Valitus kelan päätöksestä
Onko jollakulla tietoa miten kauan valituksen käsittely kestää?
Kommentit (4)
Hmm... Kerran valitettiin asumistuesta. Käsittelyssä taisi mennä noin vuosi. Kun päätös viimein tuli, ihmeteltiin pitkään ennen kuin muistettiin mistä oli kyse. (oltiin muutettu sen jälkeen jo, ja kaikkea) :P Ja päätös tietysti kielteinen.
Valitin yksityisenhoidon rahasta. Meni vakuutusoikeuteen, aikaa meni noin 3 vuotta. Ja tietysti päätös mulle kielteinen, eli jouduin maksamaan takaisin, vaikka Kela myönsi, että virhe oli heidän.
Kelalla on kuukausi aikaa käsitellä valitus; jos eivät oikaise niin asia menee sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan jossa käsittely kestää noin vuoden. Tästä seuraava instanssi on vakuutusoikeus.
Valitin n. kuukausi sitten isyysrahasta. Päätös tuli parissa viikossa. Päätös oli minulle myönteinen, joten prosessi pysähtyi siihen. Jos Kela ei olisi pyörtänyt omaa, aikaisempaa päätöstään, valitus olisi edennyt seuraavaan instanssiin.
Joskus vuosia sitten olen tapellut Kelan kanssa opintotuista. Silloin prosessi meni vakuutusoikeuteen asti ja vieläpä useampaan kertaan. Silloin aikaa kului vuosikausia. Ehkä ne ovat sittemmin nopeuttaneet systeemejään - toivottavasti.