Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veden kulutus omakotitalossa 102 litraa per nokka per päivä.

Vierailija
21.10.2013 |

Meillä on kaksi aikuista ja kaksi 4,5 vuotiasta. Minä olen lasten kanssa kotona, joten se varmaan vähän vaikuttaa vedenkulutukseen.

TIedän että Suomessa keskimääräinen kulutus per henkilö per vuorokausi on 155 litraa, ja tavoite olisi 130 litraa. Tältä palstalta lueskelin kuitenkin ketjuja joissa ilmiset kertoo kulutuksiaan, ja tuo meidän kulutus alkoikin vaikuttaa niihin verrattuna paljolta.

Meillä aikuiset käy suihkussa joka päivä, minä käyn nopeasti, mies suihkuttelee vähän kauemman, tiskit pestään koneella lähes joka päivä, ja pyykkiä pestään ehkä 3-4 koneellista viikossa, saunotaan vain muutaman kerran vuodessa. Puutarhan kukkia olen kastellut jonkun verran kesällä, mutta yleensä vain kuivimpina päivinä, ja vain 2-4 kastelukannullista.

En kyllä tiedä miten saataisiin vedenkulutusta juurikaan alemmaksi.

Te joilla menee vähemmän vettä per henkilö, miten käytätte vettä?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kulutus on 100 kuutiota/2+2 henkeä vuodessa eli n. 70 l/vrk. Lapset alle kouluikäisiä. Kulutus oli sama jo yhden lapsen kanssa, toisen syntyessä asennettiin hanoihin virtausrajoittimet. Mies tekee arjet reissuhommia puolet vuodesta, mikä tietysti jonkin verran vähentää kulutusta.

* Minä suihkuttelen päivittäin ja välillä pitkäänkin (10 min). Lapset käyvät suihkussa pari kertaa viikossa lähinnä saunan yhteydessä. Lavuaarissa pestään päivittäin pyllyjä, kasvoja, käsiä...

* Emme sulje hanaa peseytymisen ajaksi, mutta toinen henkilö tulee suihkuun yleensä siksi aikaa saunomisen (1-2x/vko) yhteydessä.

* 7kg pyykkikone pyörii neljä koneellista viikossa.

* tiskikone pyörii n. 3-4x viikossa, emme esipese astioita.

* käsintiskaan harvoin, noin kerran viikossa.

* Mies tosiaan paljon reissussa, lapset hoidossa ja minä töissä päivät

* Pihaa kastellaan tarpeen mukaan, pientä kasvimaata heinäkuussa lähes päivittäin.

* Yhdessä kolmesta vessasta on kaksihuuhteluinen pönttö, lapset käyvät usein vessassa peräkkäin yhdellä vetämisellä.

Se olennaisin meillä on virtausrajoittimet kaikissa hanoissa ja vettä säästävä suihkun suulake. Nuo virtausrajoittimet on mekaaniset eli suuosaan asennetaan kumikiekko, jossa on tarvittava määrä pieniä reikiä.

Vierailija
42/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil menee vain 60 litraa / nuppi. Kaksi aikuista ja alakouluikäiset lapset. Mieheni ei lotraa suihkussa, itse olen vähän lotraavampi tapaus. Astianpesukone ja pyykipesukone molemmat valittu mahd. ekologisina (säästävät sähköä ja vettä). Lisäksi käymme saunassa 3 kertaa viikossa, jolloin lämmitetään vesi padassa eikä käytetä suihkua lainkaan, vaan peseydytään mökkeilyhengessä. Luulen, että isoin vedensäästö tulee tuosta, että suihkua käyttää saunapäivien välissä käytännössä meillä vain minä. Pöntöt eivät ole vettä säästäviä malleja.

Ed. kämpässä vaihdoimme suihkupään vettä säästävään malliin. Vedenkulutus putosi n. 30 litraa / kk / pää.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne säästävät suihkut on kamalia. Eikä ainakaan oman pitkän tukkani kanssa säästä vettä, kun huuhteluun menee sitten paljon pidempi aika.

Vierailija
44/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas huolestuttaa, että lapset käyvät pesulla KERRAN viikossa? Siis inhottavaa.

Vierailija
45/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:21"]

Miksi yleensä pitäisi niin kamalasti säästää vettä? Suomessa sataa ihan tarpeeksi luonnon, kotien ja  teollisuuden tarpeisiin. Meillä kotona ei tuhlata eikä säästetä vettä. Sen verran käytetään kuin mukava elämä vaatii.

[/quote]

No se vesi maksaa...siksi.

[/quote]

Niinpä kai, mutta kalliimpiakin nesteitä kodeissa nautiskellaan. Vesikuution hinnalla ei paljon olutta osta.

Vierailija
46/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:18"]

Joo käy, eivät ole vielä pöntöllä haluneet alkaa käydä, enkä ala painostaa, pojat on eri kokoisia, ja isompi kyllä alkaa olla jo vähän iso siihen potalle, mutta hän on juuri se joka ei tykkää nopeista muutoksista, tekee kaikki asiat myöhemmin kuin velipoika.

Kysyin nyt pojilta että haluatteko alkaa käymään pöntöllä, isomman kokoinen poika sanoi että ei haluta. Minä kysyin että miksi, toiset teidän kokoiset jo käy pöntöllä. Poika vastasi, että en mä pysy siinä reiällä kun mun pylly ei oo niin iso :)

Luulen että lähiaikoina toinen saa päähänsä että nyt alan käydä pöntöllä, ja toinen vastustelee jonkun aikaa ja siirtyy sitten itsekin kun ei halua olla vauvamainen. Tai jos tulee päiväkotiin meno, niin sitten se on opittava heti. ap

[/quote]

Joo, ei noissa hommissa kannata kiirehtiäkään, kyllä ne viimeistään kouluun mennessä siirtyvät pöntölle :-D Aattelin vaan jotenkin sitä siihen potalle mahtumista, kun meillä on pienikokoinen poika ja silti siirtyi potalta suht aikaseen pois, kun pelotti, että kakka osuu pyllyyn, jos istuu potalla... Tai sitten on vaan paljon kakkaava tapaus :-D

Vierailija
47/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon tuo minusta on. Asumme omakotitalossa ja perheessämme on 2 aikuista ja 3 alakouluikäistä lasta ja laskeskelin, että meillä vettä menee n. 48 litraa/vrk. Olen ollut aina tarkka veden läträämisen kanssa ja nykyään siitä ei tarvitse edes muistuttaa kun lapset tietävät kyllä. Täällä ei ole vielä kunnallistekniikkaa, joten kaikki vedet menevät lokasäiliöön, joka pitää tyhjennyttää 6-7 viikon välein. Pyykkiä pesen noin 3-5 koneellista viikossa, astianpesukone käy saman verran. Aikuiset käyvät suihkussa joka ilta, lapset joka toinen, kylpyammeita ei ole.

Vierailija
48/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian sivusta: meillä 5v lapsi, joka kakkaa pöntönpienentäjän kanssa kotona. Reissuun on otettava potta mukaan, muuten hän voi olla yli viikonkin kakkimatta. Pelkää, että tippuu pönttöön, eli sama ongelma kuin tuolla yhdellä vastaajalla.