä, vaan tosiaan ihan tilinumeron perusteella onnistui veloitus. Tämä oli vuonna 2013, jolloin IBAN-tilinumerot eivät olleet vielä Saksassa kovin laajassa käytössä, mutta tulivat muistaakseni 2015 sinnekin, joten en tiedä onko tilanne vielä tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan