Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veden kulutus omakotitalossa 102 litraa per nokka per päivä.

Vierailija
21.10.2013 |

Meillä on kaksi aikuista ja kaksi 4,5 vuotiasta. Minä olen lasten kanssa kotona, joten se varmaan vähän vaikuttaa vedenkulutukseen.

TIedän että Suomessa keskimääräinen kulutus per henkilö per vuorokausi on 155 litraa, ja tavoite olisi 130 litraa. Tältä palstalta lueskelin kuitenkin ketjuja joissa ilmiset kertoo kulutuksiaan, ja tuo meidän kulutus alkoikin vaikuttaa niihin verrattuna paljolta.

Meillä aikuiset käy suihkussa joka päivä, minä käyn nopeasti, mies suihkuttelee vähän kauemman, tiskit pestään koneella lähes joka päivä, ja pyykkiä pestään ehkä 3-4 koneellista viikossa, saunotaan vain muutaman kerran vuodessa. Puutarhan kukkia olen kastellut jonkun verran kesällä, mutta yleensä vain kuivimpina päivinä, ja vain 2-4 kastelukannullista.

En kyllä tiedä miten saataisiin vedenkulutusta juurikaan alemmaksi.

Te joilla menee vähemmän vettä per henkilö, miten käytätte vettä?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutamme 80l/hlö/vrk ja ihan normisti käytetään. Iso talo, suihkussa joka pv, lapsi 3v, tiskikone pyörii joka toinen pv, autot pestään itse jne. En keksi mihin saatais ton enempää vettä kulumaan?!

Vierailija
22/48 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:08"]

Mä oon aina inhonnu näitä off-topicceja, mutta käykö teillä oikeesti 4,5 -vuotiaat potalla?

[/quote]  Tää kyllä kuulostaa niin omituiselle ettei mitään rajaa!! :O Meillä 2,5v on sitä mieltä ettei käy enää potalla, koska se on vauvojen juttu... (Hänellä on sellainen wc-renkaan supistaja, jonka itse laittaa pöntölle, sitten kiipeää pienen jakkaran avulla siihen istumaan). Pissat pyyhkii itse, kakat pyytää jonkun pyyhkimään/pesemään.

[/quote]

No kai sillä nyt joku raja on. Meidän pojista toinen on päässy vaipoista vasta vähän yli vuosi sitten ja toinen n. puolitoista vuotta sitten, ei hötkyilty senkään asian kanssa. Ei kaikki lapset opi kaikkea samaan tahtiin, eikä kaikkia vanhempia kiinnosta hössöttää joka asiasta että ne pitäisi oppia mahdollisimman nuorena. Esikoinenkin sai opetella kaiken aika lailla omaan tahtiinsa, ja hyvin ehti oppia mitä pitikin ennen kouluun menoa, ja aina on koulussa pärjännyt eritäin hyvin. Esikoinen on ollut kuitenkin itsenäinen, lähti kouluunkin aamulla yksin kotoa, ja meni yksin kotiin jos halusi, tai tuli mun työpaikalle ja teki läksyt siellä takahuoneessa. Mä olen sitä mieltä että on turha tehdä stressiä itselle tai lapselle jostain mikä pitää nyt pakolla oppia heti, tai on vauvamainen, antaa lasten olla lapsia ja oppia luonnollisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö lapset kylvyssä vai suihkussa?  

Huuhteletko koneeseen menevät astiat?(tämä on yleensä täysin tarpeetonta kun kone huuhtele astiat kuitenkin itse) nykyaikaiset astianpesukoneet yleensä käyttää vähemmäb vettä kuin mitä käsin tiskatessa menee.

Vierailija
24/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset käy aika harvoin kylvyssä, välillä vaan suihkussa, kun en jaksa laittaa punkkaan vettä molemmille ja olla siinä vahtimassa että eivät tee tyhmyyksiä. Lapset käy pesulla ehkä kerran viikossa.

Meillä mies laittaa aina tiskit, ja mun tietääkseni ei paljon huuhtele, kun laittaa ne niin nopeasti koneeseen, joskus tuntuu että ei ehdi syödä loppuun kun astiat jo peseentyy koneessa. ap

Vierailija
25/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko wc-pönttö kaksitoiminen? Vanhat pytyt voi viedä kymmenen litraa/huuhtelu. Älkää vetäkö välissä, jos toinen on heti tulossa perässä pissalle. 

Vierailija
26/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

155 litraa per nuppi? Oikeesti, mistä löysit lähteen?

Vierailija
27/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihku kiinni siksi aikaa, kun vaahdottaa tukkaa jne. Ei turhaa vedenlaskua hampaita pestessä. Onhan noita pikku kikkoja, mut ihan hirveen paljon mun mielestä ei tuosta enää voi säästää.

Vierailija
28/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:09"]

155 litraa per nuppi? Oikeesti, mistä löysit lähteen?

[/quote]

Olen itse vesilaitoksen johtokunnassa, ja sieltä olen sen kuullut, ja äsken googletin että pitää edelleen paikkansa. Kerrostaloissa asuvat kun kuluttavat aika reilusti enemmän kuin omakotitalossa asuvat. Toisaalta, en tiedä miten noissa laskelmissa otetaan maatilojen kulutus huomioon, kaipa elukoiden juomiset jätetään tilastoista pois. ap

Vierailija
29/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:08"]

Onko wc-pönttö kaksitoiminen? Vanhat pytyt voi viedä kymmenen litraa/huuhtelu. Älkää vetäkö välissä, jos toinen on heti tulossa perässä pissalle. 

[/quote]

On kaksitoiminen pytty, ja lapset käy vielä potalla, voi olla että menee useampikin pissa kerralla pönttöön kun tyhjennän potat.

