Paljonko ruokaa alle vuoden ikäiselle?
Minkäkokoinen annos kerralla? Olen antanut soseita n. 1 dl/ateria + maito. Vauva oli anopilla hoidossa, ja hän oli kokenut, että vauva jää nälkäiseksi, syöttänyt kotisoseen ja pilttipurkin vielä päälle ja sanoi, että annoksia pitää isontaa reippaasti. Onko noin? Tuntuisi että jos sinne sosetta laittaa pari desiä ja maitoa vielä, se on aika paljon... Kuinka paljon teidän vauvat 8-9 kk syövät aterialla? Mun vauvan paino menee käyrän yläpäässä joten kalorimäärän ei ainakaan pitäisi olla pieni.
Kommentit (18)
Anna syödä niin paljon kun syö! Paino tasaantuu kun lähtee liikkeelle.
Vauvojen ruokamäärät vaihtelevat valtavasti, toinen syö tosi vähän ja toinen valtavasti mutta silti saattavat kasvaa molemmat hyvin. Yöllä ei enää maitoa, se on selvä juttu, mutta muuten annat syödä niin paljon kuin maistuu. Kyllä se paino siitä tasaantuu kun vauva alkaa liikkumaan. Meillä taisi tuossa iässä mennä 1 iso ja 1 pieni purkki sosetta sekä tavallisista hiutaleista tehty n 2dl puuro x2. Imetys oli x4, mutta ei enää yöimetyksiä. Minusta tuo oli aika vähän kun kaverin vauva söi lisäksi vielä välipalasoseen ja ruokasoseita saattoi mennä tuplamäärä meidän vauvaan verrattuna.
Kotiruoassa on paljon enemmän energiaa kuin valmiissa purkeissa. Ota yksi purkki käteen ja katso, kun ainelistaus alkaa vedellä. Niissä on siis eniten vettä. Eli jos joku syöttää 200g purkin niin kalorimäärä voi hyvin olla sama kun sulla pikkupurkillisessa omaa ruokaa. Musta on outoa jos lapsi jätetään nälkäiseksi eli kotiruokaa sen mitä syö, mutta jos painon nousu epäilyttää niin laita enemmän kasviksia siihen ruokaan. Ei ole niin paljon energiaa, mutta tulee muita hyviä aineita. Sitten vielä, että joskus ne mummot on aika hyviä tossa mättämisessä ja lapset ei niin protestoi, kun on outo syöttäjä vaikka kokisivatkin pakotukseksi sen mättämisen. Minunkin äiti kehui aina polleana, kun oli niin ja niin paljon uponnut ja lapsi oli sitten vähän ähkyisen oloinen eikä multa suostunut enää juuri sinä päivänä syömään ja sen olen siis syöttänyt kun on ruokaa alas mennyt.
Mun lapsi söi 1-vuotiaana yhden sellaisen lastenruokapurkin kahdella aterialla. Siis puoli purkkia/ateria, kaksi ateriaa päivässä. Nuo ajat on jääneet ahdistavina mieleen, kun appivanhemmat aina kyttäsivät lapsen syömistä ja melkein väkisellä yrittivät tuputtaa lisää, vaikka lapsi itse osasi hienosti säännöstellä syömistään. Ja osaa edelleen, nyt 12-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 20:16"]
Siis neuvolassako puhuttiin vauvan lihoamisesta!?!!!! Mihin tää maailma on menossa. Huhhuh.
[/quote]
Juu kyllä vaan... Vauvan paino nousee liikaa ja nopeasti, niin sanottiin. Ruokalista käytiin läpi, meneekö liikaa soseita, meneekö liikaa maitoa jne. Kuulemma ei ole sanottua, etteikö vauvakilot altista myös myöhemmille ongelmille.
Vatsalaukun venyttyminen on kuulemma ongelma, kun ruokaa/maitoa annetaan vauvoille liikaa. Ja kun vatsa venyy, muuten riittävä määrä ruokaa ei riitä pitämään vauvaa kylläisenä. Ja kun vauva lihoo, se kömpelöityy ja liikkeelle lähtö hidastuu...
