"Kotoota" - mitä ihmeen kieltä tuo on olevinaan?
Tällä palstalla törmää usein ihmeellisiin sanaväännöksiin, joista yksi on ylitse muiden. "Lähdin kotoota", "mies oli tulossa kotoota" yms. Ärsyttävää ja puhekieleksikin typerän kuuloista. Kaiken lisäksi oikea sana "kotoa" on lyhyempi.
Miksi käytätte tuota pidempää, väärää versiota?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:54"]
Etelä-Pohjanmaalla ainakin sanotaan "kotoota" :)
[/quote]
No ei ainakaan meillä! Helsingistä kotoisin olevalta kaverilta olen tuon sanan kuullut, Pohjanmaalla en ole tuohon törmännyt ainakaan silloin 10 vuotta sitten kun siellä vielä asuin.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 20:16"]
Kyseessä on eksessiivi-niminen sijamuoto. Eksessiivi on ns. yleinen erosija. Se kuuluu myös muodossa kotonta. Eksessiiviä käytetään useissa eri murteissa.
[/quote]
Väärin. Kyseessä on ekslusiivinen sijamuoto. Kyseinen sijamuoto esiintyy yleensä perkule-sanan kanssa ja erityisesti Nellyn kuvakollaasien yhteydessä...
Mikäs ihme tuo sana nyt sitten on, kotoota on iha normi sana :D Mie sentään oon hämeestä eikä aina mun puhe kyllä siihen viittaa, aina onnistunut sekoittamaan kaikki murteet ja sen kuulee :)
Helsingissä kasvaneena ainakin sanon, että kotoota. Eli lähdin kotoo, se kun sanotaan päätteen kanssa niin se on kotooTa.
No ainakin täällä länsirannikolla moni sanoo noin, myös minä.
Hyi kammotus mikä ketju, saan väristyksiä!!
Toi "kotooNta" on kaameimpia sanavääntelyjä, mitä tiedän, ja ilman ylimääräistä n-kirjaintakin jo huomattavan ärsyttävä. Melkein yhtä kammottava on "perjaatteessa".
Minä en tiedä ketään joka puhuisi noin. Ja olen länsi-Suomesta rannikolta.
Terveisiä mein kotoota ;) (tre alue)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 20:35"]
Ja koti on kotsa!
[/quote]
Ja satavarmasti on. Porvoossakin...
Täällä Helsinki joka lähtee kotoolta
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 23:26"]
Mutta missä mennään kotio?
[/quote]
Pirkanmaalla..
Tää on kyllä yksi ällöttävimmistä ilmaisuista ja kertoo jotain puhujasta, ihan täysin kielivammaisia jotka puhuvat noin. Laiskoja ja tyhmiä ihmisiä jotka eivät viitsi tai osaa oikeaa suomen kieltä. Hyi h***etti! Eikä se ole mitään murretta, uusavuttomien lässytystä.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 20:33"]Helsingissä kasvaneena ainakin sanon, että kotoota. Eli lähdin kotoo, se kun sanotaan päätteen kanssa niin se on kotooTa.
[/quote]
Helsingissä kai käytetään enemmän sanaa hima. Eli esim. hain himasta jne...
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 20:35"]
Ja koti on kotsa!
[/quote]
Kotsa on lakki. T. helsinkiläinen
Itsekin muistelen, että mummo ja muut vanhat sukulaiset aina sanoivat kotoota. Ja stadissa olivat syntyneet ja elivät siellä koko elämänsä.
Kyseessä on eksessiivi-niminen sijamuoto. Eksessiivi on ns. yleinen erosija. Se kuuluu myös muodossa kotonta. Eksessiiviä käytetään useissa eri murteissa.