Miten hoitaa avoero käytännössä? (lapsia ei ole)
Haluaisin erota, mutta en voi pamauttaa asiaa noin vaan ilmoille koska mies vois heittää mut pihalle, eikä mulla olis paikkaa minne mennä (=miehen asunto).
Onko liian kusipäistä alkaa etsimään asuntoa ja pamauttaa erouutinen tyyliin mun pois muuttopäivänä? En vaan oikein keksi muutakaan vaihtoehtoa. Asunnon etsimisessäkin voi mennä aikansa..
Mies romuttuu tosta erouutisesta tosi paljon ja oon aiemminkin yrittänyt erota, niin ei siitä mitään oo tullu. Haluaisin nyt hoitaa tän alusta loppuun ja lopussa siis lähteä oikeasti.
Miten ootte hoitanu eron ite helpoiten?
Kommentit (18)
Eikö sulla ole mitään kaveria/sukulaista, jonka luona asua hetki??
Mä hoidin ainakin itselleni asunnon ensin ja kun muuttopäivä läheni, varmistin kaverilta, että voin hätätilassa mennä hänen luokseen ja sitten kerroin miehelle, että haluan erota.
En kertonut, että mulla on jo asunto vaan valehtelin sitten, että "kävi tuuri ja sainkin jo asunnon, pääsen muuttamaan jo ensi viikolla".
En siis halunnut miehelle tunnetta, että olen vehkeillyt hänen selkänsä takana vaikka näin siis teinkin. En vain nähnyt syytä miksi pahoittaa sitä mieltä yhtään enempää "en luottanut, että osaat suhtautua aikuismaisesti vaan pelkäsin, että heität mut pihalle".
Mieti nyt ainakin pari vaihtoehtoa valmiiksi. Hidas ja nopea eroa. Hitaassa versiossa voi ilmoittaa aikomuksesi miehelle ja alkaa etsiä omaa asuntoa. Nopeassa vaihtoehdossa järjestät itsellesi jonku tilapäismajoituksen, jos elämä yhdessä käy sietämättömäksi tai mies käskee häipyä.
Mielestäni se on paskamaisesti tehty että etsii pitkään asuntoa ilmoittamatta toiselle ja sitten paukauttaa että huomenna muutan pois, kun kaikki on järjestetty kuntoon. Vaikka olisi ollu vaikeuksia, niin asia voi tulla silti toiselle täytenä yllätyksenä ja hänen maailmansa voi romahtaa.
Lain mukaanhan ketään ei voi kodistaan (ts paikka, missä on kirjoilla) heittää pihalle. Epämiellyttävää se elämä saman katon alla ei ole...
Siis miellyttävää... Hyvää huomenta vaan!!
Turvaamalla oman selustani pitämällä oman asuntoni vuokralla. Hei hei, kulta ja hei hei vuokralainen.
Mutta suosittelen sinulle avointa keskustelua. Ketään ei voi heittää ulos omasta kodistaan.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 08:36"]
Lain mukaanhan ketään ei voi kodistaan (ts paikka, missä on kirjoilla) heittää pihalle.
[/quote]
Ja tuohan lohduttaa suunnattomasti, kun huomaat, että mies on viskannut niskaperseotteella sut värjöttelemään terassille. Pahimmillaan jopa ilman puhelinta.
Tossa kohtaa on aika sama mitä laki sanoo. Soittaa poliisille, että ei pääse sisään. Sitä miestä on kuitenkin luultavasti joskus rakastanut, joten miksi tuottaa hänelle ongelmia ja itselleen pahaa mieltä, kun asiat voi hoitaa myös hyvin?
Laki on ihan kiva juttu, ei sillä, mutta jos ei ole pakko, niin se ei ole asia, joka pitäisi sotkea parisuhteeseen ja onhan se jotenkin kuitenkin moraalisesti väärin, että käyttää sitä lakia hyväkseen, jotta voisi majailla toisen asunnossa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 08:36"]
Lain mukaanhan ketään ei voi kodistaan (ts paikka, missä on kirjoilla) heittää pihalle. Epämiellyttävää se elämä saman katon alla ei ole...
[/quote]Jos vetoaa lakiin, niin annahan tulla pykäliä.Linkki lainkohtaan jossa kielletään toisen heittäminen pihalle omasta asunnostaan.
Itse en kyllä tiedä että millä perusteella ei voisi heittää pihalle. Voin vaihtaa lukkoni toiselle avaimelle koska haluan, eikä minun ole pakko pitää luonani ketään asumassa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 08:23"]
Mä hoidin ainakin itselleni asunnon ensin ja kun muuttopäivä läheni, varmistin kaverilta, että voin hätätilassa mennä hänen luokseen ja sitten kerroin miehelle, että haluan erota.
En kertonut, että mulla on jo asunto vaan valehtelin sitten, että "kävi tuuri ja sainkin jo asunnon, pääsen muuttamaan jo ensi viikolla".
En siis halunnut miehelle tunnetta, että olen vehkeillyt hänen selkänsä takana vaikka näin siis teinkin. En vain nähnyt syytä miksi pahoittaa sitä mieltä yhtään enempää "en luottanut, että osaat suhtautua aikuismaisesti vaan pelkäsin, että heität mut pihalle".
[/quote]Naiset ovat sikoja...
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 08:50"]
[/quote]
Ei vaan ne ajattelee sikojen tunteita ;-)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 08:38"]
Turvaamalla oman selustani pitämällä oman asuntoni vuokralla. Hei hei, kulta ja hei hei vuokralainen.
Mutta suosittelen sinulle avointa keskustelua. Ketään ei voi heittää ulos omasta kodistaan.
[/quote]No eihän se noin mene, vuokralaiselle pitää sanoa hei hei paljon ennen mitä avopuolisolle. Vuokralaisen lähtemistä joutuu odottamaan yli puoli vuotta, se on pitkä aika jos on oma suhde upisolmussa...
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 08:23"]
[/quote]
Ehei...Naiset tekevät itsenäisiä rohkeita ratkaisuja ja miehet ovat vastaavissa tilanteissa sikoja!
haahaa joo jää siinä sitten kun toinen vetää nyrkillä silmät umpeen.
On kyl vähän törkeetä ettiä selän takana asuntoa ELLEI suhteessa ole väkivaltaa/väkivallan uhkaa. Jos mies vaan kyllästyttää tai sulla on joku uus niin on kyllä todella kusipäistä. Eka pitäisi selvittää asiat ja sit muuttaa, et se mieskin saa aikaa tottua ajatukseen ja ehkä hänkin haluaa muuttaa pois sieltä kämpästä uudeen asuntoon jossa uusi alku? Tai haluaa jonkun vuokralaisen sinne tilalle? Olkaa aikuisia. Mut joo, jos on väkivallasta kyse niin go for it ja nopeesti.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 09:02"]
On kyl vähän törkeetä ettiä selän takana asuntoa ELLEI suhteessa ole väkivaltaa/väkivallan uhkaa. Jos mies vaan kyllästyttää tai sulla on joku uus niin on kyllä todella kusipäistä. Eka pitäisi selvittää asiat ja sit muuttaa, et se mieskin saa aikaa tottua ajatukseen ja ehkä hänkin haluaa muuttaa pois sieltä kämpästä uudeen asuntoon jossa uusi alku? Tai haluaa jonkun vuokralaisen sinne tilalle? Olkaa aikuisia. Mut joo, jos on väkivallasta kyse niin go for it ja nopeesti.
[/quote]
Et oo vissiin koskaan eronnut? Ainakaan sitten miehestä, joka on äkkipikainen vaikkei välttämättä väkivaltainen? Sellaisen kanssa yhteiselämä eron jälkeen on yksinkertaisesti mahdotonta.
Nainen on saattanut jo yrittää selvittää asioita pitkän aikaa, mutta mies ei ole ollut samalla aaltopituudella. Mä esim. kerroin miehelle miltei vuoden ajan toistuvasti, että olen onneton ja asioiden pitää muuttua tai mä lähden.
Hommasin kämpän ja kerroin, että suhde on ohi. Mies oli yllättynyt, koska ei kuulemma ollut tajunnut, että olen tosissani. Niin... Totta kai mä itken ja kerron, että en jaksa enää ihan vaan huvikseni, uudelleen ja uudelleen.
Mies ois viskannut pihalle, hänen talonsa, onneksi oli hommat hoidettuna, talvella ois saattanut tulla muuten kylmä.
-5-
Jos on ihan todellinen uhka sille, että kerrottuasi erohaluistasi mies heittäisi sut pihalle ja sulla ei ole mitään paikkaa mihin mennä (esim. vanhemmat, ystävät...), niin hanki se asunto ensin.
Asian voi silti kertoa miehelle rauhallisesti ja asiallisesti, mutta lienee parempi, että sitten on joku paikka mihin mennä.
Miksi pitää tehdä muutosta suuri draama äkkiyllätyksellä, kun erosta sellainen tulee muutenkin? Alat etsiä omaa asuntoa ja kun olet sen löytänyt sanot - siis et "pamauta" - miehelle, että muutat pois. Sitten selvitätte eronne syitä ja tunteitanne kuin aikuiset ihmiset ikään, sinä pakkaat ja muutat.
Kyllä varmaan viisainta on etsiä se asunto ensin, siinä voi mennä aikaa