Vierailija
30/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:13"]

Suihku kiinni siksi aikaa, kun vaahdottaa tukkaa jne. Ei turhaa vedenlaskua hampaita pestessä. Onhan noita pikku kikkoja, mut ihan hirveen paljon mun mielestä ei tuosta enää voi säästää.

[/quote]

Kyllä minä olen aina tehnyt noin, ja minä pesen lasten hampaat, joten senkin kontrolloin. Mies on tosiaan meillä se joka vedellä lotraa, mutta toisaalta, hän sen maksaakin.

Vierailija
31/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea suihku. Vettä säästävät astian- ja pyykinpesukoneet. Vesikannu jääkaapissa. Ei astioiden huuhtelua eikä turhaa käsinpesua. Pienikulutuksinen pönttö, tai painaa nappia sen verran että huuhtelee (vanhat pöntöt saattavat rohmuta sitä vettä tosi isot määrät turhaan).

Sitten vielä, olisiko teillä vuotoja jossain, jos tuntuu että kulutettu vesimäärä tuntuu suhteettomalta?

Vierailija
32/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkien kasteluun käytetään tietenkin sadevettä aina kun mahdollista, saavit rännien alle ensi kesänä.

Astia- ja pyykinpesukoneissa pestään vain täysiä koneellisia, ja välillä voi käyttää eko-ohjelmia :)

Vierailija
33/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:26"]

Kukkien kasteluun käytetään tietenkin sadevettä aina kun mahdollista, saavit rännien alle ensi kesänä.

Astia- ja pyykinpesukoneissa pestään vain täysiä koneellisia, ja välillä voi käyttää eko-ohjelmia :)

[/quote]

Joo, kyllä meillä oli sadevesitynnyri, mies otti sen sitten pois kun kuulemma oli irrottanut rännin seinästä. Pyykkikone on aina varmaan liiankin täynnä, en ole mikään himopesijä, mies ehkä laittaa tiskikoneen vähän liian usein päälle, enkä tiedä sen koneen ikää ja kulutusta, pyykkikone on uusi. ap

Vierailija
34/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:20"]

Nopea suihku. Vettä säästävät astian- ja pyykinpesukoneet. Vesikannu jääkaapissa. Ei astioiden huuhtelua eikä turhaa käsinpesua. Pienikulutuksinen pönttö, tai painaa nappia sen verran että huuhtelee (vanhat pöntöt saattavat rohmuta sitä vettä tosi isot määrät turhaan).

Sitten vielä, olisiko teillä vuotoja jossain, jos tuntuu että kulutettu vesimäärä tuntuu suhteettomalta?

[/quote]

No, ei mun mielestä tunnu ehkä suhteettomalta meidän kulutus, noihin keskiarvoihin verrattuna, mutta siihen nähden kuinka vähän täällä on monet sanoneet että heidän kulutus on. Luulen että perheissä joissa käydään töissä ja koulussa, menee vähemmän vettä, ainakin kun asuttiin rivitalossa, oli erään pariskunnan kulutus todella minimaalista, mies kävi töissä aina suihkussakin, ja lapsia ei ollut, vain yksi koira. Toisella naapurilla taas oli kulutus ihan eri, kun hän kasvatti rotukissoja, ja niitähän pitää pestä aina ennen näyttelyjä :) ap

Vierailija
35/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kulutus on minusta jo todella alhainen. Ei asuta omakotitalossa, vaan rivarissa, mutta ei koskaan päästä noihin lukemiin. Atooppisia ihoja ja rasvaista tukkaa on pakko pestä joka päivä (eli sekä lapset että aikuiset peseytyvät joka päivä). Olkaa ihan tyytyväisiä! :D

Vierailija
36/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina inhonnu näitä off-topicceja, mutta käykö teillä oikeesti 4,5 -vuotiaat potalla?

Vierailija
37/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo käy, eivät ole vielä pöntöllä haluneet alkaa käydä, enkä ala painostaa, pojat on eri kokoisia, ja isompi kyllä alkaa olla jo vähän iso siihen potalle, mutta hän on juuri se joka ei tykkää nopeista muutoksista, tekee kaikki asiat myöhemmin kuin velipoika.

Kysyin nyt pojilta että haluatteko alkaa käymään pöntöllä, isomman kokoinen poika sanoi että ei haluta. Minä kysyin että miksi, toiset teidän kokoiset jo käy pöntöllä. Poika vastasi, että en mä pysy siinä reiällä kun mun pylly ei oo niin iso :)

Luulen että lähiaikoina toinen saa päähänsä että nyt alan käydä pöntöllä, ja toinen vastustelee jonkun aikaa ja siirtyy sitten itsekin kun ei halua olla vauvamainen. Tai jos tulee päiväkotiin meno, niin sitten se on opittava heti. ap

Vierailija
38/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleensä pitäisi niin kamalasti säästää vettä? Suomessa sataa ihan tarpeeksi luonnon, kotien ja  teollisuuden tarpeisiin. Meillä kotona ei tuhlata eikä säästetä vettä. Sen verran käytetään kuin mukava elämä vaatii.

Vierailija
39/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:21"]

Miksi yleensä pitäisi niin kamalasti säästää vettä? Suomessa sataa ihan tarpeeksi luonnon, kotien ja  teollisuuden tarpeisiin. Meillä kotona ei tuhlata eikä säästetä vettä. Sen verran käytetään kuin mukava elämä vaatii.

[/quote]

No se vesi maksaa...siksi.

Vierailija
40/48 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa, ja monessa muussa kaupungissa ei sitä puhdasta pohjavettä ole tuhlattavaksi asti. Toki etelässä jossa otetaan vantaanjoen pintavettä ja puhdistetaan se kovalla kemikaalimäärällä juomakelpoiseksi on eri juttu, sitähän riittää.ap