Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuuli 8 m/s. Mitä se meinaa risteilyllä?

Vierailija
21.10.2013 |

Onko ihan tajuton keinunta ja vaara laivan kaatua?

Kauan odotettu risteily olis ens perjantaina ja kunnon syysmyrskyä on luvannut. Säätiedotteissa on tuo tuuli 8 m/s.

Mua pelottaa ihan sikana. Kamalin tapa kuolla on varmaan hukkua mustaan hyiseen mereen keskellä yötä.

Kommentit (21)

Vierailija
2/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski että ruotsinlaiva kaatuisi, on todella pieni. Keinunta toki on epämukavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nou hätä, jos olet Vikingillä tai Siljalla. Tuo ei tunnu vielä missään.

Kerran olin matkalla, kun tuulta oli yli myrskylukeman 25 m/s ja silloin kyllä keinutti ja aallot löivät melko korkealla.

Vierailija
4/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:53"]

Ehkä jotain tällaista odotettavissa...

[/quote] Heh, no kiitti! Mä niin näen itseni tuolla tolppaan kietoutuneena ja kiljumassa maydayta 80 desibelin kuuluvuudella :D

AP

Vierailija
5/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:56"]

Kerran olin matkalla, kun tuulta oli yli myrskylukeman 25 m/s ja silloin kyllä keinutti ja aallot löivät melko korkealla.

[/quote] Siljalla mennään. Hyi kauhia kun ajattelenkin noita lukemia mitä sä oot kokenut...

AP

Vierailija
6/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota tuulta et edes huomaa! :)

t: purjehdusta harrastava

Vierailija
7/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avomerellä 8m/s on lähes tyyntä. Sinne vain rohkeasti!

Vierailija
8/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä tuli monta kertaa ajateltua, että mihin minä olen perheeni oikein laittanut ja taisi siinä käydä mielessä, että jos tästä selvitään, niin ei enää koskaan laivalle...

Mutta, oikeasti... 8 m/s ei tunnut missään noilla laivoilla. Sitten kun tuulta on sellaiset 15 m/s, niin voi hieman keinuttaa.

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:56"]

[/quote] Siljalla mennään. Hyi kauhia kun ajattelenkin noita lukemia mitä sä oot kokenut...

AP

[/quote]

Vierailija
9/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:01"]

[/quote] Lehdissä lukee, että tulossa perjantaiksi ja lauantaiksi kunnon syysmyrsky, niin onko 8 m/s jo myrskylukemat?

Hitto kun noista säätiedoituksista ei koskaan tiedä mikä on totta ja mikä ei ja kaikki tietty lupaa eri kelejä.

AP

Vierailija
10/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 m/ s ei ole lähelläkään myrskyä. Ei tuollainen tuuli ruotsinlaivaa keinuta.

Vierailija
11/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:01"]

[/quote] Lehdissä lukee, että tulossa perjantaiksi ja lauantaiksi kunnon syysmyrsky, niin onko 8 m/s jo myrskylukemat?

Hitto kun noista säätiedoituksista ei koskaan tiedä mikä on totta ja mikä ei ja kaikki tietty lupaa eri kelejä.

AP

[/quote]

Ei todellakaan ole myrsky! Ihan on normaalia purjehdussäätä pienelläkin veneellä. Sitten kun aletaan puhua tuulesta tuolla 11-12m/s eteenpäin niin ei enää mielellään pienemmällä veneellä lähde liikkeelle. Muttei sekään tunnu laivassa mitenkään.

se purjehdusta harrastava

Vierailija
12/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on rahtilaivassa perämiehenä Pohjanmerellä ja siellä tuulee niin, että hänen pitää välillä sitoa itsensä punkkaan kiinni. Ja se laiva on koko ajan vinossa, aallot lyö keulaosassa yli. Joten etköhän sinä ap voi ihan rauhaisin mielin mennä isolle autolautalle..:)

Vierailija
14/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tota, ei yhtään mitään....
Muistathan että olet menossa laivaan joka on kulkuneuvo eli liikkuu, ja laiva kulkee veden päällä joka on liikkuva elementti jolloin se saattaa keinua...

Mutta siis 8m/s ei isoa matkustajalauttaa juurikaan keikuta.

Jos olet herkkä saatat sen huomata mutta valtaosa ei edes tajua että tuulee...

Vierailija
15/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:57"]

[/quote] Heh, no kiitti! Mä niin näen itseni tuolla tolppaan kietoutuneena ja kiljumassa maydayta 80 desibelin kuuluvuudella :D

AP

[/quote]

Yritit kai ap olla vitsikäs mutta huonolla menestyksellä. Et taida tietääkään mitä "mayday" tarkoittaa.

Vierailija
16/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:57"]

AP

[/quote]

Yritit kai ap olla vitsikäs mutta huonolla menestyksellä. Et taida tietääkään mitä "mayday" tarkoittaa.

[/quote]

Mutta joku senkin tietää. Hätäkutsu "mayday" perustuu englantilaisten kielitaidottomuteen. Ranskankielinen pyyntö "m'aidez", auttakaa minua, vääntyi englantilaisilla maydayksi.

Vierailija
17/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos risteilet Tku-Tukholma väliä (joka mielestäni kaunein reitti), on siellä niin paljon saaristoa, jossa tuuli ei vielä vaikuta pahalta. Tallinnan (tosin lyhyt matka) tai Hki-Tukholma välillä paljon enemmän aavaa merta.

Vierailija
18/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keinu. Muutama viikko sitten viikkarin pienemmällä laivalla tultiin ja oli 17m sek tuuli, aallonkorkeus 3,5 m. Se tuntui jo inhottavalta.

Vierailija
19/21 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin tuulen suunnasta. Jos tuulee pohjoisesta, niin jo 8 m/s saa aikaa kevyesti aallot, jotka tuntuvat keikutuksena Maarianhaminan jälkeen noin 4-5 tunnin ajan ennen kuin pääsee suojaan Tukholman saaristoon. Vaarallistahan tämä tietenkään ei ole.

Vierailija
20/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂😂😂👌

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi