mitä viiniä intialaisen ruuan kanssa?
on tulossa vieraita, intialaista ruokaa tarjotaan, mutta mitähän viiniä sen kanssa voisi tarjota? Itse emme juo, vieraista kaksi on sellaista, että viiniä täytyy olla tai ruokailu menee vähän pilalle.
Puna- vai valkoviiniä, vai pullo kumpaakin? Riittääkö kaksi pulloa? Viinin juojia siis kaksi varmaa, yksi josta en ole varma ja kaksi, jotka ehkä saattava lasillisen ottaa, eli max viisi. Kännejä ei ole tarkoitus juoda, vaan sen verran kun nyt normaalisit ruuan yhteydessä juodaan.
Kommentit (13)
Ei mitään. Viini ei kuulu intialaiseen ruokapöytään. Juokaa vettä, olutta tai lassia.
Jos teet kovinkin tulista (tai käytät paljon mausteita) ruokaa niin ottaisin suht kevyttä punaviiniä, kysy alkon myyjältä tarkemmin. 2 pulloa lie sopiva. En ole viinin asiantuntija mutta näin ruohonjuuritasolla tuota mieltä olen.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:01"]
Ei mitään. Viini ei kuulu intialaiseen ruokapöytään. Juokaa vettä, olutta tai lassia.
[/quote]
Komppaan. Ei tulis mieleenkään juoda viiniä intialaisen ruuan kanssa.
Viini ei kyllä sovi. Osta alkosta intialaista olutta.
Täältä myös komppi. Mä katsoisin kyllä pitkään jos joku yrittäisi sovittaa viiniä intialaisen ruuan kanssa. Olut ja vesi toimii parhaiten.
Jos viiniä on ehdottomasti oltava, niin kato jonkun intialaisen ravintolan ruokalistalta, että mitä viiniä siellä on saatavilla.
Mutta... jos on ihan pakko yrittää viiniä tarjota eikä paremmin käyvä olut sovi, niin kana- ja kasvisruuille (nautaahan et varmasti ole intialaisena ruokana tarjoamassa ;-) yrittäisin vaikka jotain Rieslingiä, ei kuitenkaan liian makeaa vaan sellaista missä on kivasti hapokkuutta.
Punkkua en kyllä lähtisi edes yrittämään...
Hieman haastavaa, ja itsekin valitsisin ensisijaisesti oluen. Jos ateriaan kuitenkin haluaa sovittaa viinin, harkitsisin jotain seuraavista:
- Gewürztraminer tai Muscadet kasvis- tai kanaruoan kanssa
- mausteinen Shiraz esim. lampaan kanssa
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:34"]
Hieman haastavaa, ja itsekin valitsisin ensisijaisesti oluen. Jos ateriaan kuitenkin haluaa sovittaa viinin, harkitsisin jotain seuraavista:
- Gewürztraminer tai Muscadet kasvis- tai kanaruoan kanssa
- mausteinen Shiraz esim. lampaan kanssa
[/quote]
Ensimmäiset ovat siis valkoviinejä ja viimeinen punaviini.
12
Itse joisin mieluiten olutta tai mangolassia. Mutta osta jotain täyteläistä punaviiniä, ei liian tanniinista.
Viinit eivat oikein sovi intialaisen ruoan kanssa, olut korkeintaan. Kuinka autenttista se tarjottu ruoka on vai onko vain vahan curryjauhella maustettua?