Näistä puhui kaksi terveydenhoitajaa ja lääkäri, sekä ravitsemusterapeutti. Minä en paremmin tiedä, näin mulle sanottiin...
Oisko se jotain uutta tietoa tai joku uusi käytäntö? Me jouduttiin sekä ylimääräiseen painokontrolliin, että fysioterapeutille, kun vauva 8 kk ei ryömi (tästä kirjoitin toisen aiheen aiemmin). Vauva mahtuu kyllä käyrälle yläpäähän.
paljonko se sun vauva on muuten pitkä ja paljonko painaa? Meillä ei ole yksikään kolmesta muuten ryömineet 8kk ikäisenä ja ihan noi nykyään ikäistensä tasolla liikkuu
Hassua että joku alapeukuttaa mua siitä, että olen saanut neuvolasta tälläiset ohjeet.
Vauva on n. 74 cm (mittaus oli vähän vaikeaa) ja 11 kg. Eli toki painoa on, varmasti enemmän kuin keskimäärin! Liikkumaan lähtöä odotellessa.
Ihmettelin kyllä ft-terapialähetettä ja kysyin, havaitseeko lääkäri muuta merkittävää kun laittaa näin aikaisin. Kuulemma ei ole mitään muuta syytä, eikä syytä olla huolissaan. Ja tervettä on omistaa hyvä ruokahalu, maha vain on venytetty liian isoksi ja siksi syö liikaa...
Kaibsinä tiiät että siinä kaupan puurojauheessa on korviketta? Miket keitä itte puuroa veteen niin saat vähäkalorisempaa.
Nii ja toinen mikä ihmetyttää miksi annat korviketta jos kerta imetät? Ruokajuomana vesi a tissiä sitten sen verta kuin haluaa.
Kyllä minä tiedän että siinä puurojauheessa on korviketta (paitsi että kaikissa ei kyllä ole, luen aina pakkausselosteet). Se on pakkorako nyt vaan, vauva on sen verran samettikurkku, että nyt vasta ihan viikon sisään on alkanut kelvata yhtään rakeisempi ruoka. Aiemmin kakoi ja jopa oksensi, olen kyllä koittanut hiutalepuuroakin. Seuraavaksi otetaan sitten vesipuuro, kun nieleminen alkaa onnistua. Morttelilla jauhamiseen en viitsinyt vaivautua, vaikka vaihtoehto olisi sekin ollut...
Siksi annan korviketta, että olen ollut osa-aikatöissä siitä, kun vauva oli 4 kk. Isä on hoitanut vauvaa sen aikaa, mutta ymmärräthän että siinä vaiheessa kiinteitä ei vielä saatu alas riittävästi, vauva ei voinut olla nälissään sitä aikaa, ja lypsämällä ei herunut. Elämäntilanteita on erilaisia. Imetystä olen lopettelemassa nyt jo pikkuhiljaa, yli 8 kuukautta osittaistakin kera monenlaisten ongelmien on mielestäni ihan hyvä saavutus.
Vanhempi veti aamu- ja iltapuuroa 3dl, leipä ja maitoa 1dl verran. Ja monesti tähän päälle vielä hedelmäsosetta, lounaalla ja päivällisellä 2dl annoksia + maito ja välipallalla jugurttipurkin ja leivän tms. Eli tosi isoja annoksia ja alakäyrillä kasvoi.
Nuorempi syö ehkä puolet veljensä annosmääristä ja keskikäyrillä menee (on siis isompi, kuin veljensä).
Tavallista kotiruokaa anna syöä niin paljon kun maistuu. Makeita välipaloja ja sitten rajoitemmin (silloinkin leipää päälle, jos nälkä jää). Lapsi osaa kyllä lopettaa, kun on kylläinen. Oman tarpeen mukaisest syövät lapsi (siis annoskokoa ei rajata) syö yleensä aika vaihtelevasti eli on suursyönti päiviä/viikkoja ja sitten kausia, jolloin ei syö juuri mitään. Mutta kun kunnioittaa lapsen omaa nälän tunnetta ja tarjoaa monipuolista ja terveellsitä ruokaa, niin lopputuloksena on ruokaan terveesti suhtautuva lapsi.
