Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjäperheet, apua raudan saantiin!

Vierailija
21.10.2013 |

Minulla on nyt 4 kk tyttö, joka on aloittanut kiinteiden maistelun ja tuntuu syövän mielellään. Itse olen kala-kasvisruokavaliolla ja hb ollut aina alhainen (geeneissä). Mainitsin neuvolassa, että en haluaisin syöttää lapselleni lihaa hirveästi, johon terkka vastasi, että kannattaa raudan saannin turvaamiseksi. Perheessä ei kuitenkaan varsinaista liharuokaa tehdä, ja en kuitenkaan haluaisi kovin paljon syöttää kaupan valmissoseita kotona.

Millä olette turvanneet siis vauvan raudansaannin? Itselläni siis ei normaali ruokavalio nosta rautavarastoja, vaan joudun syömään paljon pinaattia ja lisäksi rautalisää, ainoastaan kesäisin marja-aikaan hb nousee normaalilukemiin, mutta pinaatti yms on näin pienelle kielletty.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummanvihreitä tuotteita, esim. parsaa, täysjyvätuotteita.. Ja kannattaa muistaa, että esim. maidon juominen rautaa sisältävän aterian yhteydessä ei ole kovin fiksua. http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rauta.html

Vierailija
2/6 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan imeytymisen kannalta B 12- ja C - vitamiini ovat olennaisia. Tutki osoitteessa www.fineli.fi sopivia yhdistelmiä. Ensimmäiseksi tulee mieleeni maidoton kala-ateria C-vitamiinipitoisella mehulla tai soseella terästettynä. Suomalaisten suurin anemian aiheuttaja on jatkuva maidonjuonti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja c-vitamiinia raudan kanssa, auttaa vähän raudan imeytymiseen kun kasviksista imeytyy huonommin kuin raudasta.

Vierailija
4/6 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tuota samaa soopaa neuvolassa tarjoaa. Liha ei raudanlähteenä edes ole kovin erinomainen. Nokkonen, pinaatti, parsa, punajuuri.. 

Meillä lapset ovat koko pienen ikänsä olleet kalakasvisvaliolla. Hb otetaan vuosittain ja aina oö ollut 120-130 välillä, eli lapsiksi liiankin hyvä. ;) Esikoinen nyt 13 v ja muun asianyhteydessä tarkastettiin d-vitamiini ja b12 vitamiini varastot. Hyvät olivat.

Meillä syödään päivittäin pinaattia ja nokkosta. Leivon leivän itse sinne laitan, kasvis/perunamuusseihin, pastakastikkeisiin, soppiin.. Keräilin kesällä nokkosia kuivasin ja pakastin jääpala muotteihin, että pärjätään talven yli. Pinaattia myös keräsin talteen, sitä saa kivasti kaupastakin. Parsaa on lähes aina myös sapuskassa ja nyt oon vimpsahtanut jälleen punajuureen. keitettyä toimii piirakoissa, makeissakin!

Vierailija
5/6 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti siis kiinnostaisi, miten turvaan raudansaannin ennen sitä maagista 1 v. ikää, jolloin koko vauvan elimistö muuttuu päivässä ja kaikelle hunajalle, pinaatille, nokkoselle yms ollaankin yhtäkkiä valmiita.

Riittääkö normaalit punajuuret, parsakaalit yms, ja näiden kanssa sitten c-vitamiinipitoisia lisukkeita (marjat yms)? Mites tuo parsa, voiko jo esim 6 kk antaa vai milloin?

Ärsyttää niin kuulla aina, kuinka alhainen hb johtuu kasvissyönnistäni, vaikka samaa on suvussa myös niillä, jotka syövät lihaa.

Vierailija
6/6 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

laira pakasteherneitä soseiden sekaan. ja tee itsellesi  lihaton hernekeitto. herneessä on rautaa ja proteiinia.