No annan tuon ikäiselle ruokaa niin paljon kuin jaksaa syödä.
Meillä menee 10- kuukautisella sellanen isompi pilttipurkki lounaalla ja toinen päivällisellä. Puuroa aamulla 1-2dl ja illalla sama. Välipalalla vauvajugurttia/hedelmäsosetta 1-1,5dl. Ja maidot tietty päälle. Paino -2 käyrällä. Aika pieniltä annokset kuullostaa, mutta toisaalta kos kasvaa hyvin..
Anna ruokaa sen verran kuin syö, tuon ikäinen ei syö itseänsä lihavaksi, ihan surutta voit tarjota ruokaa sen verran kunnes lapsi ei suostu enempää ottamaan.
Koita parilla ens kerralla laittaa isompi annos lautaselle ja katso kuin käy. Jos syö niin anna syödä :)
9kk oli näin:
-puuro 0.5dl hiutaleista
-lounas n. 1dl (lihasose)
-päivällinen n. 1dl (lihasose)
-puuro 0.5dl hiutaleista
jossain välissä saattoi olla hedelmää, jota söi pari lusikallista. "Välipalat" hoituivat imetyksellä jota oli n. 4 x pvässä. Nyt kaksi kuukautta myöhemin ruokamäärä on lisääntynyt sekä hedelmän ja marjojen syönti, ja päivällä en imetä. Eli kävi ihan luonnostaan ruokamäärän lisäntyminen :) ja koko ajan on ollut tasan keskikäyrillä :)
Mä on antanu sen verran ku maistuu ja tissiä päälle. esikoinen söi 8kk iässä yhden pienen pilttipurkin verran kerralla, kuopus söi 1,5 isoa pilttipurkkia. Puuroa tuo kuopus söi 2,5dl kaks kertaa päivässä.
Mistä sulle tulee ajatus että sitä ruokaa pitäis jotenki rajoittaa? Noissa kasvispainotteisissa soseissa on kuitenki aika vähän enrgiaa ja paljo vettä..
mä antaisin sen ison purkin (200g9) ja jälkkäriksi hedelmä tms sosetta ja sitten maito. tai maito ennen (juo tissiä) ja jonkun ajan päästä ruoka. meillä pieni ruokainen vauva nyt, mutta näin tein esikoiselle.
Hmm...
Vauva on todella kasvanut kokoa liikaakin, neuvolasta tämän ruuanrajoitusajatus tuli, samoin maidonrajoitus... Kuulemma 4 ruokailukertaa riittäisi, yöllä ei maitoa, annoskokoja soseista kyseltiin johtuuko lihoaminen siitä jne. Ei ole lähtenyt vielä liikkeelle, joten kulutus ei ole niin kovin suurta. Painonnousu on kokoajan ollut vähintään hyvää. Nyt viime ajat enää vajaa puoli kiloa/kuukausi kuitenkin.
Mutta näyttävät tosiaan syövän muidenkin vauvat paljon!
En käytä kaupan soseita, joten voisiko olla, että kalorimäärä on kuitenkin kotiruuassa suurempi? Rasvalisää en laita, pastaa tai riisiä en juuri käytä turhien kaloreiden vuoksi. Kalaa, lihaa, kanaa se suositeltu n. 1 rkl/liha-ateria, pohjana paljon esim. peruna, porkkana, bataatti ja lisäksi muita kevyempiä kasviksia.
Puurot ovat kaupan valmispuurojauhoja.
Imetän edelleen vähän, mutta korviketta menee myös, se suositeltu maksimi 6-8 dl.
Tuntuu kyllä tosi typerältä rajoittaa vauvan syömisiä ja juomisia!!!
Siis neuvolassako puhuttiin vauvan lihoamisesta!?!!!! Mihin tää maailma on menossa. Huhhuh.